Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard in bruikleen aanbieden ervaringen

 
Profiel   

Brainless schreef
upendo schreef
Ik krijg heel veel wat-als scenario's in mijn hoofd die je alleen maar zou kunnen afdekken door notarieel vastleggen met de nodige kosten van dien. Weet niet of je daar op zit te wachten.

Wat als de bruiklener zorgt voor een (blijvende) blessure bij je paard en je paard daardoor niet meer verkoopbaar is?

Wat als je paard bruiklener dusdanig letsel toedoet dat hieruit blijvende handicap/dood volgt?

Wat als paard bij bruiklener heftige koliek krijgt en bruiklener on the spot bij de DA moet beslissen wel of niet in te slapen omdat jij niet meteen bereikbaar bent?

Etc. Etc.

Is een betalende bijrijder niet een beter plan?

Met een bijrijder hou je toch dezelfde kans op die risico's ?
Dan kan hij ook een ernstige blessure oplopen en/of koliek krijgen enz.

Als je hem verhuurt aan iemand op jouw eigen stal kun je hem beter in de gaten houden. Dat kan niet als hij in bruikleen meegaat naar een andere locatie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:34 



 
Profiel   

TS: Ik denk dat een betalende bijrijder misschien het best is voor jou nu. Zo te lezen wil je wel graag de controle houden over je paard, en dat is je goed recht. Als je dan ziet dat het goed gaat kan je altijd nog verder loslaten overgaan op echte bruikleen/verkoop aan de bijrijder, als je ziet dat er een goede klik is en je paard zo gelukkig is.

Prachtig dier inderdaad, daar zullen ze vast voor in de rij staan :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:32 



 
Profiel   

Zou eerder een betalende bijrijder zoeken, in bruikleen geven kan altijd nog en met een bijrijder houd je gewoon zelf figuurlijk de touwtjes in handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:52 



 
Profiel   

Brainless schreef
upendo schreef
Ik krijg heel veel wat-als scenario's in mijn hoofd die je alleen maar zou kunnen afdekken door notarieel vastleggen met de nodige kosten van dien. Weet niet of je daar op zit te wachten.

Wat als de bruiklener zorgt voor een (blijvende) blessure bij je paard en je paard daardoor niet meer verkoopbaar is?

Wat als je paard bruiklener dusdanig letsel toedoet dat hieruit blijvende handicap/dood volgt?

Wat als paard bij bruiklener heftige koliek krijgt en bruiklener on the spot bij de DA moet beslissen wel of niet in te slapen omdat jij niet meteen bereikbaar bent?

Etc. Etc.

Is een betalende bijrijder niet een beter plan?

Met een bijrijder hou je toch dezelfde kans op die risico's ?
Dan kan hij ook een ernstige blessure oplopen en/of koliek krijgen enz.

Nee want die ernstige blessures heb je meer zicht op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:38 



 
Profiel   

Denk er wel over na wat je gaat doen als de lener hem om welke reden dan ook terug gaat geven (einde afgesproken periode of eerder). Je stal ben je dan kwijt, ga je snel iets kunnen terug vinden?
Ik heb dit vroeger een keer aan de hand gehad en het lenen was voor beide een ideale oplossing (gelukkig ook geen gekke dingen gehad qua blessures ofzo) totdat de pony terug moest naar de eigenaar. Zij zat in de randstad en kon haast onmogelijk een betaalbare stalling terug vinden. Heel kort daarna is de pony alsnog verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:48 



 
Profiel   

Hier een positieve ervaring van de andere kant van het verhaal. Ik had 1 eigen paard waarmee ik mijn wedstrijd ambities niet waar kon maken. Via mijn trainer een paard in bruikleen gekregen. Ik ben misschien naïef geweest maar daarbij is helemaal niks op papier gezet. Ik heb het paard ongeveer 1.5 jaar getraind en succesvol uitgebracht op wedstrijden. Toen wist ik wel zeker dat ik echt wedstrijden wilde blijven rijden en kreeg uiteindelijk de kans om een andere jonge merrie te kopen. Bruikleen paard is terug naar ze vorige eigenaar, waarvan de zoon het paard nu rijdt en hopelijk ook kan gaan starten.
Win- win want ik heb kunnen kijken of ik echt wedstrijden wilde blijven rijden en de eigenaar heeft nu een wedstrijd klaar paard voor zijn zoon van 12.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:08 



 
Profiel   

Wat een rottige situatie... Wij hebben geen fijne ervaring met bruikleen of ter lease aanbieden. Ik zou daardoor altijd kiezen voor verkoop of anders een betalende bijrijder (maar dat laatste lijkt me ook al snel lastig). Alleen kan het net zo zijn dat we pech hadden met bruikleen/lease en geluk hadden met kopers. In ons geval was bruikleen teleurstellend voor eigenaar, bruiklener én pony, zonder dat er ook maar een blessure of iets aan te pas kwam en we allemaal de beste bedoelingen hadden. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:23 



 
Profiel   

upendo schreef
Nee want die ernstige blessures heb je meer zicht op.

Dat geldt alleen als je hem thuis hebt staan en dan nog weet je niet hoe een dier zich blesseert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:27 



 
Profiel   

Brainless schreef
upendo schreef
Nee want die ernstige blessures heb je meer zicht op.

Dat geldt alleen als je hem thuis hebt staan en dan nog weet je niet hoe een dier zich blesseert.

Op een eigen pensionstal ook hoor, sociale controle. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:30 



 
Profiel   

Ik heb een positieve ervaring met bruikleen. Via marktplaats ging ik op zoek, de eigenaar stuurde mij een berichtje omdat ze de jonge pony niet wilde verkopen. Voor beide dus een ideale constructie.

Pony staat hier ondertussen 4 jaar en de eigenaar is een aantal keer wezen kijken. Ze bemoeit zich nergens mee en ik overleg eigenlijk alleen als ik de pony van stal wil verplaatsen. Alle kosten zijn voor mij maar grote dierenarts kosten splitten we. We hebben een contract van paarden contracten . Nl

Het enige wat ik als tip zou willen geven is spreek uit wat je doet bij eventuele koop en maak afspraken over de prijs (of bepaal een marge waarin de prijs gaat vallen) dan is dat voor beide duidelijk.

Als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:34 



 
Profiel   

Oh wow, wat een geweldig mooi paard..
En woon in je buurt..
Nouja, wie weet ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:49 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met een paard in bruikleen, maar mijn geleidehond is wel bij mij in bruikleen.
Ik moet ieder jaar een medische check-up laten doen en uiteraard laten vaccineren. Ook moet ik aangeven wanneer ik bv ontwormd heb en met welk product. Indien hij ziek is, moet ik dit ook melden. Bij ernstige medische problemen moet ik ook verwittigen en beslissen zij mee over eventuele behandeling.
Ze komen ook jaarlijks langs om te kijken of hij goed verzorgd wordt, een gezond gewicht heeft, zijn werk nog naar behoren doet enz.
Ik denk dat het heel belangrijk is om goede afspraken te maken mbt kosten voor behandelingen, wie daarover beslist, of je al dan niet verwacht dat je een bevestiging krijgt bij bv vaccinaties of ontworming, dat je al of niet op de hoogte bent van (medische) problemen enz.

Ik zou echt heel goede afspraken maken zodat je achteraf zo weinig mogelijk kans hebt om voor verrassingen te komen te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:13 



 
Profiel   

Ik heb een paard in bruikleen (gehad) . Hij gaat dit weekend weer terug naar de eigenaar.
Deze eigenaar heeft meerdere paarden en zet deze elke winter weer in bruikleen. Hij heeft een standaard contract en daar staat in dat degene die het paard leent alle kosten draagt . Ik heb dus een verzekering afgesloten voor dit paard,dat als er iets mocht gebeuren dat dierenartskosten en en overlijden verzekerd is.
Hier (in Noorwegen) is het vrij gebruikelijk om paarden in bruikleen te hebben . Veel bedrijven die 's zomers ritten organiseren in de bergen bijv. zetten 's winters de paarden in bruikleen anders staan de paarden toch maar geld te kosten.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen wensen en voorwaarden,maar zolang het in een contract staat of je goede afspraken maakt zou het vrij duidelijk moeten zijn.
Al moet ik zeggen dat het vaak van prive eigenaar wat lastiger kan zijn,omdat die natuurlijk meer emotionele binding met het paard hebben.

Een vriendin van mij (is ook in Noorwegen ) heeft eens een pony in bruikleen genomen,waarvan de eigenaar dus niets meer liet horen. Die pony is nu dus gewoon van haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:51 



 

Je kunt er van te voren niet altijd iets over zeggen en dat is het risico dat je neemt. Dat heb je bijv ook met het staan op een pensionstal. Je mag mij bp-en

Zowel ervaring met het in bruikleen nemen, als meer ervaringen met in bruikleen geven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 23:03 



 
Profiel   

Ik wil iedereen enorm bedanken voor het reageren. Ik ga er nog is rustig over nadenken of dit is wat ik wil of dat hij gewoon meteen in de verkoop gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 06:04 



 
Profiel   

Ik heb een paard in bruikleen gehad :j

Paard was van een vriendin van mij, die meer paarden dan tijd had. Mijn eigen paard was net overleden en mijn andere paard te jong om te rijden.
Was een mooie oplossing voor ons beiden.

Ik betaalde alle kosten mbt de verzorging en paard stond op stal bij mij in de buurt. Voorwaarde was dat ik voor het paard zou zorgen zoals ik voor mijn eigen paard zorgde.

Wij zijn begonnen met een periode van een jaar,en uiteindelijk heb ik die termijn verlengd met nog een ruim jaar.

Ik heb dus een goede ervaring :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:08 



 
Profiel   

noordje schreef
Ik heb een paard in bruikleen (gehad) . Hij gaat dit weekend weer terug naar de eigenaar.
Deze eigenaar heeft meerdere paarden en zet deze elke winter weer in bruikleen. Hij heeft een standaard contract en daar staat in dat degene die het paard leent alle kosten draagt . Ik heb dus een verzekering afgesloten voor dit paard,dat als er iets mocht gebeuren dat dierenartskosten en en overlijden verzekerd is.
Hier (in Noorwegen) is het vrij gebruikelijk om paarden in bruikleen te hebben . Veel bedrijven die 's zomers ritten organiseren in de bergen bijv. zetten 's winters de paarden in bruikleen anders staan de paarden toch maar geld te kosten.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen wensen en voorwaarden,maar zolang het in een contract staat of je goede afspraken maakt zou het vrij duidelijk moeten zijn.
Al moet ik zeggen dat het vaak van prive eigenaar wat lastiger kan zijn,omdat die natuurlijk meer emotionele binding met het paard hebben.

Een vriendin van mij (is ook in Noorwegen ) heeft eens een pony in bruikleen genomen,waarvan de eigenaar dus niets meer liet horen. Die pony is nu dus gewoon van haar.

Ik weet \wist in Nederland een recreatiecamping die ook hun ponies in het winterseizoen naar bruikleners doet. Maar dat is voor afgesproken vaste tijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen