Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zucht. Vind ik dan nooit een passende stalling?

 
Profiel   

Stoort het gedrag van de pensionhouder je niet?
Dat hij voor jou bepaald wanneer jouw paard naar buiten mag, of niet.
En of jouw paard met de anderen mag of niet. En dan de aannames die hij doet. Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om me niet meer welkom en lekker te voelen op stal.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 02:05 



 
Profiel   

Zo'n stal heb ik ook gestaan, voor welgeteld drie maand en dat was puur omdat ik niet eerder iets geschikt kon vinden. Ik ben tegenwoordig echt allergisch voor pension houders die alles beter weten en die hun visie zonder overleggen door drukken. 15 minuten buiten is voor geen 1 paard geschikt en alleen staan is verre van ideaal.

Buiten staan is een basis voorwaarden, zeker als ze ook nog beginnen te zeiken dat je paard nog eens iemand aanvalt, wat vaak complete onzin is. Ik zou lekker opzoek naar wat anders en of dat nou een pensionstal is of opfok maakt dan niet eens uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 03:17 



 
Profiel   

heb niet alle comments gelezen, maar ik geef je 1 advies:

Zoek naar een opfok plek voor je paard, die zijn er heus!
Geef je paard nog zeker 1,5 tot 2 jaar spelen en vooral leren van andere paarden en rust en vooral dat laatste vind je niet voor zo'n jong dier niet in een pensionstalling

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 06:02 



 
Profiel   

Zeker als het maar tijdelijk is, zou een plek verder weg voor nu ook prima zijn. Als het maar uit de huidige situatie gehaald wordt. Als je zeker weet dat je over een half jaar op de andere stal terecht kan, zou ik hem nu niet in een grote groep introduceren, maar wel ergens neerzetten waar ie samen met wat anderen lekker buiten z'n ding kan doen. Zelf zou ik hem misschien nog wel langer in een begrazing/ opfok zetten waar ie lekker kan uitgroeien, spelen, sterk worden, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:02 



 
Profiel   

Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Mijn paard heeft nooit op een grote pensionstal oid gestaan maar altijd klein bij mensen privé. Mijn visie was op hem in een kudde te laten opgroeien. Een opfok was voor mij niet de ideale stal. Ik snap dat sommige daar anders tegen aan kijken en heb daar ook begrip voor.

En het is ook absoluut niet zo dat hij al 1.5 jaar binnen in een stal staat en maar 1 uur buiten komt oid. Laat ik dit vooropstellen.

Ik ben al opzoek naar een nieuwe stal en heb overal oproepen geplaatst maar merk dat het moeilijk is in de omgeving.

Ik ga mijn best doen om hem zsm te verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:15 



 
Profiel   

De staleigenaren hebben zelf een jong paard gehad inmiddels is die 12. En meerdere jongere paarden gehad. Dat mijn paard er pas kwam werd hij extra buiten gezet maar dat is nu dus voorbij. Alles is verandert

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:17 



 
Profiel   

Hé, dikke pech dus! Goed dat je een andere plek zoekt. Succes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 09:58 



 
Profiel   

Misschien even naar een stal zonder faciliteiten kijken bijvoorbeeld. Een stal waar het welzijn belangrijker is dan de rest? De komende jaren moet je toch rustig aan doen, tenminste dat vind ik wel zo dier vriendelijk.

Ik zou ook niet nog veel vaker willen verhuizen, een jong paard heeft juist een stabiele basis in een kudde nodig. Mijn voorkeur zou niet gaan naar een opfok, maar echt een gemengde kudde. Eentje waar ze alles van elkaar kunnen leren.

Als ze elke dag buiten staan hoef je er zelf minder mee te doen, dan is misschien een stukje verder rijden niet zo erg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 10:13 



 
Profiel   

Jammer dat het zo is gegaan. Hopelijk vind je snel een gepaste plek.
Mocht je het zien zitten om er een uur voor te rijden dan zou waar ik sta echt ideaal zijn. 50 paarden van alle leeftijden en afmetingen in 1 kudde op een stuk van 7 hectare met onbeperkt ruwvoer en krachtvoer naar keuze.
Nu in een hele natte periode moet je het niet erg vinden dat je paard er soms bijstaat als een modder monster. De 2 Haflingers zijn van mij. :Y)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Maar als het droog is <3
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Er staan bij ons best veel mensen die van ver komen omdat het echt een heerlijke plek voor ze is. Ik sta er nu 2,5 jaar en wil nooit meer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 10:16 



 
Profiel   

Vervelend voor je TS, en vooral voor je paarden ook.

Neem eens een kijkje op deze kaart. Misschien kun je daar iets passends vinden? https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 12654&z=11

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 10:30 



 
Profiel   

Al die reacties waar TS bang voor was, zijn onnodig. Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier. Discussies over wel of niet op stal lopen er al genoeg en dat is ook niet de vraag van TS. Zielig? Kijk even naar stichting Dierenlot, of in het buitenland. Onze paarden zijn echt niet zielig.

Als de voorwaarden van je stalling veranderen, en je bent het er niet mee eens, dan dien je inderdaad op zoek te gaan naar iets anders als je er niet uitkomt. Ik weet er alles van, ben op mijn vorige stal naar binnen gelokt met mooie verkooppraat en 2 weken na aankomst veranderde alles. Na 8 maanden proberen en overleggen was de kous af, wegwezen!

Jouw paard kan echt nog wel in een kudde, maar als dat op een pensionstal is met veel verloop/wijzigingen in de kudde veroorzaakt dat veel onrust; de kudde moet dan steeds opnieuw gevormd worden. Ik ben er door praktijkervaring (en dierenartsrekeningen) wel een beetje van terug gekomen. Ik kijk bij mij paard op stal met welk ander paard het matcht en zet haar daarmee los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 10:33 



 
Profiel   

Bedankt iedereen. Het doet mij echt goed dat jullie mij willen helpen. ik heb een stal in de buurt gevonden waar een 6 jarig paard staat, 1.5 jarig paard en een 3 jarig paard. Ze staan dag en nacht buiten met de mogelijkheid om in de container te gaan. Het is wat modderig maar ze hebben betonplaten zodat zij droog kunnen staan. Er word onbeperkt hooi gevoert.
Ik zit er mee dat de paddock nog wat te klein is en dat hij daar niet lekker kan liggen. Maar voor de kosten die die meneer vraagt zou ik zelf stro kunnen kopen.
Ik vind het niet ideaal, maar de meneer is bereid om voor mij de paddock waarschijnlijk te vergroten. Ik ga eens in gesprek en ben benieuwd wat er uitkomt. Alles beter dan 24/7 binnen staan bij mensen die je niet leuk vinden toch???

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:12 



 
Profiel   

Of eventueel rubberen matten in de container. Misschien kunnen ze dan ook lekker liggen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:13 



 
Profiel   

Blue258 schreef
Bedankt iedereen. Het doet mij echt goed dat jullie mij willen helpen. ik heb een stal in de buurt gevonden waar een 6 jarig paard staat, 1.5 jarig paard en een 3 jarig paard. Ze staan dag en nacht buiten met de mogelijkheid om in de container te gaan. Het is wat modderig maar ze hebben betonplaten zodat zij droog kunnen staan. Er word onbeperkt hooi gevoert.
Ik zit er mee dat de paddock nog wat te klein is en dat hij daar niet lekker kan liggen. Maar voor de kosten die die meneer vraagt zou ik zelf stro kunnen kopen.
Ik vind het niet ideaal, maar de meneer is bereid om voor mij de paddock waarschijnlijk te vergroten. Ik ga eens in gesprek en ben benieuwd wat er uitkomt. Alles beter dan 24/7 binnen staan bij mensen die je niet leuk vinden toch???


Klinkt als een mooie (tussen) oplossing. Leg alles wat goed vast. En via marktplaats kun je allerlei handige dingen voor stal vinden (matten e.d.)
Een maatje, voer, ruimte om te bewegen (rennen??) en schuil- & ligplek is in ieder geval een goede basis

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:16 



 
Profiel   

Dit was een van de redenen waarom ik afgelopen maand van stal ben verhuisd. In de zomer 24/7 buiten zonder problemen maar in de winter kwamen ze maar 4-8 uur buiten. Hier had ik in eerste instantie geen probleem mee want het waren maar 3 maandjes. Tot de mededeling kwam dat ze het anders gingen doen en dat als het buiten slecht weer was dat ze dan maar de hele dag op stal gingen staan om de weide te besparen. Met de blessure waarbij op stal staan niet bevorderlijk is en het feit dat mijn paard ook pas 3,5 is toch gekozen om van stal te verhuizen.

Nu staat hij op een paddock Paradise pensionstalling/manege waar ook nog een binnenbak is! Hij is nog aan het wennen aan de grote kudde maar ik heb hem nog nooit zo avontuurlijk gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:28 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Opfok is ook achterhaald, het is niets beter dan een 'stal stal' zoals jij noemt.

Waar haal je dat nou vandaan? :?

Ik snap wel dat TS een jong dier in pension zet, als daar eerst wel goede buitentijdafspraken waren. Je hebt dan wel een ideale mix van gemengde kudde, veel buiten, en toch ook regelmatig in de hand. Krijg je wel fijne paarden van.
Maar beroerd als afspraken eenzijdig veranderd worden, en al helemaal als het paardenwelzijn daar zo door geschaad wordt, want dat is hier dus duidelijk het geval. Zo kort naar buiten is voor geen enkel paard acceptabel. Wat bezielt zo'n stalhouder?

