Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen online Featherlight Academy

 
Profiel   

Als je gaat trainen, zul je doorgaans toch iets moeten verzinnen om je paard te motiveren, wat dan toch wel neerkomt op druk zetten of belonen. Zonder iets kan wel, maar druk of beloning versnelt het proces aanzienlijk.

Ik ben een tijdje terug overgestapt op overwegend belonen ipv overwegend druk zetten en gebruik daarvoor voer. Voor mijn paard werkt dat echt fántastisch. Ik heb juist een heel blij paard, terwijl ze enorm moeilijk te motiveren was toen ik overwegend druk gebruikte om haar aan het werk te krijgen. Toen moest het hek altijd dicht als de verzorgster ging rijden bijvoorbeeld, anders liep ze de bak uit. Maar nu loopt ze zelf de bak in en kan ze weg als ze wil, naar het hooi bijvoorbeeld, maar ze blijft.

Mensen hebben vaak het gevoel hun paard om te kopen als ze met voer werken, maar persoonlijk voel ik dat toch anders. Ten eerste omdat ik druk niet per se een betere motivator vind, ten tweede omdat als ik mijn paard de keuze geef tussen hooi eten en werken voor een iets lekkerder brokje, ze 9 van de 10 keer kiest voor het brokje - er zit dus ook intrinsieke motivatie achter. Helemaal wanneer ze zelf de wei zelfs uitkomt om te werken.

Aan de andere kant zitten overal wel maren aan - paarden zijn volgens mij best geneigd te 'pleasen' en doen wat jij wil ook als ze daar misschien niet zoveel zin in hebben. Bij werken met druk hebben ze vaak helemaal geen keuze (al zeggen mensen vaak dat hun paard heus 'nee' mag zeggen, maar vanaf het moment dat je een halster omdoet, is die stap om nee te zeggen volgens mij al best groot), maar ook met voerbeloning kun je fout bezig zijn. Natuurlijk zal een paard jouw kunstjes uitvoeren als hij honger heeft en jij bent de enige manier om aan eten te komen.

Gelukkig zitten over gradaties in. Als je werkt met druk kun je zeggen, 'oké, ik zet niet meer druk dan tot een bepaalde grens. Als het dan niet werkt, probeer ik wat anders.' en met voerbeloning kun je altijd 'gratis eten' beschikbaar laten voor je paard, zodat de motivatie om mee te doen niet is dat hij honger heeft.

Wat dat betreft vind ik Warwick Schiller een leuke trainer om te volgen. Hij is nu bijvoorbeeld, zoals eerder aangegeven, veel bezig met wachten op het paard tot het paard zegt dat het oké is om iets te gaan doen. Dat vind ik mooi om te zien. Featherlight vind ik dat opzicht eerlijk gezegd wat minder chill om naar te kijken. Ik ben meer van de overtuiging dat je beter kunt zorgen dat je nooit over een bepaalde stress grens heen gaat bij het trainen. Als ik zo de filmpjes van haar kijk met steigerende en rennende paarden, gebeurt dat bij haar wel. Maar ik overweeg een abonnement te nemen voor even om te kijken hoe die vork nou precies in de steel zit.

Waar het onder de streep dus op neer komt, denk ik, is dat het goed is je te verdiepen in verschillende methodes, trainers en richtingen en haal eruit wat voor jou werkt en/of wissel het af: de ene keer werk je zo, de andere keer zo.

Zo zou je naast Warwick Schiller misschien ook een kunnen kijken naar de gratis clickercursus van Inge Teblick (die trouwens ook echt een coole trainer is, weet enorm veel over trainen). Of misschien is intrinzen iets voor je! En sowieso raad ik de podcastaflevering van de Journey On podcast van Warwick Schiller aan waarin hij Elsa Sinclair interviewt (die dus met letterlijk niks een mustang getraind heeft)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 14:48 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitgebreide post. De dingen die je nu noemt, zijn eigenlijk dus de dingen die ik niet bedoel. Dat bedoel ik eigenlijk met een bepaalde "boeren nuchterheid". Ik ben wel van mening, dat duidelijk zijn belangrijk is, maar wel op een voor het paard te begrijpen manier. b.w.v. als mijn paard mij bijt, krijgt hij een tik of een knijp terug, ik ga mezelf niet afvragen waarom hij dat doet. actie reactie en gedacht vanuit het instinct van een paard. Zo zacht als het kan, maar zo hard als het moet.

Clickertraining is helemaal niet mijn ding (vaak gekoppeld aan voedselbeloning) en intrinzen ook niet van wat ik er van gelezen heb. Ik ben op dit moment gewoon een beetje aan het zoeken naar "mijn" ding, en wat ik een prettige manier vind die binnen mijn normen en waarden ligt. Dus ik ben echt superblij met al jullie opties, want die kan ik allemaal mee nemen, bekijken en zien wat wel of niet bij mij/ons past.

Een paard zadelmak maken is het probleem niet, dat heb ik al zo vaak gedaan, het is echt die band opbouwen en het vertrouwen in elkaar krijgen zodat je uiteindelijk een paard krijgt die de wereld "begrijpt" en zelfvertrouwen heeft.

Het zonder zadel en hoofdstel rond kunnen rijden in vol vertrouwen. Met mijn merrie vroeger deed ik dit allemaal, dat ging allemaal vanzelf. Ik heb een paar jaar een ruin gehad die iets sensibeler was, absoluut niet gemeen ofzo, ik ben er in 6 jaar tijd ook nog nooit vanaf gevallen ofzo, maar mijn vertrouwen in het rijden is wel wat minder geworden op hem. (wat 100% aan mij ligt, en niet aan hem! Hij is inmiddels naar een super goed tehuis verkocht en staat nu bij iemand die wel gewoon die klik met hem heeft). Ik ben ouder geworden, en daarbij ook wat banger/voorzichtiger. Dus ik wil gewoon een goede basis, waardoor ik dat straks gewoon weer allemaal durf, omdat ik weet dat het vertrouwen 100% wederzijds is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:07 



 
Profiel   

Dan hebben wij volgens mij een totaal andere insteek in het trainen :+
Maar dat geeft niet.

Succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:17 



 
Profiel   

Sky_As schreef
b.w.v. als mijn paard mij bijt, krijgt hij een tik of een knijp terug, ik ga mezelf niet afvragen waarom hij dat doet.


Je wilt niet weten waarom jouw paard je op dat moment beet?
Ik vind dat om eerlijk te zijn een van de belangrijkste vragen die je je kan stellen in het opvoeden en trainen van paarden: waarom beet mijn paard mij? Hoe is de situatie blijkbaar zo kunnen escaleren dat mijn paard dacht dat het wel oké was om mij te bijten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:26 



 
Profiel   

Runa schreef
Dan hebben wij volgens mij een totaal andere insteek in het trainen :+
Maar dat geeft niet.

Succes met je zoektocht!


Geeft ook niks, bedankt voor je insteek, want zo kom ik ook steeds beter te weten wat ik wel of niet zoek. Dus toch bedankt!

Zoals ik mijn post nu terug lees klinkt het bijna alsof ik eerder van het groffe ben, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo. Daarom blijf ik iedere keer bij featherlight uitkomen omdat van de korte filpjes die ik daarvan zie, in mijn ogen een fijne balans heeft. Dus wel duidelijk, en een keer druk zetten is prima, maar piaffe (of iets anders) aanleren door met een zweep/stick/stok tegen de benen aan te blijven tikken (touchen/aanraken, hoe je het ook wilt noemen) als je er naast loopt vind ik eigenlijk net zo vervelend om naar te kijken als om naar iemand te kijken die op het paard zit en constant met de zweep loopt te tikken of met de benen loopt te schoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:36 



 
Profiel   

Gini schreef
Sky_As schreef
b.w.v. als mijn paard mij bijt, krijgt hij een tik of een knijp terug, ik ga mezelf niet afvragen waarom hij dat doet.


Je wilt niet weten waarom jouw paard je op dat moment beet?
Ik vind dat om eerlijk te zijn een van de belangrijkste vragen die je je kan stellen in het opvoeden en trainen van paarden: waarom beet mijn paard mij? Hoe is de situatie blijkbaar zo kunnen escaleren dat mijn paard dacht dat het wel oké was om mij te bijten?


Ik durf te zeggen dat mijn omgang met paarden zacht genoeg is, dat als ze mij bijten, dat eigenlijk alleen vanuit speelsheid is of misschien voernijd, en nee, allebei mogen ze dat niet.
Ik weet ook van maagzweren en andere lichamelijke ongemakken, dus als mijn paard zijn oren in zijn nek legt als ik bepaalde delen van zijn lijf aan raak ik op dat moment stop, dus dan komt het niet zo ver dat ik gebeten wordt. En dan ga ik uiteraard eerst dat stuk oplossen (maar ik kan ook eerlijk zeggen dat ik mezelf goed verdiept heb in voeding, dus dingen als maagzweren heb ik zelf nog nooit meegemaakt). Dus bijten bij aansingelen of borstelen heb ik ook nog nooit mee gemaakt.

Maar alle andere redenen (buiten dus de pijn of ongemak uiting) reageer ik automatisch op, omdat in mijn ogen een paard gewoon niet mag bijten (zoals bijvoorbeeld hengsten weleens doen, of uit dominantie, of uit speelsheid).
Verder was het maar een voorbeeld, maar zoals je er wel uit op komt maken, ben ik ook niet van het over-analyseren. Daar zijn sommige ook te goed in, dat als het paard schrikt, of een halve pas harder gaan lopen, of....of..... ze tot op de bodem iets uitgezocht willen hebben. Soms is iets ook gewoon wat het is....en door te veel te analyseren kun je ook niet op gevoel handelen, omdat je dan constant alleen maar van uit je verstand /hoofd handelt i.p.v. soms op je gevoel af te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:45 



 
Profiel   

Ik merk wel dat het heel lastig is om uit te leggen wat ik dus eigenlijk zoek.....Het is ook een beetje gebaseerd op een "gevoel" wat ik krijg door te kijken naar filmpjes van de diverse trainers. En natuurlijk is de ene beter in "mooie" filmpjes online zetten dan de ander. Maar ik heb hier in ieder geval al weer wat namen waar ik me weer wat verder in kan verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:52 



 
Profiel   

Ik heb sinds kort ook een lidmaatschap bij Featherlight.
Ik vind het heel leerzaam en dat Yvet de stappen juist goed uitlegt.
Tuurlijk heeft zij heel veel gevoel voor paarden en zal het bij jezelf allemaal wat minder makkelijk gaan (spreek uit ervaring :+).
Ik zou er ook niet zomaar een eerste keer alleen opstappen, wat zij wel doet...
Maar het heeft mij wel een nieuwe visie gegeven op paarden mak maken en de stappen die hierbij gevolgd kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:53 



 
Profiel   

Josje_D schreef
Ik heb sinds kort ook een lidmaatschap bij Featherlight.
Ik vind het heel leerzaam en dat Yvet de stappen juist goed uitlegt.
Tuurlijk heeft zij heel veel gevoel voor paarden en zal het bij jezelf allemaal wat minder makkelijk gaan (spreek uit ervaring :+).
Ik zou er ook niet zomaar een eerste keer alleen opstappen, wat zij wel doet...
Maar het heeft mij wel een nieuwe visie gegeven op paarden mak maken en de stappen die hierbij gevolgd kunnen worden.


dank je! ik had gehoopt op eigenlijk alleen maar zulke reacties ;) , dan had ik gelijk een jaarabonnement afgesloten. voor nu hou ik het eerst even bij een proefmaand. En ik hoop inderdaad dat mijn "paardengevoel" groot genoeg is om dan de juiste dingen er uit te pikken en daarmee aan de slag te kunnen gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:55 



 
Profiel   

Ik wil ook graag nog even reageren. Ik ben sinds een paar maanden lid van de academy en ik ben het eens met de algemene opinie hier dat je voor een uitgebreid stappenplan voor het werken met (jonge) paarden niet bij Yvet moet zijn. Ze legt wel uit wat ze doet, maar het gaat dan om het specifieke geval (paard) waar zij op dat moment mee werkt. Het wordt niet altijd helemaal duidelijk wat je moet doen als een paard in dezelfde situatie anders reageert.

Maar ik denk dat er voor iedereen wel waardevolle tips uit de video's te halen zijn. Wat mij bijvoorbeeld geholpen heeft en wat Yvet altijd enorm benadrukt, is dat een paard nooit een fout antwoord kan geven, als je iets van hem vraagt. Als ze niet het goede antwoord geven (en bijvoorbeeld iets totaal anders doen of ertegenin gaan), stel je de vraag opnieuw (in 3 fases van druk die je steeds herhaalt, zoals hier eerder al gezegd werd). Net zolang totdat je ziet dat ze in ieder geval proberen om het juiste antwoord te zoeken. Dan haal je de druk weg en kunnen ze het verwerken. Je wordt dus nooit boos en op die manier leer je een paard om te blijven nadenken en om naar het juiste antwoord te blijven zoeken, omdat ze weten dat ze dan rust en veiligheid vinden. Die rust en veiligheid kun jij ze bieden en dat is hun beloning (je hoeft dus niet met voer te werken).
Ik vind het zelf best moeilijk om mijn geduld te bewaren als mijn paard niet meteen doet wat ik vraag, maar dit inzicht heeft me erg geholpen om rustig te blijven en mijn paard te laten zien dat ze mij kan vertrouwen. Waar ik vroeger nog weleens boos werd om bepaald gedrag, kan ik er nu vaak juist om lachen.
(Maar ik ben het absoluut met jou eens dat een paard niet mag bijten ed. Dan treed ik ook streng op.)

Ik zou geen jaarabonnement nemen, maar Yvet heeft regelmatig kortingsacties (zie haar Insta of Facebook). Daar kun je wellicht op wachten als je niet te veel wilt betalen om het eens te proberen. Ik betaal nu bijvoorbeeld 'maar' €19,95 per maand. Vorig jaar heb ik de losse cursus met het complete verhaal van Imola kunnen kopen voor €5,-. Daar heb ik toen al veel van opgestoken, maar die kost nu weer €49,- , zie ik. (Daar heb je dan wel onbeperkt toegang tot.)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 16:46 



 
Profiel   

ja super, dank je wel, ik volg haar inderdaad ook op insta. Dus hoop dan op een actie /korting binnenkort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 16:56 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik merk wel dat het heel lastig is om uit te leggen wat ik dus eigenlijk zoek.....Het is ook een beetje gebaseerd op een "gevoel" wat ik krijg door te kijken naar filmpjes van de diverse trainers. En natuurlijk is de ene beter in "mooie" filmpjes online zetten dan de ander. Maar ik heb hier in ieder geval al weer wat namen waar ik me weer wat verder in kan verdiepen.


Ik merk dat ik het ook lastig vind om exact jouw golflengte te begrijpen. Ik heb zo het gevoel dat ik het wel bijna kan grijpen, maar toch net niet. :D

Feit is dat iedereen die een beetje bezig is met "dit soort training" (zoals dus Featherlight Academy), eigenlijk wel bezig is met in de basis "het wezen paard proberen te begrijpen". De ene zal daar anders en misschien zelfs zweveriger in zijn dan de andere, maar in principe is dat het beginpunt. Warwick Schiller is bv. ver van zweverig en redelijk hands-on, maar ook hij legt heel veel dingen uit vanuit het perspectief van het paard (waarom doet een paard zus of zo? hoe komt het dat deze situatie zich voordoet? etc.).

Om dus even verder te gaan op jouw specifieke voorbeeld (vind ik wel een goede om het wat concreet te krijgen :D) Die echte, pure boerenwijsheid "paard bijt, dus een ferme mep en door met het leven" ga je toch tot op bepaalde hoogte los moeten laten. In de zin dat iedere 'horsemanship'-trainer verder gaat dan enkel dat exacte moment van bijten. Iedere trainer gaat verder denken van: ik wil eigenlijk niet in een situatie terecht komen waarin een paard mij bijt, ook niet uit speelsheid of voernijd.
De oude boer zal een paard met voernijd alleen bestraffen wanneer de nijd tegen hem geuit wordt. Maar dat het paard met de oren in de nek en vol stress staat te trappelen, deert de oude boer minder.
Een horsemanship trainer zal niet alleen ter plekke reageren op de beet, maar zal de voernijd in het algemeen aanpakken. Hij zal zich waarom- en hoe-vragen stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 18:52 



 
Profiel   

Ik volg de pagina van deze website al een poosje https://www.sporthorsemanshipunited.nl/

Wellicht dat dit aan je behoeften voldoet. Ik ken haar verder niet heel goed, alleen als instructeur van een vriendin van mij en ik heb haar zelf geloof ik wel eens als jury gehad in het verleden.

Wat ik tot nu toe zie, bevalt me wel

Edit: neemt niet weg dat ik met open mond en enige jaloezie kijk naar de filmpjes van Featherlight. Hoe fijn moet het zijn als je zulk gevoel voor omgang met paarden hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 19:33 



 
Profiel   

Als ik het een beetje begrijp, wil TS vooral een methode zonder teveel poespas waarbij vooral wordt ingegaan op het hoe en niet zozeer het waarom?
En dan ergens tussen een harde en zachte methode in, dat je je paard wel aan het werk zet maar niet op een manier die het paard angst inboezemt. Ofzo.

Misschien iets à la Liesbeth Jorna/Sport & Horsemanship United? Dat is Parelli in een dressuurjasje gegoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 19:37 



 
Profiel   

Sky_As schreef
dank je! ik had gehoopt op eigenlijk alleen maar zulke reacties ;) , dan had ik gelijk een jaarabonnement afgesloten. voor nu hou ik het eerst even bij een proefmaand. En ik hoop inderdaad dat mijn "paardengevoel" groot genoeg is om dan de juiste dingen er uit te pikken en daarmee aan de slag te kunnen gaan :)


Ik heb een jaarabo afgesloten met de kerst korting. Anders vind ik het ook vrij prijzig.
Ik denk dat "iedereen" er wel iets uit kan oppikken, varierend van handige tips tot aan nieuwe oefeningen die je kunt proberen.
Veel plezier in ieder geval met je maandabonnement!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 23:24 



 
Profiel   

Dit is wel Engels, maar ik ben er wel fan van: Manolo Mendez. https://www.facebook.com/ManoloMendezDressage op Facebook, zijn website. Hij heeft voor zover ik weet geen echte online cursussen etc., maar ik vind zijn visie en wat hij doet met paarden om ze zelfbewuster en dus sterker en krachtiger te krijgen wel heel mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 00:02 



 
Profiel   

Ik ben bekend met best wel veel van deze online omgevingen.

- Parelli (goed om je oefeningen en technieken aan te leren, minder over de psychologie van het paard)
- Warwick Schiller (juist fenomenaal op het psychologische vlak en je echt leren hoe je het paard kan begrijpen)
- Featherlight (legt vooral haar methode uit, maar m.i. is er wel een zekere mate van voorkennis nodig om het uiterste uit de kan te halen qua begrip van wat ze doet)
- Tristan Tucker (nog niet veel van gezien, maar tot nu toe vind ik hem overal een beetje tussenin zitten maar wel aan de praktische toepasbare kant)

Zelf heb ik in mijn eigen basis het meest gehad aan Parelli omdat ik daar zélf vaardiger van werd, maar als ik nu een online omgeving zou moeten aanraden aan iemand zou ik wijzen naar Warwick Schiller. Tegenwoordig zie ik in Parelli ook veel hiaten in wat ze aanbieden, ik zie ze relatief minder focussen op de mindset van het paard.

Voor mij waren Warwicks "Principles of Training" een enorme spijker op zijn kop. Daarnaast waardeer ik dat hij zelf nog steeds enorm veel bijleert en die kennis probeert te delen via alle mogelijke wegen. Hij heeft ook een actieve facebookpagina waar hij zelf ook tips en adviezen geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 01:24 



 
Profiel   

Dank jullie wel weer. Ik heb zojuist de eerste filmpjes van warwick gekeken. En dat is inderdaad wel wat ik zoek. Super fijne uitleg en erg duidelijk. En in mijn ogen wat ik bedoel met boeren nuchterheid. Dus nee, je laat je eigen niet onderste boven lopen door een afgeleid paard. Echt heel fijn. Dank jullie wel. Hier ga ik me eens in verdiepen. Zag gelijk al een hoop dingen die ik toch al deed, alleen nu een uitleg erbij van het Waarom en hoe. Heel interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 10:02 



 
Profiel   

Wat een interessant topic! Ik was over hetzelfde aan het nadenken omdat ik ook een jong paard heb en erg geïnteresseerd ben in de manier van Featherligt, maar ook de andere namen ken ik wel.
Fijn om hier te kunnen meelezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:32 



 
Profiel   

Warwick vind ik ook echt fijn om naar te kijken. :) Hij legt het heel goed uit en kan ook echt zeggen van: vroeger deed ik het zo, maar ik heb gemerkt dat als ik het nu op deze manier doe ik een beter resultaat krijg.
Heel veel leerplezier! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:35 



 
Profiel   

Hier Featherlight een maandje gehad en nu Tristan. Bij Featherlight miste ik heel erg de uitleg hoe je iets aanpakt.

Tristan vind ik super echt ontzettend duidelijk. Steek er veel van op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:36 



 
Profiel   

Ik begin nu ook wel nieuwsgierig te worden naar warwick. Daar ga ik me ook eens in verdiepen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:43 



 
Profiel   

Josje_D schreef
Ik begin nu ook wel nieuwsgierig te worden naar warwick. Daar ga ik me ook eens in verdiepen!


Ja ik vind het echt heel duidelijk en fijn. Ik hou het voor nu nog even bij de youtube filmpjes, omdat mijn pony (zegt het pony meisje :o ) nu 1,5 is en nog alleen in de wei loopt met een vriendje. Maar zodra hij naar binnen komt ga ik eens verder kijken. En voor nu begin ik toch naar Warwick te neigen, omdat de uitleg daar heel goed en duidelijk is. En ik eigenlijk nog steeds op vang, dat iedereen van de Featherlight Academy toch wel de uitleg mist. Op zich wel jammer, want als je zo op het eerste oog kijkt/luistert, komen de technieken erg over een, dus qua dat zou Featherlight daar best wat meer uitleg op kunnen geven, Warwick lukt het ook......

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 11:56 



 
Profiel   

Josje_D schreef
Ik begin nu ook wel nieuwsgierig te worden naar warwick. Daar ga ik me ook eens in verdiepen!


Heb hier erg veel mee opgestoken.
Ik ben van een niet te handelen paard in de bak naar rustig longeren in stap en draf gegaan. Hij luisterd nu op stem commando's en lichaamstaal. Hoef alleen mijn arm in de richting te wijzen die ik hem wil laten lopen en hij gaat al.
Hij is meer gefocused op mij en veel rustiger. Ik kan het je alleen maar aanraden om eens naar Warwick te kijken. In het begin was het bij ons veel wachten. Leek er soms op alsof wij niks hebben gedaan. Maar ben erg blij met het resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 12:14 



 
Profiel   

Heb zojuist ook even de quiz op de site van Warwick gedaan, echt super interessant. Mijn training style is Direct :Y) .
Super grappig en heel herkenbaar ook!
Ik heb dit weekend wat te doen..... :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 14 [ 331 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen