Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Import

 
Profiel   

Goedenavond,

Ik had een vraag als ik een veulen in België koop en ik wil dat mee nemen naar mijn stal in Nederland, hoe werkt dit?

Een veulen van 4 maanden waar nog een paspoort voor is aangevragen, Wel wordt gechipt hoe werkt dit precies.

Ik ga binnenkort kijken naar een veulen en ben benieuwd of dit kan en zoja hoe.

Groetjes Danielle
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 17:14 



 
Profiel   

Het zal gechipt moeten zijn en met een paspoort voordat je het kan verhuizen. Geen idee of je zelf in België woont of in Nederland, daar zit wel wat verschil in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 22:41 



 
Profiel   

Ik woon in Nederland en het veulen komt net over de grens in België.

De verkoopster zegt dat ik het paspoort ook zelf aan mag vragen dan zorgt zij voor de chip maar vraag me af of dat een mogelijkheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 07:28 



 
Profiel   

'Importeert u een paard uit een ander EU-land? Dan moet het paard al een geldig paspoort hebben. Een nieuw Nederlands paspoort is dan niet nodig. Heeft het paard geen geldig paspoort? Dan meldt u dit aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).'
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... an-paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 07:44 



 
Profiel   

Onder de 6 maanden is het nog niet paspoort plichtig, dus hoe oud is het veulen als deze naar jou toe komt?
Echter kan beter de oude eigenaar het veulen laten chippen en paspoort aanvragen onder de 6 maanden ivm evt. Papieren die het veulen gaat bezitten. Als de ouders een stamboom dier zijn moet moeder aanwezig zijn bij het chippen.

Daarnaast als je veulen laat chippen of boek aanvraagt boven de 6 maanden word deze automatisch uitgesloten van de slacht.

Mocht dit je allemaal niks uitmaken, kans dat je gecontroleerd word op paspoort controle bij een pony de grens over te halen is zeer klein. (Ik ga wekelijks en nog nooit gecontroleerd) dan kan je het veulen ook in nl laten chippen, zie wel bovenstaande word uitgesloten voor de slacht en papier erop krijgen is zeer lastig/duur grapje ivm dna trekken van de ouders.
Wil je er geen stamboom op hebben of hebben de ouders dat niet kun je het snelste chippen via tinkerstamboek.
Pony word dan gechipt op jou locatie met jou gegevens gelijk, en een week later ligt het boek in de bus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 08:56 



 
Profiel   

Ze is nu 3 maanden oud ze zou eind november met ons mee gaan. Dus dan 4/5 maanden oud.

Ik had voorgesteld dat zij zou laten chippen en het paspoort met mijn gegevens aan zou vragen. Mocht het paspoort bij het ophalen er nog niet zijn dan kan ik wel aantonen dat dit is aangevraagd op mijn gegevens.
Maar zij zegt dat zij wel de chip aan kan vragen en dat ik dan het paspoort in Nederland aan kan vragen.

Zij heeft nog nooit een veulen aan mensen in Nederland verkocht en ik nog nooit een veulen gekocht laat staan in het buitenland.

Morgen gaan we zoiezo eerst kijken maar voor ik beslis en dus aanbetaling en een contract op stel wil ik zeker weten dat het geen enorme rompslomp wordt of dat het straks niet eens mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 10:11 



 
Profiel   

Paard moet voorzien zijn van chip en paspoort. Daarnaast dien je wanneer je een dier de grens over vervoerd een gezondheidsverklaring en traces code erbij te hebben. Ook bij particulier vervoer dus niet alleen wanneer je via een bedrijf laat transporteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 10:28 



 
Profiel   

Niet beginnen met zelf het paspoort aan vragen. Zij heeft het dier gefokt, het is haar taak om te zorgen dat dat dier alle nodige papieren heeft. Een veulen onder de 6 maanden is bij mijn weten enkel "vrij" van paspoortplicht als het nog bij de moeder loopt. Dus dit dier zal een paspoort nodig hebben voor het naar jou toe kan komen tenzij de moeder bij in de prijs zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 10:31 



 
Profiel   

Het wordt is een veulen met de vader onbekend, geen stamboek dus.

Ik heb ook liever dat zij het paspoort aan vraagt maar ik hoor zoveel verhalen dat het maanden kan duren.

Wordt een lastig verhaal dus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 10:53 



 
Profiel   

Een paspoort vragen duurt echt geen maanden. Het kan zelfs volledig digitaal. Chip er in, papieren invullen en een zestal weken later heb je je paspoort als je niet treuzelt met het schetsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 11:06 



 
Profiel   

Een Nederlandse PPI (paspoort uitgevende instantie) mag officieel geen paspoorten uitgeven voor paarden in België. Ik ken ze die het wel doen, maar dat is dus niet correct. En dan heb je dus een paard in Nederland met een Belgische chip maar zonder paspoort, dat gaat ook vraagtekens geven.
Daarbij, voor transport moet veulen voorzien zijn van chip en geldig paspoort TENZIJ ze aan de voet van de moeder wordt getransporteerd (tot max 6 maanden leeftijd).
Als ze dier nu laat chippen, kan ze prima over maand voorzien zijn van een paspoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 12:05 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
Een Nederlandse PPI (paspoort uitgevende instantie) mag officieel geen paspoorten uitgeven voor paarden in België. Ik ken ze die het wel doen, maar dat is dus niet correct. En dan heb je dus een paard in Nederland met een Belgische chip maar zonder paspoort, dat gaat ook vraagtekens geven.
Daarbij, voor transport moet veulen voorzien zijn van chip en geldig paspoort TENZIJ ze aan de voet van de moeder wordt getransporteerd (tot max 6 maanden leeftijd).
Als ze dier nu laat chippen, kan ze prima over maand voorzien zijn van een paspoort.


Maar wat als zij hem laat chippen en het paspoort aanvraagt op mijn naam? Dus dat het belse paspoort uiteindelijk bij mij aankomt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 13:42 



 
Profiel   

Ook dat hoort niet, zij laat hem. Chippen en vraagt het paspoort aan op haar naam. Na ontvangst kan ze de exportkeuring aanvragen.

Wanneer jij de pony hebt opgehaald kan je hier op jou naam zetten en UBN registratie uitvoeren. Daarvoor heb je dus de exportpapieren met traces nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 14:46 



 
Profiel   

Ik heb het veulen gekocht zij verzorgd het paspoort en overige papieren en laat haar chippen.

Ik heb gehamerd op een paspoort terwijl zij vertelde dat een equipas voldoende is.
Wat blijkt dat is gewoon hetzelfde alleen in belgie heet het equipas.
Dus uiteindelijk ging het om een miscomminucatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 10:26 



 
Profiel   

Equips is paspoort inderdaad.
Denk aan de gezondheidsverklaring en traces ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-21 17:31 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Onder de 6 maanden is het nog niet paspoort plichtig, dus hoe oud is het veulen als deze naar jou toe komt?
Echter kan beter de oude eigenaar het veulen laten chippen en paspoort aanvragen onder de 6 maanden ivm evt. Papieren die het veulen gaat bezitten. Als de ouders een stamboom dier zijn moet moeder aanwezig zijn bij het chippen.

Daarnaast als je veulen laat chippen of boek aanvraagt boven de 6 maanden word deze automatisch uitgesloten van de slacht.

Mocht dit je allemaal niks uitmaken, kans dat je gecontroleerd word op paspoort controle bij een pony de grens over te halen is zeer klein. (Ik ga wekelijks en nog nooit gecontroleerd) dan kan je het veulen ook in nl laten chippen, zie wel bovenstaande word uitgesloten voor de slacht en papier erop krijgen is zeer lastig/duur grapje ivm dna trekken van de ouders.
Wil je er geen stamboom op hebben of hebben de ouders dat niet kun je het snelste chippen via tinkerstamboek.
Pony word dan gechipt op jou locatie met jou gegevens gelijk, en een week later ligt het boek in de bus.


Als de moeder nog bij het veulen is. Af gespeend veulen moet paspoort hebben
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 03:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen