Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:08

Omdat hier veel meer paarden zijn dan stallen, de uitrijmogelijkheden over de Veluwe en omdat we allemaal bereid zijn het te betalen omdat we anders een heel eind moeten reizen denk ik.

Nikass

Berichten: 16720
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:17

Aha, jij denkt dat er rond Amsterdam gewoon meer pensionstallen zijn? Dat is misschien wel zo ja. Maar hoe zou dat dan komen? Het klinkt ergens niet logisch? Of toch juist wel?

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:37

Vraag en aanbod, op zich niet vreemd. :)

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:08

Tot een aantal jaar geleden was het grote verschil tussen het Westen en hier volgens mij vooral dat de paarden hier meer en betere weidegang genoten en we hier beschikken over de "luxe" van natuur in de omgeving.
Als je zag hoe en hoe weinig ze in het westen buiten kwamen, (beperkt aantal uren, beperkte weidegang in de zomer en een paar uurtjes op een klein paddockje in de winter en geen fatsoenlijke buitenrit te maken) dan was het hier royaal en goed.
Maar volgens mij is dat tegenwoordig ook niet meer standaard het geval mede doordat er zoveel meer mensen paarden houden en stallen erg gegroeid zijn.
Daardoor krijg je ook een andere marktwerking.

Ik verbaas me wel over hoe ontzettend exclusief het (mede door de overheid en toename van paardenhouders en uitblijven van grote toename aan stallen) de afgelopen 15+ jaar is geworden om paarden te houden.
De stal waar ik ooit begon in 2007, met 185 euro per maand all in, betaal je nu meer dan 400 euro per maand voor dezelfde box.
Daar zijn wel high-end faciliteiten bij gekomen die een grote investering zijn natuurlijk, en het is prima uit te leggen dat ze nu veel meer vragen ivm hogere kosten, meer paarden dus meer werk hebben, een bepaalde clientèle willen trekken, toename van het aantal mensen die een paard hebben, etc. maar zo'n verschil blijft absurd als je het vergelijkt met "vroeger".

Ik heb mijn paarden inmiddels ruim 5 jaar in eigen beheer staan, wat ik persoonlijk als de grootst mogelijke luxe ervaar (je kunt immers maatwerk voor je dier bieden, hebt niets te schaften met anderen) en vind het ook niet erg daar goed voor te betalen, maar er zijn zat mensen die eigen beheer juist als armoedig zien en een pensionstal de grootst mogelijke luxe vinden.
Misschien ook dat daardoor zoveel onvrede/ verloop ontstaat denk ik soms;
Je kunt op een grotere stal simpelweg geen maatwerk leveren. Dieren moeten in het geboden systeem passen omdat je als pensionhouder anders in de knel komt;
Is het niet kostentechnisch dan wel qua man-uren. In mijn optiek gaat het vaak mis wanneer daar verkeerde verwachtingen ontstaan.
En onderschat de betutteling niet waar veel paardenhouders zich tegenwoordig schuldig aan maken (waar de commercie goed op inspeelt/ aanwakkert, maar dat terzijde).
Dat was vroeger een heel stuk minder en zorgt tegenwoordig ook voor meer frictie tussen pensionhouders/ pensionklanten.
Paarden houden is in essentie namelijk helemaal niet ingewikkeld.

Ik denk dat als meer mensen zich zouden beseffen dat een ander altijd anders voor je dier zorgt, dan jij zelf zou doen, er al een stuk minder onvrede zou zijn.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:23

Denk dat prijzen wel realistisch zijn als je kijkt naar kosten en arbeid. En had met liefde 50 euro per maand extra betaald voor net dat stukje extra aandacht voor een individueel paard. Snap ook dat je als pension houder niet iedereen tevreden kan maken maar de basis behoeften zoals hooi, water, een schone stal en vrije beweging (veiligheid) moeten toch gewoon basis zijn voor iedere bedrijf?

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:08

Vooral de man-uren worden enorm onderschat door de gemiddelde pensionklant :j Neem alleen het in- en uit de weide halen al, is best even een werkje. Tel daarbij bijv een AOV verzekering, vergeten ook veel mensen. Veel klanten kijken alleen naar de kosten van het strooisel, voer en water. Ik denk ook dat de kosten voor vastgoed in deze regio relatief meer gestegen zijn dan in het Westen (heb ik het over laatste 10jr, even de laatste 3 jaren buiten beschouwing) waardoor ook bijv je OG belasting oploopt.

Nikass

Berichten: 16720
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:31

MarjanB schreef:
Denk dat prijzen wel realistisch zijn als je kijkt naar kosten en arbeid. En had met liefde 50 euro per maand extra betaald voor net dat stukje extra aandacht voor een individueel paard. Snap ook dat je als pension houder niet iedereen tevreden kan maken maar de basis behoeften zoals hooi, water, een schone stal en vrije beweging (veiligheid) moeten toch gewoon basis zijn voor iedere bedrijf?


Ja die basisbehoeften lijken me in principe voor elk paard hetzelfde.
Ik wil ook best betalen, maar ik zie vaak niet wat je ervoor terug krijgt, omdat dus de basis al niet goed geregeld is.
Tja arbeid; heel veel moet je vaak toch zelf doen, en kinderen die de paarden uit de wei halen, of de paarden lopen los naar stal..
In elk geval zijn in de regio Amsterdam de duurdere stallen nog rond de 350, terwijl ik in de regio Arnhem, en zelfs Achterhoek, stallen van meer dan 450,- pm zie.
En niet dat die iets bijzonders leveren.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:42

Ja ik betaal liever iets meer dat ik weet dat er iemand met mijn paard loopt die dat kan, keer singeltje van deken weer vastdoet of hoort/ziet aan het lopen dat ie niet goed loopt :j

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:02

Nou dat laatste, hoe vaak ik wel niet iemand geappt hebt van je paard kwam kreupel uit de wei. Of 1 die zowat om ging van de hitte en waar ze dus niet naar keken. Na 10 keer afspuiten met koud water kwam ie weer een beetje op de wereld. Eigenaresse onbereikbaar en dat los je als stalgenoot op Ipv de stalhouder

Nikass

Berichten: 16720
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:15

Ja precies, dat bedoel ik.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:39

Marrit13 schreef:
Vooral de man-uren worden enorm onderschat door de gemiddelde pensionklant :j Neem alleen het in- en uit de weide halen al, is best even een werkje. Tel daarbij bijv een AOV verzekering, vergeten ook veel mensen. Veel klanten kijken alleen naar de kosten van het strooisel, voer en water. Ik denk ook dat de kosten voor vastgoed in deze regio relatief meer gestegen zijn dan in het Westen (heb ik het over laatste 10jr, even de laatste 3 jaren buiten beschouwing) waardoor ook bijv je OG belasting oploopt.

Ja, dat klopt helemaal. Ik bied 3 pensionplekken aan (naast mijn 3 eigen pony's), maar word er niet rijk van zeg maar. Ik reken de manuren al niet eens mee, want dan zou het helemaal niet uit kunnen. Natuurlijk doe ik een singel van de deken vast, of poets ik een oog even schoon, en bel of app de eigenaar als ik iets zie aan een paard. Dat hoort inderdaad bij goede zorg voor je dieren die aan mij toevertrouwd worden. Maar ik bied geen volpension aan en mest dus ook geen stallen van een ander uit (uitgezonderd vakanties, dan nemen we voor elkaar waar). Daar is de prijs dan ook naar. Maar voor sommige mensen is het nooit goed he, vergeet dat niet.
Ik heb klanten gehad, die het raar vonden dat de paarden bij een vrijwel ondergelopen weiland in de winter/vroege voorjaar door hardnekkige regen, maar 2 uur naar buiten gingen. Ja, dat is inderdaad weinig, en niet wat ik wil, maar meer uren buiten mag gewoon niet van mij in zo'n situatie aangezien de paarden dan zich gaan lopen vervelen en de boel kapot lopen. Dan geef ik ze liever extra hooi op stal. Nee, niet in de wei, want teveel gesmeer, te nat en teveel paarden die de anderen wegjagen die net dat hooi nodig hebben.
Ik heb overigens ook al eens mensen gehad die hier wilden komen, maar het raar vonden dat ik geen volle weides had in de winter. Ik weet niet wat er bij jullie groeit in de winter maar bij mij niks. Dus als het gras op is, ja, dan is het weiland kort. In de zomer niet, maar in de winter wel ja. "oh maar ik stond eerder op een stal die hadden heel veel gras in de winter". Ja kan, ik niet.
Daar mag iedereen wat van vinden, maar het is wel zo dat het mijn stal is, en dit mijn voorwaarden zijn en dan is het take it or leaf it. Hard? Misschien, maar alles maar goed vinden op mijn eigen erf waar ik zelf woon, nee. Het is hier geen manege en geen jeugdsoos, en dat weet je als je hier komt staan. Als pensionhouder moet je soms echt op je strepen staan, anders neemt men echt een loopje met je. En nee, jullie niet, maar er zijn echt mensen...

Nikass

Berichten: 16720
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:26

LaDonna, ik begrijp je helemaal, want pensionklanten kunnen echt vervelend en veeleisend zijn -O-
En ik geloof direct dat jij zorg en maatwerk levert, ook lekker kleinschalig, ideaal.

Maar de stallen die de paarden gewoon los naar buiten sturen, 1 x per dag hooi voeren (ja maar ze krijgen genoeg om er de hele dag mee te doen hoor), 1 x per week de boxen leeghalen en het schone stro voor de deur neerleggen (mag jezelf opstrooien, maar we noemen ons wel volpension) en er de rest van de week niets meer mee doen etc etc
Die stallen moeten bij mij niet aankomen met hun dure arbeidskosten. Welke arbeid? Denk ik dan >;)

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:33

Ik ben ook weer eens voorzichtig aan het rondkijken. Op zich staat mijn paard op een fijne plek, alleen staat hij wel 's nachts op stal. En ik begin steeds meer te denken dat dat niet handig is met de spierziekte die hij heeft. Hij draait op stal zijn lichaam wel, maar zijn voeten blijven gewoon staan. Met alle gevolgen vandien voor zijn achterknieën. Zo hypermobiel is hij. Dus zou ik heel graag ergens een 24/7 buitenplek willen vinden. Wel met onbeperkt hooi en schuilstal, want hij is ook nog heel gevoelig voor kou, dus moet hij droog kunnen staan. Hij is 13, met pensioen en rond de 1m80.
Ik heb geen faciliteiten als bak oid nodig. Stromend water zou wel fijn zijn...
Weet iemand wat?
Ik woon in Loenen dus het moet wel bereikbaar zijn voor mij

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:30


BLP
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-01-17
Woonplaats: Nabij Arnhem en Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:34

upendo schreef:
Hier precies hetzelfde... Met samengeknepen billen het erf over, niet normaal...

Achteraf kijk je pas terug en bedenk je je hoe bizar dat eigenlijk is. Angst hebben vanwege het heft in eigen handen nemen omdat je wil dat je paard genoeg te vreten krijgt. En ik ben echt geen zeur, maar om 8u 's avonds als ze op stal stonden waren ze door het hooi heen. En met de wetenschap dat ze de volgende dag om 6u 's avonds pas weer een nieuwe pluk ruwvoer zouden krijgen (want het hele jaar door op hetzelfde stuk wei houdt ook niet over).... :=


Wil je mij (mag in PB) vertellen welke stal dit is? Ruwvoer is voor mij ook erg belangrijk, dan kan ik strepen in mogelijke stallen

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:32

BLP schreef:
upendo schreef:
Hier precies hetzelfde... Met samengeknepen billen het erf over, niet normaal...

Achteraf kijk je pas terug en bedenk je je hoe bizar dat eigenlijk is. Angst hebben vanwege het heft in eigen handen nemen omdat je wil dat je paard genoeg te vreten krijgt. En ik ben echt geen zeur, maar om 8u 's avonds als ze op stal stonden waren ze door het hooi heen. En met de wetenschap dat ze de volgende dag om 6u 's avonds pas weer een nieuwe pluk ruwvoer zouden krijgen (want het hele jaar door op hetzelfde stuk wei houdt ook niet over).... :=


Wil je mij (mag in PB) vertellen welke stal dit is? Ruwvoer is voor mij ook erg belangrijk, dan kan ik strepen in mogelijke stallen

Ik durf het ook wel openbaar te zeggen hoor. Stal Loenen in Laag Soeren

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:33

Mandarijn12 schreef:

Niet geschikt voor mijn ruin met zijn spierziekte en zijn achtergrond van destijds moeten vechten om zijn eten. De HIT daar is veel te onrustig voor hem

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:43

Marloezz schreef:
Hier precies hetzelfde... Met samengeknepen billen het erf over, niet normaal...

Achteraf kijk je pas terug en bedenk je je hoe bizar dat eigenlijk is. Angst hebben vanwege het heft in eigen handen nemen omdat je wil dat je paard genoeg te vreten krijgt. En ik ben echt geen zeur, maar om 8u 's avonds als ze op stal stonden waren ze door het hooi heen. En met de wetenschap dat ze de volgende dag om 6u 's avonds pas weer een nieuwe pluk ruwvoer zouden krijgen (want het hele jaar door op hetzelfde stuk wei houdt ook niet over).... :=


Wil je mij (mag in PB) vertellen welke stal dit is? Ruwvoer is voor mij ook erg belangrijk, dan kan ik strepen in mogelijke stallen

Ik durf het ook wel openbaar te zeggen hoor. Stal Loenen in Laag Soeren

Ah herkenbaar. Meer mag ik niet met risico ivm smaad. Al eerder daar problemen mee gehad.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:44

Hoezo smaad? Je deelt toch gewoon een - ware- ervaring?

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:57

Nee, zeker geen smaad. Het is gewoon de waarheid. En dan de keuze aan de klanten of zij willen betalen voor één keer hooi per etmaal of niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:06

Ik weet, is het ook. Maar mijn melding destijds op bokt heeft heel veel sjit opgeleverd. Daar waren ze heel boos over. Ik mag ook niet meer op het terrein komen tjsa :') dat wil ik niet eens :+ .

Belker

Berichten: 15312
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:07

Toen ik hier kwam wonen heb ik heel kort op een kleine pensionstal gestaan in Laag Soeren en ook daar werd veels te weinig ruwvoer gevoerd. Ik ben heel snel baat stal gioia verhuisd tot ik ziek werd. Toen is mijn paard naar stal Went gegaan en van daaruit verkocht.
Tegenwoordig heb ik ze aan huis staan en ben daaar heel blij mee. Zeker als ik al jullie ervaringen zo lees.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:14

karuna schreef:
Ik weet, is het ook. Maar mijn melding destijds op bokt heeft heel veel sjit opgeleverd. Daar waren ze heel boos over. Ik mag ook niet meer op het terrein komen tjsa :') dat wil ik niet eens :+ .


Ik ook niet. Maar nee, ik heb er ook niets te zoeken

BLP
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-01-17
Woonplaats: Nabij Arnhem en Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:11

Marloezz schreef:
BLP schreef:

Wil je mij (mag in PB) vertellen welke stal dit is? Ruwvoer is voor mij ook erg belangrijk, dan kan ik strepen in mogelijke stallen

Ik durf het ook wel openbaar te zeggen hoor. Stal Loenen in Laag Soeren



Dank je!
Mocht iemand ervaring uit de eerste hand hebben met andere stallen maar dit liever niet openbaar zetten, PB sturen mag altijd. Ik ben ook zo huiverig te verhuizen als het tzt móet...

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:30

Er komt binnenkort waarschijnlijk een stal vrij bij Stal Zevenmorgen in Baak ivm verkoop paard. Er is wel een wachtlijst maar daar blijken ook al mensen op te staan die inmiddels al voorzien zijn. Wellicht interessant voor iemand.