Ik hoop dat je eventuele nieuwe plekje wat wordt TS. Het is niet in alle delen van Nl zo makkelijk om een geschikte plek te vinden, en consessies zul je bijna overal wel moeten doen; is het niet op het ene gebied dan wel op het andere. Ideaal is het nooit, ook niet als je alles in eigen beheer hebt, geloof me maar. Ook dan zit je met factoren die je zelf niet in de hand hebt.
Maar voor nu; goed dat je ingrijpt en verder gaat zoeken. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:28 



 
Profiel   

Eerlijk gezegd weet ik niet wat er aan de hand is. De sfeer op stal is erg verdeeld. Er zijn meerdere aan het kijken voor een andere stal.
Stalling in de omgeving is echt moeilijk te vinden. Ik kan niet snel iets vinden wat echt 'het perfecte plekje' is in mijn ogen. Maar als er bepaalde dingen bespreekbaar zijn met de staleigenaar van de stal waar ik misschien naar toe ga moet ik het maar gewoon doen.
Het is 15 minuten wandelen van de stal waar ik nu sta.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:38 



 
Profiel   

Blue258 schreef
Eerlijk gezegd weet ik niet wat er aan de hand is. De sfeer op stal is erg verdeeld. Er zijn meerdere aan het kijken voor een andere stal.
Stalling in de omgeving is echt moeilijk te vinden. Ik kan niet snel iets vinden wat echt 'het perfecte plekje' is in mijn ogen. Maar als er bepaalde dingen bespreekbaar zijn met de staleigenaar van de stal waar ik misschien naar toe ga moet ik het maar gewoon doen.
Het is 15 minuten wandelen van de stal waar ik nu sta.



"Perfect" bestaat niet. Er is overal wel wat, dan moet je het volledig in eigen beheer doen, dan kun je alles naar eigen wens doen.
Ik heb vorig jaar mn paarden ook moeten verhuizen en ook concessies moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:57 



 
Profiel   

Soms moet je beslissen wat perfect is voor jou, of perfect voor jouw paard.

Toen mijn paard nog mijn verzorgpaard was, stond hij op mijn werk. Daar werd hij prima verzorgd door stal. Maar als hij buiten stond wilde hij naar binnen, en toen hij binnen stond wilde hij naar buiten.
Toen hij eenmaal van mij werd ben ik op zoek gegaan naar een andere stal. Eerst bij mijn thuis in de buurt (30 km afstand van mijn werk) en daarna in de omgeving.

Uiteindelijk via een oud collega een stal gevonden. Alleen 1 nadeel. Lange reistijd. Vanaf mij thuis bijna 45 minuten met de auto. Stond zeker op 50 km afstand. Wel kwam ik dan langs mijn werk, dus kon het vaak combineren. Ideaal? Nee, zeker niet. Maar het zeker waard. Hij is daar zo gelukkig. Ik heb nu een heel ander paard. Ook de mensen die hem van vroeger kennen, toen het nog mijn verzorgpaard was, kennen hem haast niet terug.

(al woon ik nu vlak bij mijn werk en staat hij nog maar op 20 minuten afstand)

Dus ga inderdaad verhuizen, desnoods naar een tijdelijke stalling. Dan geef jezelf de tijd om verder zoeken naar jullie ideale plaatje en kan je paard voor nu meer naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:10 



 
Profiel   

Een advertentie met wat je zoekt op marktplaats was voor mij de snelste manier. Had binnen een week echt fijne particulieren stalling gevonden die zelf niet adverteren.

Had ik weken eerder moeten doen. Hoop dat je snel een fijne plek kunt vinden. Valt momenteel ook niet mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:59 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Een advertentie met wat je zoekt op marktplaats was voor mij de snelste manier. Had binnen een week echt fijne particulieren stalling gevonden die zelf niet adverteren.

Had ik weken eerder moeten doen. Hoop dat je snel een fijne plek kunt vinden. Valt momenteel ook niet mee.


Mijn vriend had onze huidige pensionstal ook via marktplaats gevonden. Vaak wordt er ook plek aangeboden via marktplaats die op geen andere plek adverteren. Al moet ik daarbij wel zeggen dat ik natuurlijk in een ideaal gebied zit qua prijs-kwaliteit verhoudingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:51 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Attitude schreef
Heeft dit dier serieus 1 1/2 jaar op een pensionstal gestaan ?

Het meeste wat je nu nog kan doen is hem die 1 1/2 jaar teruggeven en hem lekker paard te laten zijn in een kudde. En die zijn er echt !

Ik heb hier geen worden voor

Daar gaan ze echt niet dood van hoor. Ideaal is anders, maar een gemengde stal (met veel weidegang, zoals eerst te lezen) is prima. Verder wil TS hem in een kudde en veel buiten hebben, dus basis lijkt me goed



@ts ik zou absoluut wel z.s.m verhuizen. Berichtje op Facebook plaatsen? Of gewoon aanbellen bij stallen?


Ik heb heel goed gelezen , wijsneus !

Ze gaan er zeker wel dood van . Beweging van een jong dier en opgroeien met soortgenoten is essentieel om gezond op te groeien.
Net een kind die je alleen in een box laat zitten .

Maar goed , pennymeisjes, dit is niet wat jullie en de TS willen horen maar zielig is het zeker . Daar hoef je niet Stichting Dierenlot en zo mee te vergelijken. Net alsof je het dan goed praat :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:55 



 
Profiel   

Blue258 schreef
Of eventueel rubberen matten in de container. Misschien kunnen ze dan ook lekker liggen..



Hou er wel rekening mee dat die van jou mss van de andere niet binnen mag staan/liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:18 



 
Profiel   

Helaas heel herkenbaar....
Ik heb inmiddels op 4 verschillende stallen gestaan en er was altijd wel iets (of meer) niet oké. De eerste stal daar werden de stallen nauwelijks uitgemest, wij deden dat zelf maar kregen commentaar dat we dan teveel stro verbruikten. Paarden kwamen nooit op de weide. Tweede stalling kwam mijn paard op het eind zonder reden nog nauwelijks buiten terwijl de anderen wel buiten stonden en op het einde kreeg hij ook geen eten meer. Derde stal was in het begin ok, maar daar kwamen ze na verloop van tijd nauwelijks meer buiten en werden de stallen ook veel te weinig gedaan, met een ziek paard tot gevolg.
Ik ben op zich niet veeleisend denk ik, maar ik denk niet dat ik ooit een plek ga vinden voor mijn paard waar ik echt helemaal tevreden over ben, waar niets anders gaat dan afgesproken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:19 



 
Profiel   

Attitude schreef
Elin_ schreef
Daar gaan ze echt niet dood van hoor. Ideaal is anders, maar een gemengde stal (met veel weidegang, zoals eerst te lezen) is prima. Verder wil TS hem in een kudde en veel buiten hebben, dus basis lijkt me goed


@ts ik zou absoluut wel z.s.m verhuizen. Berichtje op Facebook plaatsen? Of gewoon aanbellen bij stallen?


Ik heb heel goed gelezen , wijsneus !

Ze gaan er zeker wel dood van . Beweging van een jong dier en opgroeien met soortgenoten is essentieel om gezond op te groeien.
Net een kind die je alleen in een box laat zitten .

Maar goed , pennymeisjes, dit is niet wat jullie en de TS willen horen maar zielig is het zeker . Daar hoef je niet Stichting Dierenlot en zo mee te vergelijken. Net alsof je het dan goed praat :n


Jeetje wat een explosieve aanval op de TS en Elin. Met zo'n neerslachtige taal kom je zelf juist over als een pennymeisje die zelf altijd alles beter weet. De TS is er toch alles aan het doen om de meest ideale situatie voor haar paard te creëren? Dan hoeft er niet zo'n commentaar tegenop want dat heeft echt geen zin en werkt alleen maar neerbuigend op iemand die een eerlijk een vraag stelt op een forum. Dit soort heftige reacties is precies waarom heel veel paardenmensen weg blijven van bokt.

Mijn paard heeft als 1,5 jarige bij de vorige eigenaar zeker een half jaar alleen gestaan op een klein stuk weiland waarbij hij 's nachts op stal ging. Zelf zou ik dit ook niet voor hem hebben gekozen maar hij is niet dood, sterker hij doet het nu heel erg goed 24/7 buiten in een grote gemengde kudde.

Opfok is ook niet altijd alles, zeker niet als je in een dichtbevolkt gebied in Nederland woont. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze paarden maar niet iedereen woont in een gebied waar het hele jaar 24/7 buiten in een gemengde kudde mogelijk is. Daarbij is de opfok ook een groot risico aangezien er niet overal elke dag naar je veulen of jaarling wordt gekeken. Een tijd terug was er weer een nieuwsbericht dat er een spoorloos verdwenen was uit een opfok locatie. Dan is soms een pensionstal waar ze in de winter 's nachts op stal gaan echt geen vervelend alternatief. Zoals Elin al zei, ideaal is anders maar een gemengde stal met veel weidegang is echt geen dierenmishandeling.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen