Tehuis voor oud paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjez
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-05-10

Tehuis voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:21

hee,

We hebben thuis 4 paarden staan, waarvan mijn ouders er 1 willen laten inslapen. Hij is 18 jaar, gezond en behoorlijk fit, maar heeft al een paar jaar last van een peesblessure. We hebben hem verschillende keren maanden laten rusten en daarna rustig opgebouwd met rijden, maar het blijft terugkomen. Mijn ouders zeggen dat niemand zo'n paard meer wil kopen, en het kost heel erg veel geld terwijl er niks meer mee gedaan kan worden, en hij misschien ook wel pijn heeft.
We hebben dit paard nou bijna 13 jaar, dus ik zou het vreselijk vinden als dit echt zou gaan gebeuren. Weet iemand een oplossing om dit paard nog te laten leven, hij ziet er namenlijk jonger uit als dat hij werkelijk is.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:22

Naar een rusthuis brengen.
En ik zie in je profiel dat je 16 bent. Misschien kan je een baantje nemen en dat paard zelf betalen.
Ik zou persoonlijk het niet over mijn hart kunnen krijgen om een paard dat geen pijn heeft in te laten slapen, of te laten slachten

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: Tehuis voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:25

Waar zijn je ouders veel geld aan kwijt w.b. het paard, als ik vragen mag. Gaat het om het voer, of krijgt hij speciale medicatie/behandeling o.i.d.?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:26

Moeilijk he als je nog maar 16 jaar bent en je ouders de baas over de paarden.

gaat het echt om het rijden of om het dier zelf? ikzelf zou het ook niet kunnen om zomaar in te laten slapen en of te slachten, maar als het echt pijn heeft dan is dat gewoon zo en laat ik het ook niet verder aanmodderen, je moet ook aan het dier denken, dat is wel eerlijk naar het dier toe. Heeft je paard echt geen pijn?

tamary

Berichten: 29189
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:27

Paarden met blessures moet je niet willen verkopen. Risico's op een lange lijdensweg voor zo'n dier zijn erg groot. Dat je moeite hebt met afscheid nemen begrijp ik heel goed. Vraag is ook waarom dit dier weg zou moeten? Hebben jullie ruimtegebrek of willen je ouders geen dieren met pensioen laten gaan in eigen beheer?
Ik ben het wel absoluut met je ouders eens dat als dit dier het erf af moet dat inslapen dan de meest paardvriendelijke oplossing is en dat ben je als eigenaar ook aan je dier verplicht.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Tehuis voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:05

RT-->EA-GZ_Diensten.

8nnemiek

Berichten: 43410
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tehuis voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:54

Kun je hem niet ergens lekker op de wei zetten en van zn pensioen laten genieten? Af en toe lekker een buitenrit..

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Tehuis voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:04

Waarom een paard na 13 jaar trouwens dienst weg doen?
Is er geen ruimte?
Je bent toch gehecht aan zo`n dier??

Muronia

Berichten: 19578
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Tehuis voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:16

poeh lastig.. ik heb een merrie die al sinds 7 jaar niet meer bereden kan worden ivm blessure, maar zolang ze nog lekker kan genieten op de wei met haar vriendjes en niet te veel pijn heeft (dus nog een waardig bestaan als paard), kan ik het echt niet over mijn hart krijgen om haar in te laten slapen na al die jaren trouwe dienst. Gelukkig denken mijn ouders daar netzo over.

Je kunt inderdaad proberen om haar onderhoud voor je eigen rekening te nemen (mits ze geen hele speciale medische behandeling nodig heeft, lijkt me dat best meevallen qua kosten). Wellicht is een zorgboerderij ook een optie?

bienvenida
Berichten: 475
Geregistreerd: 17-05-05

Re: Tehuis voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:01

als hij een peesblessure heeft en daar kreupel aan loopt heeft hij toch pijn? in laten slapen is dan toch het paardvriendelijkst.helemaal als hij het elke keer weer terug krijgt.

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:42

je zegt het zelf al, hij heeft waarschijnlijk pijn.
als dit paard pijn heeft, waarom laat je dit paard er dan in lijden.
kies het beste voor dit paard.