Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring met hooiruif Patura of Cavalo?

 
Profiel   

Het hooi smeren ben ik wel wat zat.
Daarom ben ik opzoek naar een mooi systeem.

Heb mijn oog laten vallen op de hooiruif van Patura en Cavalo.

Zouden jullie je ervaringen willen delen?
Alvast dank!

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 23:48 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 10:53 



 
Profiel   

Ik heb de bovenste en ben hier enorm blij mee. Zowel qua hoeveelheid hooi wat er in kan (mijn paarden staan 's nachts op stal en 's ochtends zit er altijd nog ruim in) als qua knoeien. Als je zorgt dat je het hooi goed los geschud in de ruif stopt en ze dus niet al te grote happen eruit kunnen halen kunnen ze enorm netjes eten is mijn ervaring :D

Ik heb ze overigens op stal en ook in de paddock :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:20 



 
Profiel   

Een fan dus Friesfanaat!
Hoeveel hebben jullie er? Is het simpel en snel te vullen? Maken ze ook veel lawaai wanneer ze eten? (Doordat het rekje bijv rammelt in de bak?)
Is het redelijk molest proof?
Zou je ze weer aanschaffen?
Heb je ze op voerbakhoogte hangen? Of juist iets lager?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:37 



 
Profiel   

Ik volg, ik ben op zoek naar iets natuurlijkere eet houding ipv een hooinet voor mijn smeerKees die zijn hooi door stal trekt en vervolgens niet op eet.
Zijn die ijzeren spijlen niet slecht voor de tanden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:41 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Ik volg, ik ben op zoek naar iets natuurlijkere eet houding ipv een hooinet voor mijn smeerKees die zijn hooi door stal trekt en vervolgens niet op eet.
Zijn die ijzeren spijlen niet slecht voor de tanden?


Ja die zijn slecht voor de tanden. Om die rede zou ik deze dus niet nemen of ze aanpassen zodat ze gebit vriendelijker zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:43 



 
Profiel   

Ik heb er zo'n 20 hangen van Patura en ben er erg tevreden mee. Hangen nu zeker een jaar en zijn nog in prima staat.
Schud het hooi niet uit weinig geknoei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:56 



 
Profiel   

Zo, dat zijn er heel wat Vicky! En voor alle paarden werkt het dus?

Hangt het bij jullie aan de binnenzijde van de stal?
Zag laatst een foto dat ze de bak aan de buitenzijde hadden hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 23:00 



 
Profiel   

Oja, en makkelijk en vlot te vullen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 23:01 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Zijn die ijzeren spijlen niet slecht voor de tanden?


Ben daar ook wel benieuwd naar.
Nu heb ik inmiddels wel ervaring met een metalen raster op een grote voerbak buiten. En daar heb ik bij de tandarts nooit slijtage van gezien. Wel werden we gek van het kabaal uiteindelijk.

Hooinet ben ik ook mee gestopt. Met de eethouding was ik absoluut niet blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 23:05 



 
Profiel   

Deze ziet er ook interessant uit: https://www.agradi.nl/kerbl-hooiruif-met-rooster.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 23:26 



 
Profiel   

Ja, die had ik ook gezien xSCWx, wel iets aantrekkelijker geprijst. Voor is qua inhoud te klein denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 23:34 



 
Profiel   

Wij vonden ze te klein, maar misschien voeren we teveel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:10 



 
Profiel   

Als ik de ruimte had in een stal zou ik voor zoiets gaan:
[ img ]

De opening in de voorwand is groot genoeg om hooi in de ‘slurf’ te gooien. De slurf is aan de onderkant dicht en ligt op de grond achter het schuine schot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:17 



 
Profiel   

Het nadeel daarvan vind ik, net als met een gewoon hooinet, dat ze het schuin moeten pakken. Uit zo’n ruif pakken ze het van boven.

@Ruitje, je hebt het over degene die ik liet zien van agradi toch? Of ook over de 2 in de openingspost? Die van agradi is iets kleiner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:17 



 
Profiel   

Heb ook de bovenste van patura, in beide stallen 1, kan voldoende hooi in voor 1 nacht, zeker 3 royale plakken van een kleine baal. Het hele fijne valt er mooi onderuit door de gaten die er zitten. Hij vult makkelijk. Zou ze zo weer kopen als dat nodig was. Ik heb 1 sloper op stal en die doet toch al 5 jaar ermee, nog niets aan te zien. Geen geknoei meer met hooi in de stal wat dan weer niet of slecht gegeten wordt. Kwestie van goed ophangen maar dat hadden we snel door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:56 



 
Profiel   

belle_boef schreef
xSCWx schreef
Ik volg, ik ben op zoek naar iets natuurlijkere eet houding ipv een hooinet voor mijn smeerKees die zijn hooi door stal trekt en vervolgens niet op eet.
Zijn die ijzeren spijlen niet slecht voor de tanden?


Ja die zijn slecht voor de tanden. Om die rede zou ik deze dus niet nemen of ze aanpassen zodat ze gebit vriendelijker zijn

Ik heb 2 oudere paarden en zij eten al jaren uit de ruif van patura, dierenarts is zeer te tevreden over hun gebit, nu al een paar keer gehad dat er bij de jaarlijkse controle eigenlijk niets aan het gebit moest gebeuren. Ook voor de tanden slijten er niet onregelmatig door af of dat je ziet dat ze beschadigd zijn. Denk dat het ook veel aan het paard ligt hoe deze met een hooiruif omgaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:59 



 
Profiel   

Wij hebben de voerbakken van kerbl hangen sinds een maandje. Bij ons werkt het goed en kan er aardig wat inproppen aan hooi. Ben blij dat ze het hooi niet meer door de hele stal smeren! Vul ze meestal 's ochtends en 's avond. Bij slecht weer en als de wei niet begaanbaar vul ik ze rond de middag nog een keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:31 



 
Profiel   

De ruiven uit de openingspost zijn te klein als je 1 x per dag onbeperkt wil voeren :) .

Die hooinetten tot op de grond vind ik levenslink, ik heb meer klanten die hem laag hebben hangen en moet er toch minstens 4 x per jaar een in de ochtend uit zijn net bevrijden.

Wij zijn wel super tevreden over de grote metalen hoekruiven. Die heb je ook met een gat onderin, dan kunnen ze vrij eten zonder een net of een stijl tegen te komen. Maar dan heb je geen vertraagde opname natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:43 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Het nadeel daarvan vind ik, net als met een gewoon hooinet, dat ze het schuin moeten pakken. Uit zo’n ruif pakken ze het van boven.

Niet per se, want het hooi zakt naar beneden en dat deel van het net ligt op de grond. Dus dan grazen ze uit het hooinet.

@Ruitje: in deze stallen zit een schuin wandje / schotje waar het hooinet achter ligt. Het paard moet dan dus eerst met een been over dat wandje en kan daarna pas in het net komen.
Je hebt natuurlijk altijd van die kunstenaars die dat voor elkaar krijgen, maar de stal waar ik dit van ken heeft dat in de tijd dat ik er kwam niet meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:00 



 
Profiel   

Zie het nu, mooie oplossing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:24 



 
Profiel   

Hier de onderste hangen (Cavalo). Was even een flinke aanschaf maar echt een oerdegelijk ding. Mijn paard sloopt werkelijk elke slowfeeder en was op zoek naar iets duurzamers. En moet zeggen, het werkte fantastisch! Ze kreeg haar hooi er goed uit en ze leek het er voorzichtig tussenuit te pakken (waar ze voorheen haar tanden vol in de meest sterke netten zette en er in no time gaten in kreeg). Toch na een half jaartje gestopt met het rek, ik vrees idd voor haar tanden (zag heel lichte slijtage maar gelukkig nog op tijd). Nu het metalen rek vervangen voor een frame met-helaas- het sterkste net dat er is. En dat moet ik elke drie maanden vervangen, ik koop een grote lap en knip deze steeds op maat om de kosten wat te drukken. Maar dat dan maar voor lief want versleten tanden is een groter kwaad Qua volume staat ze er met 2x daags vullen nagenoeg nooit zonder hooi.

De kerbl hebben wij overigens ook voor onze shet. Voldoet ook super en hier ondervind ik nog geen slijtage vd tanden (wellicht door grotere spijlafstand tov de Cavalo). Wees er wel van bewust dat deze veel kleiner is!! Voor kleine pony’s kan je met 2x daags vullen toe maar dat geldt niet voor grote pony’s en paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:33 



 
Profiel   

Zo’n ruif is helemaal niet slecht voor de tanden. Het ijzer zit in de lengte en paarden raken het niet aan tijdens het eten. Ik heb de eerste ruif en ben er erg blij mee. Herboren doen van het rek is even een trucje dat je door moet krijgen. Verder zitten er gaatjes onderin zodat het stof er makkelijk uitvalt, ook dat is erg fijn.

Ik gebruik nu de eigenlijk alleen nog maar de feedingmaster maar dat is weer heel wat anders (en een andere prijsklasse ook)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:09 



 
Profiel   

Pauline2cv schreef
Zo’n ruif is helemaal niet slecht voor de tanden. Het ijzer zit in de lengte en paarden raken het niet aan tijdens het eten. Ik heb de eerste ruif en ben er erg blij mee. Herboren doen van het rek is even een trucje dat je door moet krijgen. Verder zitten er gaatjes onderin zodat het stof er makkelijk uitvalt, ook dat is erg fijn.

Ik gebruik nu de eigenlijk alleen nog maar de feedingmaster maar dat is weer heel wat anders (en een andere prijsklasse ook)


Mooi! Maar dan wel eerst de Staatsloterij winnen :D (wij hebben 6 stallen...).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:14 



 
Profiel   

Wij hadden op mijn vorige stal van die kunststof kuubs-bakken met daarin een vol kerbl normaal hooinet. Onderin wat gaatjes zodat het regenwater eruit kan lopen.
In de kunststofbak 2 ringen gemaakt en daar maakte ik mijn hooinet aan de boven en onderkant aan vast met een karabijnhaak. In zo'n hooinet passen 2 plakken van een grote baal (beetje proppen).

Ze eten met hun hoofd naar beneden, morsen niet meer en ik hoefde maar 1x per dag hooi te geven.
1x per week de bak leeg scheppen (want daar blijft gruis in staan) en verder weinig omkijken naar.

Vullen van het hooinet deden we dmv een hooinet openhouder welke hem ook meteen op fijne vulhoogte hield (zelf gemaakt), dus was ook zo gedaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen