Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:13

Dubbel aangelijnd hoeft niet en warm water ook niet.
Veilige aanbindplek wel, stromend koud water en stroom en een trailer plek vind ik fijn.
En licht.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:22

Tja voor mij dus wel. Mensen vinden vaak dat een ongeluk altijd kan gebeuren, maar heel veel letsel komt voort uit ondeugdelijke huisvesting. En aangezien veiligheid voor paarden hun eerste prioriteit is, vind ik dat ik het aan mijn paard verplicht ben om daar voor te zorgen.
En, no offence, ik ben zelf ook gewoon een amateur :) , maar denk dat de meeste van jullie paarden niet zo gereden worden dat ze binnen tien minuten het schuim tussen de billen hebben staan. Onze paarden worden daarom nagenoeg na elke keer rijden met warm water gedoucht.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:10

Nou prima toch? Ieder zijn ding en wensen. Dat mag ook.
Alleen denk ik dat je toch op de grotere luxere stallen uitkomt als je in elk geval al graag een wasplaats of / en poetsplaats wilt.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:10

Als mijn paard na 10 min schuim tussen zijn billen heeft, zou ik me serieus afvragen waar het mis gaat in de training. :)
Mijn warming up alleen duurt al 10 minuten of langer bij de 25+km ritten die we maakten, zo’n 3-4x per week. Dat schuimt komt dan later pas. En na een goede cooling down is het prima om hem af te koelen en het zweet er af te spoelen met koud water als het warm weer is.

Maar hee, ieder zijn ding voor zijn paard. Ik heb er nog niet zo lang geleden nog 1 bijna zien ophangen tussen 2 touwen. Ik heb liever een balk of ring aan de muur om de mijne aan vast te zetten. Daar is hij ook een stuk braver.

Maar met deze eisen en geen concessies willen doen snap ik wel dat je geen pensionstal kunt vinden. Want met jij wilt, kom je toch weer in de luxere stallen, met minder buiten en bak(ken) erbij of verder weg. Want ergens in Nederland zal er best zo’n stal zijn :j

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:12

Nikass schreef:
Omdat ik geleerd heb van mijn professionele paardenman hoe gevaarlijk een balk of hek kan zijn.
En wat betreft koud water, ik sta zelf nooit onder een ijskoude douche, en ik begrijp heel goed dat mijn paard het ook verschrikkelijk vindt.
Daarnaast is koud water na intensief sporten (en dat is wat onze paarden doen als ze gereden worden) echt niet gezond.

Als die sporters die na een inspanning in een okbad gaan zitten en de evening en endurance paarden die worden naverzorgd met ijswater dan?

Koud water in de zomer kan ik niet mee zitten. Benen en staart in de winter ook niet. Helemaal wassen doe ik swinters sowieso niet.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:43

Daihyo schreef:
Als mijn paard na 10 min schuim tussen zijn billen heeft, zou ik me serieus afvragen waar het mis gaat in de training. :)
Mijn warming up alleen duurt al 10 minuten of langer bij de 25+km ritten die we maakten, zo’n 3-4x per week. Dat schuimt komt dan later pas. En na een goede cooling down is het prima om hem af te koelen en het zweet er af te spoelen met koud water als het warm weer is.

Maar hee, ieder zijn ding voor zijn paard. Ik heb er nog niet zo lang geleden nog 1 bijna zien ophangen tussen 2 touwen. Ik heb liever een balk of ring aan de muur om de mijne aan vast te zetten. Daar is hij ook een stuk braver.

Maar met deze eisen en geen concessies willen doen snap ik wel dat je geen pensionstal kunt vinden. Want met jij wilt, kom je toch weer in de luxere stallen, met minder buiten en bak(ken) erbij of verder weg. Want ergens in Nederland zal er best zo’n stal zijn :j


Nou ik ga maar niet in discussie over de training. Je komt hier ook weinig ruiters tegen die professioneel in Duitsland geschoold zijn, dus ik begrijp wel dat jij niet weet waar ik het over heb.
Overigens zijn ook basis ruiters in Duitsland al beter opgeleid dan in Nederland.

Het is niet het hele jaar door warm weer, en ook met warm weer sta ik nooit onder een ijskoude douche. Mijn paard is ook gewoon warmbloedig en heeft ook geen behoefte aan een koude tuinslang op haar lijf. Ze is braaf hoor, maar genieten is het niet bepaald. Ze spant al haar spieren aan in afwachting van de koude straal. Misschien is het voor jou prima, maar voor haar niet.

En ja, al eerder heb ik aangegeven dat het gebrek aan goede huisvesting in Nederland voor mij de reden is dat ik geen paard meer zal nemen. Het paard dat ik heb zal ik met liefde verzorgen tot haar dood, maar ik pas er voor om opnieuw altijd in een situatie te verkeren waarin je consessies moet doen ten opzichte van het welzijn van je paard. Helaas willen mensen koste wat kost een paard en nemen ze de concessies voor lief. Ik kan dat met mijn geweten niet overeen komen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:46

Emptywords ik weet niet wat de visie is van eventing of endurance sporters. Daar kan ik niets over zeggen.
Met wassen bedoel ik niet met shampoo ofzo. Maar met warm water en een harde borstel. In de winter een half jaar het zweet er op laten zitten is ook zo wat hè

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:55

Nou prima toch, Nikass. Er is geen stal in de buurt van Arnhem die aan je eisen voldoet, dus laat je je paard lekker staan waar die staat en stop je er hierna mee.
Ik denk dat dat de conclusie voor jou moet zijn na 83 bladzijden :+

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:07

Fitzroy schreef:
Nou prima toch, Nikass. Er is geen stal in de buurt van Arnhem die aan je eisen voldoet, dus laat je je paard lekker staan waar die staat en stop je er hierna mee.
Ik denk dat dat de conclusie voor jou moet zijn na 83 bladzijden :+


Lijkt me dat ik zelf bepaal wat de conclusie is, en of ik om me heen blijf kijken of ik iets kan vinden dichterbij?
Ik heb nu namelijk nog steeds een geweldig paard en voor haar zal ik altijd blijven streven naar een plek die zo dicht mogelijk bij het ideaal plaatje past. Dat dat niet zonder consessies kan weet ik allang.
Ik weet ook dat men mij soms heel vervelend en veeleisend vindt, maar dat boeit me niet. Mijn belang is mijn paard, en niet of mensen mij aardig vinden.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:19

Zelf loste ik probleem warm water op met een waterkoker, emmer water en een spons.

Ik heb nooit zo ervaren dat een paard tussen 2 palen vastzetten veiliger is.

Heb ze meegemaakt die hele rare circustrucjes daarmee uithaalde en dat leek me ook niet heel fijn voor de nekwervels.

Dus denk dat beide manieren van vastzetten risico's meebrengt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:24

Dat geloof ik ook wel, mijn paard is ook niet zo moeilijk en die zet ik wel eens anders neer. Maar wij zijn met zijn 2en en hebben meerdere paarden ;)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:30

Maar als jouw vriend professioneel ruiter is, gaan er dan geen deuren voor jullie open op dergelijke stallen?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:48

Een beetje, maar binnen grenzen uiteraard.

Maar ik trek me wel even terug uit dit topic. Ik krijg het gevoel dat ik niet zo welkom ben als ik (te) kritisch ben. En ik vind het vooral treurig als men denkt dat het niet kunnen vinden van een geschikte stal aan mij ligt, ipv aan het beroerde stallen aanbod.

Succes iedereen Y;(

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:54

Nou Nikass, ik denk dat het geen reet te maken heeft met hoe kritisch je bent op stallen, maar op de toon die je aanslaat.

Citaat:
Je komt hier ook weinig ruiters tegen die professioneel in Duitsland geschoold zijn, dus ik begrijp wel dat jij niet weet waar ik het over heb.
Overigens zijn ook basis ruiters in Duitsland al beter opgeleid dan in Nederland.

Alsjeblieft zeg, kalmeert je tieten en behandel de ander zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Net als verwachten dat iemand wel even een lijst voor je maakt of je even dingen vertelt over stallen die je zelf ook te weten kan komen als je even belt. Sorry hoor, maar verhef je derriere van je sofa en verzet zelf het werk. Jij hebt een vraag, niet wij.

/bitchmodus uit

Fijne dag verder!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:17

upendo schreef:
Nou Nikass, ik denk dat het geen reet te maken heeft met hoe kritisch je bent op stallen, maar op de toon die je aanslaat.

Citaat:
Je komt hier ook weinig ruiters tegen die professioneel in Duitsland geschoold zijn, dus ik begrijp wel dat jij niet weet waar ik het over heb.
Overigens zijn ook basis ruiters in Duitsland al beter opgeleid dan in Nederland.

Alsjeblieft zeg, kalmeert je tieten en behandel de ander zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Net als verwachten dat iemand wel even een lijst voor je maakt of je even dingen vertelt over stallen die je zelf ook te weten kan komen als je even belt. Sorry hoor, maar verhef je derriere van je sofa en verzet zelf het werk. Jij hebt een vraag, niet wij.

/bitchmodus uit

Fijne dag verder!


Nou ja zeg "verwacht" kan jij niet lezen ofzo? En het stukje tekst dat je quote is een reactie óp, maar dat is je ook niet opgevallen?
In elk geval bevestig jij hierbij het beeld van het treurige niveau van sommige mensen met paarden.
Dus ik ga terecht weg hier.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:20

Gelukkig maar. Doei!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 15:26

Bijzondere wending krijgt dit topic :')

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 15:31

Het is een beetje de toon wel hoor, wat mij ook stoort :D Het hoeft zo toch niet te gaan, jij hebt jouw mening (mbt dat koude water, google maar eens, paarden kunnen meer hebben dan we denken en hebben een heel ander gestel dan wij mensen. Dat jóuw paard graag warm water wil, dat kan een voorkeur zijn ;) ) anderen hebben een andere mening. Prima toch? Maar om ons nu allemaal te bestempelen als “treurig niveau” puur omdat we jouw mening niét delen.. Jammer en dat hoeft niet.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 16:02

Regen is ook niet warm :+

Dat t treurig gesteld is met goede plekken, dat klopt wel. Overal is wel iets. Maar goed voor mij is het belangrijkste dat m’n paard gelukkig is. Vanmorgen haalde ik d’r uit de wei waar ze lekker tussen de anderen in stond te eten. Dan denk ik wat zeur ik soms toch ook. Beest is blij, ziet er goed uit, heeft vriendjes. Wat maakt t dan uit dat er soms wat weinig stro in de box ligt (wat echt sporadisch is) of dat ik een keer denk van hoop dat ze met dit hooi de nacht door komt.

Op de vorige stal was altijd genoeg hooi en stro en kwam ze helemaal in galop van achter naar voor door de wei gegaloppeerd al hinnikend. Dat kwam dus omdat ze dus gewoon niet gelukkig was in de kudde. Nu moet ik d’r achteruit de wei plukken en dan kijkt ze me echt aan van oh jij hier?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 16:45

En dat is het.
Overal is iets.
En iedereen vindt ook iets anders belangrijk maar ik geloof wel dat “ we” het in principe allemaal uit liefde voor ons paard doen.
Uitzonderingen daargelaten, want er zijn wel degelijk hele slechte stallen hier in de omgeving waar mensen dan toch blijven staan, en gewoon kop in t zand steken.
Maar over t algemeen genomen…. Moet er toch voor een ieder wel enigzins een oké plekje te vinden zijn?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:38

Ze zijn er wel hoor. Gewoon geduld hebben en een beetje schipperen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:41

Ook elk paard is anders, die van mij was ongelukkig op de snippervlucht. Terwijl daar veel paarden gewoon goed staan.

Beetje schipperen is toch overal? Zelfs al heb je ze thuis staan

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:41

Op de goede plekken heb je weinig verloop dus geduld hebben.. (wil niet zeggen dat hoog verloop altijd betekent dat het slechte plek is :D )

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:59

Hier op stal os gewoon helemaal geen verloop. Ik sta er het kortst en dan is 13 jaar.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 18:49

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie die professionele paardenman dan is..