Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Het in kaart brengen van de gewrichten, ervaringen?

 
Profiel   

Dit wordt een heel lang verhaal, maar denk dat het dan wel het duidelijkste blijft.

Ik heb een Tinker van 2,5 jaar. In het begin heeft hij een slechte start gehad, vanwege dat hij geen zuigreflex had. Hij is dan groot getrokken met de fles. Toen hij 6 maanden was, heeft hij wel eens zijn knie op slot gehad. Hiervoor is hij scheef bekapt geworden en is erover heen gegroeid. Doordat hij het een jaar niet meer heeft gehad, hebben we besloten om hem recht te laten bekappen.

Onlangs is hij heel raar gaan doen met zijn been. Daarbij is het een heel energiek paardje, maar weigerde rechtsom in de galop aan te springen (niet rijden, maar los in de bak). Daarbij viel mij op dat hij zijn staart verkeerd droeg.

Vrijdag is de fysiotherapeut geweest. Zijn broekspieren (hamstrings) zaten helemaal vast, aan de rechterkant was het zelfs zo erg dat een been hoger werd opgetrokken, waardoor dat been korter was.
Ze gaf me als advies om hem weer scheef te laten bekappen.

Verschillende hoefsmeden gevraagd, wat hun visie hierop was, maar elke hoefsmid zei weer iets anders. Doordat ik Diergeneeskunde studeer in Gent (1e jaars- dus weet nog niet voldoende) en ik gewoon echt niet meer weet wat goed is, ben ik het op school gaan vragen.

Er waren 2 mogelijkheden wat er nu aan de hand was:
1. Verkeerd bekapt, waardoor zijj spieren zo vast zaten.
2. Al die tijd verkeerd bekapt, waardoor zijn gewrichten verkeerd gegroeid zijn.
Hij gaf het advies om een dierenarts te laten komen, om de gewrichten in kaart te brengen en dan zo verder te kijken wat er nu aan de hand is.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Mijn dierenarts komt vrijdag, maar vind het erg spannend, daarom vraag ik dit.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-17 20:52 



 
Profiel   

Ik kan je helaas geen berichtje schrijven waar je iets aan hebt.
Wel ben ik enorm benieuwd naar de uitslag en wat nu de reden is geweest.
Heftig verhaal wel.. Ik wens je heel veel succes en sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 22:29 



 
Profiel   

Super bedankt! Ik laat je wat weten als de dierenarts vrijdag is geweest.

Ik vind het vooral erg, dat er geleerde mensen "of zich voordoen tot" verkeerde adviezen geven. Je gaat als leek ervan uit, dat het advies goed is.. maar je moet zo op je hoede zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 22:38 



 
Profiel   

Ik zou een van de van nassau's vragen om advies

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 22:41 



 
Profiel   

no foot, no horse!
De hoeven zijn enorm belangrijk voor de algehele gezondheid van het paard.
Maar als leek moet je er inderdaad maar vanuit gaan dat de geleerde je passend advies geeft. Je hoort nu eigenlijk zoveel van verschillende kanten dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 22:47 



 
Profiel   

Ik heb contact gehad met een van de leerlingen van de Gebr. Nassau. Die zei dus het ijzer.
Ik wil nu even afwachten wat er uit de foto's komt, zodat er een passend behandelplan gaat toegepast worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 10:38 



 
Profiel   

Jackie25 schreef
Ik heb contact gehad met een van de leerlingen van de Gebr. Nassau. Die zei dus het ijzer.
Ik wil nu even afwachten wat er uit de foto's komt, zodat er een passend behandelplan gaat toegepast worden.

Ik zou hier geen leerling voor nemen, maar een van hun zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 11:08 



 
Profiel   

Dat been waar hij raar mee doet nu, is dat hetzelfde been als waar hij zijn knie op slot had?

Ik zou sowieso de knieen eerst na laten kijken, het kan zijn dat hij toch die ene knie ontlast heeft al die tijd en dat daarom zijn broekspieren vast en scheef zijn gaan zitten.

Knie op slot kan ook zorgen voor ontstekingen e.d. in dat gebied waar paarden langer last van kunnen hebben dan je soms ziet.
Binnendoor bekappen kun je altijd proberen..ik zou er persoonlijk geen ijzers onder doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 13:49 



 
Profiel   

Dat is inderdaad hetzelfde been! Vrijdag worden alle gewrichten nagekeken. Ik wil nu echt weten wat er precies aan de hand is. En beter het zekere dan het onzekere nemen en alles laten nakijken.

Op de kliniek geven ze aan dat ze het überhaupt vreemd vinden dat mijn paard de knieën op slot heeft gehad. Dit komt normaal voor bij hele grote paarden. Toen ik vertelde dat bijna alle veulens (van waar ik gestald sta) de knieën op slot hebben gehad en allemaal dezelfde hoefsmid hebben. Kon die eigenlijk met 90% zeker zeggen dat het door verkeerd bekappen lag.

Het is natuurlijk nu de vraag of door het verkeerd bekappen zijn gewrichten verkeerd zijn gaan groeien. Ik heb dan nog enigszins het geluk dat Flinn 2,5 jaar is, waardoor er nog iets van verkeerde stand gecorrigeerd kan worden.

Toen hij de knieën op slot heeft gehad, is hij binnendoor bekapt geworden. De kliniek geeft aan dat als hij het al een jaar niet meer heeft gehad, en gewoon recht bekapt is geworden. Dat het eigenlijk zijn knie niet meer kan zijn (mits goed gegroeid). Daarnaast vertoont hij pas sinds 2 weken dat hij last heeft. Ik denk dan natuurlijk wel dat het steeds iets erger is geworden, waardoor het nu pas zichtbaar is.

Daardoor wil ik nu niet meteen iets gaan proberen of veranderen aan zijn hoeven, zonder dat ik weet of het überhaupt een goede verbetering levert. Daarbij zou bv het binnendoor bekappen of ijzers eronder momenteel een slecht effect kunnen leveren, waardoor ik misschien verder van huis ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 14:21 



 
Profiel   

Ik kan alleen maar zeggen..heel erg verstandig! ik ben benieuwd wat er uit gaat komen, overigens ken ik redelijk wat jonge paarden die knie problemen hebben gehad. {varierend van slappe kniebanden, tot echte patella fixatie, en ontstekingen bij het kniegewricht} en dat waren niet allemaal hele grote paarden dus dat hoeft niet.

Het is wel vreemd dat alle veulens dezelfde problemen en dezelfde smid hebben..houd ons op de hoogte en veel succses!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 14:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen