Voorbereiding veulenkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
micramadam
Berichten: 105
Geregistreerd: 14-03-10

Voorbereiding veulenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:07

Ik weet niet of dit de juiste forum is maar.....
Wij hebben jullie hulp nodig.
Wij zijn van plan om onze kleine knappe man - Four Seasons (Vivaldi x Wolfgang) naar de veulen keuring in Heerjansdam te gaan.
Nooit eerder een keuring gedaan dus heel veel vragen over voorbereiding enz.
Wij willen ons best doen voor Four (en zijn mama) dus vragen wij of er iemand is die naar ons kan komen om alle vragen te beantwoorden en te helpen? (Betaald natuurlijk).
Wegsturen naar een ander stal voor de voorbereiding is geen optie en 'not for all the money in the world' gaat dat gebeuren.
Four is heel erg brutaal maar ook heel erg mak.

Aub alleen aardig reacties - wij vragen jullie voor hulp!

mvn
Berichten: 193
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: almere

Re: Voorbereiding veulenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:56

mijn tip ga in ieder geval zelf alvast kijken naar keuringen dan weet je hoe zoiets eruit ziet en wat er bij komt kijken. Daarnaast zou ik het reglement doornemen dan weet je de eisen en dergelijke.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:11

Laat je veulen voorbrengen door een proffesional.
Iemand die er verstand van heeft, hoe een veulen op zijn best te laten presenteren.
Als je zoiets nog nooit bij de hand hebt gehad, is de kans groot dat je als eigenaar een goede presentatie en dus klassering in de weg staat.

Zelf ben ik altijd erg nerveus op het moment dat het hele spul de ring ingaat dus wij laten het altijd over aan de hengstenhouder.

Wat je thuis kunt doen is het veulen leren lopen aan het halster en een touw en om het goed naast de moeder te laten lopen. Ook het "opstellen voor de jury" kun je oefenen.
Mij valt het vaak op tijdens keuringen dat veulens op den duur erg moe worden en zich daardoor niet optimaal laten zien. Dus door te oefenen krijgt het veulen ook wat meer conditie.

Zelf vind ik het altijd vreselijk om te zien om paarden er soms voor staan. Slecht in conditie, slordig opgevlochten en getoilleteerd (schrijf ik dat wel goed :P ) of met de meest kitserige hoofdstellen of halsters (veulens) aan.
Zorg ervoor dat alles netjes en strak voor elkaar is en dat je het qua hoofdstellen e.d. sober houdt. Dat leidt ook niet de aandacht af van het veulen.
Zelf heb ik vaak wel bling frontriem maar verder niets, ook geen neusriem en het veulen een net leren zwart halsterje aan maar dat is dan weer een kwestie van smaak.

Dus zelf veel en vaak oefenen en het op de keuring overlaten aan iemand die er verstand van heeft.
Zo kun je zelf ook alle "concullega's" geod bekijken, ook altijd leuk

Wij doen dit al jaren op deze manier en het dat gaat altijd goed.

De tips van mvn zijn ook de moeite waard.

Veel succes en vooral plezier!

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Voorbereiding veulenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:58

Omdat je hier een dienst zoekt verplaats ik dit topic van VSW naar EA-DI