Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:39

Zeker een mooie stal in de omgeving :j Valt me wel op dat je voor een hengst ruim 20 procent extra betaalt, dat heb ik nog nooit meegemaakt met mijn hengst. Maar ik volg dit topic nog uit nieuwsgierigheid en om bekend te blijven met de stallen in de regio, verhuizen naar een andere stal hier hoef ik niet.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:50

Levita schreef:
Ik kan per 1 maart naar Lathum ben zo blij *\o/*


Gezellig!!! *\o/*

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:58

Keizerinnnn schreef:
Hier ook nog een linkje naar nieuwe website van Lathum!
https://hippischcentrumlathum.nl/

Met alle kosten, wat foto's en meer info!


Ziet er mooi uit, maar een paar dingen snap ik niet helemaal:
-ik had begrepen dat ze die negen maanden weide hele dagen naar buiten gaan? Betaal je dan alleen in de winter voor 2x naar buiten?
-je betaald 60,- pm voor gebruik van de rijbanen?
-als je niet extra betaald gaan ze zondag niet naar buiten?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:08

Ik zou dan gaan voor:
Basispakket 450,- +
-op zondag naar buiten 15,-
-buitenluik 10,-
-vrije voerkeuze (als ik dat tenminste goed interpreteer) 30,-
-baangebruik 60,-

Wordt 565,- per maand.
Zie ik dat goed?

Klinkt alsof alle faciliteiten voorhanden zijn, behalve geen uitrijmogelijkheden (en dit vind ik wel best essentieel)
En op de foto's vind ik het er allemaal niet zo sfeervol uit zien. Maar dat is op veel nieuwere pensionstallen zo.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:11

Nikass schreef:
Ziet er mooi uit, maar een paar dingen snap ik niet helemaal:
-ik had begrepen dat ze die negen maanden weide hele dagen naar buiten gaan? Betaal je dan alleen in de winter voor 2x naar buiten?
-je betaald 60,- pm voor gebruik van de rijbanen?
-als je niet extra betaald gaan ze zondag niet naar buiten?


- Je kunt er altijd voor kiezen dat ze 2x naar buiten gaan dan betaal je 45 euro plus. Mijn paard gaat dus ma tot za elke ochtend in molen en elke middag in de paddock en op zondag in de molen en zet ik haar in middag zelf in de paddock. Straks in de zomer gaat ze gewoon alleen op de wei en zet ik haar in avond na rijden wel zelf in de molen.
- 60 euro voor rijbanen is voor mensen van buitenaf, dit hoef je als pensionklant uiteraard niet te betalen.
- je kunt ervoor kiezen voor +15 euro om ze elke zondag buiten te laten zetten in de zomer. Dus die van mij gaat nu dubbel maar zomer alleen wei dan laat ik haar buiten zetten. Maar nu doen ook veel mensen het voor elkaar dus is wat je zelf wilt.


Nikass schreef:
Ik zou dan gaan voor:
Basispakket 450,- +
-op zondag naar buiten 15,-
-buitenluik 10,-
-vrije voerkeuze (als ik dat tenminste goed interpreteer) 30,-
-baangebruik 60,-

Wordt 565,- per maand.
Zie ik dat goed?

Klinkt alsof alle faciliteiten voorhanden zijn, behalve geen uitrijmogelijkheden (en dit vind ik wel best essentieel)
En op de foto's vind ik het er allemaal niet zo sfeervol uit zien. Maar dat is op veel nieuwere pensionstallen zo.


nee baangebruik zit er gewoon bij dus is alleen als je van buitenaf een abbonnement wilt zeg maar.
En geen uitrijmogelijkheden... niet alle stallen kunnen naast een bos gevestigd zijn. Ik ben met trailer zo op postbank, montferland of ede en kan de dijk op of langs de dijk rijden.

Er is juist een hele prettige sfeer en miss komt het door lege stalgangen omdat er geen bakjes, dekens etc voor de stallen staan maar alleen 1 halster per stal.

Vrije voerkeuze heb je sowieso, ze heeft luzerne, pianissimomuesli, sportbrok. Als je elke dag supplementen afgemeten wilt laten voeren dan betaal je 30 euro en dan mag je ook andere cavalor kiezen.
Je kan ook eigen voer klaarzetten en zeggen wat je wilt. Die van mij krijgt luzerne en handje pianissimo en supplementen voer ik na het rijden zelf.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:54

Aha dat maakt het duidelijker
Ik bedoel niet dat het daar ongezellig is ofzo, ik ken de mensen niet, maar ik hou gewoon niet zo van die strakke loodsen. Dat vind ik het leuke aan oudere stallen; de stenen gebouwen, de verloren hoekjes, de zwaluwen onder de dakgoot.

Dus als ze in de zomer hele dagen buiten gaan hoef je niet te kiezen voor 2x pd buiten? Dat betaal je dan alleen de drie maanden in de winter?

Er zou dan in mijn schemaatje 90 euro afgaan, dus 475,- zonder trailer want die moet je net hebben haha

En wat betreft buiten rijden: ik snap heus dat niet elke stal aan het bos gevestigd kan zijn. En niet iedereen vindt dat een probleem. Maar voor mij is het wel essentieel dat ik zó het erf af kan.
Maar dat is geen kritiek op de stal ofzo. Dat is gewoon dat iedereen zijn eigen prioriteiten heeft.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:18

Denk dat wanneer het straks af is, het ook sfeervoller wordt. Maar zoals op een oude boerderij wordt het niet nee :+ Ben er paar weken terug nog geweest, maar ze zijn nog volop aan het bouwen. Het is wel echt mooi en luxe. Vind het wedstrijdschema wel heel pittig, het is wel drukke bedoening dan. Je moet ervan houden. En hypocriet als ik ben: ik ga daar tzt wel starten :D Weer een mooie wedstrijdlocatie dichtbij.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:40

Nikass schreef:
Aha dat maakt het duidelijker
Ik bedoel niet dat het daar ongezellig is ofzo, ik ken de mensen niet, maar ik hou gewoon niet zo van die strakke loodsen. Dat vind ik het leuke aan oudere stallen; de stenen gebouwen, de verloren hoekjes, de zwaluwen onder de dakgoot.

Dus als ze in de zomer hele dagen buiten gaan hoef je niet te kiezen voor 2x pd buiten? Dat betaal je dan alleen de drie maanden in de winter?

Er zou dan in mijn schemaatje 90 euro afgaan, dus 475,- zonder trailer want die moet je net hebben haha

En wat betreft buiten rijden: ik snap heus dat niet elke stal aan het bos gevestigd kan zijn. En niet iedereen vindt dat een probleem. Maar voor mij is het wel essentieel dat ik zó het erf af kan.
Maar dat is geen kritiek op de stal ofzo. Dat is gewoon dat iedereen zijn eigen prioriteiten heeft.


Ah top. Ja snap wat je bedoelt en dat zal het idd niet worden. Het is wel bedoeld als strakke wedstrijdlocatie die netjes is en ik houd er wel van kom bij een wat meer houtje touwtje vandaan.

En snap dat als je graag veel buitenrijd het dan essentieel is. Ik vind het prima om voor af en toe de trailer te pakken om weg te gaan.


Marrit13 schreef:
Denk dat wanneer het straks af is, het ook sfeervoller wordt. Maar zoals op een oude boerderij wordt het niet nee :+ Ben er paar weken terug nog geweest, maar ze zijn nog volop aan het bouwen. Het is wel echt mooi en luxe. Vind het wedstrijdschema wel heel pittig, het is wel drukke bedoening dan. Je moet ervan houden. En hypocriet als ik ben: ik ga daar tzt wel starten :D Weer een mooie wedstrijdlocatie dichtbij.


Haha ja dak gaat nu op longeercirkel en moet nog veel bestraat worden, ze zijn hard aan het werk in ieder geval!
Het is een vol wedstrijdschema maar er zal altijd een bak vrij zijn voor overige zaken en ik rijd graag buiten ook als het koud is of miezert dus voor mij geen issue en springwedstrijden zal ik veelal allemaal meerijden en dressuurwedstrijden ook af en toe. En ga helpen op stal in kantine op sommige dagen dus dan ga ik ervoor of erna rijden. Het is wel wat aanpassen maar heb er bewust voor gekozen.

En niet hypocriet als je goed staat op je goede stal en je vind HCL fijn om te starten is het toch ideaal!

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:04

Denk dat je steeds meer van dit soort stallen gaat zien en het charmante ouderwetse (helaas) steeds meer verdwijnt. Het voldoet niet meer aan de welzijnseisen waar pensioneigenaren volgens mij steeds meer mee worden geconfronteerd, en andere regels en belastingvoordelen. Was op Midden Heuven destijds ook zo, het was op den duur gewoon niet toekomstbestendig meer, super super jammer. Maar goed, de paarden hebben in Lathum wel prachtige stallen en weides hoor, super bodems ook. Nooit gedoe met lekkages, ongedierte of andere euvels. Lekker geïsoleerd ook, niet meer blauwbekken in houtje touwtje stallen. Maar snap de hang naar het boerderij achtige.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 02-02-23 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:10

Bij de stal waar ik nu sta is het nog “ouderwets”. Echt super mooie stal, vlakbij het bos en mooie ruime binnenbaan. Komen het hele jaar naar buiten. Maar sinds de nieuwe eigenaar krijgen de paarden zo weinig hooi dat ze allemaal afvallen en voernijd hebben. Dus ben blij dat ik terecht kan in Lathum.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:18

Ja leuk hoor! En ze zorgen er echt goed voor je paard.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:31

Maar even, welzijnseisen, ik heb toch echt liever een wat meer "houtje touwtje" stal waar het voerbeleid goed is en waar de paarden veel buitenkomen, dan een super de luxe stal welke eigenlijk meer gericht is op alle gemakken voor de ruiter dan de daadwerkelijke behoeften van het paard (met name de hoeveelheid buiten).

De perfecte stal is wat mij betreft hier in de omgeving nog steeds niet te vinden, uitzonderingen en privé plekjes daargelaten.

Vind het juist jammer dat nieuwe stallen vaak nog steeds erg summier weidegang aanbieden, of een slecht paddock beleid hebben.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:01

Ik zou een doodongelukkig paard hebben met stalbenen als die twee uur per dag op zijn max buiten komt.

Ik ken alles in de omgeving hier wel inmiddels.. Door bijrijdpaarden of in de zoektocht naar een stal van die voor onszelf.

Het heeft een reden dat we niet volpension meer staan. :=

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:28

Prachtig mooie accomodatie, maar ik blij me verbazen over de prijzen bij dergelijke stallen (en dat mensen bereid zijn het neer te tellen).
Ook icm dierenwelzijn zoals hierboven ook werd genoemd.
Zelfs als je volle mep betaalt is het nog steeds niet optimaal voor het dier, terwijl dat uitgangspunt zou horen te zijn.
Voor de mens daarentegen....

Als ik mijn dieren zo zou moeten houden was voor mij de lol er snel af.
Maargoed, wellicht ben ik daar "ouderwets" in, of gewoon verwend :D

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:32

Ik ben ook echt blij met de nieuwe stal waar ik nu sta ondanks alle slechte reviews etc. Mijn paard racet over de track van 2,5 km met zijn vriendjes, staat 24/7 buiten en bloeit helemaal op. Zou voor geen goud meer weg willen :)

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:37

Het wordt haast een beetje onbetaalbaar hè, maar ik denk dat de prijzen op zich wel reëel zijn.
Maar ik vind het inderdaad wel absurd als er dan alsnog bezuinigd wordt op hooi of bodembedekking. Of dat de paarden nauwelijks buiten komen -O-

Wat betreft buiten rijden: ik vind het heel belangrijk dat mijn paard (ook) lange rechte lijnen kan galopperen, en regelmatig een andere omgeving kan zien dan de binnenbak en dezelfde wei.
Ik train mijn paard het liefst buiten (op ruiterpaden) en dat is vaak 30 - 45 minuten per keer.
Dus voor mij is uitrijmogelijkheden prio + het feit dat je dan automatisch in een mooie, rustige omgeving zit (ik geloof heel erg dat omgeving invloed heeft op het welzijn van het paard) Ik wil bijvoorbeeld geen stal aan de snelweg.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-02-23 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:43

Paardenwelzijn is in mijn ogen iets anders dan “ even naar buiten”..
Jammer.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:44

Ja denk dat veel mensen zich verkijken op de kosten van zo’n onderneming. Vooral de arbeidsuren, die tikken enorm aan. Dus wat dat betreft denk ik redelijk reeel.

Ik geef ook de voorkeur aan langer buiten, dan bijv een binnenbak. En dat is prima natuurlijk, voor ieder wat wils he :D Ik heb respect voor ze dat ze in Lathum zo’n groot project aan hebben durven gaan in ieder geval!

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:46

De prijzen van (ruw)voer, bodembedekking en uiteraard ook G/W/L arbeid zijn enorm gestegen. Dus de prijs vind ik niet gek. Wij betaalden bij stal Went een aantal jaar terug ook 400 per paard. Maar daar kwamen ze echt meer buiten en zat je naast de Gorssselse hei.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:48

Ja die kosten zijn nog aan de lage kant. Kijk maar hoeveel stallen er dicht zijn gegaan de laatste tijd, o.a. omdat het niet rendabel is. Bij Went werd toen aangegeven dat bij doorrekening het geloof ik iets van 800 moest zijn ofzo om echt uit de kosten te komen. Veel buiten en hooi zijn vaak issues, het is echt moeilijk om de perfecte stal te vinden, zie dit topic. Soms moet je schipperen en compromissen sluiten en ieder paard is anders, en horen er weer eigen afwegingen bij.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:09

Zag dit net en moest aan dit topic denken :)Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:45

Ook een nieuwe volgens mij

Afbeelding

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:52

Getverderrie, vanmorgen bericht gehad dat mijn huidige stal gaat stoppen. Ben al druk aan het mailen en zoeken, maar ja al mn stalgenoten natuurlijk ook... Iemand nog een briljante tip, misschien juist voor een kleinschaliger plek aan huis? Alles tussen Renkum Velp en Nijmegen ben ik aan t bekijken... Voorkeur voor volpension, dagelijks buiten, 's nachts op stal.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:16

Ai, dat is al de tweede deze week! Mijn stal gaat er ook mee stoppen. Gelukkig deze week net mijn paard verkocht, dus ik hoef niet weer opnieuw de hele zoektocht aan. Ik stond hier net een half jaar nadat mijn vorige stal ook ging stoppen, en daar was ik nog niet eens van bijgekomen.
Succes!

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:36

Welke stallen zijn dat?