Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karrij
Berichten: 1072
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:45

Sjow heeft deze dame even een jaar mazzel gehad, maar daar moet je echt verandering in brengen hoor!
Als ze 3 paarden heeft staan, is 100/125 euro per paard echt niet verkeerd hoor!

Jij hebt toch kosten qua onderhoud en al het werk dat jij er voor hebt.

Vandaag nog met deze vrouw gaan praten hoor, je doet jezelf echt veel en veelste kort!

En wat ik eigenlijk het ergste vind, deze dame lacht zich waarschijnlijk de ballen in de broek, want zij weet echt wel dat je nergens maar dan ook nergens gratis kan staan.

Achterom
Berichten: 23094
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:47

Ik betaalde 18 jaar geleden al 100 euro per maand voor een kale stal, doe het zelf en dus zonder voer en hooi.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:06


Majabeestje
Berichten: 3835
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:28

Sodeju, die vrouw heeft het goed voor elkaar! :wow:

Als jij niet meer voor (andermans) paarden wil zorgen dan zou ik dat bij haar aangeven. En dan een einddatum noemen, dat ze bijvoorbeeld 2 maanden de tijd heeft om een andere plek te zoeken. Na die 2 maanden sowieso stalgeld vragen anders zou ze maar zo eens heel moeilijk een andere plek kunnen vinden en staat ze er over een half jaar nog :=
En anders idd sowieso stalgeld gaan vragen. Ik stond ook privé bij iemand en betaalde €150 per maand (dat is dus per paard). In een goedkope regio.

Rubs

Berichten: 534
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:35

Ik zit hier ook met m'n ogen te klapperen, 3 paarden gratis kunnen stallen en je doet ook nog een hoop, dat zou ik ook wel willen. Ik betaal nu 200 pm. Je bent echt te lief hoor!

Sanet

Berichten: 8018
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:46

Je moet in ieder geval uit je kosten komen. Dus je weide onderhoud (kalk, mest, (kantje)maaien, omheining), je mestafvoer natuurlijk ook, maar ik vind eigenlijk ook voor je tijd die je erin steekt.
Ik heb ze aan huis staan, maar dat is duurder dan gratis.

Ik denk dat je goed moet bedenken of je een zak centje wilt verdienen of dat je meer tijd wilt hebben voor je eigen hobby’s en bezigheden.

Willemiens

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:58

Ineke2 schreef:
Verschillende opfok in verschillende gebieden in Nederland en hun prijzen

https://delindehoeve.nl/tarieven/

https://deburd.nl/#:~:text=Wij%20rekene ... %20betaald. (Ik denk dat deze met de inflatie van dit jaar wel wat omhoog is gegaan )

https://www.stoeterijtjallema.nl/

http://www.hoevederuif.nl/index.aspx?pagina=386
Tarief uit 2015, zal ook wel omhoog zijn gegaan denk ik.

https://www.veulenopfokdeoudeleede.nl/tarieven

https://www.stalveldhuisen.nl/tarieven/

Waarom prijzen van een opfok? Ts is toch geen opfok?
Ik zou gewoon kijken naar de tarieven van pensionstalling bij je in de buurt. Want wat ik er uit opmaak heeft TS die faciliteiten ook.
In noord-holland zit je voor een dhz rond de €200 per maand excl voer. Nu voer jij ook dus hier in NH zal je voor een soortgelijke stalling niet onder de €225 uitkomen.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:02

Omdat het jonge paarden betreft waar (nog) niet op gereden word. Dat lijkt mij het eerlijkst qua vergelijk. En omdat op mijn eerdere berichten afwijzend werd gereageerd door iemand. Bovendien is het wellicht handig voor ts wanneer ze gaat praten met de paardeneigenaresse.

Willemiens

Berichten: 951
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:09

Ineke2 schreef:
Omdat het jonge paarden betreft waar (nog) niet op gereden word. Dat lijkt mij het eerlijkst qua vergelijk. En omdat op mijn eerdere berichten afwijzend werd gereageerd door iemand. Bovendien is het wellicht handig voor ts wanneer ze gaat praten met de paardeneigenaresse.

Ik snap de vergelijking maar het is de eigenaresse haar keuze om jonge paarden aan te kopen.
Op een opfok locatie heb je geen faciliteiten waar je gebruik van kan/mag maken.

DuoPenotti

Berichten: 30319
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:17

Opfok prijzen vind ik ook eerlijker.
Want ze hebben geen individuele stal.
En ts heeft ook geen hooi en strooisel.
Dat is toch wel vaak de grootste kostenpost.


Maar een 100 PP zou zeker kunnen.
Tenminste meen onthouden te hebben dat ts in het zuid oosten van het land zit.
Dus geen randstad prijzen.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:18

Yvette81 schreef:
Dag bokkers,

Ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken.

Door omstandigheden is mijn paard alleen komen te staan. Ze leek het prima te vinden maar mij leek het beter voor haar om gezelschap te zoeken. Via marktplaats kwam ik in contact met iemand en ze heeft haar paarden bij ons staan.
Het trainen van mijn eigen paard liep moeizaam en uiteindelijk heb ik haar verkocht. Met de intentie om een ander paard te kopen die beter bij me past.
Dit is bijna een jaar geleden.

Ondertussen heb ik hier nu 3 paarden van iemand anders staan. De eigenaresse heeft ze hier gratis staan.
De paarden staan op wei met schuilstal. Hooi regelt ze zelf.
Dagelijks geef ik ze hooi en water. De rest van de verzorging moet ze zelf doen. Paarden staan bij ons aan huis.

Ik ben gaan sparen voor een eigen paard. Maar wilde graag rijden. Dus ben ik lessen gaan volgen op de manege en dit bevalt heel goed!
Heb plezier in het rijden. En geen stress/onrust van mijn eigen paard.
Dus voorlopig wil ik geen eigen paard meer. Ook qua tijd en schuldgevoel geeft het me veel rust geen eigen paard te hebben.

Maar ondertussen staan er hier wel 3 van iemand anders.
Mijn man en schoonvader vinden dat ik ze weg moet sturen. Of gewoon geld moet vragen. Ze staan hier ongeveer een jaar.
Het zijn jonge paarden, nog niet ingereden. Eerder stond hier wel een rijpaard bij en de eigenaresse heeft ook aangeboden dat ik er op mocht rijden. Dit heb ik toen niet gedaan en inmiddels is het paard verkocht.
Ik weet het niet.
Eigenaresse zie ik bijna nooit. Als er iets is dan komt ze wel. Maar ik ben meer met haar paarden bezig dan zijzelf.

Voorlopig ga ik geen paard kopen. De manege bevalt heel goed. En ik ga ook nog een studie erbij doen.

War vinden jullie van de situatie?


Een situatie die je zelf zo hebt veroorzaakt.

Wil je het anders dan zul je dit ook zelf anders moeten aanpakken.

Wat ik mij afvraag: wordt er door niemand gemest?

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:25

Ik zou er ook geld voor vragen, dat is toch heel normaal? Een bedrag tussen de 100 en 150 per paard per maand lijkt me redelijk. Omdat er nu jiets wordt wordt betaald zou ik jet wel netjes vinden om nu het gesprek aan te gaan en voor te stellen de betaling op 1 december bijvoorbeeld in te laten gaan. Daarmee geef je de betreffende eigenaar de kans om iets anders te zoeken en/of er financieel op te rekenen.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 21:47

Bedankt voor jullie reacties.
Kosten die ik er aan heb zijn ongeveer 5 euro per maand.
De rest van de kosten betaald de eigenaresse.
En ik geniet van de avonden met paardenknuffels.
Ik laat het dus even zo.
De gedachte dat ik elk moment er een eigen paardje bij kan zetten en deze in een fijne stabiele kudde komt vind ik ook prettig.
Dus laat ik het voor nu zo. Ik kan er altijd nog iets aan doen.

_Mar3
Berichten: 474
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:02

Ik lees met verbazing dit topic. TS je geeft aan er 5,- per maand aan kwijt te zijn. Is dit ook incl. het onderhoud dat je eraan hebt of eraan gaat krijgen? Je verricht dagelijks arbeid voor de eigenaresse, dat bereken je ook niet door aan haar. Je kunt nog steeds paardenknuffels krijgen als je wel geld vraagt... dus dat lijkt mij eerlijk gezegd geen goede reden om geen geld te vragen. Je bent echt te goed voor deze wereld TS. :)

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:09

Ik vind jou héél erg lief en vind het echt schandalig als de eigenaresse van die dieren niet regelmatig aanbiedt om toch huur te betalen en/of tenminste alle zorgen op zich te nemen voor terrein en paarden.

Gratis gebruik maken van iemand zijn land, stal, water..... en dan ook nog verzorging en een oogje in het zeil erbij krijgen. Die is echt spekkoper. Mij zou het eerlijk gezegd wel irriteren als iemand dat allemaal maar normaal vindt en zelf niet het fatsoen heeft om daar iets voor te geven.

Maar als jij het prima vindt zo en liever wel die paarden hebt dan geen paarden.... en zou balen als ze zou vertrekken als je zeg, al is het maar 50 euro per paard zou vragen voor het idee... tja dan lekker zo houden.

Niqui

Berichten: 2192
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:22

pmarena schreef:
Ik vind jou héél erg lief en vind het echt schandalig als de eigenaresse van die dieren niet regelmatig aanbiedt om toch huur te betalen en/of tenminste alle zorgen op zich te nemen voor terrein en paarden.

Gratis gebruik maken van iemand zijn land, stal, water..... en dan ook nog verzorging en een oogje in het zeil erbij krijgen. Die is echt spekkoper. Mij zou het eerlijk gezegd wel irriteren als iemand dat allemaal maar normaal vindt en zelf niet het fatsoen heeft om daar iets voor te geven.


Dat vind ik ook. Gaat richting misbruik van de situatie. Zeker omdat de persoon in kwestie er zelf weinig is.

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 23:26

Kijk als het echt zo is dat iemand een stuk land heeft en zegt heel graag paarden er op te willen, en je doet me een plezier door er paarden op te zetten... dan snap ik het an sich wel natuurlijk. Maar dan nog moet je er toch zelf met een beetje fatsoen ook het gevoel bij hebben dat je zo wel heel erg profiteert van iemand....

Maar misschien doet de eigenaresse er wel iets voor terug verder. Als TS het zo fijn vindt dan is het prima natuurlijk. Maar als er meer mensen in de familie met dat stukje land / de situatie te maken hebben die het wèl stoort dat er niks tegenover staat, dan is het nieuwe jaar in aantocht mijns inziens een mooie gelegenheid om het even te hebben over een vergoeding want al zou er maar 50 euro per paard betaald worden voor zeg maar het kale gebruik dan heeft ze nog een top deal.

Desnoods doe je dat dan in een potje en gebruik je het voor wat onderhouds of opknap werkzaamheden, dat je een keer een vrachtje zand laat komen ofzo waar je eventueel toekomstige eigen paard ook wat aan heeft :)

Kimddddd

Berichten: 474
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:52

Misschien een idee als de eigenaresse van de paarden jouw paardrijles kan financieren voorlopig?

Dat is toch nog best een goede deal? Dat je gewoon 2x per week op de manege les hebt en dat zij dit voorlopig betaald? En het geld dat je dan uitspaart voor de manegeles kan je weer apart zetten voor je toekomstige eigen paard.

Paardjes83
Berichten: 211
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:57

Yvette81 schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Kosten die ik er aan heb zijn ongeveer 5 euro per maand.
De rest van de kosten betaald de eigenaresse.
En ik geniet van de avonden met paardenknuffels.
Ik laat het dus even zo.
De gedachte dat ik elk moment er een eigen paardje bij kan zetten en deze in een fijne stabiele kudde komt vind ik ook prettig.
Dus laat ik het voor nu zo. Ik kan er altijd nog iets aan doen.


Ik snap de draai in je verhaal niet zo goed. Of ben je bang om het haar te vertellen of haar reactie (dat mag hoor).
Maar het lijkt mij voor jezelf wel handig om geen profiteur op je land te hebben.
Ik ken genoeg verhalen geloof mij die mensen stellen altijd teleur.
Ik wens je iemand toe die beter voor jou is.

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:57

Kimddddd schreef:
Misschien een idee als de eigenaresse van de paarden jouw paardrijles kan financieren voorlopig?

Dat is toch nog best een goede deal? Dat je gewoon 2x per week op de manege les hebt en dat zij dit voorlopig betaald? En het geld dat je dan uitspaart voor de manegeles kan je weer apart zetten voor je toekomstige eigen paard.

Dat zou ik ook nog een nette oplossing vinden.

De paarden helemaal gratis en zonder werk bij iemand stallen is echt freeloaden vind ik.
Zou me doodschamen!

Ik heb ook wel eens de paarden van een vriendin meer als een half jaar gratis opgevangen, maar echt om iemand die ik al heel lang ken tijdelijk uit de brand te helpen.
Maar zoiets kan geen jaren lang maar blijven doorgaan.

Daihyo

Berichten: 88130
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:09

pmarena schreef:
Kijk als het echt zo is dat iemand een stuk land heeft en zegt heel graag paarden er op te willen, en je doet me een plezier door er paarden op te zetten... dan snap ik het an sich wel natuurlijk. Maar dan nog moet je er toch zelf met een beetje fatsoen ook het gevoel bij hebben dat je zo wel heel erg profiteert van iemand....

Zo heb ik ook een stuk land. Daar staan mijn paarden voor niets op. Maar wel in ruil voor het volledige onderhoud, met een aantal afspraken waar dat aan moet voldoen. Zij hebben er geen omkijken meer naar en ik een plek voor mijn paarden.
En alle kosten zijn verder dus ook voor mij. Ik vind niet dat ik van een ander kan verwachten dat ze daarvoor opdraaien. En dan heb ik het niet alleen over hooi en stro, maar ook over palen die wel eens breken, draad dat kapot gaat, isolatoren die vervangen moeten worden, maaien (dus bosmaaier en zitmaaier aangeschaft), enz.

TS: betaalt zij ook mee aan die indirecte kosten? Want door gebruik slijt je materiaal ook. Palen, draad, stroomapparaat, watervoorziening, enz. Staat er stroom op het draad? Dat staat op jouw electriciteitsrekening. Of je hebt een apparaat met zonnepaneel, maar ook dan slijt je apparaat en je batterij door gebruik. Wie betaalt dat als het kapot gaat? Krijgen ze leidingwater of grondwater? Dat eerste betaal jij ook op je rekening. Het tweede heeft een pomp of installatie nodig, wie betaalt dat als het kapot gaat?
Door een maandelijkse bijdrage te vragen, kun jij een potje opbouwen voor dat soort onderhoud. Daar is helemaal niks mis mee.

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:32

Ik betaal 100 per stal kale huur en volledig doe t zelf. Bij de TS is het ook kale huur (hooi regelt de eigenaar zelf?) Maar wel al t werk en onderhoud accomodatie. Ik denk dat iig 150 wel een goed bedrag is.

De tip om bij opfok te kijken wat die vragen is een goeie. Om een idee te krijgen.

BrankaZ

Berichten: 3910
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:41

Om op jouw vraag te antwoorden wat we ervan vinden: Ik vind dat je jezelf flink te kort doet.
Ik neem aan dat je de vraag niet voor niets hier stelt en neem aan dat je dus zelf ook twijfelt.
Wat je zou moeten vragen vind ik lastig. Wat zijn de prijzen bij jou in de regio en wat zijn jullie onkosten voor het stallen van deze paarden? En niet heel onbelangrijk: hoe graag hou je haar paarden op jullie erf?
Want gezien ze zelf niet begint over een (onkosten) vergoeding denk ik dat ze het erg fijn vindt dat haar paarden nu gratis gestald staan en deels verzorgd.

Britta31

Berichten: 13198
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:03

Ik vraag 120 euro.En doe alle verzorging.De prijs is laag omdat de eigenaar geen buitenritten kan maken omdat mijn paard niet alleen kan staan.Als mijn paard er niet meer is kan de eigenaar van een nieuw pensionpaard wel op buitenrit en gaat het stal geld voor dat paard een stuk meer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:52

Daihyo schreef:
Zo heb ik ook een stuk land. Daar staan mijn paarden voor niets op. Maar wel in ruil voor het volledige onderhoud, met een aantal afspraken waar dat aan moet voldoen. Zij hebben er geen omkijken meer naar en ik een plek voor mijn paarden.
En alle kosten zijn verder dus ook voor mij. Ik vind niet dat ik van een ander kan verwachten dat ze daarvoor opdraaien. En dan heb ik het niet alleen over hooi en stro, maar ook over palen die wel eens breken, draad dat kapot gaat, isolatoren die vervangen moeten worden, maaien (dus bosmaaier en zitmaaier aangeschaft), enz.

.


Hier hetzelfde; plekje voor niks, maar wel netjes onderhouden en nog wat andere afspraken zoals onkruid bij t huis weghalen, container aan de weg zetten etc. En natuurlijk de paarden zelf verzorgen.
Mijn inziens mag et best wat tegen over staan, al is het een ruildienst oid.