Eper Paarden4daagse 2024

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:13

welmoedz schreef:
Wij zijn "ingeloot" met ons span (nmprs en shetlander) :)! Slapen bij een vriendin bij Apeldoorn dus elke dag even met trailer heen en weer. Dit is het eerste jaar dat we meedoen.

[ [url=m/Xuc4Wz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk nog meer shetlander menners!

Weet iemand ook of ik mijn sulky op startterrein zou kunnen laten staan? Ik rijd heen en weer met de auto en pony. Anders ga ik even mailen ;-)

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 02:15

Ik denk dat het mede komt door het duurder worden van weide/stallingsplekken voor de paarden/ponys de afgelopen jaren. Daarbij het overnachten voor jezelf is ook niet goedkoop. Tenminste wat wij willen, een huisje in de buurt van de wei en het startterrein.
En er zijn gewoon een hoop minder plekken dan voorheen.

Vorig jaar echt een topplek gevonden achter het startterrein echt perfect voor de paardjes. We hebben het er heerlijk gehad en dit jaat weer.

Wat we vorig jaar erg pittig vonden was de warmte en het stof := ik snap dat eerder starten niet mogelijk is met alle vrijwilligers op de route etc etc maar het zou wel fijn zijn als er misschien een optie is als het weer 30 graden is dat er iets gedaan wordt aan de tijden en we toch eerder zouden kunnen starten. Of hadden jullie er geen last van :?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:33

Er was vooral te weinig water op vrijdag afgelopen keer. Ik ken meerdere met shetlanders die zich hebben laten ophalen vorig jaar op de pauzeplek. De mijne gaven aan een km voor de pauze dat het te zwaar werd, gelukkig had ik met tweespan 10 liter water mee. Dus ik ben toen een zijpad in gegaan, in de schaduw. En we hebben echt wel een kwartier staan koelen en water gegeven aan de heren totdat de ademhaling normaal was. Dat was na die zware mulle heuvel. En mijne zijn dan nog maar minis. Die dronken toen al makkelijk 5 liter weg en op de pauzeplek daarna nog een emmer. Laat staan dat je bvb 2 Friezen hebt en dan vervolgens van de organisatie maar minimaal water mag geven, want anders hebben de deelnemers die daarna komen niks. Dus ik hoop vooral dat er meer water gaat zijn, ook om te koelen bij heet weer. Desnoods zet je een vat slootwater neer voor het koelen en dan meerdere andere als drinkwater. Ik moet nog even verzinnen hoe ik mijn water mee ga nemen met tandem en op de sulky. Gelukkig was het stuk na de pauze te doen qua mulheid en was het niet zo'n ramp als het jaar daarvoor (militaire terrein is mooi en al, maar ik heb toen 5+km zelf gewandeld met mijn ene pony voor de sulky). Ik ga echt nooit weer op pad zonder eigen water nadat Alex vorig jaar bij een rit in mei bezweek aan hittestress.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:17

Wij zijn nu 2x geweest.
Hadden geluk om gelijk op een top plekje terecht te komen.
Wel stukje van de startplaats af maar mooie wei en eerste jaar caravan, 2de jaar campertje er naast.

Hier in het zuiden zijn veel menritten waar je als ruiter ook mee mag doen, mijn dieren zijn dus gewend aan koetsen.

Ik vind juist dat iedereen enorm vriendelijk is.
Wij zijn wel altijd gelijk
gestart , voor de drukte uit.

We verheugen ons weer om mee te doen.
En doe ook weer mee met de optocht.Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:15

Maar jullie waren ook wel heel gezellig spatter! :D We zijn jullie meerdere keren tegengekomen en elke keer gezellig gekletst (wij reden mee met 1 witte en 1 bruine PRE)

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:32

Wat leuk, ik ben ook alleen. Zijn er tipvs voor een adresje voor je paard en zelf?

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:59

Jorex schreef:
Er was vooral te weinig water op vrijdag afgelopen keer. Ik ken meerdere met shetlanders die zich hebben laten ophalen vorig jaar op de pauzeplek. De mijne gaven aan een km voor de pauze dat het te zwaar werd, gelukkig had ik met tweespan 10 liter water mee. Dus ik ben toen een zijpad in gegaan, in de schaduw. En we hebben echt wel een kwartier staan koelen en water gegeven aan de heren totdat de ademhaling normaal was. Dat was na die zware mulle heuvel. En mijne zijn dan nog maar minis. Die dronken toen al makkelijk 5 liter weg en op de pauzeplek daarna nog een emmer. Laat staan dat je bvb 2 Friezen hebt en dan vervolgens van de organisatie maar minimaal water mag geven, want anders hebben de deelnemers die daarna komen niks. Dus ik hoop vooral dat er meer water gaat zijn, ook om te koelen bij heet weer. Desnoods zet je een vat slootwater neer voor het koelen en dan meerdere andere als drinkwater. Ik moet nog even verzinnen hoe ik mijn water mee ga nemen met tandem en op de sulky. Gelukkig was het stuk na de pauze te doen qua mulheid en was het niet zo'n ramp als het jaar daarvoor (militaire terrein is mooi en al, maar ik heb toen 5+km zelf gewandeld met mijn ene pony voor de sulky). Ik ga echt nooit weer op pad zonder eigen water nadat Alex vorig jaar bij een rit in mei bezweek aan hittestress.


