Eper Paarden4daagse 2024

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:19

Dit was voor mij vorig jaar. Donderdag de korte gepakt, want we hadden dus woensdag ook al 26,5+4km van en naar standplaats. Vrijdag mist de 2 km terug en de tocht door het dorp. :o
Afbeelding
Ze hadden het te zien aan de tijd vrijdag ook aanzienlijk zwaarder. Gemiddelde lag veel lager door de extra pauze.

pjerJarig
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:06

zo wat een afstanden, ik gok dat we dan niet alle dagen mee gaan rijden. Ons standaard rondje is krap 8 km. Af en toe en met veel creativiteit halen we 12km. Dan is het bos wel op. Dus om vanuit het niets 4x ca. 25 km te doen...
Over dat staptempo: ons paard van 1,67 loopt ook in stap meestal 3 a 4km/u af en toe 5 km/u maar dan moeten we hem elke pas opjutten. In draf zitten we tussen de 8-14km/u meestal rond de 10. We hebben wel eens achter welsh A's gereden en die van ons moest echt zijn best doen om ze bij te houden. Het is dus minder formaat afhankelijk en meer afhankelijk van het karakter van het paard denk ik.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:36

Ik vind 20 km in 3,5 uur in stap ook wel heel kort door de bocht.
Toevallig vandaag 23 km over de Veluwe gereden met mijn 2 Haflingers. We hebben er 4,5 uur over gedaan waarvan een half uur draf. We hebben wel ook een paar plaspauzes gehad en drinkpauzes uit plassen maar we waren zeker niet heel sloom.
Wij rijden heel vaak dit soort afstanden maar als het kan laten we ze zeker tussendoor drinken.
En inderdaad de vierdaagse en alles er omheen zorgt voor veel paarden voor extra stress en vind ik daarom ook niet te vergelijken met een gewone buitenrit die je zelf maakt.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:19

Ik ben het wel met Sure_lee eens!

Mensen moeten vooral niet uitvlakken dat een buitenrit in je eigen omgeving in je eentje of met 1 of 2 paarden erbij heel iets anders is dan een vierdaagse. Train je thuis ook over het soort paden dat je onderweg tegenkomt? Kom je thuis ook karren met paarden ervoor tegen? Of zoveel andere paarden en ruiters? Doe je dat rijden thuis ook 4 dagen achter elkaar over die afstanden? Slaapt je paard vaker op een andere locatie en is hij dan altijd rustig, net zo rustig als thuis? Als het bloedheet is ( zoals vorig jaar), is het dat bij je thuis dan ook? Ik kom uit de kop van Noord-Holland, waar altijd wind staat en waar het zo een paar graden koeler is dan op de Veluwe.

Ik zou dus op zo'n 20 km. zeker wel willen koelen en laten drinken.

Ik zeg zeker niet dat iemand die dat allemaal niet heeft/doet thuis dat die niet moet gaan hoor, begrijp me echt niet verkeerd, maar mijn ervaring met het Drents-Friese Woud is, dat er altijd wel een paar tussen zitten die het geheel erg hadden onderschat. En vergeet niet dat het voor jezelf als je het niet gewend bent ook erg vermoeiend is, waardoor je heel anders op je paard kan gaan zitten en hem dus daardoor extra belast.

Ik zelf zou trouwens echt geen 20 kilometer stappen, maar ook regelmatig een stuk draven. Voor jezelf fijner, maar voor je paard ook. En als het mogelijk is, een stukje galopperen. Dan spreek je bij je paard ook verschillende spieren aan en dat is voor hem ook fijner.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:03

Ja dat verschil hebben mijn pony's ook. Naast dat de jongste vorig jaar met al die passerende paarden echt "wtf is dit nou allemaal dan?" dacht de eerste dag. Daarna was hij er chill mee. Maar ja, 8 jaar en nog weinig gewend behalve 1 op 1 of in een kleine groep, dus geef hem eens ongelijk. Ik heb zelf als menner vooral mijn handen vol aan ze, want ze zijn vooral 10 keer zo hevig op "leuk" terrein. *D
Drents Friese Wold is mijn oefenterrein. Ik ga echt wel naar minstens 4 keer per week mennen en dan twee kleine ritten doordeweeks thuis en twee tussen de 20 en 30. Ik wil ernaar streven dat 1 van de 2 in het weekend in DF-Wold wordt wekelijks voor dit jaar. Ik denk wel dat ik niet weer train zoals dit. Maar met vrije dagen moet ik het ervan nemen. De rit in Zorgvlied is nog steeds met nare nasmaak voor mij. :o
Afbeelding
In mei rijd ik dus de afstanden van Epe al. Soms zelfs al in april thuis, want asfalt. Daarom dat ik daar ook 20 in 2 uren doe. :D

@pjer, daarom moet je er ook echt wel naartoe trainen qua kms. Vooral als je net als ik alleen makkelijk terrein tot je beschikking hebt.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:38

Waarom heeft die rit in Zorgvlied een nare bijsmaak voor jou?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:36

Toen ben ik bijna mijn pony verloren aan oververhitting. Alle ritten daarvoor waren ook zonder water onderweg overigens. Daarna weinig gereden tot aan Epe. Veel wandelingen en enkelspan ritten met de andere pony in het geval ik het niet aan durfde Alex weer in te spannen in Epe.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:04

Ik neem zelf ook water mee op langere ritten. Meestal drinkt ze weinig ervan (gemengd met slobber) maar het idee dat er toch iets aan vocht in gaat vind ik erg fijn. Ze heeft eind vorige zomer wel een periode gehad dat ze gelijk ging drinken. Maar toen kwamen we langs een waterpunt voor de herten (wat wij elk jaar doen op ons terrein) en dronk ze daar. Dat deed ze ook op korte ritten. Maar toen ben ik wel met elektrolyten begonnen. Maar op een menwagen is dat makkelijker te regelen, dan te paard.

Ik zit nu op pakweg 30 km in het weekend. Soms 2x 10 a 15 km, soms 1 lange rit en 1 kortere rit. Ze wordt door de weeks, vanaf 1 maart, 2x per dag gereden om daar ook haar conditie weer op te bouwen.

Ik ga dadelijk eens kijken wat voor mooie ritten we kunnen rijden vanaf stal, want doordat het vervoer niet rond kwam (weinig mensen met trailer/vrachtwagentje hier) heb ik maar besloten mijn eigen 4 daagse te rijden. Nouja, wel verdeeld. 1 juni, 3 juni, 5 juni en 8 juni gaan we 20 a 30 km ritten maken. Gewoon lekker ons eigen tempo, geen grote groepen om ons heen en uitgebreid pauze als we dat willen (we zijn wel eens ergens in slaap gevallen, pony inclusief) :D

En dan kijken we wel weer uit naar de Ermelosche Paarden 2 daagse eind augustus. *\%/*

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:58

Hebben ze in Epe niet een pauzeplaats op halverwege waar ook water voor de paarden is.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:13

pillow schreef:
Hebben ze in Epe niet een pauzeplaats op halverwege waar ook water voor de paarden is.

Ja met maar ongeveer de helft van de hoeveelheid water die de paarden nodig hebben in 28 graden. Oftewel als je paard flink wil drinken in een geval van een groot paard dan hebben ze pech, want iedereen mocht maar 1 emmer pakken zodat er ook nog wat was voor de paarden erna en afkoelen door met water te koelen was al helemaal uit den boze. En als je donderdag de korte route rijdt is er ook geen pauze. Mijn pony's hebben afgelopen jaar op de vrijdag hun eigen 10 liter, een halve emmer in de pauze en nog iets van 5 liter bij iemand die water aanbood gedronken en daar wederom lekker afgespoten ook met een tuinslang. Die vrouw vond het fantastisch dat ze er helemaal voor gingen staan om nat te worden gespoeld. :D

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 18:30

De afgelopen 2 jaar was ik pauzeplek op de donderdag voor de korte (en ook lange) route :))

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:36

Ik heb persoonlijk nog nooit meegemaakt dat het water op de pauzeplek 'op rantsoen' was (maar heb afgelopen jaar de vrijdag ook niet meegereden). Maar kan me voorstellen dat ze er een rem op zetten als het in het begin heel hard gaat.

Als je de korte route rijdt is er inderdaad geen pauzeplek, maar het gaat dan ook om een rit van onder de 20 km. Ik had de mazzel dat mijn man ons halverwege is komen 'verzorgen' met water voor de paarden (die natuurlijk niks wilden drinken :D ) en wat lekkers voor ons als ruiters. We hebben ook water aangeboden aan overige deelnemers die voorbij kwamen natuurlijk, al blijkt wel dat paarden (op de helft van de rit en op een dag dat het niet extreem warm was) vaak niet willen drinken. En er was een extra stop bij volgens mij Manzano aan huis, die ook water had staan.

En wat betreft oververhitting: als ruiter heb je daar niet snel last van denk ik, omdat je natuurlijk je eigen tempo kunt bepalen en de routes vaak behoorlijk wat schaduw bieden. Als menner is dat misschien lastiger i.v.m. stukken traject waar je in verband met het losse zand wat harder wilt gaan.

Edit: zie idd dat het Manzano was: super lief! <3

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 18:55

Ik had wel serieus heel veel mensen die riepen dat ik wonder water had want "normaal willen ze nooit drinken"... Nou denk ik dat dat wel meevalt :)) maar wel een teken dat veel paarden stiekem wel echt dorst hadden.

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 22:02

Net nog even snel betaald.... Bijna vergeten :=
Moet nu echt even beter weer worden, want van rijden komt al tijden niks.

happyhorse

Berichten: 4384
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:51

manzano schreef:
Ik had wel serieus heel veel mensen die riepen dat ik wonder water had want "normaal willen ze nooit drinken"... Nou denk ik dat dat wel meevalt :)) maar wel een teken dat veel paarden stiekem wel echt dorst hadden.

Was echt wonder water. Me pony heeft in de bijna 15 jaar dat haar rijd nergens anders gedronken en ze doet het nog steeds niet. Alleen in Epe bij jou ging ze drinken :)


Hoop ook echt dat snel beter weer word. Paard staat door het slechte weer als even stil. Nu paar keer gelongeerd op een stukje droge akker maar was een bom die ontplofte

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:35

turtlelito schreef:
Ik heb persoonlijk nog nooit meegemaakt dat het water op de pauzeplek 'op rantsoen' was (maar heb afgelopen jaar de vrijdag ook niet meegereden). Maar kan me voorstellen dat ze er een rem op zetten als het in het begin heel hard gaat.

Als je de korte route rijdt is er inderdaad geen pauzeplek, maar het gaat dan ook om een rit van onder de 20 km. Ik had de mazzel dat mijn man ons halverwege is komen 'verzorgen' met water voor de paarden (die natuurlijk niks wilden drinken :D ) en wat lekkers voor ons als ruiters. We hebben ook water aangeboden aan overige deelnemers die voorbij kwamen natuurlijk, al blijkt wel dat paarden (op de helft van de rit en op een dag dat het niet extreem warm was) vaak niet willen drinken. En er was een extra stop bij volgens mij Manzano aan huis, die ook water had staan.

En wat betreft oververhitting: als ruiter heb je daar niet snel last van denk ik, omdat je natuurlijk je eigen tempo kunt bepalen en de routes vaak behoorlijk wat schaduw bieden. Als menner is dat misschien lastiger i.v.m. stukken traject waar je in verband met het losse zand wat harder wilt gaan.

Edit: zie idd dat het Manzano was: super lief! <3


Vorig jaar meegedaan en het was echt een emmer per paard en vooral niet koelen. Gelukkig had een vriendin kannen met water mee op de kar.

Ik doe dit jaar niet mee, paar keer meegedaan maar heb het wel gezien. Als de overnachtingen niet zo duur geworden waren had ik nog wel meegedaan. Maar dit bij elkaar opgeteld en alle vakanties die al gepland zijn maakte de keuze voor mij niet mee te doen. Misschien dat ik de donderdag wel weer kom braaien

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 19:18

Vorig jaar waren ze inderdaad best streng wbt water uitdelen, liepen echt mensen van de organisatie rond om te zeggen dat koelen niet mocht (wat voor ons extra jammer was, pony heeft echt baat bij koelen en drinkt eigenlijk nooit op pauzeplekken)

Jorex schreef:
. En mijne zijn dan nog maar minis. Die dronken toen al makkelijk 5 liter weg en op de pauzeplek daarna nog een emmer. Laat staan dat je bvb 2 Friezen hebt en dan vervolgens van de organisatie maar minimaal water mag geven, want anders hebben de deelnemers die daarna komen niks. Dus ik hoop vooral dat er meer water gaat zijn, ook om te koelen bij heet weer. Desnoods zet je een vat slootwater neer voor het koelen en dan meerdere andere als drinkwater. Ik moet nog even verzinnen hoe ik mijn water mee ga nemen met tandem en op de sulky. Gelukkig was het stuk na de pauze te doen qua mulheid en was het niet zo'n ramp als het jaar daarvoor (militaire terrein is mooi en al, maar ik heb toen 5+km zelf gewandeld met mijn ene pony voor de sulky). Ik ga echt nooit weer op pad zonder eigen water nadat Alex vorig jaar bij een rit in mei bezweek aan hittestress.


Om hier even op in te haken; als je een HCA sulky hebt kan je aan de onderstang onder de stoel/zitting wel een emmer hangen? Zo hebben wij in 2015 met onze shetten het water vervoerd, een emmer slobber en de ander een emmer water.. (zou hem wel iets hoger hangen dan wij deden, haha :D Was een beetje hutsend en butsend door de kuilen op het heuvelige stuk)

Afbeelding

Het ziet er alleen niet echt uit op foto's.. ;)

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:22

Goh, hebben jullie het bericht met de enquete ook gehad? Geen vierdaagse meer in juni vanaf volgend jaar. Echt super jammer zeg, ik hoop dat ze hem dan in het najaar weten te organiseren.......

Of wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, maar het klinkt heel definitief :(

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:28

Zo lees ik het niet hoor, ik weet het niet precies hoor. Maar ik kan me voorstellen dat het in juni blijft met minder unieke routes.

Of in september / oktober met meer toegang tot unieke gebieden.

Ik heb de enquête als vrijwilliger zijnde in ieder geval ingevuld. Ik ben met de vierdaagse zeker 12 uur per dag bezig voor de organisatie en doet dat met veel liefde. Maar liever niet in de stromende regen in oktober. Dus ik heb “gestemd” op september haha. :=

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:46

Snap ik MarlindeRooz! Wij gaan altijd 'laat' op vakantie (geen kinderen, dus wij gaan eind augustus, begin september), dus voor mij betekent het eigenlijk niet meedoen als het begin september is en goed nadenken als het eind september is (wegens weinig trainen de weken ervoor).

Heel eerlijk, ik ga al jaren in oktober paardenweekend in oktober en we hebben altijd schitterend weer, dus het is ook een kwestie van mazzel hebben natuurlijk. Maar ik denk dat velen met jou huiverig zijn voor veel regen in oktober.

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 20:04

Nee in juni komt er geen evenementen vergunning meer helaas.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 20:17

manzano schreef:
Nee in juni komt er geen evenementen vergunning meer helaas.

Ja dat heb ik nu ook begrepen. Echt zonde.

ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:46

Hoop dat het een zeer foute 1 april grap blijkt…

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 00:06

Helaas geen grap :n

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 01:17

De paardenvierdaagse van Zorgvlied is ook in September. Ze zullen het toch niet bedenken om dan ook in september te gaan zitten. Dat betekent voor beide en zeker voor Zorgvlied de doodsteek.