Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 11:48

Aangezien mijn vaste paardentandarts (Reinier vd Berg) niet is komen opdagen en ik hem ook niet kan bereiken, zoek ik een nieuwe tandarts voor mijn paarden. Omgeving Breda. Wel eentje die niet sedeert, omdat een van mijn paarden niet gesedeerd kan worden. Weet iemand hier misschien nog een goede tandarts die rustig en geduldig is en dus niet elektrisch werkt? Alvast bedankt!

Nyaleti

Berichten: 6137
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:06

Hans Caron van Dierenkliniek t Leijdal. Denk dat hij ook wel doet zonder sederen maar dat zal je even moeten dubbel checken.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:00

Mocht het prikken een probleem zijn, is sedatie in de mond evt een optie.
Ik ken wel artsen in die regio, maar die werken met sedatie zodat je het gebit echt goed kan balanceren etc, dus dat is misschien niet wat je zoekt?
Mocht je willen oriënteren: www.Vpgc.nl

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:20

Dave vd Burg.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:19

Paul Minnaar

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 20:22

eilleen333 schreef:
Mocht het prikken een probleem zijn, is sedatie in de mond evt een optie.
Ik ken wel artsen in die regio, maar die werken met sedatie zodat je het gebit echt goed kan balanceren etc, dus dat is misschien niet wat je zoekt?
Mocht je willen oriënteren: https://www.Vpgc.nl


Eigenlijk is alles wat medisch is een probleem :\

Ik ga ze allemaal even opzoeken!

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:37

Mijn paard is van de week behandeld door vpgc, heel fijne ervaring.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:47

Maar tanden doen zonder sedatie lukt wel? Het lijkt me dat dat ingrijpender is dan een beetje pasta in de mond.

Wat doet je paard dan als hij wordt gesedeerd? Ik denk namelijk dat geen enkele tandarts echt goed werk kan leveren zonder sedatie, of je paard moet stokstijf stil staan (maar dan nog heb je de discussie tussen handmatig en elektrisch)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:48

Kimmie25501 schreef:
eilleen333 schreef:
Mocht het prikken een probleem zijn, is sedatie in de mond evt een optie.
Ik ken wel artsen in die regio, maar die werken met sedatie zodat je het gebit echt goed kan balanceren etc, dus dat is misschien niet wat je zoekt?
Mocht je willen oriënteren: https://www.Vpgc.nl


Eigenlijk is alles wat medisch is een probleem :

Ik ga ze allemaal even opzoeken!


Hé dat is vervelend. Zo’n spuit pasta kan je evt zelf geven half uur voordat de tandarts komt. Dan is het ingewerkt en kunnen ze indien nodig bijprikken.

Maar die sedatie zorgt ook dat het allemaal niet zo eng is (het is geen verlamming zoals veel mensen denken). Dus misschien is dat voor je paard ook wel fijn, ongeacht wie het gebit komt doen

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:53

Als een goede gebitsverzorger ook prima is, Jan Groeneveld.
Werkt mechanisch en zonder sedatie.
Paardentandartsen staan versteld van zijn kunde en vakmanschap.
Woont tegenwoordig ergens in Brabant.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 09:07

Bowo schreef:
Maar tanden doen zonder sedatie lukt wel? Het lijkt me dat dat ingrijpender is dan een beetje pasta in de mond.

Wat doet je paard dan als hij wordt gesedeerd? Ik denk namelijk dat geen enkele tandarts echt goed werk kan leveren zonder sedatie, of je paard moet stokstijf stil staan (maar dan nog heb je de discussie tussen handmatig en elektrisch)


Hij kan niet geprikt worden. Hij is zo ontzettend bang. Gaat steigeren, trappen, trappen terwijl hij steigert etc. Hij heeft een keer iemand in het gezicht getrapt ook bij het steigeren en staat bij mijn dierenarts op 1 van ergste paarden die ze ooit heeft gehad :(:) Sindsdien heb ik besloten hem nooit meer te sederen omdat het gewoon levensgevaarlijk is voor iedereen. Hij klapt ook nog eens door alle sedatie heen. Hij is 1.85m groot, dus dat helpt ook niet zo. Mocht hij ook ooit ingeslapen worden, denk ik erover om hem te laten schieten thuis, omdat dat denk ik heel veel stress zal besparen.

Tanden zonder sedatie lukt wel. Pasta ben ik niet zo’n fan van, omdat ze dan niet kunnen bewegen in hun lijf, maar nog steeds paniek voelen in hun hoofd.

Tienus, die klinkt interessant! Die ga ik even opzoeken!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:12

Huub Rietberg vind ik echt een aanrader! Heel goed met paarden, super rustig en heel kundig. Komt uit België en reist overal heen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:32

Kimmie25501 schreef:
Tanden zonder sedatie lukt wel. Pasta ben ik niet zo’n fan van, omdat ze dan niet kunnen bewegen in hun lijf, maar nog steeds paniek voelen in hun hoofd.
!


Dat is dus het hardnekkige misverstand. Die pasta (Domosedan) zorgt voor spier ontspanning (geen verlamming want dan zouden ze niet kunnen blijven staan) en een mentaal blok. Dat betekend dat ze het dus niet zo mee krijgen.
Het werkt een beetje als alcohol. Alles is minder eng, minder indrukwekkend en je bent een beetje in een roes.

Niet dat je moet sederen hoor, ik wil niet zeuren. Maar het idee dat we paarden verlammen en ze alles meekrijgen is niet juist. En het zou tof zijn als de waarheid zich net zo ver zou verspreiden als het misverstand.

De pasta zorgt overigens niet voor pijnstilling! Dus die moet je los toevoegen als je tanden gaan trekken.
En ja, als je maar genoeg sedeert krijg je een beetje een verlammend effect, maar ze krijgen het dan dus niet mee allemaal. Dus dat scheelt wel. Maar tanden trekken zonder extra pijnstilling is natuurlijk een no-go. Nog afgezien van het feit dat alleen afgestudeerde artsen tanden mogen trekken (ook wolfstandjes).
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 27-05-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:33

Kimmie25501 schreef:
Tanden zonder sedatie lukt wel. Pasta ben ik niet zo’n fan van, omdat ze dan niet kunnen bewegen in hun lijf, maar nog steeds paniek voelen in hun hoofd.

Je weet dat bijvoorbeeld domosedan zowel intraveneus als oraal kan worden gegeven? Dat is dus hetzelfde middel, maar wordt alleen anders toegediend.

Ik weet niet precies welke middelen jij in je hoofd hebt, maar voor zover ik weet werken alle/de meeste middelen voornamelijk op het bewustzijn van het paard.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-23 13:36

Bowo, wat is intraveneus?

Eilleen, interessante uitleg! Kan ik dat zelf ergens halen of alleen via een dierenarts?

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:43

Intraveneus is in de ader gespoten.
Veearts doet het altijd intraveneus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:44

Kimmie25501 schreef:
Bowo, wat is intraveneus?

Eilleen, interessante uitleg! Kan ik dat zelf ergens halen of alleen via een dierenarts?

Intraveneus is in een ader. Domosedan kun je alleen bij een dierenarts kopen. Werkt wel super.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:58


eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:02

Kimmie25501 schreef:
Bowo, wat is intraveneus?

Eilleen, interessante uitleg! Kan ik dat zelf ergens halen of alleen via een dierenarts?

Bij de dierenarts inderdaad. Is vaak geen probleem als je de situatie even toelicht. Kan je het zo afhalen bij de balie

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 21:07

Mijn dierenarts kent gelukkig de situatie heel goed :+

Ik ga me nog eens verdiepen en oriënteren op alle tandartsen

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:33

Heb je het met je arts al eens gehad over verdoven in de spier?

Ik weet hoe lastig het is, mijne is ook een drama met prikken. Desondanks laat ik haar toch door de dierenarts behandelen voor haar tanden die sedeert, want je komt er handmatig nooit zo goed bij als met de hand. En je moet wel een bijzonder braaf paard hebben dat die elektrisch vijlen op de achterste kiezen toelaat zonder sedatie.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:33

Je bent in de war met Vetranquil dat werkt idd verslappend maar blijven ze verder "bij" in het hoofd.

Onverdoofd kunnen ze niet bij de achterste kiezen komen, wat heel belangrijk is om te kunnen ontspannen in de kaak, want dan schuift de onderkaak naar voren.
Bij mijn paard was toen ik haar kocht ook de achterste kiezen niet gedaan en doordat ze zo "hoog" waren blokkeerde ze haar kaak, waardoor ze in een soort houding liep, maar nooit echt ontspannen nageefelijk.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 11:38

prugelpiet schreef:
Heb je het met je arts al eens gehad over verdoven in de spier?

Ik weet hoe lastig het is, mijne is ook een drama met prikken. Desondanks laat ik haar toch door de dierenarts behandelen voor haar tanden die sedeert, want je komt er handmatig nooit zo goed bij als met de hand. En je moet wel een bijzonder braaf paard hebben dat die elektrisch vijlen op de achterste kiezen toelaat zonder sedatie.


Wat moet ik me voorstellen bij verdoven in de spier?

Elektrisch vijlen zie ik ook niet gebeuren met die van mij. Hij is al doodsbang voor alles wat uit een potje komt (vliegengel, zonnebrand etc.) en eigenlijk alles wat een mens hem kan 'aandoen' is een no go. Bekappen gaat goed (maar natuurlijk geen ijzers) met een geduldige smid en met de hand kan de tandarts ook. Ik wil hem geen extra trauma aandoen, want het gaat nu juist op andere vlakken zo goed.

Ik snap dat mensen een andere mening hebben, maar ik rij hem niet. Hij is op een soort actief pensioen en beter wel naar de tandarts en met de hand dan helemaal niet.

Anoniem

Re: Op zoek naar paardentandarts die niet sedeert, omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 12:09

Domosedan gel spuit je onder de tong, weet niet of je dat soort dingen wel gewoon kan doen bij hem?
Het is het enige spul wat goed werkt bij mijn merrie om langere tijd onder zeil te zijn. Verdoving van de dierenarts is ze ook altijd zo “wakker”.

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 13:11

tienus63 schreef:
Als een goede gebitsverzorger ook prima is, Jan Groeneveld.
Werkt mechanisch en zonder sedatie.
Paardentandartsen staan versteld van zijn kunde en vakmanschap.
Woont tegenwoordig ergens in Brabant.


In de buurt van Oss.
Fijne gebitsverzorger