Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:41

flitzz schreef:
Ik denk ook omdat jij gespannen bent dat je paard het overneemt. Ik denk ook omdat jij door je angst geen leider bent, het ook "fout" gaat..
Doordat jij denkt oh daar is iets, daar zou mijn merrie op kunnen reageren, breng jij onbewust spanning en angst over. Waardoor jou merrie denkt oh daar is iets, mijn baas is ook bang dus ik ook..
Hoe moeilijk ook probeer echt als je erop zit puur met je rijden bezig te zijn niet denken van.. Negeren en door rijden. Makkelijk gezegd weet ik maar ik spreek ook uit eigen ervaring..
Ik heb ook een tijd gehad dat ik bang werd op mijn paard, meneer had er nogal een handje van om op 2 benen te lopen ipv op 4.. En regelmatig boksessies te geven.

Wat mij geholpen heeft is, goede les en begeleiding. Ondanks dat ik bang was en 2 a 3 x per week les had om dit probleem te tackelen, toch (bijna) iedere dag te rijden.
Op het moment dat ik er op zat en begon te stappen paard gelijk aan het werk te zetten hem (en mezelf ook.. losrijden met een lossere teugel was vragen om problemen).
Ik stapte een rondje en dan ging ik figuren rijden kleine en grote voltes, slangenvoltes hand veranderen enz
Als ik spanning van hem of van mezelf voelde, ben ik gaan fluiten zingen kan ik namelijk niet :D En mocht hij iets "uitvreten" het negeren en door rijden. Het is niet makkelijk maar het gedrag negeren (corrigeren indien nodig uiteraard) bleek uiteindelijk bij hem de beste oplossing.
Omdat ik bang en onzeker werd, werd dat door hem ook opgepikt en uitgebuit..
Wat erbij ons aan ontbreekte was dat ik geen leider op hem was, door door te blijven gaan, consequent te zijn met rijden, wat vandaag niet mag mag morgen ook niet.. Ondanks dat hij een stuiterbal bleef, heb ik het zogenaamde ik ben bang (en ik wil niet werken) toch om kunnen draaien naar een fijn rijpaard met een gebruiksaanwijzing :D



Dat klinkt hoopvol en lijkt inderdaad bij mij ook het probleem te zijn. Dat probleem had in inderdaad ook eerst toen ze ingereden was en als ik dan allerlei overgangen en figuren ging maken, vergat ik de angst en kon ik heerlijk rijden.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:42

Ayasha schreef:
elnienjo schreef:
Krijg alleen al kriebels als ik aan buitenzijden op haar denk, wil me eerst in de bak zeker op haar voelen en het gevoel hebben dat ze niet iedere seconde op hol kan slaan...

Zou hem voor het rijden goed moe maken door 'm los te laten in de buitenbak/paddock en lekker te laten rennen (en eventueel vrij springen) Pas als z'n tong op z'n hoeven hangt opzadelen en dan een stapvoets ritje met een bomproof paard naast je.

En op lange termijn bouwt ie gewoon meer conditie op en moet je vier uur rekenen om uberhaupt er op te komen. Naast het feit dat het dier dan letterlijk nooit een positieve ervaring gaat hebben met "werken".

Voor deze een zelfzekere ruiter zoeken die haar gerust kan stellen zodat zij ook zelfzekerder wordt. Even longeren om de frissigheid er uit te laten is één ding maar begin aub niet met haar doodmoe te maken want dat keert zich echt tegen je. Ik denk idd dat je hier echt hulp bij moet vragen. :) Bang + bang gaat altijd mis. :)

Mee eens, moe maken om erop te kunnen daar ben ik geen voorstander van. Ik merkte zelfs dat ze drukker is wanneer ik eerst met zadel longeer en er dan opstap dan wanneer ik simpelweg grondwerk met zadel erop doe en dan erop stap.

Hoe is dit dier beleerd eigenlijk? En wat is er aan grondwerk mee gedaan? Hebben jullie vanaf de grond verder gewerkt met haar om haar de hulpen vanaf de grond wat te leren?[/quote]

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:43

Bedankt voor al jullie tips, ik ga weer starten met lessen en laat diegenen die haar ingereden heeft een tijdje erop rijden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:44

Ayasha schreef:
En op lange termijn bouwt ie gewoon meer conditie op en moet je vier uur rekenen om uberhaupt er op te komen. Naast het feit dat het dier dan letterlijk nooit een positieve ervaring gaat hebben met "werken".