Nouja dat is wel een goeie inderdaad.

En wij hadden een fries die oververhit was in ons groepje en mocht geen water extra pakken terwijl de arts het aanraadde, dat was echt even minder voor hun en balen dat hier niet op ingespeeld werd op dat moment. Ze hebben ook wel nu een mail naar de organisatie gestuurd of er andere mogelijkheden zijn.

Maaaar wie weet is het dit jaar helemaal niet zo warm als afgelopen jaar :o

Hoe heb jij het water mee op je wagen? Misschien verstandig als hun dat komende keer ook doen.

Mijn arabo fries drinkt dus helemaal niks onderweg dus dat is wel echt balen maargoed als ze het nodig heeft zou ze het vast doen verwacht ik.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:11

Gewoon een jerrycan van 10 liter met een kleine sjorband vast gemaakt aan de wagen. Denk dat ik op de sulky het of aan het rekje moet vastmaken en dan wat minder meeneem of 2 kleinere naast mijn stoel aan weerszijden, want dan zit het de balans niet in de weg.
Ik zet hem voor bij mijn eigen benen. Maar met een grotere koets heb je veel meer mogelijkheden en dan zou ik ook meerdere van 10 liter meenemen.
Afbeelding

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:00

@jorex: waar heb je dat blauwe tuig vandaan?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:17

Tweedehands gekocht ooit eens. Ik moet het echt eens in de cola leggen, want de gespen zijn inmiddels helemaal verroest. Maar verder prima tuigje, alleen de strengen hebben het te zwaar te verduren met de hoeveelheid ritten die wij maken. Dus ik heb nieuwe met hetzelfde systeem in de bestelling staan (gewoon zwart).

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:19

Maar het is een nylon tuig toch? Dat bevalt wel?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:28

Ja, het bevalt verder prima. Mijn tuigmaker heeft het namelijk helemaal pas gemaakt op mijn pony's. Broek was namelijk veel te veel qua lengte en met minder ruimte in de broek moest er vervolgens een stukje aan gemaakt worden bij de langere pony om de broek vast te kunnen maken en de tweede riem voorlangs van het borsttuig was ook veel te lang. Maar ik heb dat met alles voor mijn kleintjes. Erg blij met de goede tuigmaker in de buurt die desondanks dat zijn specialiteit leer is mijn nylon ook wel wilde aanpassen. Leidsels zijn dan weer later apart gemaakt voor mijn comfort van biothane. En hoofdstellen zijn rijhoofdstellen van premier ook weer versteld door de tuigmaker. Die man blijft werk houden met mij :')

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:40

Nou, vervoer is helaas nog steeds niet opgelost. Stalling op menafstand van de startlocatie is ook niet gelukt. Ik ga dus de organisatie een mailtje doen. Maar we hebben wel besloten om onze eigen 4 daagse te gaan maken. Gewoon vanaf stal. En misschien 1 keertje ons ergens laten droppen en dan of terug naar stal mennen of ons daar ook weer laten ophalen.

Ik blijf natuurlijk wel lekker meelezen hier, want ik wil wel dezelfde afstanden rijden.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:57

chamion schreef:
Nou, vervoer is helaas nog steeds niet opgelost. Stalling op menafstand van de startlocatie is ook niet gelukt. Ik ga dus de organisatie een mailtje doen. Maar we hebben wel besloten om onze eigen 4 daagse te gaan maken. Gewoon vanaf stal. En misschien 1 keertje ons ergens laten droppen en dan of terug naar stal mennen of ons daar ook weer laten ophalen.

Ik blijf natuurlijk wel lekker meelezen hier, want ik wil wel dezelfde afstanden rijden.

Je hebt nog 5 maanden de tijd om wat te vinden.

manzano

Berichten: 23942
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 11:15

Je kan tot 1 mei afzeggen en dan kost dat een tientje.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:35

Sanniie schreef:
Jorex schreef:
Er was vooral te weinig water op vrijdag afgelopen keer. Ik ken meerdere met shetlanders die zich hebben laten ophalen vorig jaar op de pauzeplek. De mijne gaven aan een km voor de pauze dat het te zwaar werd, gelukkig had ik met tweespan 10 liter water mee. Dus ik ben toen een zijpad in gegaan, in de schaduw. En we hebben echt wel een kwartier staan koelen en water gegeven aan de heren totdat de ademhaling normaal was. Dat was na die zware mulle heuvel. En mijne zijn dan nog maar minis. Die dronken toen al makkelijk 5 liter weg en op de pauzeplek daarna nog een emmer. Laat staan dat je bvb 2 Friezen hebt en dan vervolgens van de organisatie maar minimaal water mag geven, want anders hebben de deelnemers die daarna komen niks. Dus ik hoop vooral dat er meer water gaat zijn, ook om te koelen bij heet weer. Desnoods zet je een vat slootwater neer voor het koelen en dan meerdere andere als drinkwater. Ik moet nog even verzinnen hoe ik mijn water mee ga nemen met tandem en op de sulky. Gelukkig was het stuk na de pauze te doen qua mulheid en was het niet zo'n ramp als het jaar daarvoor (militaire terrein is mooi en al, maar ik heb toen 5+km zelf gewandeld met mijn ene pony voor de sulky). Ik ga echt nooit weer op pad zonder eigen water nadat Alex vorig jaar bij een rit in mei bezweek aan hittestress.


Nouja dat is wel een goeie inderdaad.

En wij hadden een fries die oververhit was in ons groepje en mocht geen water extra pakken terwijl de arts het aanraadde, dat was echt even minder voor hun en balen dat hier niet op ingespeeld werd op dat moment. Ze hebben ook wel nu een mail naar de organisatie gestuurd of er andere mogelijkheden zijn.

Maaaar wie weet is het dit jaar helemaal niet zo warm als afgelopen jaar :o

Hoe heb jij het water mee op je wagen? Misschien verstandig als hun dat komende keer ook doen.

Mijn arabo fries drinkt dus helemaal niks onderweg dus dat is wel echt balen maargoed als ze het nodig heeft zou ze het vast doen verwacht ik.


Sanniie, je hebt nog wel tijd om je AraboFries water te leren drinken. Ik neem aan dat je wel langere ritten met haar rijdt, als je dan thuiskomt en haar een emmer water met wat stukken appel erin aanbiedt, gaat ze die stukken appel eruit vissen en krijgt ze zo water mee naar binnen. Na een keer of wat gaat ze vast ook water drinken. Zo leerde ik het die van mij waar ik endurance mee startte. Zeker als het straks wat warmer weer wordt kan je dat best aanleren.

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 02:24

Jet schreef:
Jorex schreef:
Er was vooral te weinig water op vrijdag afgelopen keer. Ik ken meerdere met shetlanders die zich hebben laten ophalen vorig jaar op de pauzeplek. De mijne gaven aan een km voor de pauze dat het te zwaar werd, gelukkig had ik met tweespan 10 liter water mee. Dus ik ben toen een zijpad in gegaan, in de schaduw. En we hebben echt wel een kwartier staan koelen en water gegeven aan de heren totdat de ademhaling normaal was. Dat was na die zware mulle heuvel. En mijne zijn dan nog maar minis. Die dronken toen al makkelijk 5 liter weg en op de pauzeplek daarna nog een emmer. Laat staan dat je bvb 2 Friezen hebt en dan vervolgens van de organisatie maar minimaal water mag geven, want anders hebben de deelnemers die daarna komen niks. Dus ik hoop vooral dat er meer water gaat zijn, ook om te koelen bij heet weer. Desnoods zet je een vat slootwater neer voor het koelen en dan meerdere andere als drinkwater. Ik moet nog even verzinnen hoe ik mijn water mee ga nemen met tandem en op de sulky. Gelukkig was het stuk na de pauze te doen qua mulheid en was het niet zo'n ramp als het jaar daarvoor (militaire terrein is mooi en al, maar ik heb toen 5+km zelf gewandeld met mijn ene pony voor de sulky). Ik ga echt nooit weer op pad zonder eigen water nadat Alex vorig jaar bij een rit in mei bezweek aan hittestress.



Sanniie, je hebt nog wel tijd om je AraboFries water te leren drinken. Ik neem aan dat je wel langere ritten met haar rijdt, als je dan thuiskomt en haar een emmer water met wat stukken appel erin aanbiedt, gaat ze die stukken appel eruit vissen en krijgt ze zo water mee naar binnen. Na een keer of wat gaat ze vast ook water drinken. Zo leerde ik het die van mij waar ik endurance mee startte. Zeker als het straks wat warmer weer wordt kan je dat best aanleren.



Dankje voor de tip! Ga ik proberen! :D hopelijk werkt het en gaat ze drinken

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 01:34

Wij hebben de paarden in alle jaren dat we hebben gereden nooit laten drinken. Zeker niet uit die bakken waar meerdere mensen hun paarden uit laten drinken (ook toen er veel droes was). Als ze voor en na die tijd goed eten en drinken aangeboden krijgen, eventueel met elektrolyten als het warm is of het paard heeft gezweet is dat, in ieder geval bij onze paarden, genoeg. Het is "maar" 20 km, geen dagtocht. Als je alles stapt kun je zelfs in 3,5 uur terug zijn.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:19

marije1109 schreef:
Wij hebben de paarden in alle jaren dat we hebben gereden nooit laten drinken. Zeker niet uit die bakken waar meerdere mensen hun paarden uit laten drinken (ook toen er veel droes was). Als ze voor en na die tijd goed eten en drinken aangeboden krijgen, eventueel met elektrolyten als het warm is of het paard heeft gezweet is dat, in ieder geval bij onze paarden, genoeg. Het is "maar" 20 km, geen dagtocht. Als je alles stapt kun je zelfs in 3,5 uur terug zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens. 20 km rijd je ook zo op een flinke bosrit, dan neem je toch ook geen pauze of water onderweg.

Sanniie

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Lunteren

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:54

Daar hebben jullie ook een heel goed punt!

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:10

Als ik 20 km ga stappen dan ben ik na 5 tot 6 uur weer eens thuis. Als we normaal rijden dus 6-7km/h doen we er dus 3 tot 4 uren over. Ik had ook nooit water mee totdat het fout ging, sindsdien altijd water mee op de koets. En ik geef ze tijdens de pauze dus een bakje met slobber (grasbrok) met elektrolyten. Dan hebben ze en een beetje vulling en wat water tot zich genomen. Daarvoor inderdaad altijd achteraf slobber met electrolyten. Maar als je paard bezwijkt en je hebt niks om hem te helpen dat voelt zo hulpeloos. Dus dat nooit weer.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:43

Jorex schreef:
Als ik 20 km ga stappen dan ben ik na 5 tot 6 uur weer eens thuis. Als we normaal rijden dus 6-7km/h doen we er dus 3 tot 4 uren over. Ik had ook nooit water mee totdat het fout ging, sindsdien altijd water mee op de koets. En ik geef ze tijdens de pauze dus een bakje met slobber (grasbrok) met elektrolyten. Dan hebben ze en een beetje vulling en wat water tot zich genomen. Daarvoor inderdaad altijd achteraf slobber met electrolyten. Maar als je paard bezwijkt en je hebt niks om hem te helpen dat voelt zo hulpeloos. Dus dat nooit weer.

Een normaal paard doet 20 km stappend in 4 uur. Dan zit er ook nog een pauze in dan ben je 4,5 uur onderweg. En als je paard dan bezwijkt heeft hij een hele slechte conditie.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:50

Ik weet wel dat er paarden zijn die gewoon door de omgeving/stress extra energie verliezen (en veel zweten).
Sommige hebben moeite met het mulle zand en/of mega diepe modder.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:17

Nee gewoon een pony die te graag over zijn eigen grenzen heen loopt. Hij heeft er zelf volgens mij ook wel van geleerd, want hij geeft het nu heel duidelijk aan als het tempo een tandje terug moet. Maar goed, hittestress, niet gebrek aan conditie. Mijn eigen dierenarts zei dat ze nog nooit zo'n fitte shetlander gehoord had qua herstel hartslag na inspanning bij de nacontrole toen. Ik kreeg dus gewoon groen licht om Epe te gaan rijden. Pony heeft 2 weken na zijn akkefietje ook gewoon tweespan de 4-daagse+optocht uitgelopen zonder problemen. Ja vrijdag was het heet, dus toen moesten we na het mulle extra pauzeren. Mijn pony's zijn ook maar 85 cm, dus dan houd ik rekening met een normaal staptempo tussen de 3 en 4 km/h. En als ze heel enthousiast stappen dan halen ze de 5. :+
Schiet niet op, dus wij draven liever. Dan doen we het gemiddeld alsnog rond de 4 uren. Vandaag een 5,5km tandem in ongeveer 3 kwartier gereden waarbij diezelfde pony het liefst de hele ronde zou galopperen. Veel te kort rondje naar zijn zin. Gelukkig maakt de achterste zich dan weer totaal niet druk daarom en blijft die dan wel mooi draven. Alex was gewoon een blij ei voorop dat hij eindelijk weer mocht nu zijn hoest grotendeels weg is.

manzano

Berichten: 23942
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 15:55

Over dat "maar" 20km. Afgelopen jaren waren ze ruim meer dan dat. En veel mensen rijden ook nog van en naar het startterrein.