Eper Paarden4daagse 2024

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 02:30

Ik heb gestemd voor september. Als het oktober wordt voor mij geen logees in de wei. Neem geen risico met trailers en auto's in de wei in een meestal natte periode. Met het gras was voor mij juni perfect. Dan maar meer hooi voeren.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 07:04

oei, als dit maar niet de doodsteek voor de Epervierdaagse wordt, dat zou zonde zijn.
Naar wat ik zo hoor is de animo na Corona al een stuk minder.
"Vroeger"moest er nog geloot worden om mee te kunnen doen, nu niet meer.

Ook een klap voor het hele dorp die toch ook profiteerde van de Vierdaagse, zeker met de intocht van de vrijdagavond.
Epe gaat toch al een rare zomer tegemoet met minder slaapplaatsen voor toeristen en meer voor vluchtelingen, veel reuring in het dorp momenteel.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 08:45

karrij schreef:
oei, als dit maar niet de doodsteek voor de Epervierdaagse wordt, dat zou zonde zijn.
Naar wat ik zo hoor is de animo na Corona al een stuk minder.
"Vroeger"moest er nog geloot worden om mee te kunnen doen, nu niet meer.

Ook een klap voor het hele dorp die toch ook profiteerde van de Vierdaagse, zeker met de intocht van de vrijdagavond.
Epe gaat toch al een rare zomer tegemoet met minder slaapplaatsen voor toeristen en meer voor vluchtelingen, veel reuring in het dorp momenteel.


Nou die 2 hotels kunnen we wel missen aan toeristen hoor. Aan de andere kant schieten de vakantieparken en B&B's als paddestoelen de grond uit ter compensatie en een tandje minder zou ik best waarderen.
Er wordt de hele zomer zo krankzinnig veel georganiseerd dat ik me er in die zin weinig zorgen om maak.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:30

De toeristensector, denkt daar anders over,zij zijn van die paar maanden wel enigzins afhankelijk

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:41

karrij schreef:
De toeristensector, denkt daar anders over,zij zijn van die paar maanden wel enigzins afhankelijk


Dat zal, maar die hotels krijgen dik betaald en zolang je in Epe zonder reservering niet eens ergens kan eten of moet vechten om een plek op het terras denk ik dat het wel goed komt. Genoeg inwoners (ik incl.) mijden het dorp nu als de pest in de zomer. Daar wordt serieus over geklaagd. Dus die komen wellicht ook wel weer terug dan.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:44

Wel opmerkelijk trouwens dat de Gortelse heide op de zoneringskaart nu is aangemerkt als "hele jaar door afgesloten voor recreatie" (de meest strenge vorm). Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Daar struikel je echt over de mensen namelijk.

Edit: via deze link werkt de detailkaart wel gewoon: https://experience.arcgis.com/experienc ... -copy-copy

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:31

Otti1977 schreef:
Ik heb gestemd voor september. Als het oktober wordt voor mij geen logees in de wei. Neem geen risico met trailers en auto's in de wei in een meestal natte periode. Met het gras was voor mij juni perfect. Dan maar meer hooi voeren.

Maar er is in september al een 4 daagse met veel deelnemers die ook in Epe rijden. Dan draait Epe de 4 daagse van Zorgvlied de nek om.

Lisa_22
Berichten: 340
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:27

Zouden de 4daagse van Zorgvlied en Epe niet kunnen ruilen? Zorgvlied in juni en Epe in september?

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:33

Jeetje dat is wel lastig.... als je dan Epe in oktober doet denk ik je dat je ook veel mensen hebt die na Zorgvlied niet nóg een keer een 4daagse gaan doen, zo kort na elkaar.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:24

Lisa_22 schreef:
Zouden de 4daagse van Zorgvlied en Epe niet kunnen ruilen? Zorgvlied in juni en Epe in september?

In Zorgvlied is het ook broedseizoen dus dezelfde regels en problemen.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 13:33

pillow schreef:
Lisa_22 schreef:
Zouden de 4daagse van Zorgvlied en Epe niet kunnen ruilen? Zorgvlied in juni en Epe in september?

In Zorgvlied is het ook broedseizoen dus dezelfde regels en problemen.


Die nieuwe regels gelden voor de Veluwe. Daar valt Zorgvlied niet onder toch. Of hebben ze daar ook zo'n regeling gemaakt?

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:10

Er zijn op meerdere plaatsen in Nederland beperkingen in het broedseizoen, zelfs in het kleine stukje polder bij mij in de stad is een beperking vanaf 1 maart tot 1 juli. Dat zal vast op meer plaatsen zo zijn en maakt activteiten organiseren in de natuur minder makkelijk. Het losloopgebied is in deze periode ook gesloten voor honden. .

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 17:26

Dat klopt op zich, maar dat is al jaren zo. Dat heb je hier in Epe al jaren, maar toen kon je nog wel een vergunning krijgen voor de vierdaagse. Dat dat nu niet meer kan komt door een nieuwe regeling die specifiek voor de veluwe geldt.
Vandaar mijn vraag of ze dat in Zorgvlied ook hebben.

Jet

Berichten: 11999
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:10

Zal het niet hiermee te maken hebben: https://www.rvo.nl/onderwerpen/omgevingswet-natuur . Voor dit jaar was de vergunning waarschijnlijk al voor 1 januari 2024 ingediend, maar die loopt na het evenement af. Ik denk dat het vanaf 2025 helemaal niet meer georganiseerd mag worden, erg jammer!

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 20:25

Jet schreef:
Zal het niet hiermee te maken hebben: https://www.rvo.nl/onderwerpen/omgevingswet-natuur . Voor dit jaar was de vergunning waarschijnlijk al voor 1 januari 2024 ingediend, maar die loopt na het evenement af. Ik denk dat het vanaf 2025 helemaal niet meer georganiseerd mag worden, erg jammer!


Die gaat over uitvoer van werkzaamheden. Daar heb ik met werk ook mee te maken. Maar dat is een andere vergunning dan voor evenementen.

Edit: maar begreep uit de berichtgeving dat de organisatie in gesprek is met oa de gemeente ed dus lijkt me dat ze dan wel hebben gesproken of september of oktober mogelijk is?

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:04

manzano schreef:
Dat klopt op zich, maar dat is al jaren zo. Dat heb je hier in Epe al jaren, maar toen kon je nog wel een vergunning krijgen voor de vierdaagse. Dat dat nu niet meer kan komt door een nieuwe regeling die specifiek voor de veluwe geldt.
Vandaar mijn vraag of ze dat in Zorgvlied ook hebben.

Vorig jaar is om die reden ride en run in juli ook niet doorgegaan. Terwijl dat een veel kleinschaliger evenement is 20 deelnemers ofzo. Hier is het zo dat als je met meer dan 3 ruiters of menners bent het al als evenement geldt.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 21:10

Ja vorig jaar kon hier ook een fiets evenement niet doorgaan. Maar de vierdaagse wel en dit jaar dus weer. Kennelijk toch anders getoetst.
Maar goed, meer dan afwachten kunnen we niet doen. Hopelijk komt er een alternatief/oplossing.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:32

pillow schreef:
Otti1977 schreef:
Ik heb gestemd voor september. Als het oktober wordt voor mij geen logees in de wei. Neem geen risico met trailers en auto's in de wei in een meestal natte periode. Met het gras was voor mij juni perfect. Dan maar meer hooi voeren.

Maar er is in september al een 4 daagse met veel deelnemers die ook in Epe rijden. Dan draait Epe de 4 daagse van Zorgvlied de nek om.