Voor deze een zelfzekere ruiter zoeken die haar gerust kan stellen zodat zij ook zelfzekerder wordt. Even longeren om de frissigheid er uit te laten is één ding maar begin aub niet met haar doodmoe te maken want dat keert zich echt tegen je. Ik denk idd dat je hier echt hulp bij moet vragen. :) Bang + bang gaat altijd mis. :)

Hoe is dit dier beleerd eigenlijk? En wat is er aan grondwerk mee gedaan? Hebben jullie vanaf de grond verder gewerkt met haar om haar de hulpen vanaf de grond wat te leren?

Ik bedoel uiteraard niet op structurele basis, maar om even de overtollige energie eruit te krijgen en daarna een rit gaan doen met begeleiding van een paard wat alles durft.

Grondwerk heeft geen enkele zin als je dat in plaats doet van rijden. Dat paard lacht zich een breuk met 2 eigenaren die er beiden niet op durven gaan zitten waardoor ie niet hoeft te werken.

Gewoon een niet banketstaaf maar poetsen type er op zetten die zelf geen angst heeft.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:16

Elnienjo...grondwerk geen enkele zin ipv rijden...dan weet jij niet wat grondwerk is...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:21

manubres schreef:
Elnienjo...grondwerk geen enkele zin ipv rijden...dan weet jij niet wat grondwerk is...

Ik weet wat het is, maar ik vind het vrij onzinnig om het in dit geval te doen met/door een ruiter die niet durft rijden. Dat paard heeft dat echt wel door natuurlijk. Die ziet de ruiter niet als zijn meerdere.

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:36

voer heeft heel veel invloed op het paard . Lijkt mij geval van vitamine tekort kijk maar eens
op de site van equiline :o dat kan weerslag hebben op karakter en dus ook op het rijden
zo kun je in een cirkel te recht komen, verkeerd passend zadel is ook niet te onderschatten samen
met disbalance lichaam van jou en paard. Dus alles checken en met een schone lei een goede instructeur
in de hand nemen. Het belangrijkste is er al je bent gek met je paard :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:38

In geval van angst problemen vind ik grondwerk juist nuttig, liefst wel met als doel er ook weer op te gaan. Er van uit gaande dat je het dier als rijpaard wil natuurlijk. Als je tevreden bent om gewoon te grondwerken dan is dat helemaal prima. Maar ik krijg van TS het ide dat het dier als rijpaard bedoelt was. Als je twee jaar gaat grondwerken dan sleept het gewoon te lang aan IMO. Paard zal zich geen breuk lachen gezien paarden zo niet denken maar er komt een punt dat het middel het doel voorbij streeft en dat is in deze wel een beetje zo vrees ik. :)

Het is een jong, onervaren dier, je kan niet verwachten dat ie onder het zadel zich gedraagt als een ervaren rijpaard. Dat is ie niet. :) Ik vrees ook dat jullie het "probleem" in jullie hoofd mogelijk groter gemaakt hebben dan het werkelijk is door de lange pauze, waardoor de angst ook toegenomen is. :) Ik ken helaas niemand in maastricht dus echt iemand aanraden kan ik niet vrees ik.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:29

elnienjo schreef:
manubres schreef:
Elnienjo...grondwerk geen enkele zin ipv rijden...dan weet jij niet wat grondwerk is...

Ik weet wat het is, maar ik vind het vrij onzinnig om het in dit geval te doen met/door een ruiter die niet durft rijden. Dat paard heeft dat echt wel door natuurlijk. Die ziet de ruiter niet als zijn meerdere.




Grondwerk kan heel vermoeiend zijn voor een paard. En ernaast op de grond ben ik dus niet bang voor haar... dus ik ben het er niet mee eens dat grondwerk niet uitdagend en vermoeiend kan zijn.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:40

Citaat:
Ik weet wat het is, maar ik vind het vrij onzinnig om het in dit geval te doen met/door een ruiter die niet durft rijden. Dat paard heeft dat echt wel door natuurlijk. Die ziet de ruiter niet als zijn meerdere.

Ooit stond ik op een stal waar dit de 'toon' was - brrrr....
Ik heb benen gemaakt.

Een paard denkt niet 'oh, die durft er niet op en is dus een loser' (sommige mensen helaas wel).

En "meerdere": de paardensport heeft een militaire erfenis, maar ik train niet voor het slagveld.
Wel wil een dier weten 'wie van ons twee heeft de leiding' - ik wens onze dans te leiden.

Met mijn jonkie kwam het grondgewerk :o wel eens mijn neus uit, maar ik heb er onder het zadel veel profijt van.
Daar kun je als bange ruiter je voordeel mee doen.

Of een mens wel of niet bovenop gaat zitten laat een paard koud, in de zin van 'dat hij zich een kriek zou lachen' (dat deden de mensen in de kantine van stal x)
een paard wil graag een betrouwbare leider.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:55

studiemiep schreef:
combinatie angstig paard en ruiter is gewoon bijna altijd gedoemd om te mislukken.


Hoeft helemaal niet hoor. Ik ben samen met een coach ook aan de slag gegaan als angstig geworden ruiter en paard met weinig vertrouwen. Ik ben van er niet op durven naar nu weer zelf rijden gegaan, en paard is veranderd van een schrikachtig heel gespannen paard naar een paard wat veel meer relaxed is en vertrouwen heeft in de ruiter. Ik durf er weer aan te rijden waardoor ik als hij wel spanning krijgt het snel af kan laten vloeien. Zoek goede begeleiding dan is er zeker hoop. Ik heb trouwens wel meteen de eerste keer gevraagd of ze eerlijk wilde zijn, als ze geen mogelijkheden zag wilden wij dat ook weten.

san4nie
Berichten: 3564
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:43

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik weet wat het is, maar ik vind het vrij onzinnig om het in dit geval te doen met/door een ruiter die niet durft rijden. Dat paard heeft dat echt wel door natuurlijk. Die ziet de ruiter niet als zijn meerdere.

Ooit stond ik op een stal waar dit de 'toon' was - brrrr....
Ik heb benen gemaakt.

Een paard denkt niet 'oh, die durft er niet op en is dus een loser' (sommige mensen helaas wel).

En "meerdere": de paardensport heeft een militaire erfenis, maar ik train niet voor het slagveld.
Wel wil een dier weten 'wie van ons twee heeft de leiding' - ik wens onze dans te leiden.

Met mijn jonkie kwam het grondgewerk :o wel eens mijn neus uit, maar ik heb er onder het zadel veel profijt van.
Daar kun je als bange ruiter je voordeel mee doen.

Of een mens wel of niet bovenop gaat zitten laat een paard koud, in de zin van 'dat hij zich een kriek zou lachen' (dat deden de mensen in de kantine van stal x)
een paard wil graag een betrouwbare leider.


Dit. Wat Janneke zegt. We moeten niet onze slechte menselijke eigenschappen op die van het paard projecteren.

Grondwerk is een super basis. Ik zou opzoek gaan naar een instructrice die jou kan helpen om het grondwerken te gaan vertalen naar het rijden. Zo iemand heb ik een poosje terug gevonden door een simpel oproepje op Facebook te plaatsen. Had een iets ander probleem waar ik tegenaan liep dan jij ts, maar het heeft me enorm geholpen.

Als je de geschikte persoon om je te begeleiden hebt gevonden, kan die misschien nu ook eerst er een paar keer op gaan zitten. Weinig rijden + angstig paard + angstige ruiter = veel werk. Maar zo te lezen wil je de tijd nemen en sta je open voor hulp, dan ben je al een heel eind.

En ga even na of degene die haar heeft ingereden wel echt degene is die jou nu verder kan helpen. Of dat je iemand anders moet zoeken.
Succes!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:55

SusanH schreef:
studiemiep schreef:
combinatie angstig paard en ruiter is gewoon bijna altijd gedoemd om te mislukken.


Hoeft helemaal niet hoor. Ik ben samen met een coach ook aan de slag gegaan als angstig geworden ruiter en paard met weinig vertrouwen. Ik ben van er niet op durven naar nu weer zelf rijden gegaan, en paard is veranderd van een schrikachtig heel gespannen paard naar een paard wat veel meer relaxed is en vertrouwen heeft in de ruiter. Ik durf er weer aan te rijden waardoor ik als hij wel spanning krijgt het snel af kan laten vloeien. Zoek goede begeleiding dan is er zeker hoop. Ik heb trouwens wel meteen de eerste keer gevraagd of ze eerlijk wilde zijn, als ze geen mogelijkheden zag wilden wij dat ook weten.

Zo jammer dat TS zo ver weg zit. Ik heb wel even aan jouw coach gedacht maar dat gaat 'm niet worden, vrees ik.

Even los daarvan, TS, hoe zeker weet je dat je paard daadwerkelijk netjes en correct geleerd heeft om rijpaard te worden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:29

Wij bedoelen dezelfde persoon :j maar idd te ver uit de richting voor ts.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:34

Bedankt voor jullie reacties wordt ik echt hoopvol van :).
Ik heb een centered riding en NH coach gevonden die me graag wil helpen en kortbij woon. Door persoonlijke omstandigheden kan zij er momenteel helaas niet opkruipen maar alleen vanaf de grond helpen.
Dus ik heb nu besloten om degenen die haar ingereden heeft weer wat het rijden en zelf proberen erna erop te stappen en dat rustig op te bouwen met haar hulp, en daarnaast les te nemen van die nieuwe coach. Had eerst iemand anders voor grondles waarvan ik veel bazig geleerd heb, maar het niet ervan kwam om dit naar rijden te vertalen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:35

Dat klinkt als een goed plan, fijne update.

Ik gun je van harte dat jij en je paard straks lekker samen kunnen rijden.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:37

Maflinger_S schreef:
Dat klinkt als een goed plan, fijne update.

Ik gun je van harte dat jij en je paard straks lekker samen kunnen rijden.

Bedankt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:42

Goed plan!

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:42

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vooruitgang!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:08

Super en wat je misschien zou kunnen doen, is bach druppels voor jezelf of van A. Vogel. Ik herken je verhaal heel erg en zit ook in hetzelfde schuitje, al is het iets minder. Merk nu een kleine omslag. Was heel onzeker of ik het goed deed en dit veroorzaakte bij mijn paard stress en paniek, waar ik weer wat angstiger door werd. Ik besefte dat ik de eerste was die moest veranderen. Daardoor neem ik voordat ok naar stal ga nu 2 pilletjes an A Vogel anti stress en het helpt mij veel beter om mijn stres en angst af te laten vloeien. Mijn paard geef ik nu (tijdelijk) pianissimo van Cavalor en dit lijkt ook te werken. Hij is een stuk sneller weer relaxter. Daarnaast ga ik bezit met grondwerk. Je mag mij pben. Misschien kunnen we elkaar stimuleren :D

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 14:35

Wat zouden jullie voor tips geven qua voeding. Ben bang dat ze te dik wordt door meer muesli of brok te geven. Ze krijgt nu 1 hand brok, 1 hand muesli, 1 hand zemelen om het onder te mengen, 1 lepel zonnebloemolie ivm in verleden slokdarmverstopping. Daarnaast dagelijks weidegang en in de nacht 5 kg hooi. Ik las iets van Pavo vital. Maar snap niet helemaal of dat nu een totale vervanger is van brokken of juist daarnaast nog gegeven moet worden, daarnaast is geloof ik de calcium en magnesium verhouding niet zo goed in Pavo vital.
Iemand daarvoor advies?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:46

Pavo vital is zeg maar vitaminepil voor paarden, kijk maar op de zak brok hoeveel er aanbevolen wordt ivm nodige hoeveelheden vitamines en mineralen. Zou je zoveel brok voeren, dan voer je veel te veel energie/caloriën die dit paard niet nodig heeft. Echter de vitamines/mineralen wel, daarvoor dus een brokje.
Dan ben je klaar met 100gr. pavo vital, je hand muesli en de lepel olie. Ik voer de pavo vital zelfs zo uit de hand, dan moeten ze klaar zijn met elk hapje voordat ze de volgende krijgen, geen slokdarmverstopping en voor jouw geen 3 extra zakken voer om te moeten sjouwen.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 15:03

tamary schreef:
Pavo vital is zeg maar vitaminepil voor paarden, kijk maar op de zak brok hoeveel er aanbevolen wordt ivm nodige hoeveelheden vitamines en mineralen. Zou je zoveel brok voeren, dan voer je veel te veel energie/caloriën die dit paard niet nodig heeft. Echter de vitamines/mineralen wel, daarvoor dus een brokje.
Dan ben je klaar met 100gr. pavo vital, je hand muesli en de lepel olie. Ik voer de pavo vital zelfs zo uit de hand, dan moeten ze klaar zijn met elk hapje voordat ze de volgende krijgen, geen slokdarmverstopping en voor jouw geen 3 extra zakken voer om te moeten sjouwen.



Bedankt :) Dus een handje muesli en dan de Pavo vital zou genoeg moeten zijn voor mijn dame :).
Maak me alleen wat zorgen over die magnesium calcium verhouding.....wordt gezegd dat als er veel te veel calcium in zit in verhouding met magnesium dat het magnesium niet opgenomen kan worden en uitgeplast wordt...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hulp bij angstig paard en inmiddels ook angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:09

Het is sowieso al veel beter dan wat je nu geeft. Olie is een giga dikmaker. Gelijk weglaten, helpt namelijk ook helemaal niet tegen slokdarmverstopping.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 16:23

_Nelleke_ schreef:
Het is sowieso al veel beter dan wat je nu geeft. Olie is een giga dikmaker. Gelijk weglaten, helpt namelijk ook helemaal niet tegen slokdarmverstopping.



oke dat wist ik niet, gaf het op advies van mijn dierenarts (geef dat nu al jaren). een scheutje per dag, haar huid is daar wel heel mooi van geworden.