Eper Paarden4daagse 2022

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:05

Josien_ schreef:
Nala schreef:
Wat betreft alleen rijden: Hoe is jullie ervaring? Wordt je heel veel ingehaald of kun je echt gewoon in je uppie rijden?

Ik twijfel heel erg omdat mijn merrie echt heel vals is tegen andere paarden. Deelt zonder waarschuwingen tikken uit en is echt niet te genieten als er een paard in de buurt (binnen 2 meter) komt. Dus als we de hele tijd ingehaald worden gaat dat echt niet lekker ontspannen rijden zijn. Het gaat al een stuk beter, maar nog niet perfect.


Vooral in het begin, rond pauzeplaatsen en tegen het einde is het wat drukker en word je veel ingehaald.
Daartussen is het wisselend. Ik reed wel eens alleen en had vaak iemand voor of achter in zicht, soms was ik echt helemaal alleen en soms reed ik in een groepje.
Zou bij uithalen wel een heel duidelijk rood lint in de staart doen want sommige mensen kunnen nogal krap inhalen.


Dat was ik sowieso al van plan. Toch bekruipt me de twijfel van "ik kan die van mij nog zo goed onder controle hebben, als een ander ons te kort inhaalt kan het alsnog feest zijn..."

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:26

Hmm dat lijkt me heel lastig ja.
Die van mij is gelukkig heel braaf met anderen. Zou daar toch ook wel zenuwen van hebben ja.
Ik ga voor volgend jaar gewoon een rijmaatje zoeken op tijd en dan komt het voor ons vast goed.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:39

Maar wat is "te kort inhalen" als dat echt 2 meter is heb je wel een probleem.
Op veel plekken is er niet heel veel ruimte om bv met een aanspanning ruim te passeren.
Mijn vorige merrie vond het ook niet leuk, maar dan moesten ze wel heel dicht (boven)op haar rijden en dan zwiepte ze eerst met haar staart en piepte een x.

Maar langs opzij inhalen moet je blij zijn als er (op sommige paden) een meter tussen jouw paard en de inhalende paard/ruiter zit.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:12

Mijne vindt rijden met anderen geweldig. Hij duldt alleen ingehaald worden door alles niet. Dan moet hij mee versnellen. Jammer genoeg voor hem is hij een mini shetlander. Dus hij zal veel worden ingehaald. Hij wil alleen maar haantje de voorste zijn en zal dus niet gemeen zijn tegen de inhaler. Hij vindt alleen dat hij voorop moet. Dus hij gaat mee in het snellere tempo. Hij doet het ook bij fietsers en auto's. >;)

Ik ga gelukkig in een groepje rijden met meer kleine pony's. Dus dan parkeer ik hem wel achter de tweespan wagen van mijn vriendin. En hij weet dat hij er niet in galop achteraan mag ook. Veel fietsers roepen dus ook "die kan wel meedoen op de drafbaan joh!". Ik kan het er dus niet heel goed uit trainen, ben allang blij dat ie in dezelfde gang door blijft lopen nu. Met fietsers en auto's is dit inmiddels redelijk gelukt, maar ik rij thuis altijd alleen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-04-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:26

Brainless schreef:
Maar wat is "te kort inhalen" als dat echt 2 meter is heb je wel een probleem.
Op veel plekken is er niet heel veel ruimte om bv met een aanspanning ruim te passeren.
Mijn vorige merrie vond het ook niet leuk, maar dan moesten ze wel heel dicht (boven)op haar rijden en dan zwiepte ze eerst met haar staart en piepte een x.

Maar langs opzij inhalen moet je blij zijn als er (op sommige paden) een meter tussen jouw paard en de inhalende paard/ruiter zit.


Helaas is ze niet zo van de subtiele hints :') Hier gaat het meestal wel goed omdat we óf maar een paar keer per rit (als überhaupt) ingehaald worden, óf omdat de paden ook echt meer dan 3 meter breed zijn. Dus mijn twijfels nemen toe... Haha. Het moet voor beide leuk blijven, en als Nala alleen maar bezig is met wat er langskomt of voor en achter ons rijdt is er ook geen lol aan.

Sure_lee

Berichten: 10405
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:37

Je wordt inderdaad veel ingehaald door ruiters en menners. Is wel ook afhankelijk van het tijdstip dat je vertrekt.
Als je later op de middag gaat dan is het veel rustiger.

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:51

Tja het inhalen heb je zelf in de hand. Otti vind aanspanningen soms wel erg spannend. Laatste 4daagse veel gedraafd zelfs stukken galop. Zo fijn gereden. En bijna door niemand ingehaald. Maar wel zelf heel veel ingehaald hihi. Paardjes waren nog niet moe toen we terug waren. Otti geen stress onderweg wat ook energie kost. Dus ligt ook beetje aan het tempo.

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:34

Nala: met ern rode strik/lint in haar staart weten de meeste dat ze afstand moeten houden omdat ze/hij slaat,dus gewaarschuwd :j

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 00:22

Nala: Ik zou in die omstandigheden inderdaad een rode strik of lint in de staart doen. dan moet het vast goedkomen.


Zelf rij ik mogelijk ook alleen. Samen met een vriendin ingeschreven. echter mijn pony kent met de eper alleen standje TURBO! en afgelopen jaren bleek hij ziek te zijn :+ dit jaar is hij stukken meer opgeknapt en loopt nu alles op standje turbo, dus het is even afwachten of het matcht met het paard van mijn vriendin. Ik ga mijn paard niet pesten door continu te moeten inhouden (dan rijd ik overigens ook enkel nog Piaffe en Passage..) Dus wil wel een beetje op eigen tempo rijden.
Dit heb ik 2 jaar geleden ook gedaan, 2 dagen met een kennis gereden maar die paarden fokte elkaar flink op en 2 dagen alleen. toen kon ik heel fijn aansluiten bij andere ruiters met grote groningers van 1.70, maar ponylief van 1.50 hield hun hoge tempo perfect bij, dit was een geweldige rit!
Tijdens de ritten draaf ik graag, maar ook een lekkere galop zijn wij niet vies van :D Als het aan mijn pony ligt rijden we alles in galop en liefst in de vorm van een race. _O-

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 00:39

Niet bot bedoeld nala maar het is wel een risico wat je neemt. Wat brainless ook zegt, er zijn smalle paden en toch ca 500 combinaties per dag op pad.
Het is voor jou, maar ook voor anderen niet tof als ze niet of moeilijk kunnen inhalen. Laat staan dat je paard wel uithaalt en een ander zou verwonden :(

Ik weet nog van mezelf de eerste keer dat je je van te voren niet goed een voorstelling kan maken hoe het eraan toe gaat.
Best veel drukte, af gewisseld met soms heerlijk even het bos voor je alleen.
Aardige mensen, asociale mensen, leuke relaxte paarden en paarden die de hectiek niet aankunnen.

Helaas dit jaar zelf niet ohz, maar super blij dat ik als groom mee kan op de wagen!

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:11

Marije, daar ben ik me ook zeker bewust van! Vandaar dat ik me ook af ga melden.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:37

marije1109 schreef:
Niet bot bedoeld nala maar het is wel een risico wat je neemt. Wat brainless ook zegt, er zijn smalle paden en toch ca 500 combinaties per dag op pad.
Het is voor jou, maar ook voor anderen niet tof als ze niet of moeilijk kunnen inhalen. Laat staan dat je paard wel uithaalt en een ander zou verwonden :(

Ik weet nog van mezelf de eerste keer dat je je van te voren niet goed een voorstelling kan maken hoe het eraan toe gaat.
Best veel drukte, af gewisseld met soms heerlijk even het bos voor je alleen.
Aardige mensen, asociale mensen, leuke relaxte paarden en paarden die de hectiek niet aankunnen.

Helaas dit jaar zelf niet ohz, maar super blij dat ik als groom mee kan op de wagen!



Ik heb ook een aantal jaar meegereden, mijn inmiddels oude merrie was er niet van onder de indruk (maar die had ook veel gezien) en die stapt en draafde heel ruim, dus ik was degene die alles inhaalde. Haar dochter vind alles wat achterop komt spannend, fjorden vertrouwt ze niet net zo min als telgangende Ijslanders. Misschien wordt het ooit beter, maar voor nu neem ik het risico niet.
Teveel asociale ruiters gezien die een blinde vlek krijgen als ze een fotograaf zien en ten koste van alles een galopfoto willen hebben met hun paard over de hei. Het maakt ze niet uit of daar nu een pad is of niet. Snap echt niet dat er geen ruiters uitgehaald worden of worden aangesproken op hun rijkunsten. Ik heb zelf eventing gereden en daar krijg je echt wel te horen als je gevaarlijk bezig bent en er zijn mensen gevaarlijk bezig. Als je iemand meerdere jaren achter elkaar tegenkomt die zijn paard op een ander parkeert omdat ie anders niet stopt met galopperen dan mag een organisatie daar best tegen optreden :o

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:29

Wow bijzonder zeg!
Ik ga me ook afmelden en eerst maar eens oefenen op kleinere evenementen. Heb geen zin om het vertrouwen dat we nu langzaamaan opbouwen samen te laten verpesten door dit soort dingen.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:32

Ik heb zelf geen hele asociale dingen meegemaakt, maar ik lees/hoor wel al jaren dat soort verhalen. Dus ze zullen er zeker zijn.

Misschien ben ik zelf wel zo'n aso }:) :+

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:36

Ja het kan op sommige momenten druk zijn maar op andere momenten weer heel rustig. Tijdens de Vierdaagse heb ik meerdere paarden gezien, of eigenlijk ruiters, waarvan ik mij afvroeg wat ze er deden.
Maar van dat galopperen en vol op iemand anders inrijden heb ik niks van meegekregen. Ik vond de sfeer heel gemoedelijk en (bijna) iedereen denkt wel om elkaar. Maar waar paardenvolk is ik paardenvolk-gedrag en dat is niet altijd even sociaal :')

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:36

Hahaha.... Doet me denken aan een quote die ik van de week zag "ik heb zo'n hekel aan die aso bumperklevers.... Er zat er net ook weer een voor me"

:')


Edit; denk ook dat het merendeel gewoon leuk is hoor. Anders was het niet zo populair. Voor ons gewoon nog even te vroeg. Hopelijk volgend jaar!

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:58

Ik heb een annulering en heb dus nog 1 plekje voor een paard of pony vrij. Is ongeveer 15 min stappen van startterrein vandaan. Voor meer info kan je een pb sturen.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:00

Ik heb ook zeker genoten en niet iedereen is aso, maar mijn paard is nu niet geschikt voor de hectiek van de vierdaagse en misschien wordt ze dat wel nooit. Ik ken ook mensen die na 1 dag gestopt zijn omdat hun pony compleet doordraaide. Had ze nooit verwacht, maar die vrouw had de hele rit doodsangsten uitgestaan.

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:04

Soms word er wel eens wat van het asociale gedrag gezegd. Ik heb aantal jaren geleden tijdens de 4-daagse een klein akkefietje gehad. Paard van mijn dochter reed mee en was nog jong. Komt er een aanspanning met 2 paarden die luidruchtig en zonder vaart minderen voorbij. Paard alle kanten op en in de hei. Ik heb er wat van gezegd. Zijn reactie was: moet maar aan wennen :( . Echt gewoon niet om een ander denken dus. Ik heb het gemeld aan de organisatie toen we op de pleisterplaats waren. Die heeft de man aangesproken (hij stond daar ook) .Hij kreeg een waarschuwing en er werd s avonds in het organisatie-overleg besproken of hij de volgende dagen nog zou mogen meedoen. Ik vond het fijn dat ze ons serieus namen.
Verder is het altijd reuze gezellig en vrijwel iedereen is erg aardig tegen elkaar.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:32

Ik heb me afgemeld. Hoor wel van veel mensen hier in de buurt dat de paden behoorlijk mul zijn door de droogte.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:28

manzano schreef:
Wow bijzonder zeg!
Ik ga me ook afmelden en eerst maar eens oefenen op kleinere evenementen. Heb geen zin om het vertrouwen dat we nu langzaamaan opbouwen samen te laten verpesten door dit soort dingen.

Ga je lekker mee rijden met de vierdaagse in Zorgvlied. Veel kleinschaliger en rustiger. In september dus ook nog langer tijd om te trainen.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:16

pillow schreef:
manzano schreef:
Wow bijzonder zeg!
Ik ga me ook afmelden en eerst maar eens oefenen op kleinere evenementen. Heb geen zin om het vertrouwen dat we nu langzaamaan opbouwen samen te laten verpesten door dit soort dingen.

Ga je lekker mee rijden met de vierdaagse in Zorgvlied. Veel kleinschaliger en rustiger. In september dus ook nog langer tijd om te trainen.


Klinkt super! Eerst maar eens gaan rijden. Moet dan ook op zoek naar een oplossing voor m'n merrie. Ze staan met 2 aan huis en ze zijn nogal onafscheidelijk :=
Maar ga het zeker onthouden! :j

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:43

Hier gaat het vriendje van mijn pony gewoon mee. Maar 2 mini's zijn wat hanteerbaarder dan 2 groten natuurlijk. En mijne is alleen ff panisch bij het scheiden en daarna rustiger. En die 2 zijn ook onafscheidelijk. Dus Alex alleen mee wordt hem niet. Dan krijgt die zijn rust tussendoor niet en blijft hij constant waakzaam. Jorie was altijd best heftig als ik Alex meenam, maar dat is nu ik Alex regelmatig pak beter geworden. Sterker nog hij stond de laatste keer te dutten in de zon toen ik met Alex aan kwam lopen. Ik vond het al zo vreemd dat ik hem niet hoorde hinniken toen ik het erf op reed. Stond ie gewoon lekker te maffen in de zon _O-

Alex heeft een wondje in de kootholte precies op de plek van de schoen gekregen. Dus wij rijden even wat minder ver zonder schoenen. Daarnaast heb ik het erg druk met werk.
Afbeelding

Even grazen na de rit, kat bleef dapper liggen.
Afbeelding

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:57

Ja mijn merrie is 31. Dus die ga ik niet meer op sleeptouw nemen. Maar goed, eerst maar eens zien hoe de situatie tegen die tijd is.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Eper Paarden4daagse 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 23:12

Wat een mooie leeftijd al zeg! Ik snap dat je daar niet meer mee gaat slepen inderdaad.:o
Ik ga misschien ook Zorgvlied mee rijden. Is dichterbij huis, dan hoef ik niet te overnachten.