Zuidlaardermarkt 2023

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:16

Griffioen schreef:
De foto vind ik niet heel duidelijk. Ik heb geen idee in hoeverre het duidelijk zichtbaar was.



Ik zie het op de foto best duidelijk en hij houdt zijn achterbenen ook ver onder het lichaam. Ik zou er een goede smid naar laten kijken. Denk niet dat er echt iets aan te doen is.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 00:02

Nou..je ziet de hoef niet geheel goed in beeld of kijk ik nou zo verkeerd?

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 00:12

Ik zie het ook niet hoor, die hoef is zwart en lijkt op te gaan in de achtergrond.
Maar als je er naast staat, zal het wel goed te zien zijn geweest, lijkt me.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 00:32

Griffioen schreef:
Nou..je ziet de hoef niet geheel goed in beeld of kijk ik nou zo verkeerd?


Foto wat groter maken. Je ziet ook het verschil in de hoogte van de hielen. Het bokhoefje is eigenlijk wat vierkant.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 02:01

Ik kan het ook niet duidelijk zien het bokhoefje. Maar ik kan ook nergens vinden dat een dier daarom moet ingeslapen. Conservatief , met speciaal beslag, en of operatie kan nog een hoop.
En het dier is nog jong.
Ik snap niet hoezo dit paard dan perse eerder naar de slacht moest? Misschien maakte iemand andere keus en verkocht hem wel voor minder.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:41

Ja op die foto zie je het wel.
Hoef staat te recht onder die koot.
Eerder viel het me ook niet op. Maar zeker wel te zien nu je het weet.
Want er staat echt een blokje onder en de voorkant van de hoef is te recht zegmaar. Dacht eerst dat is blad of zand. Maar daar of gewoon geen hoef.

Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:03

Een bokhoef zelf is geen reden om in te slapen. Maar een bokhoef ontstaat vaak op latere leeftijd door een ander medisch probleem waardoor een paard die voet minder gaat belasten. Ik vind het op de foto wel een vrij extreme bokhoef, echt heel stijl. Grote kans dat dit paard ergens pijn heeft.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:31

Eef_Bam schreef:
Een bokhoef zelf is geen reden om in te slapen. Maar een bokhoef ontstaat vaak op latere leeftijd door een ander medisch probleem waardoor een paard die voet minder gaat belasten. Ik vind het op de foto wel een vrij extreme bokhoef, echt heel stijl. Grote kans dat dit paard ergens pijn heeft.

Een bokhoef is meestal wel aangeboren. Ook wil het wel eens ontstaan bij veulens met lange benen die met grazen altijd met hetzelfde been naar voren staan, een zgn graasvoet. Als veulen kun je de stand nog wel wat corrigeren (evt met operatie waarbij een peesbandje wordt doorgesneden bij een heel steile stand) maar later kan dat niet meer. Een paard met zo'n steile voet kun je niet meer veranderen en krijgt sowieso klachten.

Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:49

Soms is een bokhoef aangeboren, maar niet altijd. Ik weet helaas uit ervaring dat een bokhoef ook op latere leeftijd kan ontstaan. Mijn zelfgefokte veulen ging met gelijke hoeven naar de opfok. Een jaar later een stijler voetje, nog niet eens zo extreem als deze. Zou komen door grazen/een hoefzweer die ze gehad had volgens de opfok. Paard 3 jaar, benen op de foto goed. Maar onwijs lastig in de omgang, met voetjes geven probeerde ze het licht uit je ogen te slaan. Wilde linksom lopen aan de longe, rechtsom niet. Nadat ik mijn ribben kneusde door een paniekreactie nadat ik enkel een deken oplegde ben ik terug gegaan naar een andere dierenarts. Rug op de foto, ook perfect. Bleek de schouder als jaarling gebroken en nooit goed genezen. Paard had gewoon pijn. Heb hem ter plekke laten inslapen.

Als ik het verhaal zo lees vermoed ik eerder zoiets bij dit paard. Gezien hij als veulen gezond is weggegaan.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 12:47

Eef_Bam schreef:
Als ik het verhaal zo lees vermoed ik eerder zoiets bij dit paard. Gezien hij als veulen gezond is weggegaan.

Ik begreep van Desi dat hij toen voor de dood verkocht is.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:03

Desi_2409 schreef:
Ik heb hem als veulen gezond verkocht, het is gebeurd in de opfok. Als je goed kijkt op de foto, zie je dat hij linksvoor een bokhoef heeft ontwikkeld en wel zo erg, dat hij er kreupel door loopt..


Nee is niet als veulen voor de dood verkocht, zie bovenstaand bericht van desi.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:08

Ik kan de foto niet vinden. In elk geval heeft het paard nu toch een nieuwe kans. Een projectje kopen is prima mits je niet wordt opgelicht doordat bekende informatie wordt achtergehouden en veel te veel geld voor wordt gevraagd.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:24

Desi_2409 schreef:
Wil er niet teveel over uitweiden, maar dit paard heeft een medisch probleem en zou ingeslapen worden. Daarom vind ik het zo erg dat hij op de markt is beland...
Hij is al 2 jaar van de radar af en nu kom ik hem hier tegen... ik ben dus flink belazerd...
En degene die hem gekocht heeft helemaal!

Oh ik had dit in mijn hoofd. Maar jij hebt hem als veulen verkocht en iemand anders als tweejarige voor de dood dus.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:15

Idd. Prognose was niet goed... geen idee wat zij nu met hem gaan doen, ze reageert niet op deze vraag aan haar..
Ze zijn er wel gek mee, hij is erg lief en aanhankelijk, heeft daar ook een super plek. Ze heeft me foto's en filmpjes gestuurd. Ik heb ook geen idee waar hij die 2 jaar geweest is? ik vermoed in de wei om zijn staart te laten aangroeien...

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:29

Nou ja ik hoop dat als hij toch pijn heeft, dat ze de juiste keuze maken... Echt sneu dat hij dus al een tijd met pijn leeft waarschijnlijk...

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:29

Desi_2409 schreef:
Idd. Prognose was niet goed... geen idee wat zij nu met hem gaan doen, ze reageert niet op deze vraag aan haar..
Ze zijn er wel gek mee, hij is erg lief en aanhankelijk, heeft daar ook een super plek. Ze heeft me foto's en filmpjes gestuurd. Ik heb ook geen idee waar hij die 2 jaar geweest is? ik vermoed in de wei om zijn staart te laten aangroeien...

Het lijkt me nou niet de bedoeling dat je in een topic gooit wat er per PB is gedeeld, of hoe dat contact verloopt. Vind ik eigenlijk helemaal niet zo netjes om te doen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:30

Koper schreef:
Desi_2409 schreef:
Idd. Prognose was niet goed... geen idee wat zij nu met hem gaan doen, ze reageert niet op deze vraag aan haar..
Ze zijn er wel gek mee, hij is erg lief en aanhankelijk, heeft daar ook een super plek. Ze heeft me foto's en filmpjes gestuurd. Ik heb ook geen idee waar hij die 2 jaar geweest is? ik vermoed in de wei om zijn staart te laten aangroeien...

Het lijkt me nou niet de bedoeling dat je in een topic gooit wat er per PB is gedeeld, of hoe dat contact verloopt. Vind ik eigenlijk helemaal niet zo netjes om te doen.


Ik vind niet dat ze nou hele schokkende dingen deelt.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:32

De kans dat er nu nog PB's gaan komen lijkt me alleen wel zo klein mogelijk nu.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:26

Ze is natuurlijk ook niet verplicht überhaupt op je te reageren. Haar paard.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:27

Als ze van niets wist is het ook wel een domper...

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:28

DuoPenotti schreef:
Als ze van niets wist is het ook wel een domper...


Ja dat snap ik ook zeker wel. Anderzijds, een bokhoef is niet echt over het hoofd te zien als hij er zo kreupel aan is (ook al was hij er op dat moment niet kreupel aan).

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:33

Nee maar dat is het hem nu net.
Als hij daar niet kreupel was en handelaar beweert niet kreupel geschikt voor recreatie?
Dit weten we natuurlijk niet maar zou zo gegaan kunnen zijn.
Dan heeft ze misschien gedacht. Ach niet erg.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:34

Koper schreef:
Desi_2409 schreef:
Idd. Prognose was niet goed... geen idee wat zij nu met hem gaan doen, ze reageert niet op deze vraag aan haar..
Ze zijn er wel gek mee, hij is erg lief en aanhankelijk, heeft daar ook een super plek. Ze heeft me foto's en filmpjes gestuurd. Ik heb ook geen idee waar hij die 2 jaar geweest is? ik vermoed in de wei om zijn staart te laten aangroeien...

Het lijkt me nou niet de bedoeling dat je in een topic gooit wat er per PB is gedeeld, of hoe dat contact verloopt. Vind ik eigenlijk helemaal niet zo netjes om te doen.


Er worden handelaren tot de grond aan toe afgebrand op bokt, paarden die te koop staan en dit vind je niet netjes? Ik denk dat het heel goed is dat dit zo gedeeld word en mensen nu dus weten dat de markt zowel goede als slechte kanten heeft(ookal is dit een bekend iets). Daarnaast word er echt geen schokkende info gedeeld en al helemaal niet slecht gepraat over iemand. Ze zet zelfs neer dat het een super plek is..

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:15

Dat is ook niet wat er bedoeld wordt
Er word alleen gezegd niet te delen wat prive is besproken. En dat lijkt me logisch , het is de manier hoe het omschreven is alsof er een verplichting aanzit.

Daarnaast staan er achter het zinnetje drie puntjes. Net of er een antwoord verwacht word, maar daar is de nieuwe eigenaar helemaal niemand toe verplicht.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:09

Ik vind het wel een fijn bericht om te lezen, paard staat goed bij de nieuwe eigenaar, ze zijn blij met hem en hij heeft een fijne plek. Mooi, denk ik dan, dat geeft mij wel rust over dit verhaal. Ik zie er dus geen kwaad in om zulke informatie te delen. Het is een positief bericht.

Ik hoef ook niet te weten wat ze met het dier gaan doen, ik denk dat ze dat zelf ook nog niet weten en gewoon even gaan kijken wat er nu precies aan de hand is en wat ze kunnen doen. In 2 jaar tijd kan natuurlijk vanalles gebeuren, dus het is wel belangrijk te kijken wat er nu scheelt.

Het is in ieder geval fijn dat de nieuwe eigenaar wat achtergrond info heeft en niet zelf alles nog uit moet zoeken.