Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring(en) opfok Stoeterij Black Horses in Sliedrecht?

Profiel   

Ik had nog niet eens zozeer ernaar gekeken of ze daar op gras stonden ja of nee.
Maar meer dat ik 4 paarden zag waar ik qua gewicht mijn vraagtekens heb.

Tussen schraal en te dun ligt voor mij toch nog wel een paar kilo's.
Ik vind deze zeer zeker te dun.

Het Grad groeit juist door voldoende water en zon behoorlijk goed bij ons.
Als ze teveel zand binnen krijgen, dan zou daar toch iets tegen gedaan moeten worden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 20:21 

Profiel   

Bedankt voor de toelichting, ze staan zo te zien nu in ieder geval in mooi groen gras!
Ik zie jonge paarden ook het liefst in een grotere groep, maar ieder zo z’n eigen voorkeur natuurlijk en net wat bereikbaar en mogelijk is.
Ik heb helaas geen mogelijkheden aan huis, dus ben blij met een fijne betrouwbare opfoktijd.

Hieronder mijn jaarling die in Friesland tegen de zee aan loopt, ze lopen met 32 paarden op 85 hectare, er lijkt op het eerste gezicht weinig echt gras te staan maar de paarden hebben er zat aan blijkbaar want ze zien er allemaal super uit.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 21:30 

Profiel   

Grote groep is geen probleem. Dat ze zo mager zijn wel. Schraal is acceptabel, dat kan. Maar dit kan echt niet. En de reden dat ze zand binnenkrijgen kan natuurlijk al helemaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 21:58 

Profiel   

Lindehoeve schreef
Hier een berichtje vanaf De Lindehoeve over die groep jaarlingen. Aangezien elk verhaal 2 kanten heeft, vinden we het wel belangrijk om te reageren op het bericht van Versace. Het is zijn/haar goed recht om berichten te plaatsen en zo ook die van ons. We houden het bij 1 berichtje en dan mag iedereen zijn eigen oordeel erover hebben.

Als ik zo alleen maar die foto's van Versace zou zien als forumlezer, zou ik ook schrikken. Op de foto's lijken ze geen gras te hebben bijvoorbeeld. Terwijl ze zat gras hebben.
De groep jaarlingen staat op een perceel van 3 hectare. Ze worden heel regelmatig omgeweid.
(Zie foto's hieronder van precies deze groep. Foto van vandaag, dus zelfde dag als bericht van Versace)
Daarom leek het me wel zo eerlijk om ook deze te tonen.

De groep jaarlingen is wel mager. Daar heeft Versace helemaal gelijk in. Dat heeft meerdere oorzaken. Oorzaak 1 is dat juist jaarlingen vaak het magerst zijn ten opzichte van paarden van andere leeftijden. Verder komt het ook omdat het erg veel geregend heeft dit seizoen. De paarden krijgen veel water en ook sneller zand binnen. Van beide komen ze niet aan uiteraard. We hebben daarom de groep een tijdje op stal gezet om bij te voeren met brok. Ook buiten in de wei hebben we 2,5 week geleden een hooiruif in dit land hebben staan om bij te voren. Nu het weer mooi weer is, is deze groep buiten gezet en hopelijk trekken ze nu snel bij. Wij gaan ons uiterste best daarvoor doen uiteraard, net als voor de andere paarden op ons bedrijf.

Wat betreft de drinkvoorzieningen: de paarden hebben áltijd onbeperkt toegang tot water. Er staan 2 weidepompen in het weiland, aan beide kanten eentje, zodat de paarden juist verspreid kunnen drinken. Toen de paarden in het begin van het seizoen buiten kwamen, hadden we waterbakken erbij staan tot ze allemaal de weidepompen snapten.
Ze zijn deze maand allemaal bekapt, ze zijn ontwormd en ze worden elke dag nagekeken.

De grootte van de groep is geen indicatie of een bedrijf of een opfokker goed is of niet. Maar onze ervaring is dat een grote groep fijner is. Dat komt omdat paarden natuurlijk een rangorde in de groep hebben (net zoals in het wild er grote groepen bij elkaar leven met bijbehorende rangorde). De kneusjes van een groep hebben meer ruimte en mogelijkheden om de hoogsten in rang te ontlopen en zich wat meer te verschuilen achter andere paarden in grote weides en grote groepen, dan in kleinere groepjes. Niet dat kleine groepen fout zijn, maar grote groepen hebben ook voordelen.

Mocht u langs willen komen om de situatie ter plaatse te bekijken of ons mooie opfokbedrijf eens te bezoeken, dan bent u van harte welkom!
Nu laten we het hierbij en gaan snel onze energie weer steken in het verzorgen van de paarden ;)

[ [url=m/pHsadL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FpXjH8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gZ0zpN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik schrijf nergens dat er geen gras staat. Ik toon aan hoe mager de paarden zijn en dat iedereen die zijn of haar veulen een goede start wil geven nadenkt of de Lindehoeve de juiste keuze is. U schrijft dat de paarden dagelijks nagekeken worden. Erg bijzonder dat ze er dan zo bij staan.
Het is goed om te lezen dat u ze regelmatig verweid en dat u er vertrouwen in heeft dat ze snel bijtrekken. Maar een duidelijke verklaring waarom de heupbotten zichtbaar zijn, de ruggengraat uitsteekt en de flanken ingevallen zijn, heeft u niet.
Regen?

De paarden hadden beperkt toegang tot water. Daarmee bedoel een scheutje water als ze met hun neus heel hard tegen het de pomp duwden. U bent hier dagelijks gaan kijken en heeft dit probleem niet ontdekt??
In de warme dagen stond deze 'drinkbak' in het land. Zand kregen ze zeker binnen uit de modderpoel. Een video hoe het werkte met die drinkbak zal ik nog uploaden; wel zo eerlijk om dit nog even te laten zien.

Zijn dit soort weidedrinkbakken voor koeien geschikt voor paarden? Ze krijgen zo veel zand binnen, klei.

[ img ]

Nergens vermeld ik of een grote opfok goed of slecht is. Ik trek alleen een aantal zaken in twijfel bij de Lindehoeve dat meer dan 400 paarden (!) huisvest.

Mijn ervaring is dat een gemengde kudde van verschillende leeftijden het beste werkt. Jong en oud, wel hetzelfde geslacht bij elkaar. De oudere paarden voeden de jongere op.
Ik koos na een bezoek aan de Lindehoeve niet voor deze club maar voor een opfok waar respect voor het dier voorop staat. Waar men met liefde de paarden verzorgd.
Een goede opfok onderscheidt zich door ervoor te zorgen dat een paard niets tekort komt. En ik ben er niet van overtuigd dat u dat aan elk paard kunt bieden. Het regent namelijk wel eens in Nederland.

Laatst bijgewerkt door Versace2011 op 09-08-24 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 23:40 

Profiel   

Nouvel schreef
Bedankt voor de toelichting, ze staan zo te zien nu in ieder geval in mooi groen gras!
Ik zie jonge paarden ook het liefst in een grotere groep, maar ieder zo z’n eigen voorkeur natuurlijk en net wat bereikbaar en mogelijk is.
Ik heb helaas geen mogelijkheden aan huis, dus ben blij met een fijne betrouwbare opfoktijd.

Hieronder mijn jaarling die in Friesland tegen de zee aan loopt, ze lopen met 32 paarden op 85 hectare, er lijkt op het eerste gezicht weinig echt gras te staan maar de paarden hebben er zat aan blijkbaar want ze zien er allemaal super uit.

[ [url=m/ub88Nn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bhbMf3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xljEor.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze zien er prachtig uit! Ik zie jaarlingen het liefst niet te schraal maar dit is prefect. Ook met regen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 23:43 

Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De opfok waar mijn paarden hebben gestaan is er eentje waar paarden niet op stal staan. Ze staan buiten met schuilplekken.
En zo zie ik ze het liefst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 00:07 

Profiel   

@Versace, u hebt gelijk dat die pomp er niet zo netjes bij staat op deze plek.
Maar deze pompen an sich kunnen prima voor paarden. De puls zit 7,5 meter diep in de grond met een filterbuis met speciale kous erop en ligt niet in de sloot o.i.d. Als de pomp even niet gebruikt is, moet een paard hem even een paar keer heen en weer doen omdat het water iets terugzakt in de slang en dan komt er daarna voldoende water uit. De paarden in alle groepen drinken uit weidepompen en dat gaat prima. Soms duurt het een paar dagen voor dat alle paarden uit de groep het systeem begrijpen en daarom hebben we juist waterbakken bijgezet eerst. We hebben expres gekozen voor weidepompen van het merk Lister, omdat hier het meeste liters per duw uitkomt.

En het klopt dat u niet zei dat grote groepen slecht waren. Dat was meer een reactie op iemand die de voorkeur gaf aan kleine groepen, een paar reacties onder u.

Nogmaals, ik snap dat u ons niet gelooft of vertrouwt dat we de paarden goed verzorgen. En ik heb ook aangegeven dat dit een groep is waar meerdere magere paarden in staan, waar we echt ons best voor doen om deze weer snel dikker te krijgen en waar we ook mee bezig waren door ze een tijdje bij te voeren op stal. Ook omdat het toen zo nat was dat ze dus sneller het gras met wortel en al (en zand) naar binnen werken. Daarom hebben we ze toen ook binnen gehaald tot het droger was.

Uiteraard kunnen dingen op sommige plekken beter. Ik ben niet te beroerd om dat toe te geven. Maar wel met de wetenschap dat ze altijd onbeperkt gras en water hebben, en 4x per jaar bekapt en ontwormd worden enz.
Daarom nodig ik ook iedereen die dat wil uit om eens te komen kijken. En dan ook bij alle andere groepen hoe deze erbij staan. We hebben camera's in de stallen zodat mensen altijd kunnen zien hoe de paarden erbij staan en hoeveel voer ze hebben e.d. Kijk gerust, er zit geen code op o.i.d.

Ik heb ook niet de indruk dat ik u kan overtuigen en dat hoeft ook niet. Ik probeer alleen wat toelichting te geven. En daarom wil ik het hier ook bij laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 00:14 

Profiel   

Versace2011 schreef
Ze zien er prachtig uit! Ik zie jaarlingen het liefst niet te schraal maar dit is prefect. Ook met regen toch?

Ja dat vond ik ook, was spannend om te gaan kijken maar echt heel blij mee!
Ze zijn in mei naar buiten gegaan en hebben sindsdien non stop buiten gelopen.
Ze gaan wat ik begreep in de zomer 1x naar binnen voor hoefsmid en wornenkuur. En dan pas weer in het najaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 11:13 

Profiel   

Nouvel schreef
Versace2011 schreef

Ja dat vond ik ook, was spannend om te gaan kijken maar echt heel blij mee!
Ze zijn in mei naar buiten gegaan en hebben sindsdien non stop buiten gelopen.
Ze gaan wat ik begreep in de zomer 1x naar binnen voor hoefsmid en wornenkuur. En dan pas weer in het najaar.

Het is nogal wat om je paard op 85 hectare te hebben. Wist niet dat dit bestond. Friesland zou voor mij niet dichtbij zijn en we kiezen toch graag een opfok in de nabije woonomgeving uit. Wel de mooiste provincie met veel grasland.
Jonge paarden gedijen prima buiten mits - nu dat weten we wel - en ze worden gehard. Ik ken mensen met jonge paarden die op stal staan en daar ontstaan toch vaak blessures.
Mijn paarden leven nu nog buiten. Het fijnste voor je paard alleen de eigenaar heeft er meer werk aan. Maar ach...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 20:28 

Profiel   

Ik bracht mijn veulens altijd bij Stal Geertsma in Harich. Enorm veel paarden maar altijd goed verzorgd. En als je er zoveel hebt mis je heus weleens iets als een paard een wondje heeft dat is het risico van iedere grote opfok. Maar als daar eens een slechte tussenstond dan haalden ze hem wel binnen en bellen ook direct. Je moet ook toestemming geven dat ze de DA mogen bellen als zij dat nodig vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 20:49 

Profiel   

Nouvel schreef

[ [url=m/ub88Nn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bhbMf3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xljEor.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch moet je hiermee oppassen. Je paard neigt al wel naar dik en dat is bij die jonge beestjes niet goed voor de groeischijven. Ze moeten niet mager zijn maar klein beetje schraal is eigenlijk het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 20:52 

Profiel   

Ik denk dat dat te dikke wel mee valt hoor, er staat geen heel rijk gras want het is soort van zeebodem en ze hebben genoeg te lopen daar.
Ik vond hem toen niet te dik toen we er waren, misschien vertekenen de foto’s ook wel iets.
We gaan volgende week weer kijken, ik ben benieuwd hoe hij er dan uit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 21:38 

Profiel   

Nouvel schreef
Ik denk dat dat te dikke wel mee valt hoor, er staat geen heel rijk gras want het is soort van zeebodem en ze hebben genoeg te lopen daar.
Ik vond hem toen niet te dik toen we er waren, misschien vertekenen de foto’s ook wel iets.
We gaan volgende week weer kijken, ik ben benieuwd hoe hij er dan uit ziet.

Dat soort “zeebodem” is klei. Vetter kan het gras niet zijn _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 22:36 

Profiel   

janderegelaa schreef
Dat soort “zeebodem” is klei. Vetter kan het gras niet zijn _/-\o_

Nou ja we gaan het zien, zijn fokker heeft daar al jaren naar tevredenheid jonge paarden lopen dus hij blijft daar lekker lopen, een fijne plek met veel bewegingsvrijheid in een grote koppel is lastig te vinden dus ik ben heel blij dat hij al een mooie opfokplekje had.
Ze hebben enorm veel ruimte dus ze bewegen genoeg.

Citaat
We doen regelmatig aan graslandvernieuwing en gebruiken alleen grassoorten welke eiwitarm en structuurrijk zijn. Het kweldergebied is een kalkrijke grond welke ‘s winters regelmatig onder water staat en daarom rijk is aan mineralen. Het grootste voordeel is dat er geen wormbesmetting plaats kan vinden, dit omdat de zee ’s winter regelmatig over de kwelders vloeit. Op de kwelder groeien veertien verschillende soorten kruiden en de zeelucht is goed voor paarden met long- of luchtwegproblemen en zorgt er ook voor dat we weinig last hebben van vliegen

Dit staat in ieder geval op de site

Laatst bijgewerkt door Nouvel op 10-08-24 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 22:48 

Profiel   

Versace2011 schreef
[ [url=m/beT1W3.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cl9CrT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/989Icc.jpg]Afbeelding[/url] ]

De opfok waar mijn paarden hebben gestaan is er eentje waar paarden niet op stal staan. Ze staan buiten met schuilplekken.

Maar wacht eens...je hebt dus helemaal niet in de opfok gestaan bij de lingehoeve?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 22:50 

Profiel   

Versace2011 schreef
[ [url=m/beT1W3.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cl9CrT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/989Icc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op de onderste foto is die linker echt graatmager. De ruggegraat ligt erop. Laat je niet misleiden door de volle buik want als ik de buik van die bruine op diezelfde foto zie dan zou ik een fikse wormenbesmetting in die kudde niet raar vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 00:03 

Profiel   

Ik ben op de Lindehoeve geweest bij de vorige open dag en ik vond het een prachtig bedrijf. Ze zijn heel erg duidelijk in hoe ze het doen en ik vond het er ook echt goed uitzien.

Ik voel, als collega pensionstalhouder, erg mee met hoe dit moet voelen. Je werkt je dag en nacht de tandjes. Het is werkelijk waar een rotzomer. Dan doe je zoveel mogelijk extra( verweiden, naar binnen halen, bijvoeren)

Wat moet je dan als verklaring afgeven over magere paarden? Ik heb ook pensionpaarden die het bij mij op stal niet goed doen en bij een andere stal wel. Ben je dan een slechte stal? Of matcht iets niet?

Als het is, zoals ze laten zien, en dat is zo want volgens mij zijn groepsgrotes en waterbakken iets wat je gewoon van te voren kunt zien... Wat doet een opfok dan verkeerd? Zet je paard er gewoon niet neer als dat je ding niet is...

Daarnaast, ik heb al honderden paarden zien opgroeien: het beeld wat mensen tegenwoordig prachtig willen is niet normaal en een recept voor OCD en andere gezondheidsproblemen. Ik heb de mijne liever te mager op de opfok dan te dik. Maar over te dik hoor je nooit iemand klagen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 08:04 

Profiel   

Ik denk dat het opfokken van jonge paarden best heel lastig is , de ene wordt snel te dik en de ander te mager …
Respect voor de de mensen die hier hun best voor doen.
De meeste mensen hebben hier thuis de mogelijkheden niet voor en in een groep opgroeien is zo belangrijk.
En dan is het niet altijd perfect zoals je zou willen maar dat is thuis en in pension ook niet …
Je bent van zoveel dingen afhankelijk, o.a. het weer, de groep, kwaliteit van het ruwvoer dat jaar…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 09:50 

Profiel   

Via een pb van versace bij dit topic terecht gekomen.
Ik heb begrepen dat versace geen paard heeft staan bij de lindehoeve? Vind het niet zo fijn dat je daar dan wel zomaar het land in loopt..
Ik heb er wel een merrie staan. Zij staat er al even en ik ben er erg tevreden over.
Ik heb altijd goed en makkelijk contact met de lindehoeve. Ze bellen als er wat met je paard is en je kan ze altijd bezoeken of op camera bekijken. Daarnaast geven ze advies over de gezondheid, wat je eventueel op kunt volgen. Ik ben er tot nu toe erg tevreden en zou de volgende er ook zeker weer neerzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 11:38 

Profiel   

Gitana schreef
Via een pb van versace bij dit topic terecht gekomen.
Ik heb begrepen dat versace geen paard heeft staan bij de lindehoeve? Vind het niet zo fijn dat je daar dan wel zomaar het land in loopt..
Ik heb er wel een merrie staan. Zij staat er al even en ik ben er erg tevreden over.
Ik heb altijd goed en makkelijk contact met de lindehoeve. Ze bellen als er wat met je paard is en je kan ze altijd bezoeken of op camera bekijken. Daarnaast geven ze advies over de gezondheid, wat je eventueel op kunt volgen. Ik ben er tot nu toe erg tevreden en zou de volgende er ook zeker weer neerzetten.

Dat zijn gelukkig positieve berichten, fijn!
Wat gaaf dat je op camera mee kunt kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 11:49 

Profiel   

Versace vind ik ook echt kinderachtig overkomen als ze zoals later blijkt, er zelfs geen paard staan heeft... Wie is zij dan om foto's van andermans paarden op een forum te plaatsen en te laten uitschijnen in eerdere berichten dat het om haar paarden gaat?

Dat is feitelijk zelfs strafbaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 12:57 

Profiel   

Versace schrijft dat ze geen onderzoek had gedaan naar de lindehoeve en door schade en schande wijs geworden is.. Dat kan toch niet als ze daar geen paarden had staan. Zou heel gek zijn.

"Lees de reviews van te voren op Google en hier op Bokt. En staan goede reviews bij maar ook hele slechte. Dat kleine onderzoek heb ik verzuimd te doen en helaas door schade en schande wijs geworde"

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 14:13 

Profiel   

Klopt, maar haar verdere berichten die daarna geplaatst werden, spreken dat dan weer volledig tegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 14:17 

Profiel   

Hmm ja, ik zie het nu idd. Later zegt ze weer.. "Ik koos na een bezoek aan de Lindehoeve niet voor deze club maar voor een opfok waar respect voor het dier voorop staat"

Heel apart. Niks schade en schande dus..

Kan natuurlijk zijn dat ze met iemand mee was die daar wel een paard heeft. Dat ze dan in de wei is geweest, niet zo gek. Maar wel netjes om dan te vermelden dat het een ervaring is na kijken en niet na er gestaan te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 14:19 

Profiel   

Mijn ervaring is dat als er dubieuze berichten in het spel zijn, de persoon die deze dubieuze berichten post, zelf ook dubieus te noemen valt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 14:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen