Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paardenbak aanleggen en paarden mee naar Duitsland? Ervaring

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Ik weet niet of mijn topic hier goed staat en anders hoor ik dat graag. Ik weet dat er meerdere topics hierover zijn en heb er al veel gelezen maar sommige zijn al wat ouder vandaar opnieuw mijn vraag.

Wij hebben een leuk huis op het oog in Duitsland winterberg met daarbij een perceel van 1800 m2 ik wil hierop een paarden stal en een bak aan laten leggen. Alleen nu was ik benieuwd hoe dit zit met vergunningen. Ik heb al een aantal keer mijn vraag bij de gemeente neer gelegd maar tot op heden nog geen reactie.

Zijn er mensen die ook in Duitsland een bak en stal hebben laten aanleggen en zo ja hoe is dit in z’n werk gegaan en wat waren de kosten. Hetzelfde geld voor een stal wie heeft daar ervaring mee. En wat moet er allemaal nog meer geregeld worden voordat de paarden mee mogen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 13:55 



 
Profiel   

Je weet zeker dat het 1800 m2 is?
Een B-M rijbak is al 800m2. Een bak voor Z of hoger 1200m2.
Dan daar tel je stal en huis, oprit, tuin nog af dan blijft er niets meer over buiten de bak om je paard op te zetten.
Dat kan een keuze zijn, maar daarom wilde ik het we even vragen.
Niet iedereen heeft de meters namelijk goed in het hoofd.


Verder geen ervaring met Duitsland en vergunningen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 13:59 



 
Profiel   

Bedankt voor je bericht het huis en schuren staan op een ander deel van het perceel. Het deel perceel wat nog over is is de 1800 m2 en dat stuk is compleet voor de 3 paarden. Dus de complete 1800m2 is paardengrond om het zo maar even te zeggen. Het is trouwens wel bouwgrond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:13 



 
Profiel   

Is het in de bebouwde kom, of in Außenbereich? Daar zijn de regels voor nieuwbouw namelijk heel verschillend (Außenbereich is bijna niks mogelijk, maar bij een bestaand huis mag je vaak een bepaald aantal m2 aan bijgebouwen hebben).

Tip: vraag het Bauamt, niet de gemeente. Vraag verder een lokale Architekt, om te weten te komen hoe streng het plaatselijke Bauamt is.

Tip 2: ga er vanuit dat het láng duurt. Wij zijn bijna 1,5 jaar bezig geweest met de vergunning van een reeds bestaand gebouw :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:36 



 
Profiel   

Geen idee hoe het werkt in Dld maar 1800m2 voor drie paarden is nog heel weinig, eigenlijk te weinig. Wij hadden op een vorige woonplek in totaal 3000 m2 waarvan ruim 2500 m2 voor 2 paarden. Daarop lag een rijbak van 22 x 35, 2 paddocks van ca. 5 x 10 met het stalgebouw en 4 mini weitjes van ca. 20 x 10 ( waar ze zo nu en dan een uurtje konden grazen want daar staat heel snel geen gras meer op). Als je een ruime bak wil aanleggen ( die je niet als paddock gebruikt want dan blijft er van je bak weinig over ;-) ) ben je daar al tussen de 800 en 1200 m2 aan kwijt. Gelukkig hebben we nu bijna 10 x zoveel maar je hebt toch echt minimaal 5000 m2 tot 10.000 m2 nodig wil je de paarden een beetje de ruimte geven en een leuke bak bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:12 



 
Profiel   

Kom anders in het topic voor bokkers in Duitsland. Die kunnen je met meer dingen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:23 



 
Profiel   

Moonsher87 schreef
Hallo allemaal,
Ik weet niet of mijn topic hier goed staat en anders hoor ik dat graag. Ik weet dat er meerdere topics hierover zijn en heb er al veel gelezen maar sommige zijn al wat ouder vandaar opnieuw mijn vraag.

Wij hebben een leuk huis op het oog in Duitsland winterberg met daarbij een perceel van 1800 m2 ik wil hierop een paarden stal en een bak aan laten leggen. Alleen nu was ik benieuwd hoe dit zit met vergunningen. Ik heb al een aantal keer mijn vraag bij de gemeente neer gelegd maar tot op heden nog geen reactie.

Zijn er mensen die ook in Duitsland een bak en stal hebben laten aanleggen en zo ja hoe is dit in z’n werk gegaan en wat waren de kosten. Hetzelfde geld voor een stal wie heeft daar ervaring mee. En wat moet er allemaal nog meer geregeld worden voordat de paarden mee mogen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.


Niet doen. Is te weinig grond voor een bak, stal en weiland. Dit stuk zou je alleen aan weiland al moeten hebben voor 1 of 2 paarden. Hier kan geen bak meer vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 16:46 



 
Profiel   

1800m2 is klein voor paarden hoor.
Zo groot is onze siertuin ook, daar zie ik echt nog geen paarden op lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 16:50 



 
Profiel   

Aan de andere kant zeggen m2 ook niet alles.

Wat voor paarden of pony's heb je en hoe wil je ze houden. Als je kijkt naar Ukkie's paradise heeft zij echt iets leuks gemaakt van een dergelijk stukje.

Wij hebben iets meer en hebben ze 24/7 buiten met track, gebruiken de 20*40 bak ook al paddock en blijft netjes, want ze lopen dus overal.

Ik hoor mensen weleens vertellen dat ze zoveel meer hebben dan wij, maar dan hebben ze soms een mega grasveld dat alleen gemaaid wordt, paarden staan beperkt buiten of ze hebben een paar kleine paddockjes en 2 weilanden. Dan zie ik ook de voordelen van meer niet zo direct.

Wij wilden oook naar Dl eerst, maar je moet echt goed op de hoogte zijn van hoe en wat. Het is hier een paar km de grens over, maar wel echt emigreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 17:17 



 
Profiel   

superpony schreef
Aan de andere kant zeggen m2 ook niet alles.

Wat voor paarden of pony's heb je en hoe wil je ze houden. Als je kijkt naar Ukkie's paradise heeft zij echt iets leuks gemaakt van een dergelijk stukje.

Wij hebben iets meer en hebben ze 24/7 buiten met track, gebruiken de 20*40 bak ook al paddock en blijft netjes, want ze lopen dus overal.

Ik hoor mensen weleens vertellen dat ze zoveel meer hebben dan wij, maar dan hebben ze soms een mega grasveld dat alleen gemaaid wordt, paarden staan beperkt buiten of ze hebben een paar kleine paddockjes en 2 weilanden. Dan zie ik ook de voordelen van meer niet zo direct.

Wij wilden oook naar Dl eerst, maar je moet echt goed op de hoogte zijn van hoe en wat. Het is hier een paar km de grens over, maar wel echt emigreren.

Dan heb je het over mini's?

Wij hebben hier 2500m² eigen weide (en een halve hectare dat we mogen gebruiken van de buren.). Daar zit dus geen bak bij, puur weide. Ze mogen ook in de paddock die 16*40 is (dus niet helemaal 800m²) en dat is voor drie kleine paarden (1 d pony, een klein paard en een veulen dat vermoedelijk ook een klein paard zal worden) echt het minimum. En dan maken ze hier dus ook gewoon gebruik van de paddock voor de avonduren. (de weide die we bij hebben moeten we een stuk voor over de straat dus we halen ze naar huis voor het donker.)
1800m² waar nog stallen en een paddock van af moeten is gewoon echt te klein. Dan houd je straks een wei'tje over ter grootte van een merrie veulen stal ofzo. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 17:44 



 
Profiel   

Sorry was niet mijn bedoeling deze discussie op te starten.
Maar zie wel vaker mensen met de getallen bij m2 rommelen. Vandaar mijn vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 17:51 



 
Profiel   

Beste allemaal bedankt voor het meedenken en ik zie het niet als een discussie maar meer als een wijze raad. Misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest het is voor een tinkertje van 1.47 een nrps pony van 1.47 en in de toekomst misschien een Shetlander o.i.d. Erbij. Voor het weiland kan ik nog een stuk grond achter het perceel pachten. Het gaat dus echt puur om de stal de bak en de paddock. En ik was dus benieuwd hoe dat vergunnings technisch gaat in Duitsland. Verder had ik ergens iets gelezen over je paard laten keuren door de DA en in quarantaine ( misschien kan ik dit beter aan de DA zelf vragen) dus vandaar dat ik dacht misschien zijn er bokkers die dit allemaal al eens mee hebben gemaakt en mij tips en Tricks kunnen geven waar ik nog meer aan moet denken, en hoe het daar gaat. Ik zal indd ook even opzoek gaan naar het Duitse bokkers topic. Maar sowieso fijn voor het meedenken allemaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 22:31 



 
Profiel   

Het beste vraag je gewoon na bij de gemeente.
Ieder stukje grond heeft zijn eigen specifieke kenmerken. Het heeft geen zin om daar iets over te speculeren. Als het gaat om bouwland dan is de kans groter dat je een bak mag leggen (mits de buren het er ook mee eens zijn). Als het gaat om agrarisch land dan mag je al tevreden zijn als een schuilhok mag staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 22:50 



 
Profiel   

Het verschilt ook nog per provincie in Duitsland waar je woont. Sowieso zijn je buren heel belangrijk. Een bak aanleggen betekent meestal ook verlichting. Een goede plaats voor je mest is ook belangrijk, daar zijn ze tegenwoordig in Duitsland ook strenger mee. Houd er rekening mee, dat al je dieren een eigen haftpflichtverzekering moeten hebben. Stal bouwen op fundament, is ook belangrijk om te weten. Kun je een stuk land van een boer huren of pachten, dan heb je soms geluk dat die boer een schuilstal op zijn grond mag plaatsen.

