Zuidlaardermarkt 2023

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:47

Desi_2409 schreef:
Wil er niet teveel over uitweiden, maar dit paard heeft een medisch probleem en zou ingeslapen worden. Daarom vind ik het zo erg dat hij op de markt is beland...
Hij is al 2 jaar van de radar af en nu kom ik hem hier tegen... ik ben dus flink belazerd...
En degene die hem gekocht heeft helemaal!


Oei, dat is even heel zuur, ook voor degene die hem nu heeft gekocht...

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:06

Simsannah schreef:
Citaat:
Elke 2de woensdag van april, de voorjaarseditie. Niet heel groot maar wel leuk.



Ooh die wist ik niet, ik heb deze genoteerd in m'n agenda! Dankje

Meer bokkers die dan naar deze markt willen?

Die van Roden, Lottum daar wil ik ook nog een keertje heen


Meestal wel, ook Roden, Rolde, Oude schoot enz enz. wij struinen vaak wel alle markten af.

anjali
Berichten: 15094
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:18

Ik neem aan dat je op een markt een paard koopt "zoals gezien" en dat je daar niet kunt laten keuren (er zijn wel veeartsen aanwezig dacht ik) (klinisch dan) en dat je verder ook geen garantie hebt?

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:26

Nee dan moet je op je eigen kennis en fingerspitzengefühl afgaan inderdaad .

Ik heb lang geleden een keer een volwassen rijpaard (oldenburger) gekocht op een markt (Rolde). Dat bleek een miskoop, paard bleek de hele pezen kapot te hebben. Maar hij heeft nog een mooi jaar bij me gehad en dat was het risico van het vak zeg maar.

10 jaar geleden een 2-jarige welsh-A ruin gekocht die er niet zo goed aan toe was in Zuidlaren. Diertje met tlc, goed voer, een smid en byemite helemaal opgeknapt en die heeft een prachtig leven als menpony gekregen. Paar jaar later nog eens een shet-merrie gekocht, ook in Zuidlaren. Daar was ook niks mee aan de hand, leuk diertje.

Voor mijzelf zou ik er nooit meer een volwassen rijpaard kopen, maar een jonge of een pony zonder probleem. Ik vind het ook wel wat hebben, het handelen en de verrassing wat je in huis krijgt.

Wat mij bijblijft was een paar jaar geleden, een duitse man die stond er met 2 prachtige paarden. Dat bleken Moritzburgers te zijn. Ik had er nog nooit van gehoord, maar daar ben ik op slag verliefd geworden op dat ras. Inmiddels heb ik zelf 2 gefokt uit van oorsprong Moritzburger hengsten, dus ik heb er echt wat aan gehad :D

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:24

De handel kan heel erg mooi zijn. Alleen is het soms jammer dat oorspronkelijke baasje niet zelf hun "rotzooi" willen afhandelen en het dan maar verkopen aan een handelaar om er toch nog wat aan te verdienen...

jaren terug op hedel een heel oud shetje gekocht, was zoveel aan. Verkoper in kwestie ook eerlijk gezegd. Voor dat paardje was het of een huisje vinden waar ze nog wat kon genieten of slacht want hij moest haar erbij nemen wou hij de gezonde pony kopen. Ze heeft nog een 2 tal weken mogen genieten van wat ze kon eten en op pijnstilling en daarna hebben we haar vredig laten inslapen. Ongelooflijk laf als eigenaar zijnde zo een paardje voor die paar euro's nog naar een handelaar te doen.

Verder wel altijd leuke pony's van de markt gehad. nooit echt een miskoop gedaan.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:27

Luna2006 schreef:
De handel kan heel erg mooi zijn. Alleen is het soms jammer dat oorspronkelijke baasje niet zelf hun "rotzooi" willen afhandelen en het dan maar verkopen aan een handelaar om er toch nog wat aan te verdienen...

jaren terug op hedel een heel oud shetje gekocht, was zoveel aan. Verkoper in kwestie ook eerlijk gezegd. Voor dat paardje was het of een huisje vinden waar ze nog wat kon genieten of slacht want hij moest haar erbij nemen wou hij de gezonde pony kopen. Ze heeft nog een 2 tal weken mogen genieten van wat ze kon eten en op pijnstilling en daarna hebben we haar vredig laten inslapen. Ongelooflijk laf als eigenaar zijnde zo een paardje voor die paar euro's nog naar een handelaar te doen.

Verder wel altijd leuke pony's van de markt gehad. nooit echt een miskoop gedaan.



Precies dit.
Daarom begrijp ik ook nooit de klaagzang van de "agossie possy" zoals ik ze noem.

Je weet op een markt dat je risico's neemt als je er wat koopt. Net als bij een andere bezichtiging!
Het enige verschil is dat er meer druk op zit omdat de handelingen vlotter verlopen en je daardoor sneller keuzes dient te maken.
Dit betekent soms meer risico's nemen, maar dat zijn keuzes die je zelf maakt als koper zijnde.
Dat je niemand moet geloven op diens blauwe ogen spreekt voor zich.
Zelf nadenken en afwegen of je bepaalde risico's wil en kan nemen, bepaalde kennis van zaken hebt of kist, is en blijft waarmee het valt of staat in mijn optiek.

Als je kijkt naar de paarden die een enkeltje verdienen, die tref je ook buiten de markt, maar daar hoor je weinig over omdat een markt veel massaler is.
1 op 1 is dat meer uit het zicht voor het publiek.

Als mensen toch eens zelf verantwoordelijkheid zouden nemen voor hun dieren én eigen handelen. Dat zou een hoop leed schelen.
Maar velen lijken dat nog altijd niet te willen inzien.
Het is natuurlijk ook veel makkelijker om vinger te wijzen naar een ander.

En daarbij; Wat voor de één een afdankertje is, kan voor een ander nog wel een leuk project zijn waar wel eer aan te behalen is.

Ik vind in ieder geval niets sneu aan een markt, integendeel.
Ik vind het een prachtige traditie die ook in de huidge tijd prima kan blijven bestaan. De beesten staan er goed bij met water en hooi of kuil. Niks zielig aan.
En het grote voordeel; Veel paarden hebben na een dagje markt al meer en betere schriktraining gehad dan menig paardenmeisje haar dier geeft :D

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:54

Veelzijdig gaaf dier was dit. Konden we alles mee. Ik moest haar op Hedel toen vast houden moesten namelijk nog vervoer regelen. Had nog nooit zo'n bonk in me handen gehad en dan ook nog eens niet weten of ze verder braaf was. Dat ging toen ook makkelijk. Pony betaald. Paspoort en pony op vrachtwagen bij een onbekende in de hoop dat hij nog langs kwam om haar af te gooien bij ons. Daar werd helemaal niet over na gedacht of het betrouwbaar was
Woord was toen ook echt woord. Die tijd van koop/verkoop mis ik wel
In 2009 gekocht pony was toen nog net geen 3.5 jaar oud. Met papier cheval de trait
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:59

Koper schreef:
Desi_2409 schreef:
Wil er niet teveel over uitweiden, maar dit paard heeft een medisch probleem en zou ingeslapen worden. Daarom vind ik het zo erg dat hij op de markt is beland...
Hij is al 2 jaar van de radar af en nu kom ik hem hier tegen... ik ben dus flink belazerd...
En degene die hem gekocht heeft helemaal!

Ik denk echt dat je er het beste aan doet om even in het topic terug te zoeken van wie hij nu is. Diegene heeft zich hier laatst gemeld. En dan even met diegene contact opnemen via PB.

Het was iemand die zich op bokt had aangemeld om in dit topic te reageren. En die dus mogelijk niet heel actief is geweest na die reactie. Iemand die bij diegene op stal staat heeft eerder al gereageerd. Dus diegene zou je ook nog kunnen zoeken.


@Desi
Paardenmeids idd!

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:58

We hebben inmiddels contact

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:16

Wat verdrietig om te lezen.
Zeker omdat het zo ernstig was dat hij al zo jong ingeslapen moest worden... hopelijk was dat niet correct.
Anders zijn er toch wat mensen die op de vingers getikt mogen worden

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:32

Desi_2409 schreef:
Wil er niet teveel over uitweiden, maar dit paard heeft een medisch probleem en zou ingeslapen worden. Daarom vind ik het zo erg dat hij op de markt is beland...
Hij is al 2 jaar van de radar af en nu kom ik hem hier tegen... ik ben dus flink belazerd...
En degene die hem gekocht heeft helemaal!


Waarom heb jij hem dan verkocht ipv in te laten slapen?
Of is het probleem er pas na verkoop vanuit jou uit gekomen?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:35

Je weet het verhaal niet. Ik heb er ook een bij staan die door de fokker weggedaan is voor de slacht, maar die is ook in de handel terecht gekomen en toen bij mij. Paard was niet 'niet te redden', maar voor de fokker was het niet haalbaar om het op te lossen.

Toen ik achter het probleem kwam zeiden veel mensen dat ik was opgelicht. Ik vind van niet. De fokker wel, die is echt opgelicht. Maar ik wist dat er iets kon zijn en nam bewust dat risico. Dan ben je niet opgelicht, dan ben je eerder zelf dom :')

Ik kon het probleem prima oplossen en paard is nu ook 100% gezond. Maar zo kan je dus afscheid nemen van een paard en hem later heel onverwacht toch terug zien, zonder dat je er invloed op hebt of hebt gehad.

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:28

zorro schreef:
Je weet het verhaal niet. Ik heb er ook een bij staan die door de fokker weggedaan is voor de slacht, maar die is ook in de handel terecht gekomen en toen bij mij. Paard was niet 'niet te redden', maar voor de fokker was het niet haalbaar om het op te lossen.

Toen ik achter het probleem kwam zeiden veel mensen dat ik was opgelicht. Ik vind van niet. De fokker wel, die is echt opgelicht. Maar ik wist dat er iets kon zijn en nam bewust dat risico. Dan ben je niet opgelicht, dan ben je eerder zelf dom :')

Ik kon het probleem prima oplossen en paard is nu ook 100% gezond. Maar zo kan je dus afscheid nemen van een paard en hem later heel onverwacht toch terug zien, zonder dat je er invloed op hebt of hebt gehad.


Daarom ook mijn vraag of het pas later duidelijk werd.
Verder oneens, als een paard dood moet omdat het iets mankeert, moet je daar zelf zorg voor dragen en het niet een ander op laten knappen.
Fijn dat je jouw paard hoed hebt gekregen, helaas zijn er ook mankementen die werkelijk niet oplosbaar zijn en waar het enige humane, voor paard en eventuele volgende eigenaren, besluit is om het dier te laten hemelen.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:16

Klopt, wat voor de een opgegeven betekend is voor een ander weer totaal anders.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:40

Ik heb hem als veulen gezond verkocht, het is gebeurd in de opfok. Als je goed kijkt op de foto, zie je dat hij linksvoor een bokhoef heeft ontwikkeld en wel zo erg, dat hij er kreupel door loopt..

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:43

Ik hoorde van de nieuwe eigenaar dat toen zij hem kochten gewoon zuiver liep op het harde. Dag erna was hij kreupel ...

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:06

Desi_2409 schreef:
Ik hoorde van de nieuwe eigenaar dat toen zij hem kochten gewoon zuiver liep op het harde. Dag erna was hij kreupel ...


Wat banketstaaf pff. En nu? Als koper dat wil delen uiteraard. Zelf ook meegemaakt. Met bute bijvoorbeeld krijg je ze redelijk snel pijnvrij vaak. Maar heb er ook gehad die echt ingespoten was en het zich pas openbaarde nadat we er al 2 mnd op gereden hadden...

Tenno7

Berichten: 2251
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:08

Oef.. wat onwijs zuur zeg!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:09

Flevolander schreef:
ik was een beetje laat, want wij moesten uit Utrecht komen en kwamen ook niet met de intentie een diertje mee te nemen. Wel nog even navraag gedaan bij een bonte ruin..

[ [url=m/owkyfa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was een nakomeling van een Sterrebornehof hengst x Dreamcatcher uit 2019, ik denk rond de 162..


Hier is het volgens mij wel goed te zien. :j

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:25

Waardeloos.. inderdaad, een flinke pijnstiller erin en dan lopen ze die dag wel even goed. Bij mijn paard hebben ze een behoorlijke zwelling even leeg laten lopen voor de markt, was ook niks aan te zien. Dag erna werd het alweer dik. Ik heb mijn dierenarts nog nooit zo horen vloeken toen hij in die zwelling kneep en de gewrichtsvloeistof er uit spoot.. Maar nogmaals, dat was gemakkelijk en voorgoed op te lossen, en dat hebben we ook gedaan.

Ik hoop dat er voor dit dier nog mogelijkheden zijn. Of eigenlijk hoop ik dat meer voor de nieuwe eigenaar.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:33

Een bokhoef is wel een duidelijk zichtbaar gebrek, dus ben je als koper gewoon de sjaak.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:39

Op de markt ben je dat sowieso denk ik. Edit: als er iets aan paard blijkt te mankeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:56

Of er wel of niet pijnstiller is in gegaan valt sowieso niet meer te bewijzen en een bokhoef is ook geen verborgen gebrek.
Dat gaat lastig worden... Ik denk dat je als koper dan je verlies moet nemen helaas.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:28

Ik vraag me af hoe je dat niet gezien hebt. Ik zou altijd een paard met een bokhoef laten staan. Kreupel of niet.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:58

De foto vind ik niet heel duidelijk. Ik heb geen idee in hoeverre het duidelijk zichtbaar was.