Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 10:33

Hoi bokkers,

Soms kom je in een fase van je leven dat er duidelijk wat dingen moeten veranderen. In mijn geval wil ik ander werk gezien ik van mijn huidige baan niet gelukkig word.

Nou heb ik deze baan puur omdat het goed betaald en ik daardoor in het westen een paard en pony kan stallen. Helaas wordt ook dat steeds duurder en wordt het houden van een paard en pony gewoon niet leuk meer. Daarnaast vind ik mijn baan niet leuk en vreet dat teveel energie.

Maarja… mijn eerste pony (inmiddels 23 en met pensioen) ga ik sowieso niet verkopen, en het verkopen van mijn blonde topper doet (nu nog) teveel verdriet.

Daarom zat ik te denken om hem in bruikleen aan te bieden. Iemand die dan eventueel recht op eerste koop krijgt mocht ik toch overstag gaan.
Zo heb ik de tijd om studie af te maken, te sparen en van baan te wisselen. Ook kan ik zien of ik mijn blonde vriend ga missen of dat het juist rust geeft.


Nou heb ik een aantal vragen…

Is er iemand met ervaring met het aanbieden van je paard in bruikleen?

Waar zijn goede contracten te vinden? Zodat alles netjes op papier staat.

Waar moet ik echt rekening mee houden?

Is het handig hem voor die tijd te keuren?

Brand maar los, en houd het aardig <3

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:01

Je moet wel goed afspreken wat er gaat gebeuren als het paard bij zijn bruiklener het gevraagde werk niet meer zou kunnen. Want wat ik ervan gezien heb doen ze het paard dan terug.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:12

anjali schreef:
Je moet wel goed afspreken wat er gaat gebeuren als het paard bij zijn bruiklener het gevraagde werk niet meer zou kunnen. Want wat ik ervan gezien heb doen ze het paard dan terug.

Dat is natuurlijk ook logisch.
In de bruikleen constructie blijf je zelf eigenaar. Je kunt er niet van uitgaan alleen voordelen te hebben, en alle eventuele nadelen (zoals jarenlang onderhoud betalen voor een onbruikbaar paard) op de lener af te schuiven...
Het paard "terugkrijgen" om wat voor reden dan ook is iets waar je rekening mee moet houden.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:19

Terug krijgen tot daar aan toe, maar als hij dan flink gedaald is in prijs en ook niet meer fatsoenlijk verkoopbaar?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:23

DuoPenotti schreef:
Terug krijgen tot daar aan toe, maar als hij dan flink gedaald is in prijs en ook niet meer fatsoenlijk verkoopbaar?

De aard van het bruikleen contract. Je krijgt sowieso een ouder paard terug.
Als je deze risico's niet wil lopen, zoals het paard terug krijgen als het je niet uitkomt, blessures etc, dan is de oplossing simpel, gewoon verkopen. Jullie willen de koek houden én eten...

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:25

Nee niet jullie willen.
Ik zou dus ook niet aan bruikleen doen.
En daarom benoem ik het voor ts, niet voor jou :D

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:25

Ik krijg heel veel wat-als scenario's in mijn hoofd die je alleen maar zou kunnen afdekken door notarieel vastleggen met de nodige kosten van dien. Weet niet of je daar op zit te wachten.

Wat als de bruiklener zorgt voor een (blijvende) blessure bij je paard en je paard daardoor niet meer verkoopbaar is?

Wat als je paard bruiklener dusdanig letsel toedoet dat hieruit blijvende handicap/dood volgt?

Wat als paard bij bruiklener heftige koliek krijgt en bruiklener on the spot bij de DA moet beslissen wel of niet in te slapen omdat jij niet meteen bereikbaar bent?

Etc. Etc.

Is een betalende bijrijder niet een beter plan?

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 11:26

Dat er nadelen kleven aan het uitlenen van je paard ben ik volledig van bewust. Het blijft een dier dat blessures kan oplopen, ziek wordt of spontaan kanneervallen.
Het nadeel van verkopen is dat ik hem gewoon echt kwijt bent en helemaal niks meer te zeggen heb. Ik ben bang spijt te krijgen van de verkoop, maar de situatie waar ik nu in zit is ook niet goed/gezond.

Wanneer de bruiklener het paard niet meer wilt zal ik gewoon weer de zorg dragen, of dan de keuze maken om hem alsnog te verkopen of met pensioen te zetten wanneer hij onbruikbaar voor het werk zou worden.


Ik hoop dat ik mij er eventueel gewoon bij neer kan leggen dat hij van iemand anders wordt. Dat is ook het doel van eerst in bruikleen zetten. Ik wil hem dan ook Max 6 tot 12 maanden in bruikleen zetten en dan de knoop doorhakken. Ook dit zal op papier gezet worden.

Zolang ik dit paard aanhoud blijf ik in deze vicieuze cirkel hangen en daar wil ik na 8 jaar wel een keer uit eigenlijk.
En ik snap heel goed dat mensen zeggen verkoop hem gewoon, dan ben je al die zorgen kwijt… naar mennn zo moeilijk

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:31

DuoPenotti schreef:
Nee niet jullie willen.
Ik zou dus ook niet aan bruikleen doen.
En daarom benoem ik het voor ts, niet voor jou :D

"Jullie" uiteraard in overdrachtelijke zin.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:32

Denk dat er meer nadelen als voordelen aan kleven… want wie wil er een paard in bruikleen nemen als er kans bestaat dat je na een band te hebben opgebouwd de eigenaar hem weer terug wilt… maar die hem dan ook volledig wil overnemen als de eigenaar er wel aan toe is om afscheid te nemen?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:36

sasika schreef:
Dat er nadelen kleven aan het uitlenen van je paard ben ik volledig van bewust. Het blijft een dier dat blessures kan oplopen, ziek wordt of spontaan kanneervallen.
Het nadeel van verkopen is dat ik hem gewoon echt kwijt bent en helemaal niks meer te zeggen heb. Ik ben bang spijt te krijgen van de verkoop, maar de situatie waar ik nu in zit is ook niet goed/gezond.

Wanneer de bruiklener het paard niet meer wilt zal ik gewoon weer de zorg dragen, of dan de keuze maken om hem alsnog te verkopen of met pensioen te zetten wanneer hij onbruikbaar voor het werk zou worden.


Ik hoop dat ik mij er eventueel gewoon bij neer kan leggen dat hij van iemand anders wordt. Dat is ook het doel van eerst in bruikleen zetten. Ik wil hem dan ook Max 6 tot 12 maanden in bruikleen zetten en dan de knoop doorhakken. Ook dit zal op papier gezet worden.

Zolang ik dit paard aanhoud blijf ik in deze vicieuze cirkel hangen en daar wil ik na 8 jaar wel een keer uit eigenlijk.
En ik snap heel goed dat mensen zeggen verkoop hem gewoon, dan ben je al die zorgen kwijt… naar mennn zo moeilijk

Dan zou ik hem in bruikleen doen bij mensen die hem eigenlijk zouden willen kopen maar graag een proefperiode zouden willen om te kijken of het klikt. Proefperiode die dan 2 kanten op werkt dus ook voor jou proef om te zien of je hem missen kunt.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 11:41

Overigens ben ik ook gewoon benieuwd naar ervaringen, of die er überhaupt zijn.

De ‘wat als scenario’s’ ben ik mij zeker wel van bewust. Ik snap ook dat jullie denken begin daar nou niet aan, maar ik probeer in oplossingen te denken voordat ik een moeilijk en verdrietig besluit moet gaan nemen.

Evelijn. Daar heb je zeker een punt! Hmm logisch ook dat iemand een band gaat opbouwen.

Overigens bedankt voor het reageren allemaal!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:45

Nou niet , gewoon niet doen daar komt spijt en gedoe van …mijn ervaring!

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:46

Hier de andere kant van het verhaal van paarden in bruikleen. Ik heb 2 paarden in bruikleen gehad, via een contact persoon rechtstreeks van de fokker. Ik bracht de paarden in de sport uit, en betaalde alle kosten die standaard waren (enting ontwormen smid fysio etc) contractueel stond er in dat ik een x percentage van de meerwaarde kreeg bij verkoop. Verkoop moest toestemming voor zijn van mij, of het moest 10x de start prijs zijn dan was ik m kwijt.
Er stond verder in dat ik de paarden correct en gezond moest behandelen, en zolang dat was de paarden niet weggehaald konden worden.

Beide paarden heb ik geretourneerd omdat ze niet het niveau meer aan konden wat ervan verwacht werd. Na nummer 2 terug gebracht te hebben was ik wel klaar met het constant moeten overleggen met de eigenaar wat ik wel niet mocht kwa dierenarts kosten en heb ik zelf een jonger paard aangekocht.

Ik zou deze alleen in bruikleen geven aan iemand die ik ken, maar niet aan een vreemde gewoon puur om bovenstaande, het is zo vaag eigenlijk allemaal. Maar ik ben en blijf het wel als een prettigere periode gezien hebben.

Edit; ik betaalde ook het inschrijfgeld zelf, evt prijzengeld (wat er niet is in endurance) zou dan ook voor mij zijn. Het paard mocht ik ook op een ieder moment overnemen voor de start prijs als ik dat zou willen
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 31-05-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 11:48

Anjali, dat is wel het idee. Eigenlijk krijgt iemand een lange proefperiode zonder dat ik hem per direct kwijt ben. Uiteraard neem ik dan veel risico gezien hij in die periode ‘kapot’ kan gaan. Dat is een risico waar ik nog goed over na moet denken.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 11:52

Bedankt voor jou verhaal Billy.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:54

Ik heb er dus wel ooit 1 op proef verkocht. 3 maanden. Zeer ongebruikelijk.

Jong dier wat hier weide decoratie speelde doordat ik te weinig energie had haar te doen.
Ja ik wist dat ik daarmee risico nam dat ik haar terug kreeg met een blessure of dat ik haar weer mocht op gaan voeden.
Ging om een paard met flink karakter, zadelmak meer niet. Verkoop prijs was niet hoog, dus daar weinig verlies in.
Maar ik wilde niet dat ze de handel in ging en als het niet zou klikken ze dan bij mij terug kwam.
Maar mijn situatie is anders, heb ze aan huis, eet er geen boterham minder om als ik haar terug had gekregen. Niets in mijn toekomst zou er voor veranderd zijn.
Dan zou ze gewoon weer weide decoratie zijn geworden. Maar ik gunde haar juist een beter leven.
En dat heeft goed uitgepakt, want ze staat super!!
Zijn nu enkele jaren verder en haar krijg ik echt niet meer terug.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 12:02

Verkopen op proef is natuurlijk ook een optie. Risico is hetzelfde maar hij gaat dan niet de handel in als hij kapot raakt. Dat zou ik niet eerlijk vinden.

Ik denk nog teveel in emotie en misschien niet al te realistisch ben ik achter.

Overigens heb ik geen haast, want de situatie zoals het nu is is het al een behoorlijke tijd. Het moet alleen op ten duur wel gaan veranderen.

Dus ik ben nog heel veel aan het afwegen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:05

Ik heb een paard in bruikleen gegeven aan een vriendin eigenlijk uit "compassie". Had het dier te koop staan en zij was de bijrijder. Zodra ik haar vertelde dat er kopers kwamen kijken was ze ontroostbaar. Na veel overleg is het dier bij haar in bruikleen gegaan. De enige voorwaarde was dat ze zich hield aan de regels waaraan ze zich bij mij ook moest houden. (het paard mocht niet meer springen) en dat ze haar alle zorgen gaf. Verder was ze vrij in doen en laten (dus kwa wedstrijden enz). Paard is ook dichter naar haar geplaatst. :) Na een paar jaar heeft ze een veulen bij gekocht voor de toekomst maar is nog tot een jaar geleden oid actief geweest met mijn paard. Ergens dit jaar ga ik het inmiddels 25 jarige dier op halen omdat de relatie uit is en het paard nu "te duur" is om te onderhouden. :) Het jonge paard mag vanzelfsprekend blijven. :+

Clue van het verhaal; Zorg dat je het dier ook daadwerkelijk terug kan ophalen in een mum van tijd wanneer je het in bruikleen zet. Anders kan je het net zo goed verkopen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:06

Ff offtopic
Heb even in je profiel gespiekt, maar wat een geweldig knap en leuk dier!!!

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 12:13

Ayasha zeker iets om in het achterhoofd te houden. Bedankt voor het delen van je ervaring :D

Duopenotti dankjewel! Daarom ben ik ook erg bang voor ‘spijt’ als ik hem verkoop.
Alleen word ik nu ook niet gelukkig dus het is zo enorm dubbel

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:20

Is betalende bijrijder geen betere optie? Een soort verleasen? En dan liefst op je eigen locatie.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:24

upendo schreef:
Ik krijg heel veel wat-als scenario's in mijn hoofd die je alleen maar zou kunnen afdekken door notarieel vastleggen met de nodige kosten van dien. Weet niet of je daar op zit te wachten.


Notarieel vast leggen is niet nodig. Dat maakt het niet meer waard als een contract wat je gewoon zelf opgesteld hebt. Enige handige is om met een jurist te kijken of wat je af wil spreken überhaupt wettelijk wel mag en kan. Maar notaris is nergens voor nodig en die jurist zelfs niet. Een contract Russen 2 personen is gewoon geldig, zelfs mondelinge overeenkomsten alleen zijn die lastig te bewijzen.
Het is echt een hele hardnekkige fabel dat je naar de notaris moet.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:27

DuoPenotti schreef:
Ff offtopic
Heb even in je profiel gespiekt, maar wat een geweldig knap en leuk dier!!!

Gaat het over die Schwarzwalder Fuchs? Wat een schitterend dier. Als die helemaal gezond is dan vertegenwoordigt hij wel een kapitaaltje denk ik.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:31

upendo schreef:
Ik krijg heel veel wat-als scenario's in mijn hoofd die je alleen maar zou kunnen afdekken door notarieel vastleggen met de nodige kosten van dien. Weet niet of je daar op zit te wachten.

Wat als de bruiklener zorgt voor een (blijvende) blessure bij je paard en je paard daardoor niet meer verkoopbaar is?

Wat als je paard bruiklener dusdanig letsel toedoet dat hieruit blijvende handicap/dood volgt?

Wat als paard bij bruiklener heftige koliek krijgt en bruiklener on the spot bij de DA moet beslissen wel of niet in te slapen omdat jij niet meteen bereikbaar bent?

Etc. Etc.

Is een betalende bijrijder niet een beter plan?

Met een bijrijder hou je toch dezelfde kans op die risico's ?
Dan kan hij ook een ernstige blessure oplopen en/of koliek krijgen enz.