Westernles -> bitloze beginner

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Westernles -> bitloze beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 15:24

(Ik weet niet of het hier goed staat??)

Hallo iedereen!

Ik en mijn tinker ruin Minx van bijna 11 zoeken een leuke instructrice/instructeur in de provincie Groningen.
Ik zelf ben 16 jaar en rij al enige jaren. Sinds een paar maand wil ik western starten (puur voor recreatie niet voor de wedstrijd) wat mij erg leuk lijkt. Ik ben gelukkige eigenaar van de grote tinker ruin Minx. Minx is bijna 11 en heb ik al 4 jaar in mijn bezit. Toen hij 7 was heb ik hem ingereden (met hulp) zodat ik zelf rustig kon gaan beginnen met het rijden met hem. Minx is altijd bitloos gereden en ik doe NH (Natural Horsemanship) met hem.

Eigenlijk wil het niet zo goed lukken. Minx beheerst de stap en de draf, maar de gallop wat ook een beetje tinker eigen is wil niet lukken. Minx heeft ook een achterhand die vele malen groter is als zijn voorhand. Hij is een normaal te sturen maar nu willen we wat meer als alleen rondjes lopen.

Ik zou erg graag weer les willen van een persoon die er ook echt voor gaat. Je hoeft niet in het bezit te zijn van certificaten. En we zoeken een persoon die niet halverwege afhaakt omdat ze niet verder weet, geen zin heeft als het regent o.i.d.

Minx is een paard wat erg langzaam leert en ook veel tijd nodig heeft. Snel gezegt kan minx na 4 jaar nog steeds niks. We zijn allebij groen of het gebied van western.

We zijn in het bezit van eigenlijk alle nodige dingen op een binnenbak na. We hebben een buitenbak.

Is er iemand die les geeft of iemand kent die les geeft. Ik hoor het graag!


Afbeelding

troi
Berichten: 17038
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:25

Waar woon je? Ik ken namelijk een kundige instructeur die met regelmaat in regio stadskanaal komt lesgeven.

edit, ik zie al siddeburen, dat is wel een flink stuk verwijderd van stadskanaal. Tenzij je vervoer hebt? PB anders even.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38804
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Westernles -> bitloze beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:34

Verplaatst van [WN-AM naar EA-GZ]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Westernles -> bitloze beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:40

Je zegt dat je NH doet, volg je een programma? Bij NH volgens Parelli ga je uiteindelijk ook bitloos rijden, en als het niet lukt om bitloos westernlessen te volgen, kun je misschien kijken of je een Parelli instructeur kunt vinden die je bij het Finesse stadium kan helpen...

troi
Berichten: 17038
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:43


Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 15:44

@Troi. Ik beschik helaas niet over een eigen vervoer. Het kan dus eigenlijk alleen maar bij mij op locatie.

@Cassidy. Ik volg niet de levels van Parelli. Ik heb les gehad van iemand die dat wel deed, maar die vond ik veel te duur. En die persoon was ook meer voor het grondwerk en niet voor het rijden. Ik vond haar houding en gedrag ook net even te agressief voor mij en mijn paard.

Ik vind het ook altijd lastig. Iets lezen of zien en het nadoen is niet zo moeilijk, maar het goed doen. Ik krijg eigenlijk nooit een resultaat van minx te zien en wil daarom ook graag iemand in Real Live die mij corrigeert en er ook verstand van heeft.

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 15:51

troi schreef:


Heel erg bedankt.
Ik heb met de mensen uit Marum wel eens gemaild net als bij Musselkanaal. Dat was bij hun en het was te duur om bij mij te komen omdat ik de enige was. Maar dat kan ik nog wel eens proberen.
Van Alida uit oostwold heb ik al les gehad bij haar op haar paarden en bij mij. Bij haar ging alles goed, maar bij mij klikte het niet zo goed. Ik ben altijd heel lief voor mijn paardje en ik schrok er behoorlijk van toen zij op die van mij zat omdat ik een onderdeel niet begreep. Dat klikte niet zo goed.
Maar zo kan ik nog wel doorgaan... Mijn budget is niet erg groot. En ik heb geen vervoer om ergens anders te komen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:51

Definieer "ik vond haar te agressief"?
Bij training met paarden moet je inkomen in een intensiteit die aankomt. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan.
En als jouw tinker echt heel stoicijns is, en op hele zachte aanwijzingen niet reageert, moet je harder inkomen, in een intensiteit die aankomt. Hoeft maar een keer. De volgende keer weten ze wat er komen gaat als er geen reactie komt. Zo maak je je paard lichter, gevoeliger. Eis je geen reactie, dan stomp je hem af, dan krijg je ruis.

Als jij geen vooruitgang ziet bij je paard, zou je je misschien af kunnen vragen of het niet komt doordat je te lief voor haar bent.

troi
Berichten: 17038
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Westernles -> bitloze beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:59

Uit jouw verhaal krijg ik ook het vermoeden dat cassidy nog wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Je tink vind het waarschijnlijk helemaal prima om te doen alsof hij heel langzaam is en niks begrijpt terwijl hij stiekum wel eens een erg slimme zou kunnen zijn die prima weet hoe hij zijn baasje zover krijgt dat hij lekker niet hoeft te galopperen... Ik weet wel dat Alida erg goed is met paarden, en ze zo doorgaans erg goed doorziet (wellicht zou je even op je tanden moeten bijten en haar een paar keer de kans moeten geven je paardje door te rijden, ik denk dat je verbaast staat hoe snel hij zich ontwikkeld).
Maar goed, dat is off topic.

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:18

Ja dat klopt ook wel, maar ik wil daar juist ook graag iemand voor die mij corrigeert. Wanneer ik hem namelijk aanpak krijg ik dat de volgende keer terug in bokken, staanblijven en achterwaards gaan. Ik zoek iemand die me daar in gebegeleid en me niet om alles hem laat aanpakken wat voor hem al heel goed is. Dat ik weet hoe ik het, het best kan doen dat het ook echt effect heeft. Alleen heb ik het idee dat ik het erger maak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Westernles -> bitloze beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:23

Ik denk zomaar dat je het idd erger maakt

Ik snap dat je budget beperkt is, maar ik zou haar uit handen geven bij iemand die hem - desnoods met bit - voor je op de rails zet. Kun je altijd nog terug naar bitloos als je haar terugkrijgt.

Want ik vrees dat dit anders niet goed gaat komen...

troi
Berichten: 17038
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:25

Dan is Alida nog niet zo'n gekke keuze hoor..

rieneetje1
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-02-11

Re: Westernles -> bitloze beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:58

Als je geen vervoer hebt zal het wel moeilijk worden denk ik.
Er zit een hele goeie bij jullie in de buurt.
Namelijk in Diever.
Trail Ranch van Jan en Sascha.
www.trailranch.nl