Mongol Derby augustus 2023

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:40

Ayasha schreef:
De antwoorden op deze vragen staan allemaal op hun site.

Dat is wel een beetje 'wij van wc eend' :) maar ik zal eens kijken :j

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:17

Als wij zouden antwoorden krijg je indirect ook de informatie van hun site (behalve dan misschien van Apple), dus ik denk niet dat dat veel uit maakt.
Vind hen in hun berichtgeving altijd erg respectvol (en dankbaar) naar zowel de paarden als de lokale gezinnen, dus ik geloof ook wel dat wat ze schrijven overeen komt met wat ze echt denken.

Zo leuk, weer stipjes/mini paardjes volgen, heb de voorpret wel gemist dit jaar bij gebrek aan Nederlandse deelnemers. Hebben jullie ook dat bij live volgen het stukje ‘latest’ niet zichtbaar is? Vond het altijd leuk om de Twitter daar bij te lezen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:58

Cer schreef:
Ayasha schreef:
De antwoorden op deze vragen staan allemaal op hun site.

Dat is wel een beetje 'wij van wc eend' :) maar ik zal eens kijken :j

Als je echte onafhankelijke informatie wil zal de enige manier zijn om naar daar te reizen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:05

Ayasha schreef:
Als je echte onafhankelijke informatie wil zal de enige manier zijn om naar daar te reizen.

Dat is niet helemaal waar, als er ergens misstanden zijn, dan zullen er best meerdere organisaties melding over maken, denk ik?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:21

Cer schreef:
Ayasha schreef:
Als je echte onafhankelijke informatie wil zal de enige manier zijn om naar daar te reizen.

Dat is niet helemaal waar, als er ergens misstanden zijn, dan zullen er best meerdere organisaties melding over maken, denk ik?

In de meest onbegaanbare gebieden van Mongolië?
Denk niet dat daar veel ‘organisaties’ zitten eerlijk gezegd. :=

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:32

Ayasha schreef:
Denk niet dat daar veel ‘organisaties’ zitten eerlijk gezegd. :=

....?
de mensen die meedoen, gaan er toch ook naartoe? Zo onbegaanbaar is het niet.. ze hebben daar toch een wedstrijd met allemaal mensen uit andere landen?
(of heb ik het echt niet begrepen?)

(ter vergelijk, het Amazonegebied is niet bepaald toegankelijk, maar er zijn toch wel organisaties die zich daar, gelukkig, druk om maken)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:50

Cer schreef:
(ter vergelijk, het Amazonegebied is niet bepaald toegankelijk, maar er zijn toch wel organisaties die zich daar, gelukkig, druk om maken)

Maar daar weet je ook niet van hoe de inheemse bevolking met hun dieren omgaan.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:52

We drijven een beetje af van de kern van de zaak / mijn vragen.... :)

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:53

In de beginjaren van de Mongol Derby is er volgens mij wel wat kritiek geweest op paardenwelzijn en borging daarvan gedurende zo'n groot evenement. Ze hebben daarom door de jaren strengere regels gemaakt op dit vlak. Denk aan de uitvoering van de vet checks of regels voor de families die de paarden leveren over bijvoorbeeld conditie van de paarden. Maar de precieze details weet ik daar niet van, ik heb er in het verleden ook over zitten zoeken op hun website en daar kun je een hoop vinden.

Ze delen tijdens de Derby ook vaak wat gebruiken van de locals, dat is wel interessant om te zien. Mongolië is echt een eigen (paarden)cultuur waar dingen soms heel anders gaan dan bij ons. Niet persé goed of slecht bedoeld hoor, maar gewoon anders.

Het is er trouwens wel echt onbegaanbaar gebied en heel erg uitgestrekt. Zelfs de organisatie van de Derby zelf heeft soms issues met bereikbaarheid, zowel digitaal als fysiek. Het evenement is ook voor de mensen die er werken erg avontuurlijk :=
Ook om die reden wordt er samengewerkt met lokale families: niet alleen hun expertise met de paarden is essentieel, maar ook de kennis van het land en de gebieden waar doorheen wordt gereden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:19

Cer schreef:
Ayasha schreef:
Denk niet dat daar veel ‘organisaties’ zitten eerlijk gezegd. :=

....?
de mensen die meedoen, gaan er toch ook naartoe? Zo onbegaanbaar is het niet.. ze hebben daar toch een wedstrijd met allemaal mensen uit andere landen?
(of heb ik het echt niet begrepen?)

(ter vergelijk, het Amazonegebied is niet bepaald toegankelijk, maar er zijn toch wel organisaties die zich daar, gelukkig, druk om maken)

Begin eens met lezen op de site en mee te volgen en dan begrijp je denk ik beter wat ik wil zeggen. De crew ondervind ook problemen doorheen de wedstrijd, als deelnemer teken je meen ik ook dat je de gevaren accepteert.

