Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:20

Fijn dat je een oplossing hebt kunnen vinden.

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:21

Waar Bokt al niet goed voor is. Fijn dat je een plek hebt gevonden *\o/*

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 13:26

Ik ben ook zielsblij, kun je het het je voorstellen na 17 jaar JAPIE weg moeten doen, die ik zijn hele leven had beloofd. ik ben zo symbiotisch met hem, dat ben ik nooit met Khava zo intens geworden. Zij was ook meer 'het vriendinnetje van Japie". zij stond al die jaren enorm naar hem, hij al die jaren enorm naar mij. Japie is nu natuurlijk ook niet meer de daverende drieste Japie van 10 jaar geleden, hij wordt de zomer al weer 19 jaar, het is een senior paard, is al helemaal grijs om zijn ogen, en stekelharig in zijn zwarte haren, maar zijn beweégingen zijn nog precies even patserig als indertijd - when we were young - hij is wel een beetje gezeglijker en een beetje bedaard (een beetje maar hoor, hahaha). :D
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-03-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:40

Wat fijn en nog snel geregelt ook. Waar bokt al niet goed voor is.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:57

Fijn!! Gefeliciteerd met je nieuwe plek, en fijn dat de merrie ook haar een goede plek gaat.

Wie weet zie ik je nog wel eens daar, mijn vorige paard staat er nog. Doe ze de groetjes daar!

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:52

Oh… wat een opluchting!!
Blij voor je!

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:43

Wat goed!

Geef meteen het topic even een zetje naar het juiste forum
AOW -> ED

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:46

Kijk, dat is nou mooi om te lezen. Bonte Jaopie gaat verhuizen. Wat leuk dat je hem nog steeds hebt. Khavanna ... stiekem vond ik haar ook altijd heel leuk. Ze gaat naar Den Haag, da's in de buurt ... ;)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 16:35

Nou we zijn er bijna. Bonte Jaopie gaat volgende week verhuizen naar Tinkerplein in Noordlaren, op semi-pensioen. Hij is inmiddels bijna 19 jaar mensen. Zijn vriendinnetje de 14 jarige merrie Bonte Khavanna gaat met een zeer goede vriendin van mij, die ook gek is van Dobermanns net als ik, en "diep in de paarden"zit, mee naar het Westen, omgeving Den Haag (waar ik zelf ook vandaan kom, en waarvan ik haar dus nog steeds ken). Ik heb vandaag al haar spullen uitgeselecteerd (dekens, hoofdstel, halsters, dekjes, toiletteerrommel) uit alle paardenspullen die ik heb (en dat zijn er veel na 17 jaar!). Japie alleen al heeft 6 flashy hoofdstellen. En 1 zadel, hahaha. Khava gaat dus voor 1 april uit het leven van mij en Japie, op haar eigen reis, naar het tweede deel van haar levcen. Japie en ik zijn inmiddels senioren (vrij rebelse en stoute senioren overigens....) en wij gaan samen verder op weg naar onze ouwe dag. Ik hoop dat hij zijn draai vindt bij Tinkerplein, alle tekenen lijken goed en gunstig. Ik moest kiezen welk paard ik financieel nog kon houden.... ja dat is kies je je zoon of je dochter? Sophies Choice: wie geef je op als het moet? Wat een hel. Toch was ik er snel uit, zij maakt meer kans dan hij om een succesvol en gelukkig tweede levensdeel aan te kunnen....ze is niet alleen jonger, maar ook veel socialer, J. is zijn hele leven al een eenzatig, gereserveerd type geweest en gebleven. Kh. stapt onbevangen op iedereen af: Haa wie ben jij, leuk zeg, mens en dier .J .is vooral lastig naar mensen toe. Japie is altijd al een lastig ding geweest, totaal niet sociaal, hij kent je niet? Dan gaat ie uittesten, en dat doet-ie met veel inzet van een slaande hals, vertoon etc. (de ouwe gek). Ik weet alles wel van hem inmiddels, dat paard heeft altijd meer op MIJ gestaan dan op zijn vriendinnetje Khava. Met het transport krijg ik excellent veel hulp van super ervaren paarden mensen, dus tsja.... End of an Era.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:50

Mooi hoor. Ik vind jou zo een mooi mens :)

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:51

Sterkte Terpentijn. Afscheid nemen, afsluiten, ook al weet je dat ze het goed krijgt, blijft toch moeilijk. Fijn dat je zo'n goede oplossing voor beide paarden hebt gevonden!

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:46

Mooie update van een mooi stel.

Dat wat men wel over honden zegt, dat hond en baas op elkaar gaan lijken, geldt ook best vaak voor paarden ...

Ik wens jullie allemaal, jou en je twee knolletjes, veel geluk op de nieuwe plekken.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:42

Je hebt een mooie oplossing gevonden, maar het blijft natuurlijk verdrietig dat je ze niet allebei kan houden zoals je het gewend bent. Ik snap je keuze. Ik heb ook een kopstuk rondlopen hier en die blijft bij mij. De andere zouden zich goed aan kunnen passen, staan veel meer open voor andere mensen.

Ik hoop dat jullie het allemaal weer goed krijgen straks. Je hebt er in elk geval je best voor gedaan.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 23:14

Fijn dat je een nieuwe plek hebt gevonden maar wat naar voor je dat je zoveel ellende hebt mee gemaakt in de afgelopen jaren. Veel sterkte en ook een betere nieuwe tijd gewenst!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 23:25

Verstandige keuzes.
Sterkte met het afscheid van Khavanna (een prachtige naam ook) en de verhuis van Jaopie.
Dat het je ook wat rust mag brengen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 14:55

Wat een bemoedigende reacties allemaal. Ik voel me behoorlijk schuldig naar Khavanna, maar gevoel laat ik niet echt doorkomen momenteel, dat is zinloos. Het maakt de feiten niet anders, ik heb geen geld meer (energierekening, alle gestegen kosten) om beide paarden elders te huisvesten, ik heb nét geld voor één, dus ik MOEST kiezen. Ik koos voor Jaopie, die wordt deze zomer 19, ik heb hem al 18,5 jaar. Hij is naar mensen nogal gereserveerd, een eenzaat. Hij mag op semi-pensioen. Khava is 13 jaar en wat meer een gangbare, socialere pony. Daar kan iemand nog leuk mee aan de slag, denk ik, zij heeft nog meer ruimte voor een leuk leven. Het uit elkaar moeten halen van die twee zal een knap probleem kunnen zijn morgen....de merrie panikeert zéker zonder Japie, Japie kan het hek er uit drukken als hij haar in het vrachtwagentje geladen ziet worden... dat wordt echt wel even een juiste strategie aanwenden. Gelukkig krijg ik hulp van twee doortastende, zéér ervaren paardenmensen die ik beiden lang en goed ken, ze hebben beiden ervaren "transport"-paarden voor tijdens het vervoer, ik heb het volste vertrouwen in deze mensen. J. loopt denkelijk zó achter mij aan de trailer in, we hebben gekozen om Khavanna eerst, een uur of 8-9 in de ochtend te laden, zij gaat helemaal naar het Westen, naar een Haagse vriendin van mij, met zelf een 10 jarige pony, daarna even rust en dan gaat pas Japie die om 13.00 uur op Tinkerplein in Noordlaren wordt verwacht. Hij ziet er NIET uit, modder (heeft liggen rollen), viltvlokken (zit vol in de verharing momenteel ook nog) aan dijen en ellebogen, hartstikke vermagerd... extra SeniorFibre gaat met hem mee, eigenaar zou dat aan hem geven. Ik begreep dat hij meteen bij de Tinkergroep geplaatst gaat worden, ik vind het allemaal best, ik wil alleen maar dat hij nog een fiks aantal happy senior jaren met gelijkaardige paardenfriends tegemoet gaat. Wellicht kan ik nog weer met hem rijden als hij is gesetteld en bijgekomen, als ze over een maand het grasland weer opgaan is hij in no time weer de Japie uit zijn jonge jaren. Wat ging er mis? Dat vertel ik misschien nog wel eens, moddergooierij is weinig zinvol denk ik, komt er vooral ook op neer dat hij daar niet genoeg hooi kreeg in zijn nawinter- inschiet periode. Had ik al jaren gedoe over. Geregeld haalden ze de helft terug uit de voerbak, merkte ik als ik voor volgende voerbeurt weer kwam. Kon Khava met haar 1.38 schoft ( een elegant poppetje) makkelijk hebben, maar senior Japie dus NIET, zeker niet tegen het einde van de winter. Bijvoeren laat staan elders hooi bijkopen werd niet op prijs gesteld. Eigenlijk werd mijn ruime gevoer helemáál niet op prijs gesteld, dat deden ze liever zelf want 'jij geeft altijd te veel". Paard werd broodmager ondaks mijn wél bijvoeren. Ik werd boos. héél boos. Na zoveel jaar, J. is een SENIOR paard inmiddels. Die verdient CARE, geen afknijperij. Ik hoop dat we een gelukkiger periode tegemoet gaan bij Tinkerplein. Morgen verhuizen, dan zien we het vanaf dan allemaal wel weer.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-03-23 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:02

Heel veel succes morgen!

manja39
Berichten: 153
Geregistreerd: 16-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:04

Soms is het beter om een keuze te moeten maken hoe moeilijk dan ook. Sterkte morgen.

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:07

Het zal een enerverende dag zijn voor mens en dier, maar gelukkig ook met positieve vooruitzichten

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:09

Succes kerel. Jij kunt dit.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:10

Succes morgen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 14:59

Zo net terug van paardenverhuizing. Khavanna werd opgehaald met een klein vrachtwagentje, waarin de vrijwel even grote 10 jarige voskleurige eigen pony- merrie van mijn goede, ervaren paardenvriendin uit Den Haag stond. Het opladen ging verrassend makkelijk, ondanks een schreeuwende Jaopie op de achtergrond, die zelfs zijn eten vergat. Maar zodra vriendin on the road was en uit zicht en gehoor ging hij toch maar wat hooi eten. Na een kwartier belde zij nog om te melden dat Khava al rustig naast de andere merrie uit het hooinet stond te eten. Zij gaat thuis eerst eens kijken wat ze zoal kan en hoe ver ze is, na eerst acclimatiseren natuurlijk. Ze gaat nu dus een tweede deel van haar leven tegemoet, waarin er veel meer met haar bemoeid zal worden dan toen ze bij mij en Jaopie was. Jaopie ging 13.00 uur naar Tinkerplein in Noordlaren, die ging alleen op de trailer, die liep zoals ik wel verwachtte zonder meer achter me aan de plank op (emmer met appelstukjes voor z'n neus). Het is wel 10km fietsen op een niet elektrische fiets vanaf mijn huis, dus hoe ik dat ga doen weet ik nog niet helemaal. Maar....dat knobbel ik nog wel uit, we ladden uit (nou ja ik eigenlijk, J. staat erg naar mij), de eigenaar was er ook, en daar stonden wel 7 Tinks op hem te wachten. Japie er bij, halster af, de
"baas" van de groep ging meteen op hem af (die is 5 of 6 jaar), was de enige met een deken, met sterren er op, die doopte ik meteen om tot de ster van de groep, hahaha. J. zag meteen diens lichaamstaal en besloot geen gedoe aan te gaan. Prachtig om zo'n groepsdynamiek in paardentaal gade te slaan. Ik zag aan zijn paardensmoelwerk dat hij dat wel errug interessant vond allemaal. Hij benaderde niet zelf een van die paarden, maar dat doet hij uberhaupt nooit. Wat een massa hooi lag er daar klaar! Ik wist meteen dat hij op die locatie erg happy zou worden, en snel zijn draai zal vinden, daar past hij gewoon helemaal. . dat vrije.. dat eenvoudige. Hij stond maar in de verte te turen naar andere paarden in de omliggende weilanden (misschien hoopte hij dat hij Khavanna daar nog zou zien?), maar die groep zal hem wel bezig houden daar.. Na een tijdje gingen we even met de eigenaar mee naar diens verder liggende huis voor de formaliteiten, ik werd wat wegwijs gemaakt, en dat was dat. Dit is de juiste beslissing voor Jaopie geweest.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-03-23 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirjam79

Berichten: 1697
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:08

Wat een mooie oplossing heb je nu gevonden. Soms moet je, hoe hard het ook is, keuzes maken. Ik denk dat jullie je draai wel weer zullen vinden als ik dit zo hoor. Heel veel succes!

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bonte Jaopie en Bonte Khavanna zoeken nieuw thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:11

Heb je prachtig gedaan zo :) super hoor.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:15

Altijd een stille meelezer geweest in je topic maar wil nu wel even reageren.
Als eerste een moeilijke keus voor je geweest maar ik vind wel de enige juiste en zo te lezen gaat Jaopie een mooie toekomst tegemoet bij het Tinkerplein en voor jou ook een stuk rust als je weet dat hij het goed heeft. En met meisje Khavanna komt het vast goed ook zij krijgt een mooie toekomst.

Dit soort keuzes wil je eigenlijk niet maken maar soms is het zo.
En die 10 km komt je ook wel overheen zeker nu het weer beter gaat worden en in het najaar zie je wel verder. Voor jou tijd om een beetje bij te komen en te genieten van Jaopie en misschien straks weer eens erop.