Recente ervaringen Stal Doorstap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Recente ervaringen Stal Doorstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:43

*zucht* Fijn dat mijn post verwijderd is terwijl ik hem nog aan het bewerken was.

Anyhow.
Ik heb pas geleden een paard daar voorbij zien komen die ik kende van stal. Paard had op stal een zware peesblessure, daar stond helemaal niks over vermeld op de site. Dus wellicht zegt dat ook iets.

In zijn algemeen sprekend:
- Het valt me op dat in alle topics over deze stal nieuwe profielen reageren, enkel positief.
- Waarom zet je een disclaimer op de site neer over "rijden met reddingsvesten" "omdat een paard altijd kan struikelen"? Sure.
- Keuren lijkt me wijs, zeker als ik zie in wat voor prijzen je tegenwoordig al belandt. Ze stonden vroeger bekend als lage prijsklasse handelsstal...
- Houd er rekening mee dat een bedrijf draait om WINST. Het geld dat je daar uitgeeft is dus in negen van de tien gevallen minder "waard" dan wanneer je het zou besteden bij een particulier.

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Recente ervaringen Stal Doorstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:14

Soms vraag ik me af waarom oude eigenaren (dus ook zonder het te vertellen) hun paard doorverkopen aan een handelaar met een gebrek, neem dan zelf je verantwoordelijkheid en laat het dier inslapen of hou het maar denk er niet nog even geld voor te vangen.

Peesblessures kunnen genezen en je kan nog jaren plezier hebben van zo'n dier. Paarden staan vaak maar korte tijd op een handelsstal en vaak is er weinig bekend over de voorgeschiedenis.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:32

upendo schreef:
- Houd er rekening mee dat een bedrijf draait om WINST. Het geld dat je daar uitgeeft is dus in negen van de tien gevallen minder "waard" dan wanneer je het zou besteden bij een particulier.


Een handelsstal mag natuurlijk gewoon winst maken. Daarvoor krijg je een stukje "garantie" terug en is het makkelijker om een paard weer terug te brengen als er sprake is van een (verborgen) gebrek. Daar mag best wat tegenover staan.
Dat je bij een particulier goedkoper uit bent is een illusie. Ook particulieren weten de prijzen wel te vragen; garantie krijg je tot de voordeur.

Lees ajb heel goed de voorwaarden die Stal Doorstap op haar website heeft gepubliceerd.

Zo geeft de stal bij punt 4 A en verder toegelicht bij 4 B een inruilgarantie af. Deze zelf opgestelde inruilgarantie mag best verder gaan dan de wettelijke verplichting inzake consumentenkoop maar mag niet minder zijn. De stal stelt hier bijvoorbeeld dat "teruggave van het geld niet mogelijk" is, maar dat ligt toch echt wel even anders. Als het paard bijvoorbeeld ingeruild wordt als gevolg van 'non conformiteit' het paard beantwoordt niet aan hetgeen je hebt gekocht (bijvoorbeeld als er sprake is van een verborgen gebrek) dan moet Doorstap in de gelegenheid worden gesteld om een ander (vergelijkbaar in prijs en kwaliteit) paard aan te bieden. (Het is niet aan Doorstap om te bepalen wat zij dan vergelijkbaar vinden; kort gezegd: als jij een KWPN-er hebt gekocht, kunnen ze niet met een tinker aankomen). Kan Doorstap dat niet binnen een redelijke termijn, dan behoort deze (wettelijk gezien) het aankoopbedrag terug te betalen.

Stal Doorstap mag daarbij geen bijbetaling eisen. Behalve als Doorstap kan aantonen dat het paard het gebrek niet had op het moment van verkoop. Want dat is nu precies het voordeel van consumentenkoop (en het kopen bij een handelaar). Op het moment dat zich een gebrek openbaart binnen een half jaar na aankoop en het is onduidelijk/niet aantoonbaar of het nu wel of niet aanwezig was op het moment van verkoop, dan ligt de bewijslast hiervoor bij de verkoper; Doorstap dus. Wat ze ook beweren in hun zelf opgestelde voorwaarden.

Ook de artikelen 8 en 9 zijn zeer discutabel.
Op het moment dat Doorstap aantoonbaar heeft gezwegen over gevaarlijk gedrag van een paard dat zij verkopen, dan zijn ze wel degelijk aansprakelijk voor (gevolgen van) schade welke door dat paard wordt veroorzaakt.
In artikel 9 dekt Doorstap zich o.a. in tegen stalondeugden. Stalondeugden (weven, luchtzuigen, kribbebijten) zijn verkoopvernietigend. Wel moet dit binnen 1 week na verkoop door een DA worden geconstateerd.

De voorwaarden van Doorstap rammelen dus aan alle kanten. Het is dus oppassen geblazen met wat je tekent en ik zou dat zeker ook niet zomaar doen. Overigens zijn koopovereenkomsten met dit soort voorwaarden erin waardeloos, omdat ze de wettelijke basis ontberen.
Laatste advies: koop geen paard met een gebrek of waar werk aan is, zonder dat dit gebrek door een veearts is geconstateerd (dus o.b.v. een keuringsrapport); anders weet je niet precies waar je voor tekent en kan elk ander gebrek daaronder worden geschoven.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-06-17 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SayaJones

Berichten: 11940
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:43

Moderatoropmerking:
In overleg is besloten dit topic te heropenen, daarbij willen we jullie wijzen op de regels die gelden op bokt en specifiek op Ervaringen en diensten.

We laten op bokt al veel meer toe dan de meeste andere sites, waar je helemaal niet over bedrijven mag praten. Juist omdat we het belangrijk vinden dat bokkers zich goed kunnen informeren over een bedrijf, laten wij zowel positieve als negatieve reacties toe. Deze moeten wel voldoen aan een aantal voorwaarden, omdat we zowel de schrijver van de post als onze site wel willen beschermen tegen aanklachten wegens laster.
Wat niet mag, is zeggen 'ik waarschuw voor' en 'koop nooit bij', wat wel mag is een eigen ervaring (dus niet van horen zeggen, je moet dingen zelf meegemaakt hebben) opschrijven op een neutrale manier en dat is waar het bij verwijderde berichten vaak aan schort.
Liever dan berichten te moeten verwijderen, zien wij dat ze op een dusdanige manier volgens de regels zijn geschreven, dat we ze wel kunnen laten staan, omdat we dus belang hechten aan het goed informeren van de rest van de bokkers.
Een bericht dat niet een eigen ervaring is, maar wel (algemene) informatie geeft waar de TS en lezers wat aan kunnen hebben, in dit geval over kopen bij handelsstallen en wat dan je rechten en plichten zijn, mag ook blijven staan.

diablolover
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:07

Ook ik ben aan het overwegen om naar een paard te gaan kijken bij stal doorstap.
Het zou gaan om een Z1 KWPN ruin, 10 jaar van Ulando x Renovo x Positief. Hij zou heel braaf zijn en een goed leerpaard zijn.
De vraagprijs bedraagt €7900. Iemand een idee waarom dit zo weinig is (verborgen gebrek)?
En enige tips als ik naar zo'n paard ga kijken?

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:23

diablolover schreef:
Ook ik ben aan het overwegen om naar een paard te gaan kijken bij stal doorstap.
Het zou gaan om een Z1 KWPN ruin, 10 jaar van Ulando x Renovo x Positief. Hij zou heel braaf zijn en een goed leerpaard zijn.
De vraagprijs bedraagt €7900. Iemand een idee waarom dit zo weinig is (verborgen gebrek)?
En enige tips als ik naar zo'n paard ga kijken?


De vraag is of hij echt zo braaf is natuurlijk en of hij nog heel is.
Laten keuren door je Eigen dieranarts is stap 1, inclusief foto's en bloedje laten trekken, maar dat zou ik sowieso bij elk paard van die prijsklasse doen, waar hij ook weg komt.
En neem meteen 1e x iemand mee met kijk op paarden, die kan de scheve en kansloze er zo uitvissen, wat betreft Z1, ieder paard met 4 benen kan Z worden he!? Dat is vaak ook handigheid van de ruiter en de vraag is hoe is hij Z geworden, gewoon hele traject doorlopen met een ruiter en de halve wereld gezien of door iemand die verrekte handig is in 1 x in het Z gestart op een thuiswedstrijd, winst gereden en tada!! HIj is Z met winst.

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:25

Zorg dat je er zeer vroeg bent (dus minimaal een kwartier en liever een half uur voor de afspraak), laat het dier klinisch en röntgenologisch keuren door je eigen dierenarts. Ga minimaal 2x en rijdt beide keren en spreek duidelijk af, op papier door beiden getekend, dat je het volledige bedrag terug wil als het dier tijdens de proefperiode niet blijkt te voldoen aan hoe zij het dier voorgesteld hebben.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:32

diablolover schreef:
Ook ik ben aan het overwegen om naar een paard te gaan kijken bij stal doorstap.
Het zou gaan om een Z1 KWPN ruin, 10 jaar van Ulando x Renovo x Positief. Hij zou heel braaf zijn en een goed leerpaard zijn.
De vraagprijs bedraagt €7900. Iemand een idee waarom dit zo weinig is (verborgen gebrek)?
En enige tips als ik naar zo'n paard ga kijken?



Die staat al behoorlijk lang te koop (al sinds mei vorig jaar, maar dan via een andere eigenaar). In een van haar eigen advertenties (nog te vinden via Google) staat "Castor zal nooit bokken of steigeren, maar heeft wel een ruiter/amazone nodig die niet bang aangelegd is en hem af en toe weet te overtuigen" en "kan soms " veel" paard worden onder het zadel. ( vind veel spannend)"

Klinkt niet zoals Doorstap hem omschrijft. " Castor is hier ontzettend nuchter, meteen vanaf de eerste dag en bij ons te rijden door beginnende ruiters. [...] een makkelijk prachtpaard".

En op sommige van de oude foto's die in de zomer genomen zijn vind ik zijn manen nou ook vrij wild eruit zien. Het is volkomen speculatie maar het eerste waar ik aan denk is zomer eczeem.

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 08:53

Op Facebook staat hij in november 2017 voor €7000,- te koop
Laatste wedstrijd in de KNHS database 16-12-2017

Afbeelding

boontje70
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:14

Mizora schreef:
Niet persoonlijk gekocht, wel weer recent een paard gezien dat daar vandaan kwam voor a) sowieso te veel geld en b) bleek hij ook nog eens niet gezond (maar zelfs als hij gezond was geweest was hij nog te duur geweest).

Edit: dat paard was in de afgelopen 3/4 maanden daar gekocht, dus wel recent.

klopt had ook een tinker op speurders, niet goed gekeurd vroeg ze 3950 euro voor.
ook veel te duur.

Getup

Berichten: 8326
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:50

Vind de prijs ook niet zo laag voor een tuigpaard, dat Z loopt. Als hij je ligt, heb je er vast een fijn paard aan. Maar als hij zo makkelijk was, stond hij niet daar. Kan ook gewoon een paard zijn, wat de meeste mensen niet past en jou toevallig wel. Wel zelf laten keuren etc

Kimxros
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:50

Ik heb nou mijn pony van stal doorstap echt ene schatje

Charaz

Berichten: 24339
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Recente ervaringen Stal Doorstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:02

Wat leuk, welke pony heb je gekocht?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Recente ervaringen Stal Doorstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:39

Aangezien hier al een topic over loopt plaats ik hier een slotje.