Het dichtsbijzijnde medische centrum is 6 uur? Over een weg die je echt niet met elke auto kan nemen. In de steppe zelf zitten nog bijkomende gevaren zoals overvallers. Denk dat een bokker ooit op het nippertje ontsnapt is aan een dergelijke groep.

Ook die organisaties van de Amazone zullen moeten rekenen op plaatselijke bevolking en dat moet deze organisatie dus ook.
Verder ga ik er niet meer op in gezien iemand boven me het ook al uit legt. De site is een goede start. Van daaruit kan je vast meer info vinden. :)
Er zijn meerdere deelnemers die boeken geschreven hebben. Daarin vind je vast ook een meer westers perspectief op de derby.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:44

Ik heb op de site gekeken :j
Ik vind het er goed uitzien, maar het blijf wel hun eigen informatie.
Ik ben er zelf niet geweest, maar er zijn bokkers die het zelf ervaren hebben, misschien hebben die er wat van meegekregen, of hebben wat meer 'inside' info

Overigens, een mensenrechtenorganisatie, of een dierenrechtenorganisatie kan echt wel ergens iets van vinden, als ze dat nodig vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat als een stel (westerse) mensen iets gaat doen met dieren, dat niemand weet wat daar aan de hand is. Die organisaties hebben ondertussen ook wel Insta en TikTok, lijkt mij... En ik kan me zomaar voorstellen dat bijv de vetchecks, gecheckt worden. Of dat er gekeken wordt dat er geen slavernij of uitbuiting is, in ieder geval op de plaatsen waar meer mensen bij elkaar komen.
Of dat de organisatie een verslag moet uitbrengen aan een controlerende instantie.. (of er verder wat mee gedaan wordt, is vers 2, zie bijv het WK voetbal)
Kan jij je dat niet voorstellen? Als er paardjes sterven of op 3 benen binnenkomen, zal er heus wel iemand ophef over maken, hoop ik?

__Leonie

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-01-08
Woonplaats: Wijchen

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:51

@Cer wat wil je nu precies weten? Alle vragen die je stelt in je eerste post zijn gewoon makkelijk te vinden als je even zoekt.

Overigens is er ook een documentaire gemaakt over de Mongol Derby. Daar wordt ook veel in verteld. All the Wild Horses heet het. Mooie kijktip ook trouwens.


Ik volg het weer via Instagram!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 15:52

JJA nu al binnen op 3…
XFE heeft ergens een fout gemaakt, was van de route af denk ik en moet nu een heel stuk terug…

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:58

__Leonie schreef:
@Cer wat wil je nu precies weten? Alle vragen die je stelt in je eerste post zijn gewoon makkelijk te vinden als je even zoekt.
Overigens is er ook een documentaire gemaakt over de Mongol Derby. Daar wordt ook veel in verteld. All the Wild Horses heet het. Mooie kijktip ook trouwens.

Dat heb ik toch gevraagd, wat ik wil weten :?

En ik heb op de website van de organisatie gekeken, maar dat is wel een beetje een slager die zn eigen vlees keurt.
Ik vraag me af hoe het welzijn van de locals en het welzijn van de paarden geregeld is. En ik kan me niet voorstellen dat de organisatie zelf gaat vertellen dat ze de locals uitbuiten.
En gezien jullie dit vaker volgen, vraag ik het hier aan jullie, want dan denk ik dat jullie meer informatie hebben dan ik, en misschien zelfs wel dan wat er op de website staat.
overigens stel ik mijn vragen heel neutraal :)

Kijk, die docu, dat is dan toch een goede tip? Als ik niks gevraagd had, had ik dat niet geweten.. soms kan het zo simpel zijn :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:03

Zover ik gevolgd heb vinden de herders het vaak een eer dat hun paarden mogen meelopen. De ruiters krijgen ook in de voorbereiding mee dat deze paarden enorm belangrijk zijn voor deze mensen en dat ze erg trots zijn op hun dieren. Er lopen ‘nadaam’ paarden tussen. Dat zijn paarden die al gewonnen hebben tijdens plaatselijke races. Ze hebben in hun kudde vaak ook een paard lopen dat nooit (meer) gereden zal worden omdat diens prestaties zo enorm geweest zijn. Bob Lang heeft dacht ik zijn laatste paard symbolisch geschonken gekregen omdat de herders zoveel respect hadden voor zijn horsemanship en dat paard is bv zo eentje.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:05

Ik had ook al ergens gelezen dat goede paarden ook erg duur zijn, dus dat dat goede handel is dan.. qua verkoop en qua fok, heeft dat er ook mee te maken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:07


Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 17:32

Misschien goed om hier een apart topic over te maken, zodat we hier vooral de rijders kunnen volgen?

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:02

Ik vraag mij af wat er gebeurt is met de ruiters die nog tussen HS 1 en 2 zijn. Heb veel berichten gelezen maar dat even gemist, iemand iets langs zien komen?

Lijkt mij super balen begin

En verder kwa welzijn, ja hartslag 60 is een tijdspenalty van 2 uur en die worden ook echt uitgedeeld. Ik heb een aantal boeken over de derby gelezen en de ruiters doen er alles aan om dit te voorkomen door dus op tijd rustiger te gaan rijden.

Vooraf aan de race moet je ook beeldmateriaal sturen van jezelf op een paard, heel veel vragen beantwoorden en een motivatie schrijven. Ze zijn wel wat kritischer geworden dan vroeger voor mijn idee. En de bevolking komt nog niet in opstand tegen het hele gebeuren.

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:01

Zo ik open deze ochtend de stipjes en het hele deelnemersveld is al super ver gevorderd :wow:
Dat gaat hard. Veel buitenslapers, een hoop die-hards ertussen :D Op de website (https://equestrianists.com/updates/mongol-derby-2023-day-1-the-journey-begins/) staat een verslagje (met name film/beeld) van dag 1.

Ik zie op de FB dat het vandaag "rolling hilly grasslands" is als terrein, dus dat betekent waarschijnlijk dat je best snelheid kunt maken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:33

Ik heb het gisteren niet kunnen volgen, maar ik zie dat er inderdaad al wat ruiters zijn met een flinke voorsprong :-)

Cer, als je vragen hebt dan kan je die altijd stellen :-)

De locale bevolking is erg betrokken bij het evenement. Wat Ayasha ook al zegt, het is een grote eer voor een familie als hun paarden mee mogen doen (en het dan ook nog goed doen!). De paarden zijn al eerder in het jaar geselecteerd en hebben de race afstand al minimaal 2 keer afgelegd. Een paard loopt 40 kilometer en wordt daarna gecontroleerd door een dierenarts. Mocht een paard niet goed door de dierenartscontrole komen dan volgt er een tijdstraf voor de deelnemer. Deze controles zijn vergelijkbaar met de controles op een Endurance wedstrijd.

De locale bevolking wordt zeker niet uitgebuit. De dierenartsen aanwezig kijken ook naar de kuddes en andere dieren van de families en kunnen zo ook wat medische ondersteuning bieden als nodig. Hetzelfde voor het medische team, als een locale familie een medisch probleem heeft kunnen zij daar ook naar kijken.

Het is wel zo dat een paard daar veel meer een gebruiksartikel is dan dat het hier is. De paarden krijgen over het algemeen geen naam bijvoorbeeld en moeten gewoon doen wat ze doen moeten (en inderdaad, een paard dat het goed gedaan heeft krijgt een blauw lintje in zijn manen en hoeft verder niet meer te werken). Het leven is in Mongolie op de steppe een stuk harder dan dat het hier is. Niet alleen voor de paarden, maar ook voor de aanwezige honden, schapen, koeien en mensen niet te vergeten.

Veel jongeren trekken naar de stad en de traditionele wijze van leven is minder aantrekkelijk voor hun. Er is nu ook een organisatie die zich inzet voor behoud van de traditionele nomadische wijze van leven. Zij geven voorlichting en helpen jongeren die herder willen worden. Zo proberen ze ook de basis medische kennis over te dragen aan de herders (als je in Mongolie een dierenarts nodig hebt dan kan het zomaar 10 dagen duren voordat deze langs kan komen, het is dus handig als je zelf ook wat weet). Deze organisatie was vorig jaar ook aanwezig bij de Mongol Derby.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 10:01

Behalve de live track zijn er weinig updates.
Laatste bericht is van gisteren?

Ben wel benieuwd, grote spreiding in de rijders en ook nog iemand die tussen HS 1 en 2 zwerft?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:02

Het zwerven tussen HS1 en 2 kan ook nog komen doordat de tracker niet goed werkt. Dat kwam vorig jaar ook een aantal keer voor, dan lijkt het alsof een ruiter niet vooruit komt/dezelfde plek staat en dan blijkt dat te komen door een defecte tracker.

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:20

Het lijkt vandaag inderdaad alsof er maar weinig bereik is, want vrijwel geen berichten die doorkomen.
Er stond ook iets in de ochtend post op FB over dat het media team in het veld foto's zou maken en dan een bergtop met bereik probeert te vinden. So far weinig succes helaas (ik zie het wel helemaal voor me hoe ze dan op zo'n bergtop staan :') )

Judith (JJA) reed vooraan maar lijkt nu op HS5 te blijven terwijl Holly (HCO) al vertrokken is. Tijdsstraf?

Hopelijk aan het einde van de racedag een flinke update.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Mongol Derby augustus 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:03

XFE is ook best van zn pony gebokt. Heeft een beste schaafwond op zn ribben, auw :+