Tja als het oktober wordt ga ik geen plaatsen voor paarden meer aanbieden. Wil mijn wei heel en begaanbaar houden.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 22:47


Jet

Berichten: 11999
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:48

manzano schreef:
Jet schreef:
Zal het niet hiermee te maken hebben: https://www.rvo.nl/onderwerpen/omgevingswet-natuur . Voor dit jaar was de vergunning waarschijnlijk al voor 1 januari 2024 ingediend, maar die loopt na het evenement af. Ik denk dat het vanaf 2025 helemaal niet meer georganiseerd mag worden, erg jammer!


Die gaat over uitvoer van werkzaamheden. Daar heb ik met werk ook mee te maken. Maar dat is een andere vergunning dan voor evenementen.

Edit: maar begreep uit de berichtgeving dat de organisatie in gesprek is met oa de gemeente ed dus lijkt me dat ze dan wel hebben gesproken of september of oktober mogelijk is?


Duidelijk hoor, ik snap wel hoe ik het verkeerd las.

Ik denk toch wel dat het mede met stikstofgedoe te maken heeft...
https://www.gelderland.nl/themas/stikst ... ten-en-wnb , hier staat duidelijk dat inderdaad evenementen in broedtijden een natuurvergunning nodig hebben, dat zal dus niet meer toegestaan worden. Kop: Welke factoren bepalen of een evenement wel of niet een natuurvergunning moet aanvragen? "Verschillende factoren spelen een rol: locatie, omvang, het moment van organiseren (bijvoorbeeld het broedseizoen), aantal verwachte bezoekers en de mate van licht- en geluidverstoring. Voor elk evenement is het maatwerk: of een natuurvergunning nodig is, is afhankelijk van de uitkomsten van de onderzoeken (Quickscan en AERIUS- berekening)."

happyhorse

Berichten: 4384
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:02

Het word steeds lastiger om evenementen te organiseren. Er komen steeds meer regels bij kijken. Jammer voor die gene die zo hun best doen om een terug kerend evenement te organiseren.

Voor mij is september en oktober helaas geen optie. Kan dan Max 1 dag van huis. Ivm werkzaamheden thuis.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:49

Zorgvlied is mijn go to bos, dus daar zijn weinig paden die ik nog niet ken. Ik rij daarom alleen Epe. Ik weet nog niet of ik wel mee kan doen als het naar het najaar wordt verplaatst. Sowieso is Alex dan altijd minder, ik kan eventueel enkelspan Jorie doen. Maar ze zijn een beetje Zwaan-Kleef-aan met zijn tweeën.

16easer24
Berichten: 353
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:21

Hallo allemaal,

Wij gaan dit jaar voor het eerst meerijden nadat vorig jaar door blessures wij moesten afhaken.

Wij zijn sinds januari al op zoek naar een plek voor onze paarden. Helaas tot op heden nog niets gevonden.

Hoop stallen hadden al reserveringen van voorgaande deelnemers.


Wij zoeken minimaal 2 boxen waarbij de paarden eventueel nog de paddock of wei op kunnen. Als er nog een 3e bij is zou dat super zijn. 1 van onze paarden heeft een stof allergie en kan niet op stro. Eventueel eigen hooi mee nemen of hooi van de staleigenaar.

Hebben jullie tips of weten jullie stallen waar nog plek is?

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Eper Paarden4daagse 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 22:33

Had je via de inlog gekeken of daar wat tussen stond? Al heb je wel wat specifieke wensen wat het lastig maakt.

16easer24
Berichten: 353
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:30

manzano schreef:
Had je via de inlog gekeken of daar wat tussen stond? Al heb je wel wat specifieke wensen wat het lastig maakt.



ja die heb ik allemaal al aangeschreven begin dit jaar.
de meeste locaties willen dat je daar ook blijft slapen en wij zoeken echt alleen voor de paarden slaap plek.

eisen zijn idd een uitdaging, heb het er alleen niet voor over om een hoestend paard mee terug naar huis te nemen :o