Speciaal verkoop contract

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 18:24

Beste lezer,
Onlangs heeft zich de kans voorgedaan om mijn huidige paard terug aan haar oude eigenaresse te verkopen. En ondanks dat ik niet verwacht had haar te verkopen ben ik nu toch vrij overtuigd. Het is een superspannende stap voor mij want ik heb haar 6 jaar gehad en helaas hebben wij veel pech gehad. Zo heeft 2 jaar geleden gebleken dat ze een oude verkleefde peesblessure heeft en dit zal dan ook blijven. Maar helaas is houden van ook loslaten. En met mijn oog op haar behoeften op het moment en mijn toekomst plannen is dit de beste optie.

Haar oude eigenaresse wilt haar voor coaching, is op de hoogte van de gebreken en ken ik sinds ik haar gekocht heb. Dus niet een totaal vreemde.

Nu kom ik bij mijn vraag. Ik wil een verkoopcontract waarin staat dat ze niet als rijpaard verkocht word en ik zou graag een clausule erin hebben met een terugkoop optie mochten ze haar onverhoopt toch weg doen. (Ik verwacht het niet maar ik ben graag voorbereid met dit soort dingen.)

Met name de terugkoop clausule lijkt mij ingewikkeld om zelf erin te verwerken op een juiste manier.

Dus heeft iemand van jullie toevallig een contract liggen die gedeeld mag worden? (met mij)

En zijn er nog hele belangrijke punten die ik mis en waar ik aan moet denken?

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:29

ik ben heel simpel... verkocht is verkocht anders zelf houden ongeacht de rede.
daarnaast al zou je het erin zetten, dan heb je er alsnog vrij weinig aan, dit soort 'zaken' zijn niet rechtsgeldig.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:13

Zo een afspraak is tussen de partijen bij de overeenkomst wel rechtsgeldig. Zou niet weten waarom je het niet zou kunnen afspreken. Wat wel lastig is, is om het af te dwingen als je er achter komt dat de andere partij zich er niet aan heeft gehouden. Eventueel kan je een boete in het contract opnemen om te voorkomen dat het toch gebeurt, in de hoop dat die boeteclausule voorkomt dat het paard aan een andere persoon wordt verkocht. Mocht het paard wel worden verkocht, dan heb je recht op de boete alleen is dat dan niet de uitkomst die je wilde.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:18

henshem schreef:
Zo een afspraak is tussen de partijen bij de overeenkomst wel rechtsgeldig. Zou niet weten waarom je het niet zou kunnen afspreken. Wat wel lastig is, is om het af te dwingen als je er achter komt dat de andere partij zich er niet aan heeft gehouden. Eventueel kan je een boete in het contract opnemen om te voorkomen dat het toch gebeurt, in de hoop dat die boeteclausule voorkomt dat het paard aan een andere persoon wordt verkocht. Mocht het paard wel worden verkocht, dan heb je recht op de boete alleen is dat dan niet de uitkomst die je wilde.

Indd, wel de consequentie opnemen voor overtreding van de afspraken. :)
Verder kun je zo'n contract gewoon zelf opstellen. Zou daarin ook even vermelden wat de medische bemerkingen (beperkingen) zijn etc. Zodat je dat ook altijd als bewijs hebt.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:23

Verkocht is verkocht, heel simpel!

Dan heb je er niets meer over te zeggen, wel kan je vragen of ze jou wil contacteren in het geval dat ze het ooit wil verkopen!

Als ik een paard KOOP, ga ik ook geen contract tekenen of wat dan ook. Mijn bezit, want gekocht en betaald en doe ik ermee wat ik wil en dat bepaalt niet de vorige eigenaar.

En anders toch lekker houden!

Maar buiten dat: ik vind het niet kunnen om een paard dat serieus wat mankeert te verkopen! Dan hou je het toch.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:35

Je moet in je handen klappen dat de vorige eigenaar het paard wil terugkopen. Wanneer zij op de hoogte is van de blessure is het aan haar wat ze ermee wil doen. Waarschijnlijk is zij zelf ook 'bang' dat het paard in verkeerde handen komt, anders wil ze het niet terugkopen lijkt mij.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:41

Wat ga je doen als ze het paard wil verkopen, en jij hebt geen geld om haar te kopen en/of te onderhouden? Ga je een tweede beding in het contract opnemen dat de oude eigenaresse dan bij de nieuwe eigenaresse (een derde dus, die wel geld heeft om het paard te kopen, terwijl jij dat niet hebt) moet afdwingen dat de nieuwe eigenaresse het paard aan jou zal verkopen, wanneer de nieuwe eigenaresse het paard wil verkopen, met wederom een boetebeding als de derde de afspraak niet nakomt?

Zoals de anderen al zeggen: alleen een boetebeding (boete betalen bij verkoop aan een derde) is rechtsgeldig. Maar dat is niet wat jij wil. Wees blij dat de oude eigenaresse haar terug wil kopen, en laat het los.

DuoPenotti

Berichten: 29479
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:46

Ik heb mijn toen gezonde paard wel verkocht met recht op 1e terug koop.
Uiteraard voor de prijs die zij haar dan waard vind. En kan ik dat dan niet betalen hebben we pech en is zij uiteraard vrij haar aan een ander aan te bieden. Maar dan heb ik wel de kans gehad.

Zij heeft 3 maanden, ja maanden proeftijd gekregen.
Met dat ze on dezelfde gezondheid terug komt ik de verkoopprijs terug betaal.

Ja niet verkopen is misschien beter.
Maar dit voelde goed.
Maar ze komt niet meer terug :)
En daar ben ik blij mee want ze staat er geweldig!!

En is het contract rechtsgeldig nee.
Maar voor beide wel een richtlijn.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:47

henshem schreef:
Zo een afspraak is tussen de partijen bij de overeenkomst wel rechtsgeldig.

Dat is dus niet zo.. als jij iets hebt verkocht heeft de nieuwe eigenaar alle rechten.
Vroeger kreeg je bv ook een adoptiecontract met diverse beperkingen van een dierenasiel, deze bleken ook niet rechtsgeldig te zijn.
Alleen een bruikleencontract is rechtsgeldig, maar daarmee blijft TS de eigenaar en mag het dier ten alle tijden direct worden teruggebracht (als er bv meer kosten aan komen).

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:01

Volgens mij is het wel mogelijk om een contract aan te gaan, met daarin een ontbindende voorwaarde, wat zoveel wil zeggen, dat wanneer de ontbindende voorwaarde zich voordoet, het contract/ de overeenkomst komt te vervallen, en de situatie in juridische zin weer wordt voordat het contract/ de overeenkomst is aangegaan

Je kunt dan volgens mij een verkoop overeenkomst overeenkomen, met daarin opgenomen de ontbindende voorwaarde van eigendoms overdracht aan derden.

Als deze ontbindende voorwaarde in werking treed: koper verkoopt door ( is eigendoms overdracht), vervalt de hele oorspronkelijke koop en is ts gewoon weer eigenaar.

Om te voorkomen dat je dan tzt met een paard zich wat je niet wil, zou je ook bv de ontbindende voorwaarde als volgt kunnen formuleren:
De ontbindende voorwaarde van aangegane overeenkomst is eigendomsoverdracht aan derden, zonder dat daar overeenstemming over is met de nu verkopende partij..

Je zou het nog even moeten toetsen bij een jurist TS, maar volgens mij moet het op deze manier kunnen

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:05

Punz schreef:
Je zou het nog even moeten toetsen bij een jurist TS, maar volgens mij moet het op deze manier kunnen

Dat kan dus niet.. of je verkoopt je paard en ben je alle controle kwijt of je verleasd je paard/geeft je paard in bruikleen en dan blijf je officieel eigenaar waardoor je controle houdt
Andere opties zijn er niet.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:07

Volgens mij is het bij elk contract mogelijk om een ontbindende voorwaarde toe te voegen.
Dus lijkt me echt de moeite waard om dat nog eens aan een jurist te vragen

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:38

Punz schreef:
Volgens mij is het bij elk contract mogelijk om een ontbindende voorwaarde toe te voegen.
Dus lijkt me echt de moeite waard om dat nog eens aan een jurist te vragen

Alleen wat wettelijk is toegestaan.. in Nederland kun je een nieuwe eigenaar (die normaal betaald voor een dier/ding) verplichten het verkochte terug te doen als zij er van af willen. Het is netjes als zij dat doen, maar je hebt absoluut geen zeggenschap meer over een dier/ding.
Als ik jouw oude oldtimer koop en ik teken ervoor dat ik hem netjes ga verzorgen en er niet mee ga crossen en hem weer aan jou moet terug verkopen als ik hem niet meer wil... dan sta je absoluut niet in je recht, ook al rij ik hem na aankoop direct door naar de stort of de wei om ermee te gaan crossen, jij kan dan helemaal niks.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:03

Bij verkoop verlies je al je rechten over hetgeen wat je verkocht hebt. In een koopcontract leg je alle dingen rondom verkoop en garantie vast, maar je mag de koper niet verplichten hoe verder met het gekochte om te gaan.

Wil je zeggenschap houden? Geef je paard dan in bruikleen en leg dat goed vast.

Je kan wel in het contract opnemen dat de nieuwe eigenaar op de hoogte is van alle bekende gebreken en dat het paard niet geschikt is als rijpaard, maar wat ze er mee doen is aan hun.
Ook zou je hun kunnen vragen om eerste koop indien zij weer van je paard af willen, maar dat is een gunst en geen recht. Maar eerlijk, wie koopt er een paard met dergelijke gebreken?

Als je het niet vertrouwd moet je niet verkopen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:11

Ik ben student rechtsgeleerdheid, en ga een poging doen.

Mbt het rechtsgeldig zijn van een dusdanige ovk? Zeker rechtsgeldig. Het probleem hier is echter dat een afspraak als deze geen goederenrechtelijke werking heeft, maar verbintenisrechtelijke werking. Had het goederenrechtelijke werking gehad, dan had het de zaak 'gevolgd' en geldt het voor eenieder. Dit is echter een verbintenisrechtelijke ovk, en dat houdt in dat het alleen geldt tussen contractspartijen. Je kunt wel afspreken dat het paard niet overgedragen mag worden, maar het gevolg is niet dat je de overdracht tegengaat, maar dat de contractspartij wanprestatie pleegt. De overdracht van het paard is dan gewoon geldig, en verkoper (jij) hebt dan recht op een schadevergoeding/afgesproken boetebeding.

Ontbindende voorwaarden zijn ook leuk, misschien ook wel mogelijk, maar met mijn kennis zou ik zeggen dat ook dat niet heel veel zin gaat hebben. Als een ontbindende voorwaarde in vervulling gaat, is er geen terugwerkende kracht, wat wel de zaak is bij een opschortende voorwaarde. Er ontstaat een verbintenis tot teruggave/ongedaanmaking. Nu denk ik dat de derde, degene die het paard als laatst koopt, mogelijk derdenbescherming in kan roepen waardoor die derde het paard kan houden, en jij als eerste verkoper ook hier het met uiteindelijk een geldvordering moet doen.

Als je dit scenario serieus overweegt, zou ik contact opnemen met een goede jurist die de juiste paden weet te bewandelen, want op Bokt is weinig concrete juridische kennis. :)

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:12

Brainless schreef:
Punz schreef:
Volgens mij is het bij elk contract mogelijk om een ontbindende voorwaarde toe te voegen.
Dus lijkt me echt de moeite waard om dat nog eens aan een jurist te vragen

Alleen wat wettelijk is toegestaan.. in Nederland kun je een nieuwe eigenaar (die normaal betaald voor een dier/ding) verplichten het verkochte terug te doen als zij er van af willen. Het is netjes als zij dat doen, maar je hebt absoluut geen zeggenschap meer over een dier/ding.
Als ik jouw oude oldtimer koop en ik teken ervoor dat ik hem netjes ga verzorgen en er niet mee ga crossen en hem weer aan jou moet terug verkopen als ik hem niet meer wil... dan sta je absoluut niet in je recht, ook al rij ik hem na aankoop direct door naar de stort of de wei om ermee te gaan crossen, jij kan dan helemaal niks.


Word bij honden in de fok niet anders/heeeel veeel gedaan. Volop afspraken en boete clausules zelfs met verplicht castreren en verplicht fokken etc en dat is gewoon rechtsgeldig. Is al regelmatig een zaak etc over geweest.

https://www.bvdv.nl/het-verloren-zaakje/

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:22

Seventeen schreef:
Ik ben student rechtsgeleerdheid, en ga een poging doen.

Mbt het rechtsgeldig zijn van een dusdanige ovk? Zeker rechtsgeldig. Het probleem hier is echter dat een afspraak als deze geen goederenrechtelijke werking heeft, maar verbintenisrechtelijke werking. Had het goederenrechtelijke werking gehad, dan had het de zaak 'gevolgd' en geldt het voor eenieder. Dit is echter een verbintenisrechtelijke ovk, en dat houdt in dat het alleen geldt tussen contractspartijen. Je kunt wel afspreken dat het paard niet overgedragen mag worden, maar het gevolg is niet dat je de overdracht tegengaat, maar dat de contractspartij wanprestatie pleegt. De overdracht van het paard is dan gewoon geldig, en verkoper (jij) hebt dan recht op een schadevergoeding/afgesproken boetebeding.

Ontbindende voorwaarden zijn ook leuk, misschien ook wel mogelijk, maar met mijn kennis zou ik zeggen dat ook dat niet heel veel zin gaat hebben. Als een ontbindende voorwaarde in vervulling gaat, is er geen terugwerkende kracht, wat wel de zaak is bij een opschortende voorwaarde. Er ontstaat een verbintenis tot teruggave/ongedaanmaking. Nu denk ik dat de derde, degene die het paard als laatst koopt, mogelijk derdenbescherming in kan roepen waardoor die derde het paard kan houden, en jij als eerste verkoper ook hier het met uiteindelijk een geldvordering moet doen.

Als je dit scenario serieus overweegt, zou ik contact opnemen met een goede jurist die de juiste paden weet te bewandelen, want op Bokt is weinig concrete juridische kennis. :)



Mijns inziens is dit de meest juiste reactie, waarbij ik wel wil opmerken dat een ontbindende voorwaarde dus inhoudt dat het koopbedrag wat nu wordt betaald moet worden terugbetaald, terwijl het heel goed denkbaar is dat het paard in kwestie t.z.t. dat niet meer waard is.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 21:49

Ik zou graag nog even verhelderen dat ik vraag om een contract voorbeeld :)

Wat iedereen in zijn situatie doet moet je zelf weten. Maar oordelen op een half verhaal vind ik vrij....bijzonder.

Wellicht heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik begrijp dat vervolgen van zulke situaties onhandig en veel gedoe is. Ik wil zo een contract dan ook idd als richtlijn handhaven. De vorige eigenaresse en ik hebben goed contact en ik verwacht dat dit gewoon blijft. Wij hebben ook afgesproken dat ze mij als eerste zal berichten en ik heb aangegeven dit graag in het contract te zetten meer ter ondersteuning. En dat begrijpt zij totaal. Ik heb een unieke en geweldige merrie ondanks haar bemerking dus zij is hartstikke blij dat ze op deze manier een fantastisch coachingspaard voor een niet al te grote prijs kan overnemen. Dus om nou te zeggen dat ik blij moet zijn dat iemand haar wilt vind ik apart. Ik vind het meer dan normaal om eisen te stellen voor je een dier herplaatst. Zeker in mijn specifieke situatie. Maar dat ga ik niet allemaal uitgebreid op dit forum zetten want dat is ook niet het doel van dit forum.

Ik dank voor de goed onderlegde juridische adviezen! Altijd welkom en ik neem het mee. Mocht iemand nog een contract hebben hoor ik het uiteraard graag.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:11

Ik heb in 2015 een fokproduct verkocht en voor mij is verkocht ook verkocht.
Nu hebben deze eigenaren twee weken geleden zelf contact met me opgenomen als ik haar terug wil.
Dus geen contract maar goed fatsoen van de eigenaar

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:57

Seventeen schreef:
Ik ben student rechtsgeleerdheid, en ga een poging doen.

Mbt het rechtsgeldig zijn van een dusdanige ovk? Zeker rechtsgeldig. Het probleem hier is echter dat een afspraak als deze geen goederenrechtelijke werking heeft, maar verbintenisrechtelijke werking. Had het goederenrechtelijke werking gehad, dan had het de zaak 'gevolgd' en geldt het voor eenieder. Dit is echter een verbintenisrechtelijke ovk, en dat houdt in dat het alleen geldt tussen contractspartijen. Je kunt wel afspreken dat het paard niet overgedragen mag worden, maar het gevolg is niet dat je de overdracht tegengaat, maar dat de contractspartij wanprestatie pleegt. De overdracht van het paard is dan gewoon geldig, en verkoper (jij) hebt dan recht op een schadevergoeding/afgesproken boetebeding.

Ontbindende voorwaarden zijn ook leuk, misschien ook wel mogelijk, maar met mijn kennis zou ik zeggen dat ook dat niet heel veel zin gaat hebben. Als een ontbindende voorwaarde in vervulling gaat, is er geen terugwerkende kracht, wat wel de zaak is bij een opschortende voorwaarde. Er ontstaat een verbintenis tot teruggave/ongedaanmaking. Nu denk ik dat de derde, degene die het paard als laatst koopt, mogelijk derdenbescherming in kan roepen waardoor die derde het paard kan houden, en jij als eerste verkoper ook hier het met uiteindelijk een geldvordering moet doen.

Als je dit scenario serieus overweegt, zou ik contact opnemen met een goede jurist die de juiste paden weet te bewandelen, want op Bokt is weinig concrete juridische kennis. :)


En dit is dan ook het verhaal dat klopt. Jazeker kan je dit soort afspraken maken, en jazeker zijn die in rechte afdwingbaar, maar er zitten behoorlijke haken en ogen aan. Zoals Seventeen schrijft: je kan dit alleen als afspraak tussen jou en degene die het paard koopt, vastleggen. Diegene is dan de volwaardig eigenaar en is alleen jegens jou gebonden dat na te leven. Verkoopt zij het paard toch aan een ander, dan is zij, zoals dat heet, wel gewoon beschikkingsbevoegd om te verkopen en dan kan je het paard ook bij die koper niet terughalen. Het is wel zo dat degene met wie jij die afspraak hebt, dan schadeplichtig is jegens jou. En dat is dan ook het probleem, want wat is je schade? Het gaat om een paard met veel emotionele waarde en weinig economische waarde, terwijl de eigenaar er wel kosten voor moet maken. Per saldo heeft het paard geen waarde en 'verlies' je dus niet echt iets als de koper die afspraak niet naleeft.
Dat kan je wel weer ondervangen met een boetebeding, maar de moeilijkheid daarmee is in deze situatie dat je dat boetebedrag niet onredelijk hoog mag maken (want: in relatie tot de financiële waarde van de afspraak), en dat het dus al weinig zin heeft om - als iemand én het paard verkoopt, én de boete niet betaalt - te gaan procederen.

Juridisch is het niet zo ingewikkeld, je legt een aanbiedingsverplichting vast (als zij het paard ooit weg willen doen, moeten ze het eerst aan jou aanbieden, en dan een afspraak voor de bepaling van de prijs op dat moment), en een boetebeding. Want anders dan wat Brainless schrijft, gaat het hier niet om wat de nieuwe eigenaar wel of niet met het paard mag doen in de tijd dat de koper eigenaar is, maar om het vervreemdingsmoment.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:01

floripori17 schreef:
Ik zou graag nog even verhelderen dat ik vraag om een contract voorbeeld :)

Wat iedereen in zijn situatie doet moet je zelf weten. Maar oordelen op een half verhaal vind ik vrij....bijzonder.

Wellicht heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik begrijp dat vervolgen van zulke situaties onhandig en veel gedoe is. Ik wil zo een contract dan ook idd als richtlijn handhaven. De vorige eigenaresse en ik hebben goed contact en ik verwacht dat dit gewoon blijft. Wij hebben ook afgesproken dat ze mij als eerste zal berichten en ik heb aangegeven dit graag in het contract te zetten meer ter ondersteuning. En dat begrijpt zij totaal. Ik heb een unieke en geweldige merrie ondanks haar bemerking dus zij is hartstikke blij dat ze op deze manier een fantastisch coachingspaard voor een niet al te grote prijs kan overnemen. Dus om nou te zeggen dat ik blij moet zijn dat iemand haar wilt vind ik apart. Ik vind het meer dan normaal om eisen te stellen voor je een dier herplaatst. Zeker in mijn specifieke situatie. Maar dat ga ik niet allemaal uitgebreid op dit forum zetten want dat is ook niet het doel van dit forum.

Ik dank voor de goed onderlegde juridische adviezen! Altijd welkom en ik neem het mee. Mocht iemand nog een contract hebben hoor ik het uiteraard graag.


Ik heb ook weleens op deze manier een paard overgenomen van iemand, wat wij gedaan hebben is een gewoon koopcontract aangepast met deze voorwaarden er in. Paard zou ook terug gaan (zonder betaling) naar de oude eigenaresse mocht ik hem op de een of andere manier niet meer kunnen houden. Of het rechtsgeldig was weet ik niet, maar het stond in ieder geval zwart op wit en dat voelde goed voor beide partijen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:22

Helder antwoord van de ingewijden hierboven.

Heel waardevol.

Misschien moeten wij hobby-juristen leren om wat minder stellig van de toren te blazen als we onze mening verkondigen. Het ligt vaak niet zo eenvoudig als we denken te weten.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:09

Alja schreef:
Ik heb in 2015 een fokproduct verkocht en voor mij is verkocht ook verkocht.
Nu hebben deze eigenaren twee weken geleden zelf contact met me opgenomen als ik haar terug wil.
Dus geen contract maar goed fatsoen van de eigenaar



Dat dus!
Daar hou ik dus van.

Zonder af te gaan dwingen met een contract.

Want verkocht is verkocht, inderdaad!

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:05

@Kiwiwitje: Goede link! Ik snap ook niet dat mensen een hond verkopen voor heel veel geld en dan eisen gaan stellen NA de verkoop van verplichte castratie etc. Dit artikel raadt aan om daar niet op in te gaan en elders een dier aan te schaffen.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 15:17

Dat mag uiteraard. Maar ik bepaal zelf aan wie ik verkoop en als ik daar een contract bij wil dan is dat aan mij. En als de koper dat niet wilt dan is dat prima maar dan gaat de koop niet door. Ieder zijn keuzes zo toch?