Forums » Over Paarden » [VMR] Vraag Maar Raak |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4 Volgende |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Jaren onbetaald gewerkt, met belofte op contract, maar geen gehoor |
---|
Petpa | |
Spullen veilig stellen en klaar!
|
Laatste bericht |
Geplaatst: 10-09-24 09:47 |
secricible | |
germie schreef secricible schreef Ik denk dat als je alles op papier hebt staan je er mogelijk een contract uit kan halen zoals beloofd. De vraag is: wil je dat dan nog? Ga je daarvoor door een hoop juridische rompslomp om een contract te krijgen bij iemand die dat helemaal niet wil? Dat wordt geen fijne baan verwacht ik. Ik zou het zien als een dure leerles en opvulling op het cv en verder gaan kijken. Nou, je kunt altijd beter van werk naar werk, dus dat contract als je dat met aanvechten kunt krijgen zou ik beslist wel doen. Dan maar even een paar maanden met minder sfeer werken. Ja maar jou voorbeeld en TS is niet vergelijkbaar. (Vriendin van) ts krijgt nu niet betaald en zou dan heel veel energie, tijd en geld moeten stoppen in het afdwingen van een contract en salaris. Reken maar dat daar maanden overheen gaan. Die tijd kan ze beter stoppen in solliciteren. In jou voorbeeld had ik ook aangevochten, dan is er al sprake van een salaris en dat wil je continueren. |
Geplaatst: 10-09-24 10:53 |
C_arola | |
Ik verplaats dit topic naar vraag maar raak.
|
Geplaatst: 10-09-24 11:16 |
Lieser | |
germie schreef Nou, je kunt altijd beter van werk naar werk, dus dat contract als je dat met aanvechten kunt krijgen zou ik beslist wel doen. Dan maar even een paar maanden met minder sfeer werken. Om van werk naar werk te gaan, heb je niet persé een contract nodig. Gewoon vanuit de huidige (onbetaalde) baan door solliciteren. Aangeven welke werkzaamheden je de afgelopen jaren hebt gedaan, naast of in combinatie met de opleiding. |
Geplaatst: 10-09-24 11:19 |
DuoPenotti | |
Stage is ook niet betaald. Vrijwilligerswerk ook niet.
Maar is het relevant mag het wel op de cv. Paardenwereld is klein. Ga fatsoenlijk uit elkaar. Hou de eer aan jezelf. Geef een doosje merci voor de tijd die je er mocht leren. Anders kun je nergens meer terecht. Dat je ondertussen in gedachte de middelvinger opsteekt is wat anders |
Geplaatst: 10-09-24 11:24 |
BigOne | |
Stage van jaren?? Maar boeltje pakken en wegwezen, netjes zeggen dat je of een regulier arbeidscontract wilt of je gaat einde maand weg. En wanneer het het laatste wordt, ook de opleiding informeren dat daar stagiaires alleen goed zijn voor gratis werk. Tijd dat er alleen betaalde stages komen, in elk beroep .
|
Geplaatst: 10-09-24 12:33 |
Petpa | |
BigOne schreef Stage van jaren?? Maar boeltje pakken en wegwezen, netjes zeggen dat je of een regulier arbeidscontract wilt of je gaat einde maand weg. En wanneer het het laatste wordt, ook de opleiding informeren dat daar stagiaires alleen goed zijn voor gratis werk. Tijd dat er alleen betaalde stages komen, in elk beroep . Ik lees in de openingstopic niet dat het om een stage ging. |
Geplaatst: 10-09-24 12:46 |
Liannetje86 | |
Mondelinge overeenkomsten zijn ook overeenkomsten, alleen bewijs het maar eens.
Even een hele andere vraag: moet je daar nog wel willen werken als je weet dat ze zo met je omgaan? |
Geplaatst: 10-09-24 12:51 |
Lieser | |
Petpa schreef Ik lees in de openingstopic niet dat het om een stage ging. Het ging om onbetaald werk onder het mom van leren tijdens een opleiding. |
Geplaatst: 10-09-24 17:10 |
Petpa | |
Lieser schreef Petpa schreef Ik lees in de openingstopic niet dat het om een stage ging. Het ging om onbetaald werk onder het mom van leren tijdens een opleiding. Waar lees je leren tijdens een opleiding? |
Geplaatst: 10-09-24 17:15 |
pateeke | |
Het ging om onbetaald werk tijdens de opleiding wat betaald zou worden wanneer opleiding afgerond was. Eenmaal opleiding afgerond kwam er van betaling en contract niets terecht.
Lijkt me niet echt inzet kader van een stage geweest te zijn. |
Geplaatst: 10-09-24 19:04 |
Lieser | |
Petpa schreef Waar lees je leren tijdens een opleiding? In het eerste bericht. |
Geplaatst: 10-09-24 19:10 |
troi | |
Is er sprake van een contract? Arbeidscontract / stagecontract of vrijwillerscontract?
Als nee dan vrees ik dat ze weinig opties heeft. Dan maar zien als leergeld (ik moet wel zeggen dat ik het wat naïef vind allemaal) |
Geplaatst: 10-09-24 19:17 |
Melzazu | |
En dan hebben we het nog niet eens over dat je op deze manier dus ook onverzekerd daar rond loopt als er geen stage contract of ander contract is. Er zal je wat gebeuren….
|
Geplaatst: 10-09-24 19:23 |
DuoPenotti | |
Is de gewone verzorger bijrijder dan ook onverzekerd?
|
Geplaatst: 10-09-24 19:24 |
Melzazu | |
Dit is toch een bedrijf wat ik ervan begreep. Wat doe je dan mocht je eventueel arbeidsongeschikt raken tijdelijk of langdurig?
|
Geplaatst: 10-09-24 19:28 |
DuoPenotti | |
En een bedrijf kan geen verzorger/bijrijder hebben?
Er rijden toch zoveel jongere zo? Serieuze opmerking van mij. Ik bedoel kunnen die dan ook beter stoppen? |
Geplaatst: 10-09-24 19:34 |
senna21 | |
DuoPenotti schreef En een bedrijf kan geen verzorger/bijrijder hebben? Er rijden toch zoveel jongere zo? Serieuze opmerking van mij. Ik bedoel kunnen die dan ook beter stoppen? Een bedrijf is altijd verantwoordelijk voor vrijwilligers, bijrijders, stagiaires en medewerkers. Daar kunnen ze zich voor verzekeren. Maar een aantal proberen daar onderuit te komen. Uit het verhaal blijkt dat dat ze haar min of meer chanteren met een soort toezegging over een paard wat ze als de hare mag beschouwen, (wat natuurlijk niet van haar is.) Mocht er een keer wat mis gaan, is dat ook 'wisselgeld'. Niks zeggen, want...je eigen paard. Leep zijn ze wel ; een harde les voor de vriendin van ts. Ik heb in mijn tienerjaren bij verschillende drafstallen gewerkt (betaald en als vrijwilliger). Van het ene bedrijf weet ik dat ze het goed geregeld hadden. De anderen weet ik niet. |
Geplaatst: 10-09-24 20:04 |
Melzazu | |
Ik denk inderdaad dat dat eigenlijk iets is dat je als commercieel bedrijf inderdaad beter niet kan hebben. Stel je bent een manege en een meisje wil helpen met verzorgen en voeren etcetera, dat is iets dat anders een werknemer ook zou doen dus is het werk, even heel simpel gezegd.
TS heeft het ook over “werk” en als het echt gaat over het verrichten van werk dan heb je (in theorie) gewoon ook recht op loon. Maar goed dat is allemaal theorie. Dan moet je echt bereid zijn om naar de rechter te gaan om dan alles met terugwerkende kracht eventueel weer recht te trekken. Zo gebeuren er wel meer dingen bij bedrijven die natuurlijk officieel niet echt handig zijn en officieel ook niet mogen. Edit: je zou nog kunnen denken, het is vrijwilligerswerk maar een commercieel bedrijf kan officieel ook niet met vrijwilligers werken |
Geplaatst: 10-09-24 20:14 |
DuoPenotti | |
Maar zij zag het als werk.
Maar was dat zo? Hoeveel meiden doen geen stallen uit als ruil voor rijden? En precies hij moet verzekerd zijn. Maar naar mijn idee voor haar niet anders dan voor een klant die bij bezichtiging eraf valt oid. Dat van het paard is uit de OP. Maar hoeveel verzorgers noemen het paard niet mijn paard? En soms zelfs ook de eigenaren die het zo noemen omdat ze er als enige op rijden. Maar een echte eigendomsoverdracht is er nooit geweest. We horen het hier van 1 kant. Is ze zwaar gemanipuleerd of een naïef persoon die vooral droomde? |
Geplaatst: 10-09-24 20:25 |
Melzazu | |
Ja daarom zeg ik ook: als het echt gaat over het verrichten van arbeid.
Dat stallen uit doen in ruil voor rijden wordt veel gedaan maar is dus toch niet handig als bedrijf zijnde. Maar verder helemaal eens hoor dat er ook gewoon te weinig info is en dan ook nog eenzijdig. Ik zou gewoon een andere baan gaan zoeken in ieder geval. |
Geplaatst: 10-09-24 20:38 |
DuoPenotti | |
Precies.
Staat waarschijnlijk niets op papier. Dus wat de meeste al zeggen. Spullen pakken en gaan. De ervaring neemt niemand je meer af. En daarmee kom je ook op andere plaatsen makkelijker aan de gang |
Geplaatst: 10-09-24 20:41 |
Kmbly | |
Ik zal even kijken of ik de situatie wat duidelijker kan schetsen
Toen ik er werkte (vrijwilliger) werkte zij er ook. Toen uiteindelijk is ander personeel weg gegaan toen vriendin van de handelaar het in handen nam. Vriendin is gebleven. Ondertussen is dat ongeveer 5 jaar. Er wordt van haar verwacht dat ze op komt dagen wanneer geroepen wordt en dat ze pas weg kan als werk gedaan is. Soms is het werk tot laat in de avond. Ze heeft meerdere keren ‘verwondingen’ en/of kneuzingen opgelopen. Wanneer ze een keertje niet kan, is er meteen gedoe. Eigenaar handelstal heeft zeker genoeg centjes: heeft olympisch paard gefokt en verkoopt paarden voor niet minder dan 20/50k. Kwa het paard dat ik benoemd heb: die kan ik begrijpen dat ze hem niet mee zal krijgen aangezien er geen overdracht heeft plaatsgevonden, maar baas verwacht dat ze dat beest uitbrengt en verzorgd alsof het de hare is (klaagde ook wanneer vriendin het te druk heeft gehad met taken en daardoor niet toe is gekomen aan ‘haar’ paard). Toen moeders van vriendin baas benaderde over het contract, kwam baas ‘verhaal’ halen bij vriendin. Misschien dat dit een beetje situatie schetst. Ik weet niet alles, maar ik hoop dat als er iets te beginnen is, al is het aanklagen, dat we iets kunnen. |
Geplaatst: 10-09-24 21:18 |
Kidde | |
germie schreef Kidde schreef En dan? Ik denk niet dat het gezellig werken wordt daarna. Als ik je vriendin was zou ik op zoek gaan naar iets anders Is tijdelijk minder gezellig werken erg? Nee, absoluut niet, dan krijg je tenminste betaalt en kun je op zoek naar wat anders. Ik heb net na mijn studententijd zo inderdaad eens met succes iets aangevochten (was wel een iets andere situatie, ze probeerden mij te laten tekenen voor het voortijdig 'vrijwillig' beëindigen van mijn jaarcontract omdat de werkgever, een detacheerder, een hele grote klant kwijtgeraakt was. En dus wilden ze zo snel mogelijk de tijdelijke contracten er uit). En ook al waren ze er niet blij mee en waren het echt wel zware maanden, ik kon toen van werk naar werk gaan en hoefde geen uitkering aan te vragen. Ik heb in die tijd bijvoorbeeld bureaus verhuisd en schoongemaakt terwijl ik daar helemaal niet voor aangenomen was. Maar ik kreeg er gewoon voor betaald. Hoewel het oneerlijk is denk ik niet dat je dan nog een goede reputatie houdt in de paardenwereld... Ik vind jouw situatie ook echt niet vergelijkbaar eerlijk gezegd |
Geplaatst: 10-09-24 21:20 |
Eef_Bam | |
Waarom laat je vriendin zich zo slecht behandelen? Veel stallen staan te springen om ervaren personeel. Dus lijkt me voor haar verstandig op zoek te gaan naar een plek waar ze wel een contract krijgt. Wat houdt haar daar?
|
Omhoog |
Geplaatst: 10-09-24 21:28 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Over Paarden » [VMR] Vraag Maar Raak |
Inloggen |