Maar voor echte kennis ga gewoon eens kijken in het topic voor bokkers in Duitland. Daar komen regelmatig bokkers even neuzen met vragen over hoe en wat, wanneer ze naar Duitsland willen verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 09:51 



 
Profiel   

Ayasha schreef
superpony schreef
Aan de andere kant zeggen m2 ook niet alles.

Wat voor paarden of pony's heb je en hoe wil je ze houden. Als je kijkt naar Ukkie's paradise heeft zij echt iets leuks gemaakt van een dergelijk stukje.

Wij hebben iets meer en hebben ze 24/7 buiten met track, gebruiken de 20*40 bak ook al paddock en blijft netjes, want ze lopen dus overal.

Ik hoor mensen weleens vertellen dat ze zoveel meer hebben dan wij, maar dan hebben ze soms een mega grasveld dat alleen gemaaid wordt, paarden staan beperkt buiten of ze hebben een paar kleine paddockjes en 2 weilanden. Dan zie ik ook de voordelen van meer niet zo direct.

Wij wilden oook naar Dl eerst, maar je moet echt goed op de hoogte zijn van hoe en wat. Het is hier een paar km de grens over, maar wel echt emigreren.

Dan heb je het over mini's?

Wij hebben hier 2500m² eigen weide (en een halve hectare dat we mogen gebruiken van de buren.). Daar zit dus geen bak bij, puur weide. Ze mogen ook in de paddock die 16*40 is (dus niet helemaal 800m²) en dat is voor drie kleine paarden (1 d pony, een klein paard en een veulen dat vermoedelijk ook een klein paard zal worden) echt het minimum. En dan maken ze hier dus ook gewoon gebruik van de paddock voor de avonduren. (de weide die we bij hebben moeten we een stuk voor over de straat dus we halen ze naar huis voor het donker.)
1800m² waar nog stallen en een paddock van af moeten is gewoon echt te klein. Dan houd je straks een wei'tje over ter grootte van een merrie veulen stal ofzo. :=


Die Ukkie's heeft geen mini's. Kan je opzoeken op facebook en heeft ook regelmatig open dagen.

Wij hebben 1 shet en 3 quarters, maar wij hebben iets meer en komen ook echt niks tekort. Daarbij staan onze kleffe paarden vrijwel altijd op een hoopje. Ze lopen ook rond, maar 70% van de tijd ook samen. Toen we hier kwamen hadden we nog een quarter en d-pony. In het begin ook nog zonder pp.

Ze kunnen rennen, eten, liggen, schuilen. Voor alles genoeg ruimte.

Maar het maakt wel uit hoe de indeling is en of je een beetje fijne afmetingen hebt. Kon een huis kopen met iets meer grond, maar was een vrij smalle kavel.

We hebben in Dld iets bekeken met 2ha en de ligging was voor ons niks en huis echt veel te groot. Maar we mochten aan die wei ook niks doen, dus dan bleef er echt te weinig over voor paden, heuvel, poel en beplanting.

Maar goed, dat is in Nederland soms ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 02:45 



 
Profiel   

Een vriendin van mij woont daar, heeft nu geen paard meer, wel stallen en paddock die leegstaan. De winter met sneeuw is een uitdaging daar, dat komt vaak neer op een lange periode binnen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:07 



 
Profiel   

Ja de winter is ook wel een dingetje indd met de sneeuw. Helaas heb ik nog niet genoeg berichten geplaatst op bokt om in het duitsebokkers forum te mogen reageren. Ik zou namelijk graag ervaringen en verhalen van mensen willen horen die al zijn Overgegaan of wonen in Duitsland. En het liefst mensen die in dezelfde omgeving zijn gaan wonen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 11:04 



 
Profiel   

demiyolu schreef
Een vriendin van mij woont daar, heeft nu geen paard meer, wel stallen en paddock die leegstaan. De winter met sneeuw is een uitdaging daar, dat komt vaak neer op een lange periode binnen staan.


Dat is raar.......Ik ken mensen die bijv in Zweden wonen, maar ook Duitsland en die hebben daar niet per se last van.

Ijs en gladheid moet je voorkomen, maar met sneeuw staan ze hier graag buiten, rollen erin en vinden het eigenlijk zelfs leuk. Temperatuur als je echt in kouder deel gaat wonen ergens, wennen ze snel aan of heb je dekens voor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen