Fijne, avontuurlijke manege omgeving A'dam/Haarlemmermeer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akeleintje
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-06-18

Fijne, avontuurlijke manege omgeving A'dam/Haarlemmermeer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 00:33

Hooi allemaal,

Ik ben vijftien jaar en heb zo'n zeven jaar rijervaring op recreatief/Engels (?) vlak, maar ik merk dat ik me naar een andere richting wil wenden. Ik voel me erg aangesproken door het Westernrijden en zou het graag willen leren. Ook wil ik meer buitenrijden en wat doen aan cross country, ik wil me verdiepen op het gebied van natural horsemanship en ik wil meer begrip ontwikkelen over de werking het paard zelf en de invloed van de ruiter daarop en ik zou willen leren mennen. Kortom, ik wil mijn hippische vaardigheden verbreden en inzetten op een avontuurlijke wijze.

Een jaartje terug was ik langs geweest op stal 't Reelaer te Raalte en ik was razend enthousiast over die stal! Het was zo ongeveer wat mijn ideaalbeeld is van paardrijden: crossen, leuke, veel verschillende paardjes en avontuur! Helaas is Raalte iets te ver weg voor mij, gezien ik woon in Badhoevedorp.

Ik rijd sinds ik begon met paardrijden op een kleine manege in Amsterdam en vat het niet verkeerd op, ik heb er leuke tijden gehad, maar de laatste jaren ligt het me gewoon niet meer zo goed. Ik ben gepassioneerd over paardrijden en ik blijf er wekelijks rijden om mijn vaardigheden niet te verliezen, maar het zit me niet lekker. Ik wil bijleren, maar mijn manege sluit niet aan op mijn behoeftes. Ik wil niet zeggen dat ik het niveau van mijn manege overstegen ben ofzo, integendeel! Ik merk alleen dat ik niet geholpen word als ik daarom vraag. Er is niet bepaald een gelijke verdeling van de aandacht in de lessen. Bepaalde ruiters (waaronder ik) worden simpelweg op een pony gezet en moeten zelf maar een beetje aan gaan klooien, terwijl bepaalde, meer bij de eigenaresse en instructrice geliefde ruiters constant worden geholpen, verbeterd en geassisteerd. Ik baal daarvan en denk dat het voor mij beter is om een plek te zoeken waar ook ik kan leren, want ik ben ontevreden met mijn vooruitgang qua ruitertechnische vaardigheden en ik vind het eigenlijk onredelijk om wekelijks naar de manege te gaan 'omdat ik gewoon wil blijven paardrijden'.

Ik merk ook dat ik het holistische plaatje niet goed in mijn hoofd heb tijdens de les, ik weet niet waar ik in het geheel, over het algemeen naar streef. Ik wil mijn paard begrijpen, ik wil dat ik met plezier kan paardrijden en dat mijn paard er plezier in heeft en ik wil vaardig zijn. Ik weet wel ik specifieke gevallen hoe ik moet handelen, in expliciete gevallen altijd, maar niet als mijn paard gewoon loopt, maar niet optimaal. Ik heb niet het gevoel, ik kan niet aanvoelen wanneer ik mijn paard goed laat lopen en ik weet niet wanneer ik rijd wat ik moet doen om het te perfectioneren. Ik weet niet precies wat er gebeurt in het lichaam van het paard en waarom het goed is als hij nageeflijk loopt. Ik merk dat ik dat begrip niet heb en dat frustreert me, dus ik wil dat gaan leren en op een nieuwe manege in de praktijk meer gaan ontwikkelen.

Om een heeeel lang verhaal kort te maken (ughhhh sorry voor mijn langdradigheid), ik ben op zoek naar een manege, klein, groot wat dan ook, die meer past bij mijn idealen. Ik vind het vooral belangrijk dat de instructeurs naar je luisteren en bereid zijn je te helpen en dat de sfeer gezellig is, in de omgeving van Amsterdam/Haarlemmermeer. In ieder geval niet té ver van Badhoevedorp. Hebben jullie misschien ideeën qua maneges, stalletjes, boerderijtjes waar ik een kijkje zou kunnen nemen? Of een adresje waar je western zou kunnen leren rijden, want dat lijkt mij erg interessant.

Alvast heel erg bedankt! <3

gr_roos
Berichten: 7571
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Fijne, avontuurlijke manege omgeving A'dam/Haarlemmermeer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:04

Wat betreft horsemanship enz kan je eens kijken bij de zonnehoeve (voorheen Bos en vaart) in Haarlem.

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:25

Natural western riding centre in Aalsmeer? Op stal Wennekers wordt privéles op Western paarden gegeven door Viviane4horses en Jamie Verkerk western horses.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:31

Ik begrijp heel goed je frustratie en je "honger" naar meer kennis. Als je het kan betalen: neem les van Karmie Stroeve en er gaat een wereld voor je open. :)