GZ: informatie over SF Stables in Limburg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rinaklijzing
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-07-09

GZ: informatie over SF Stables in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 15:32

Hoi'

Kan iemand mij informeren over sf stables in Limburg, op marktplaats staan diverse Andalusiers te koop aangeboden voor een scherpe prijsstelling. Heeft er iemand ervaringen met deze stal ?

Mvgr. Rina

GStornado
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:09

Ik weet alleen dat de paarden vaak niet van hun zelf zijn. Volgens het Stamboek staan ze niet op hun naam of is van sommige paarden geen Carta de Titularidad aanwezig. Hierdoor kan je het paard nooit op je eigen naam zetten. Aangezien je zonder die Carta ook geen PRE kan fokken die ook de officiele papieren kan krijgen, zou ik er zelf niet aan beginnen.

Lees eerst maar eens de website www.purarazaespanola.nl er op na. Daar staan genoeg geschreven, onder andere over dit soort handelaren, hun werkwijze en de benodigde documenten. Laat je vooral niet in de maling nemen met het praatje dat de papieren wel in orde gemaakt worden. Of bel anders even met het Stamboek om deze gegevens ook op te vragen.

Daarbij vind ik het nou ook weer niet de mooiste paarden. Maar ja, wat kan je anders verwachten tegen die spotprijzen? Zullen wel goedkoop bij de fokkers opgekocht zijn omdat ze ervanaf wilde.
Ook vreemd dat sommige merries nog steeds niet Apta gekeurd zijn of op die leeftijd nog geen nakomelingen gehad hebben en dat volgens het Stamboek de nakomelingen van de dekhengsten ook niet eens over Apto beschikken...

Dan kan je wel pochen op je website dat je een 4e plaats behaald hebt met je hengst, maar als je de punten voor beweging ziet stelt dat niets voor en ook het grote verschil met de nummers 1 t/m 3 zijn wel erg groot.

Dus waarschijnlijk een handelaar die snel geld wil verdienen?

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Informatie gevraagd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:25

Dit is iets voor EA_GZ_Diensten.
Daarom van TAO-->EA.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:06

rinaklijzing schreef:
Hoi'

Kan iemand mij informeren over sf stables in Limburg, op marktplaats staan diverse Andalusiers te koop aangeboden voor een scherpe prijsstelling nu heb ik wat negatieve berichten vernomen van andere paarden liefhebbers/sters dat de de kwaliteit/gezondheid van de paarden die bij sf stables vandaan komen zeer slecht is. Heeft er iemand ervaringen met deze stal ?

Mvgr. Rina



Ik werk daar, super toffe mensen zijn super voor hun paarden. Sommige paarden komen best mager aan als ze vanuit spanje naar nederland komen, dat ligt aan het slechte transport. Paarden mankeren niets zodra de paarden daar aankomen is de volgende dag de DA er nog. Heb je ook een PM gestuurd.

Weet niet hoe de mensen er bij komen dat de paarden niet gezond zouden zijn of slecht van kwaliteit, maargoed dat is het paardenwereldje. Het is altijd het makkelijkste om als er iets mis is met het paard meteen naar de handelaar te wijzen.

KWPN19
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:31

Hoi,

Ook ik ken de stal SF Stables de paarden worden altijd met klinische keuring afgeleverd en ze schijnen een huis in spanje te bezitten waar ze de paarden opzetten die ze bij verschillende fokkers die op houden met bestaan weg kunnen kopen voor niet al teveel geld.

Ook x ray foto's zijn mogelijk en bij afkeur onder een verkoopprijs onder de 5000 euro betalen ze de helft van de kosten beweren ze.

Ik weet niet bij wie je al die slechte verhalen tegenkomt maar ik weet wel dat ik ook bij stal melek geweest bent om te kijken naar een draver en van haar hoor ik wel slechte verhalen.
En meestal gaan slechte berichten sneller dan goede.

groetjes,

Casandra

KWPN19
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-07

Re: GZ: informatie over SF Stables in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:00

Okay dat zal dan wel ik heb dan weer veel contacten mede grote fokkers van andalusiers die er wel goede verhalen over hebben en ze doen heus niet bewust paarden verkopen die slecht zijn waarom anders klinische keuringn of x rays

Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:34

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd uit dit topic. Let er graag op dat alleen berichten over ervaringen uit eerste hand toegestaan zijn.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:22

Ik wil ook even 'n berichtje achterlaten aangezien ik het enigszins vervelend vind voor de stal om alleen die negatieve dingen te lezen als er op SF stables gezocht wordt.

Ik ben er nu sinds maart dit jaar en het is een hele eerlijke stalling die goed voor hun paarden zorgen.
De paarden zijn gewoon van hunzelf en ze zijn ook in het bezit van de paspoorten van de paarden.

Of het wel of geen mooie paarden zijn, is natuurlijk een kwestie van smaak.. de prijs is vrij laag omdat ze willen dat het mogelijk moet zijn voor iedereen om 'n PRE te kunnen kopen en niet alleen voor de mensen met heel veel geld. Paarden worden gewoon APTO gekeurd, a.s. zaterdag gaan we naar de keuring.

In plaats om de hele stal af te branden omdat je zelf misschien niet meer zo goed verkoopt vind ik dan een beetje jammer.
Of het paard nu wel of niet met grotere afstand 4e werd op de Campeonata, hij is wél 4e.

Ze willen ook zeker niet zomaar ff snel geld verdienen.. Ze zijn heel eerlijk in hun verkoop en als ze kopers hebben die ze niet aanstaan maar wel willen kopen gaat het paard er ook niet naar weg.

Volgende keer als je iets over een stalling vertellen misschien ook alleen ervaring uit eerste hand. Het enige wat je doet is namelijk speculeren.

Ik vind dit er niet verkeerd of lelijk uitzien?:
Afbeelding
Afbeelding

asterid
Berichten: 95
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:05

Nagini schreef:
de prijs is vrij laag omdat ze willen dat het mogelijk moet zijn voor iedereen om 'n PRE te kunnen kopen en niet alleen voor de mensen met heel veel geld.


Dat is echt een kulargument welke bij melek ook gebruikt wordt. Prijzen zijn laag omdat het hier om de kwalitatief minder goede andalusiers gaat. Geeft niets, ook daar is een markt voor, maar je zult dus voor de gehanteerde prijzen bij hen geen topper vinden. Natuurlijk kan er dan best een leuk paardje bijstaan. (let op; ik zeg hier dus niet dat ze slechte paarden verkopen of er slecht voor zorgen!). Misschien ook handig te vermelden dat Kazan 4e werd in zijn sectie, waarin slechts 6 paarden deelnamen. Geeft toch een wat vertekenend beeld voor mensen die niet bekend zijn met het ras en denken dat hij 4e is van de honderden deelnemers.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: GZ: informatie over SF Stables in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:14

Alsnog zijn er mensen die een leuke PRE zoeken, waar ze niet mee willen fokken en gewoon recreatief mee willen rijden of af en toe een dressuurwedstrijd.. gewoon een lief spaans paard waar geen weet ik hoeveel 1000 euro voor moet worden neergelegd.
Niet iedereen hoeft een bewegingsbom of wat dan ook, en daar is de prijs dan ook na. Ik denk dat het niets zegt over de 'kwaliteit' van de anda's.
Net zoals met kwpn'ers heb je de dure sportpaarden klassen en de middenmoot.. dat wil nog niet zeggen dat het minder goede paarden zijn?

donisette
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:12

Hoi,

Ik ben vandaag naar de apto keuring geweest en de woeste hoeve was echt om te janken hoe die paarden erbij stonden in de stallen en wat een afgetakeld zooitje voor zo een beroemde fokker SF stables had echt een dokke vrachtwagen bij zich met paarden erin die veel en veel mooier zijn dan wat dan ook wat daar bij de keuring kwam of De hengst Grelo die daar zielig in zijn stalletje aan het weg kwijnen was.
Ik had foto's op de site van SF stables gezien van kazan op de keuring vorig jaar maar moet je die hengst nu eens zien Wow die nek en body wat een tank.
Ik denk gewoon dat hier op bokt iemand is begonnen tegen deze stal die zelf ook andalusiers verkoop en nu deze stal als grote concurrent ziet dat is gewoon triest.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: GZ: informatie over SF Stables in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:59

Onze 3 hengsten die we vandaag mee hadden en een merrie zijn idd vandaag Apto goedgekeurd.. kan daar iig niet meer over geklaagd worden ;)

eagle19

Berichten: 9
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:35

Hoi,

Ik vind het leuk om deze reactie's te lezen van mensen die goeie ervaringen hebben met onze stal maar helaas ook jammer om negatieve dingen te lezen.
Ik ben me ervan bewust dat er altijd rotte appels tussen zitten die net weer niet hun zin gekregen hebben om een paard van ons te kopen omdat wij proberen om bij iedere ruiter een klikkende combinatie te vinden en waar wij ons als mensen ook in kunnen vergissen omdat achteraf mensen vaak toch iets anders zoeken in een paard wat voor ieder uniek paard niet altijd binnen zijn mogelijkheden ligt.
Tja en dan keren mensen zich soms toch tegen je en kunnen ze samen gaan spannen terwijl het dan vaak maar een klant is die vrienden met zich mee trekt zodat het lijkt alsof we aan heel veel mensen een rot paard verkopen.
Ik hoop dat mensen gewoon hun eigen lijn trekken en bij interesse gewoon komen kijken en zelf hun beeld vormen van onze stal en het als een leuke ervaring kunnen beschouwen.

Mvg,

SF Stables

Shanty1970
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:58

Hoi,

Ik ben bij jullie weleens wezen kijken voor een Andalusiër hengst een blauwschimmel in de winter van 2009.
Gallardo was volgens mij de naam van het paard een erg mooi paard maar het was nog iets te pittig voor mij als onzekere ruiter.
Ik ben erg blij dat ik bij jullie ben geweest (ondanks ik het paard niet gekocht heb) was het een leuke ervaring omdat jullie mij toch wilden voelen hoe hij reed zodat ik het kon vergelijken met de andere andalusiers waar ik nog naar wilden kijken voelde het nog wat angstig om op hem te stappen omdat hij zo wild en oncontroleerbaar leek toen de jongedame de hengst voorreed.
Maar ze stelde mij gerust en zei je moet het gewoon doen ik blijf erbij en ik beloof dat hij heel makkelijk terug te rijden is en echt niet gek doet.
Dus ik stapte erop met mijn hart in mijn keel en zei ondertussen dat ik wel al weet dat ik hem niet ging kopen zij zei '' Dat vind ik helemaal niet erg maar ik wil graag dat je dit paard ervaar zodat je een vergelijking hebt en toch niet helemaal voor niks bent geweest" Nou ik moet zeggen dat ik blij bent dat ik het gedaan heb want het paard was super braaf en voorbeeldig terug te nemen.
Maar ik had er verder helemaal niks mee en heb nu een paard gekocht die perfect bij mij past en geen hengst en geen Andalusier maar een mooi lekker recreatie paard waar ik in alle rust van kan genieten en kan bieden wat het nodig hebt.

Mvg,

Shanty

Rijthof

Berichten: 89
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:45

Ik werd zonet geattendeerd op dit forum over SF Stables en wil hier graag even op reageren:

Het is makkelijk om even op een website als bokt informatie over een handelaar of fokker te vragen. Vaak zijn het mensen die een nare ervaring gehad hebben met de betreffende handelaar of fokker. Wat uiteraard niet wil zeggen dat de handelaar en/of fokker fout is. Misschien hadden de potentiële kopers betere informatie moeten inwinnen over bijvoorbeeld het ras en de rasstandaard? Misschien moeten investeren in onderzoek en een keuring? Misschien vooraf informatie moeten inwinnen over een handelaar/fokker?

Maar goed, uiteraard krijg je na zo een oproep alleen de ellende te lezen. Nu lees ik echter over SF Stables weinig slechts. Alleen wordt er in gegaan op een eventuele verklaring waarom hun paarden goedkoper zijn dan de paarden van de fokkers.
Tot mijn verbazing volgen er daarna alleen positieve berichten over deze handelaar. Vaak van stagiaires of van klanten? En vervolgens worden er alleen andere handelaren als Stal Melek en Balingehof erbij gehaald waar ik het nut niet van in zie. Sowieso klopt de bewering niet dat alle paarden van Balingehof van SF Stabels zijn, maar dat terzijde. Zoals ook andere beweringen van een nieuwe stagiaire die waarschijnlijk nog te weinig rasverstand heeft niet klopt.

Het maakt ook niet uit wat iemand voor een andalusier betaald. Ook KWPN’ers kom je in diverse prijsklassen tegen. De prijs is meestal wat de gek ervoor geeft en uiteraard kost een beetje goed paard ook gewoonweg wat meer geld. Als SF Stables zijn paarden goedkoop in Spanje kan kopen en vervolgens als handelaar die paardjes hier ook goedkoop aanbied, dan zegt dat niets over het feit of een paard goed of slecht is. Daar leeft een handelaar nu eenmaal van.

Wij zijn zelf een kleine hobbyfokker van de Pura Raza Espanola. En ook wij hebben wel eens een goedkopere PRE te koop als veulen of jaarling. Dit terwijl de kwaliteit toch echt erg hoog is. Maar als je gaat rekenen wat de aanschaf van een fokmerrie is, opgeteld een jaar onderhoud en de dekking (bij een goede PRE toch al snel > € 1.000,-), dan kan je wel op je vingers uitrekenen dat een in Nederland gefokte andalusier minimaal € 3.000,- moet kosten wil je quitte spelen. (Geen discussie mogelijk!) Dat wij nu ook de jaarlingen goedkoop wegdoen komt alleen omdat we plaatsgebrek hebben en we gelukkig niet hoeven te verdienen aan onze hobby.

Het is ook niet de gewoonte van fokkers of handelaren onderling om elkaar zwart te maken, op welke manier dan ook. Je kan gerust aannemen dat als je dat eenmaal doet, je zelf echt wel vroeg of laat zelf aan de beurt bent.
In dit kader vraag ik mij ook af wat de toegevoegde waarde van het berichtje van ene donisette is (toevallig dezelfde dag geregistreerd als Shanty19970 welke ook al zo positief is) om de Woeste Hoeve af te kraken. Ten eerste gaat dit onderwerp niet over de Woeste Hoeve en ten tweede raakt je opmerking kant noch wal. Graag neem ik het dan bij deze op voor de Woeste Hoeve. Zij hebben geen zin en tijd om op bokt te zitten (wij eigenlijk ook niet, maar ja je moet wel vanwege deze rare forum berichtjes).

Graag wil ik deze donisette even aanspreken op haar berichtje. Ze zal wel te dom zijn om te weten dat de Woeste Hoeve de fokker is met de Europees Kampioen op stal. Dat de Woeste Hoeve bij iedere keuring de meeste prijzen weghaalt. En dat de Woeste Hoeve ook geen handelaar is die graag veel winst willen maken en dito stallen hebben of ‘dikke’ vrachtwagen om indruk te maken op de kopers. Nee, wil je een kwaliteitsproduct kopen, dan moet je bij een goede Nederlandse fokker zijn die gewoon weet wat hij doet en niet overschot opkoopt en verkoopt. De fokker kent het paard ook door en door en hoeft geen blabla verhalen te verzinnen.
Het zal me dan ook niet verbazen als jij ook een stagiair bent van SF Stables gezien je reactie.

Maar goed, wij hebben ook niets tegen SF Stables en kennen hun zelfs niet, behalve dan weer de verhalen die opduiken. Wel uiteraard de hengst van de keuring van vorig jaar. En voordat je ons hierop gaat aanvallen, wij hadden een zwarte merrie bij die dubbel goud gewonnen heeft. Kan je die ook gelijk even afkraken als stagiair…

Dus doe ons ook een lol en houdt een forum schoon. Nu gaat dit forum over ene SF Stables en als iemand andere handelaren of fokkers wil afkraken, moeten ze maar zelf een nieuwe topic starten.

En SF Stables, kijk uit met je reacties of die van je stagiaires die over andere handelaren en fokkers praten. Iedereen weet echt wel hoe het spelletje gespeeld wordt en je kan het beste gewoonweg niet reageren op onzin of andere onderwerpen aansnijden.

peardje
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:11

Een paard kan wel goedgekeurd zijn.
Maar zoals eerder gelezen kijk op hun site... Daar staat een hengst die 4e was bij de campeonato. Je kan er wel mee pronken maar er waren er maar 6 in zijn categorie.. Dus veel spectakel is het niet.

Snel geld verdienen is slechte paarden kopen die andere mensen snel kwijt willen. Beetje oplappen, zadeltje erop gooien en verkopen...

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:22

Mijn afgekeurde merrie is ook door hun verkocht!!!

Als er meerdere mensen zijn die door hun belazerd zijn, zou ik dat graag weten...
Laatst bijgewerkt door Annetje op 24-05-10 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:13

Paarden worden verkocht met klinische keuring, en naar keuze met rontgelogische keuring. Blijkt daar artrose uit, wordt het paard niet verkocht.
Doe jij geen keuring, dan is het misschien wel je eigen domme fout, want desbetreffende koper heeft onderzoeksplicht.
Als het paard toch artrose blijkt te hebben kun je beter contact opnemen met de VERKOPER en de situatie bespreken en proberen tot een overeenkomst te komen dan dat je zomaar op marktplaats een advertentie plaats voor ''een vriendin van mij heeft...'' zonder uberhaupt te praten met de verkoper.
Overigens heeft die advertentie maar héél kort op MP gestaan.. dus dat zegt wellicht meer over jou, dan over de stal.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 24-05-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quotes/verwijzingen naar verwijderde berichten verwijderd

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:18

Omdat de mensen goed voor hun paarden zorgen.. ze komen er elke dag uit, worden gereden/gelongeerd/losgezet/stapmolen, gaan gewoon naar de tandarts en hoefsmid wanneer dit nodig is. Als 'n paard ziek is komt er gewoon een DA bij en die doet wat er nodig is. Paarden staan over het algemeen in een schone stal.. (of die nu van hout is of een nood-container)
Paarden worden als gewenst gewoon klinisch en rontgelogisch goedgekeurd, en als je daar interesse in hebt doorgereden of verder 'zadelmak/verkeersmak' whatever gemaakt.
Paarden krijgen gewoon normaal 2x per dag te eten + hooi en hebben ook water tot hun beschikking.

Dit is hoe ik de stal zie, en dit is waarom ik denk dat je daar gewoon 'n paard kunt komen kopen.
De meeste paarden zijn gewoon lieve dieren.. sommige kun je goed mee overweg, de ander iets minder.. ze zijn ook in bezit van een chip en papier.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:33

Moderatoropmerking:
Er zijn heel wat berichten verwijderd uit dit topic. Let er op dat alleen berichten over ervaringen uit eerste hand toegestaan zijn. Het is ook niet de bedoeling om offtopic te gaan en elkaars verhaal in twijfel te trekken. Een dergelijke discussie hoort niet op EA thuis.
Gelieve enkel te reageren wanneer je zelf ervaringen hebt met SF Stables en vriendelijk kunt reageren op de vraag uit de openingspost. :)

sb300786

Berichten: 1379
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Amersfoort & Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:34

Hallo,

Ik wilde hier even op reageren. SF Stables is niet zo heel bekent bij mij in de buurt (zit meer in het noorden), maar dat doet er niet toe. SF Stables is feitelijk een "concurrent" van mij, aangezien ik ook wel eens PRE's verhandel. Ik hoef er alleen niet van te leven, maar dat terzijde.

Ik ben in de afgelopen jaren in totaal 2 keer bij SF Stables geweest. Ik had interesse in een hengst van hen, anderhalf jaar terug, en 4 maanden geleden ben ik langs geweest om te kijken naar een onbeleerde merrie. Ik heb uiteindelijk beide paarden niet gekocht vanwege "geldtekort" van mijn kant.

Hier speculeren veel negatieve verhalen. Iedereen boort hier elkaar de grond in, en dat is nergens voor nodig.

Het probleem is gewoon: negatieve verhalen gaan sneller als goede verhalen. Die mensen zullen vast tientallen of misschien honderd paarden jaarlijks verkopen. Er hoeft maar één rotte appel tussen te zitten, en dat ene negatieve verhaal doet snel de ronde. Met een rotte appel bedoel ik, atrose bijvoorbeeld. Ookal zal de stal dit wel eerlijk vermelden, gok ik. Ik ben namelijk ook bij een merrie wezen kijken, alleen zij bleek een stalgebrek te hebben, dit is mij allemaal netjes verteld.

Ik vond het een prettige stal. Het zal soms best een gezellige rommel zijn, maar ik weet erg zeker dat ze goed zijn voor de paarden. Ze waren de hele dag met die beesten in de weer, etc. Ik zou daar best een paard vandaan willen halen. Het voelt gewoon goed, en dat is het belangrijkste.

Ervaringen uit eerste hand zijn inderdaad nuttig in dit topic, aangezien iedereen maar wat in de rondte blaat.

Waarom deze stal zo zwart maken? Prima mensen, met een hart voor paarden, kwaliteitsvolle paarden voor een nette prijs, wat wil je nog meer?

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: GZ: informatie over SF Stables in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:57

Moderatoropmerking:
Even een slotje voor overleg

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:25

Moderatoropmerking:
Na overleg, tussen de moderators, blijft dit topic op slot. Op Bokt is het toegestaan om ervaringen met bedrijven zowel positief als negatief te delen. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan waarvan de belangrijkste zijn dat de ervaringen uit eerste hand zijn en dat de berichten op neutrale toon gesteld zijn (geen beledigingen, en niet op de persoon gesteld). Er zijn uit dit topic een flink aantal berichten verwijderd die niet aan deze voorwaarden voldoen, om die reden blijft dit topic dan ook op slot