Speciaal verkoop contract

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:22

anjali schreef:
@Kiwiwitje: Goede link! Ik snap ook niet dat mensen een hond verkopen voor heel veel geld en dan eisen gaan stellen NA de verkoop van verplichte castratie etc. Dit artikel raadt aan om daar niet op in te gaan en elders een dier aan te schaffen.

T is maar net wat de “eisen” zijn.
Zo hebben wij In onze pupcontracten ook staan dat als ze van de hond af willen ze eerst ons moeten benaderen. (Incl boeteclausule)
Verplicht castreren of verplicht fokken, das absoluut niet mijn keuze.

Maar, ieder zn ding. Helaas lezen mensen vaak gewoon die pupcontracten niet voordat ze kopen en gaan ze dus overal mee akkoord. Ja eigen schuld.
Mensen kopen ook nog steeds bij broodfokkers en trappen daar ook in.. of bij fokkers(kruising of niet ) zonder testen. Ook een beetje eigen schuld/eigen keuze

Maar dat is hier niet aan de orde. Totaal niet zelfs.

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:29

Zo is hier een keer een paard verkocht.
Nee, het is niet rechtsgeldig maar wel een stokje achter de deur.

En ja verkocht is verkocht, ik heb de koper ook daarna niet gestalkt.
Ze heeft ze zelfs een keer aangeven dat ze het vreemd vond dat ik niet vaker informeerde, toen heb ik uitgelegd dat ik niet wilde stalken, haar niet wilde verplichten updates te geven, want ja verkocht is verkocht.
En sindsdien krijg ik van haar af en toe een berichtje. :j

Paardje kan het niet beter hebben dan daar, staat er zo geweldig goed.
Dus allemaal blij.

En dit contract voelde voor beide goed.
Zij dat ze de pony op proef mocht, ik omdat ik de eerste ben die weet als ze te koop komt.



Citaat:
Koopovereenkomst Paard/Pony

Ondergetekenden
NAAM:
ADRES :
POSTCODE:
WOONPLAATS:
Verder te noemen verkoper;

en
NAAM :
ADRES :
POSTCODE :
WOONPLAATS:
Verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1.
Verkoper is eigenaar van het paard/de pony *):
Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeder;
Ras ;
Geslacht ;
Geboortedatum ;
Kleur ;
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;


2.
Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt dit paard/deze pony*) van verkoper.
De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van;
(Zegge: ) (bedrag in letters).

3.
De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op
......- ........ –2023 op de locatie te,
tegen betaling vooraf via bank .. van de koopprijs zoals genoemd onder 2.

4.
Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend
inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper op de
onder 3 genoemde datum en locatie.

5.
Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van
de feitelijke levering.


6.
Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling:
Recreatie
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven
bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor
geschikt is.

7.
Beide partijen komen een proefperiode overeen van 3 maanden.
Ingaande op datum van onder 3 genoemde overdracht/levering.
Indien koper gedurende of uiterlijk aan het einde van de proefperiode niet te kennen heeft gegeven
Het paard niet definitief te willen kopen is de koop na deze periode definitief.

Tijdens de proefperiode zal het paard gestald worden bij de koper en de lasten en risico’s
Zijn voor de koper.
Gedurende, maar uiterlijk aan het einde van de proefperiode kan het paard worden teruggebracht
In dezelfde verkerende gezondheid als bij levering en heeft de koper recht op teruggave van het gehele aankoopbedrag genoemd onder 2.

8.
Mocht het onder 1 beschreven dier in de toekomst verkocht worden heeft verkoper recht van eerste
koop.

9.
Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.
Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Verkoper; Koper;


Naam; Naam;

Datum; ....... - ........ – 2023.... Datum;........ - ........ – 2023.



Handtekening; Handtekening;

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:31

dit kan niet. Althans, je kunt het wel overeenkomen, maar het houd geen stand in een eventuele rechtszaak. Bij verkoop draag je alle bijbehorende rechten en plichten over, en de eigenaar heeft volledige zeggenschap over het verkregen goed.

Daarbij: ik vind het ook nogal hypocriet eerlijk gezegd. Houden van is loslaten zeg je, maar je laat haar niet los. Je wilt dat een ander zich om haar bekommert, maar wel zelf de zeggenschap houden. Dat gaat dus niet. Je vertrouwt haar of je vertrouwt haar niet. Zo simpel is het. En je zegt: ze mag niet als rijpaard verkocht worden, maar wat als ze besluit: hee, paard gaat best goed. Ik ga op haar rijden of ik laat anderen op haar rijden? Mag dat ook niet?

Gewoon zelf houden dan, en anders echt loslaten.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 13:58

Onzin. Ik houd er geen zeggenschap over dat is nogal duidelijk bij verkoop. Ik heb alleen de afspraak dat als ze ooit in de knoei komen of haar om een andere reden willen verkopen dat ze eerst contact met mij opnemen. Wat echt 0 moeite is. Dus als dat voor jou al teveel moeite is bij evt verkoop dan is dat prima. Maar ik ga geen zaken doen met zulke type mensen. :) Ik verkoop haar aan iemand waar ik erg veel vertrouwen in heb. Zeker weten doe je zulke dingen nooit maar ik kan het wel zo goed mogelijk regelen. Maar dit heeft dus niks met invloed houden te maken.

En door haar niet als rijpaard te verkopen dek ik ook mijzelf in. Zodat ze niet terug kunnen komen met een "verborgen gebrek" of iets dergelijks. Dit is allemaal om het zo duidelijk mogelijk en veilig mogelijk te regelen. Zo weet de nieuwe eigenaar ook duidelijk hoe en wat. Ik vind het meer dan normaal. Ookal zijn het mensen die ik vertrouw. En zij vinden het gelukkig ook normaal.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Speciaal verkoop contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:01

Verkocht is verkocht. Een paard wat komt met een hele eisenlijst zou ik als koper laten staan.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:05

Waarom zou je haar terug willen kopen. Je verkoopt haar toch niet zonder reden?. Verkopen is loslaten. Je hebt er dan geen zeggenschap en controle meer over. Dus ben zelf geen voorstander van verkoop contracten. Als je alles onder controle wilt houden, dan moet je je paard zelf houden.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:39

pluisje88 schreef:
Verkocht is verkocht. Een paard wat komt met een hele eisenlijst zou ik als koper laten staan.

In dit geval is het de vorige eigenaresse van het paard die het nu weer wil (terug)kopen. Ts vindt dat het paard niet meer als rijpaard ingezet kan worden, zou de koopster er dan wel bijv. mee mogen fokken? Bij "adoptie"contracten zitten vaak dat soort beperkingen.