Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiterbewijs ook verplicht als je orun diploma hebt?

 
Profiel   

Ik wilde na mijn vakantie op Ameland wat meer buiten gaan rijden met Jonker, maar merk dat er bij mij in de buurt op erg veel plekken een ruiterbewijs nodig is. Maar ik vind het een beetje geld weggooien als ik ook kan aantonen dat ik instructeur ben en wedstrijden rij etc.
Maar is daar met de knhs iets mee te regelen of moet ik accepteren dat ik nog meer geld moet uitgeven? :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 20:04 



 
Profiel   

Ruiterbewijs is niet aangesloten bij de KNHS. Voordeel van ruiterbewijs: als je m 1x hebt gehaald blijft die levenslang geldig en geen jaarlijkse kosten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 20:13 



 
Profiel   

xhannaw schreef
Ruiterbewijs is niet aangesloten bij de KNHS. Voordeel van ruiterbewijs: als je m 1x hebt gehaald blijft die levenslang geldig en geen jaarlijkse kosten!


Tegenwoordig zijn er twee ruiterbewijzen, dus "helaas" ook eentje van de KNHS. Die geldt niet voor het leven voor zover ik weet en moet je apart halen naast je Orun. Orun is niet gericht op buitenrijden...

TS, waar woon je dan, dat je in jouw buurt op veel plekken een ruiterbewijs nodig hebt? Ik weet nog maar twee gebieden: Amsterdamse Waterleiding gebied en ergens in 't Gooi. Voor zover ik weet is er verder geen ruiterbewijs meer verplicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 23:17 



 
Profiel   

Ik woon omgeving Alkmaar. Had van iemand gehoord dat t’ Twiske een mooie omgeving was, maar bewijs is verplicht.
Ik zoek graag plekken waar veel bos is (met goede ruiterpaden, niet zoals zulke zware hoefslagen |o ) en eventueel een plas om doorheen te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 23:36 



 
Profiel   

Ik rijd wel eens in het Twiske en heb geen ruiterbewijs >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 23:42 



 
Profiel   

De Surae in Noord Brabant (Dorst).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 23:46 



 
Profiel   

Kmbly schreef
Ik woon omgeving Alkmaar. Had van iemand gehoord dat t’ Twiske een mooie omgeving was, maar bewijs is verplicht.
Ik zoek graag plekken waar veel bos is (met goede ruiterpaden, niet zoals zulke zware hoefslagen |o ) en eventueel een plas om doorheen te stappen.


Heel apart inderdaad, als ik google op ruiterbewijs 't Twiske komt dat inderdaad naar voren, voor mij is het nieuw dat dat gevraagd wordt. Zowel bij het SRR als bij de KNHS worden nergens meer de plekken vermeld waar het nodig is, dat is wel jammer. Vroeger stond het er wel bij zie je. Dan zou je dus per plek moeten kijken wat er wel of niet nodig is.
Ga je er met de trailer naar toe of kan je er rijdend heen?

Trouwens ondertussen gevonden waar het verplicht is:
Citaat
Waar is het Ruiter- en Menbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Twiske en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

https://www.srr-nederland.nl/vragen/#Waarom .
Dus echt nog steeds op heel weinig plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 07:31 



 
Profiel   

De knhs heeft het afnemen van de ruiterbewijs examens weer overgedragen aan de SRR.
Het organiseren van een cursus en examen mag iedere vereniging of manege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 07:44 



 
Profiel   

Mijn vader brengt me met de trailer.

Staat er een boete op als je wordt betrapt zonder Ruiterbewijs?
Ik sta zelf op een manege met mijn paard, zou ik dan de eigenaar kunnen vragen of ze een bewijs kunnen aanvragen of moet daar echt een examen met examinator voor komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 09:20 



 
Profiel   

Oke, misschien een slecht advies, maar ik zou gewoon gaan en stel ze vragen je om je ruiterbewijs, dan zou ik doen alsof je het voor het eerst hoort en erbij vermelden dat je instructeur bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 10:54 



 
Profiel   

Aan de andere kant, kleine moeite om dat ding te halen. Er zijn veel maneges die weekenden organiseren en je de ene dag oefenen en theorie hebt en de volgende dag examen. Dan maak je er een leuk weekendje weg van, misschien dat er stalgenoten of vrienden mee willen. Ik heb hem gehaald toen ik 12 was, ik heb inmiddels ook een orun diploma en veel theorie komt overeen, dus dat is vast een fluitje van een cent met jouw voorkennis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:29 



 
Profiel   

Dat zou toch idioot zijn als je hem als volwassenen moet gaan halen als je wel een Orun hebt. Of bijvoorbeeld L dressuur/ springen bent.

Weekendje weg zou hem hier ook niet zijn. Paarden aan huis en dan staat de ander alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:31 



 
Profiel   

Voor het Twiske, in het beleid (https://www.twiske-waterland.nl/media/r ... ng_web.pdf) staat het volgende:

Artikel 2.17 Ruitersport
    1. Het algemeen bestuur kan ten behoeve van de ruitersport ruiterpaden aanwijzen.
    2. Het is verboden om met paarden te lopen of te rijden op openbaar terrein, anders dan op
    de daartoe ingevolge het eerste lid aangewezen ruiterpaden.
    3. Het in het tweede gestelde verbod is niet van toepassing op de weg, voor zover het gaat
    om een weg die voor gemotoriseerd verkeer toegankelijk is.
    4. Voor het beoefenen van ruitersport in het gebied dienen ruiters in het bezit te zijn van een
    geldig ruiterbewijs of de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt.

    5. Het is een ruiter die de leeftijd van 12 jaar nog niet heeft bereikt verboden om ruiterpaden,
    ruiterroutes of ruiterreinen te gebruiken, tenzij hij wordt begeleid door een ruiter met een
    ruiterbewijs of door iemand die de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt.
    6. Het is een ruiter verboden om meer dan tien ruiters zonder ruiterbewijs of meer dan tien
    ruiters die de leeftijd van 12 jaar niet hebben bereikt, te begeleiden

Ik heb hier een printscreen van en bij mij voor het geval dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:37 



 
Profiel   

Dus vanaf 21 heb je ‘genoeg’ ervaring >;)
Ik denk dan dat ik het gewoon ga proberen en als ze er naar vragen kan ik aantonen dat ik genoeg ervaring heb ook al ben ik 18.

Iemand die nog must-see ruiterroutes kent in noord-Holland? Max 50 km vanaf alkmaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:46 



 
Profiel   

Ervaring in het Twiske is dat ik nog nooit iemand heb gezien die controleerd. Iederrn is vriendelijk en lijkt zich aan de regels te houden en anders is er bij mij nog nooit wat geks gebeurd, maar ik kom er maar afentoe voor een ritje.

Castricum is misschien nog leuk voor je om te rijden en te doen qua afstand? Paden zijn wel smal, en er lopen runderen, dus afentoe een hek door, maar verder heerlijk rijden.

Amsterdamse bos is denk ik te ver, maar is in de basis heerlijk, alleen in het weekend met mooi weer erg druk. Paden zijn goed en breed, dus je kan overal naast elkaar rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 13:42 



 
Profiel   

Castricum en Heemskerk zijn dichtbij Alkmaar en heb je geen ruiterbewijs nodig, alleen een pwn kaartje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 13:51 



 
Profiel   

Het hang er een beetje vanaf waar je zit bij Alkmaar, maar anders is het Dijkgatbos met crosshindernissen ( waar je ook omheen kan) ook wel leuk voor een keer. Het is geen uitgebreid netwerk aan paden, maar er is wel een sprong over een soort slootje en er is een waterbak waar je doorheen kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:04 



 
Profiel   

Jet schreef
Het hang er een beetje vanaf waar je zit bij Alkmaar, maar anders is het Dijkgatbos met crosshindernissen ( waar je ook omheen kan) ook wel leuk voor een keer. Het is geen uitgebreid netwerk aan paden, maar er is wel een sprong over een soort slootje en er is een waterbak waar je doorheen kan.


Ik ben vorig jaar naar het dijkgatbos geweest, was erg leuk om een keer te rijden maar helaas was het niet heel groot Ofz. Het liefst heb ik een bos waar je een beetje in kan ‘verdwalen’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:19 



 
Profiel   

Kmbly schreef
Ik woon omgeving Alkmaar. Had van iemand gehoord dat t’ Twiske een mooie omgeving was, maar bewijs is verplicht.
Ik zoek graag plekken waar veel bos is (met goede ruiterpaden, niet zoals zulke zware hoefslagen |o ) en eventueel een plas om doorheen te stappen.


Ik woon in dezelfde omgeving en heb werkelijk nog nooit iemand gehoord over het ruiter bewijs

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:26 



 
Profiel   

Kmbly schreef
Dus vanaf 21 heb je ‘genoeg’ ervaring >;)
Ik denk dan dat ik het gewoon ga proberen en als ze er naar vragen kan ik aantonen dat ik genoeg ervaring heb ook al ben ik 18.

Iemand die nog must-see ruiterroutes kent in noord-Holland? Max 50 km vanaf alkmaar


Je hebt kilometers ruiterpad in bergen, egmond en schoorl

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:26 



 
Profiel   

Echt bos waar je in kan verdwalen zie ik in Noord-Holland niet hoor. Zelfs niet in Schoorl-Bergen-Egmond. Dat is ook best leuk rijden, op de zware duingedeelten na vind ik dan.

Als je echt bos wil waar je kan verdwalen zou ik een vakantie op de Veluwe boeken waar je je paard mee kan nemen en daar lekker gaan genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 17:35 



 
Profiel   

Jet schreef
Kmbly schreef
Ik woon omgeving Alkmaar. Had van iemand gehoord dat t’ Twiske een mooie omgeving was, maar bewijs is verplicht.
Ik zoek graag plekken waar veel bos is (met goede ruiterpaden, niet zoals zulke zware hoefslagen |o ) en eventueel een plas om doorheen te stappen.


Heel apart inderdaad, als ik google op ruiterbewijs 't Twiske komt dat inderdaad naar voren, voor mij is het nieuw dat dat gevraagd wordt. Zowel bij het SRR als bij de KNHS worden nergens meer de plekken vermeld waar het nodig is, dat is wel jammer. Vroeger stond het er wel bij zie je. Dan zou je dus per plek moeten kijken wat er wel of niet nodig is.
Ga je er met de trailer naar toe of kan je er rijdend heen?

Trouwens ondertussen gevonden waar het verplicht is:
Citaat
Waar is het Ruiter- en Menbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Twiske en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

https://www.srr-nederland.nl/vragen/#Waarom .
Dus echt nog steeds op heel weinig plekken.

Bossen van gemeente Arnhem is het ruiterbewijs niet meer verplicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 18:34 



 
Profiel   

Hier in de omgeving genoeg rijgebieden. Spaarnwoude kun je best een leuk rondje door rijden, niet alle paden zijn even goed.
Daarnaast kun je bij Santpoort de duinen/bossen in richting Bloemendaal en Overveen, ook leuk om te rijden. Ik reed daar zonder ruiterbewijs rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 10:09 



 
Profiel   

Jij reed bij Santpoort zonder ruiterbewijs, maar volgens mij heb je dat daar wel nodig, dat valt toch ook onder de Amsterdamse Waterleidingduinen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 10:23 



 
Profiel   

Nee, Santpoort is Kennemerduingebied. Dat valt niet onder de Amsterdamse waterleiding duinen, dat gebied zit lager en meer thv vogelenzang.

In NH kun je idd heerlijk rijden in egmond/bergen/Schoorl. Heb daar vroeger veel gereden. En ja, het is duingebied dus sommige stukken zijn zwaarder. Verder rondom Soest/Utrechtse Heuvelrug/Veluwe genoeg om te verdwalen.

Betreft de vraag over ruiterbewijs: dit staat niet gelijk met ORUN. Daar krijg je namelijk geen info over de verkeersregels (iig toen ik hem volgde nog niet) en hoe je met je paard zo veilig mogelijk moet deelnemen aan het verkeer. Dus dat je daar een apart examen voor moet doen vind ik niet raar. Een stukje basis theorie overlapt inderdaad wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen