Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:52

Voor mensen die zich nog orienteren omgeving Arnhem: ik sta sinds een aantal maanden op de 'nieuwe' stal in Lathum: Hippisch centrum Lathum en ik ben meer dan tevreden! Rust en regelmaat, goed stalmanagement, paardenmensen ipv mensen met een paardenstal en het allerbelangrijkste: paarden zijn er ontzettend zen en tevreden. Mijn paard is nogal stressgevoelig met name op stal/in de wei maar sinds hij op deze stal staat is dat zo veel verbeterd. Ben er ontzettend enthousiast over! Dus zoek je een sportgerichte maar toch paardvriendelijke stal (want já, dat kan beide ;) ) dan is dit dé tip.
Heb op veel stallen gestaan in de omgeving de afgelopen 15 jaar en dit is het fijnste wat ik heb meegemaakt. Positief dus!

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:08

Ik ben er weleens geweest, mooie accommodatie :j, Hoeveel uren komen de paarden het jaar door op de wei / paddock?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:47

Nessie schreef:
Ik ben er weleens geweest, mooie accommodatie :j, Hoeveel uren komen de paarden het jaar door op de wei / paddock?

Ja het is heerlijk!
Nu staan ze de hele dag buiten, volgens mij vanaf 8:00 tot een uur of 16:00. Zo lang het veilig kan op het land is dit, dus het grootste gedeelte van het jaar.
Als het niet kan ivm kleigrond staan ze ongeveer 1,5 uur op de paddock en zo'n 20 minuten in de stapmolen. Dus komen ze er twee keer uit. Past mijn paard heel goed! :j

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:55

Helaas is dit met kleigrond wel van ongeveer half november tot half april. Niks aan te doen hoor, maar wel jammer. Verder een fijne stal.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:58

Jeetje…. Dat is dus nauwelijks 2 uur buiten de stal..

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:16

Shalimar schreef:
Helaas is dit met kleigrond wel van ongeveer half november tot half april. Niks aan te doen hoor, maar wel jammer. Verder een fijne stal.

Ja de stallen waar de paarden het hele jaar op de wei komen (en een fatsoenlijke wei bedoel ik dan) ken ik niet bij ons in de regio. Wel de kaalgegeten modder/zandvlakten alleen ben ik daar persoonlijk weer niet zo'n fan van. Heb ik m liever twee keer per dag op deze manier buiten.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:25

Maar waarom dan niet investeren als nieuwe stal in gedraineerde (zand)paddocks voor de winter.. Hooi erin, problem solved, lijkt mij.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:29

upendo schreef:
Maar waarom dan niet investeren als nieuwe stal in gedraineerde (zand)paddocks voor de winter.. Hooi erin, problem solved, lijkt mij.

Tja keuzes.. Wie weet komt dat nog! Voor mijn paard past dit momenteel heel erg goed en er is niet maar één goede manier ;)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:39

Zo weinig buiten is helaas voor geen enkel paard gezond.
Natuurlijk is de hele dag in de modder zonder eten dat ook niet, maar dit ook niet.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:43

Bij ons op stal komt als t goed is wat vrij, mocht iemand wat zoeken regio Otterlo

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:48

Nimber schreef:
Bij ons op stal komt als t goed is wat vrij, mocht iemand wat zoeken regio Otterlo

Hoeveel komen ze buiten bij jou op stal, Nimber? En hoe is het voerbeleid?

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:41

Marloezz schreef:
Nimber schreef:
Bij ons op stal komt als t goed is wat vrij, mocht iemand wat zoeken regio Otterlo

Hoeveel komen ze buiten bij jou op stal, Nimber? En hoe is het voerbeleid?

Ik ben ook wel even benieuwd. Zoek wel in die omgeving nog iets voor mijn jonkie maar wel pas vanaf aankomende winter/voorjaar.

Xritt
Berichten: 608
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:31

leeneliefje schreef:
Voor mensen die zich nog orienteren omgeving Arnhem: ik sta sinds een aantal maanden op de 'nieuwe' stal in Lathum: Hippisch centrum Lathum en ik ben meer dan tevreden! Rust en regelmaat, goed stalmanagement, paardenmensen ipv mensen met een paardenstal en het allerbelangrijkste: paarden zijn er ontzettend zen en tevreden. Mijn paard is nogal stressgevoelig met name op stal/in de wei maar sinds hij op deze stal staat is dat zo veel verbeterd. Ben er ontzettend enthousiast over! Dus zoek je een sportgerichte maar toch paardvriendelijke stal (want já, dat kan beide ;) ) dan is dit dé tip.
Heb op veel stallen gestaan in de omgeving de afgelopen 15 jaar en dit is het fijnste wat ik heb meegemaakt. Positief dus!


Hier ben ik het mee eens. Fijne stal en veel rust.

Ik kan bijna nergens een stal vinden in deze omgeving waar je paard in de winter “normaal” naar buiten kan. De meeste weilanden zijn kaal en echt karig. Hoe ze het hier hebben geregeld vind ik nog best oké en goed over nagedacht.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:03

Je kunt er van alles van vinden maar inderdaad, droge weides met een berg gras is echt een illusie in de winter, althans hier op de laagtes. Ik doe mijn paarden bij nattigheid ook geen hele dagen naar buiten, een paar uur en dat is het. Een paddock zonder drainage wordt ook een natte bende, en met drainage is ook heel lastig met gravende paarden.

Lathum ziet er inderdaad fijn uit, ik ben er laatst op wedstrijd geweest.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:17

Mijn paard staat ook in Lathum en ben heel tevreden. Ze krijgen echt genoeg hooi en staan nu lekker buiten. Alles is top geregeld en de eigenaren denken goed mee. Straks in de winter is het zeker behelpen met naar buiten gaan, maar hiervoor stond ik op een stal waar ze wel buiten kwamen in de winter (tenminste was de bedoeling...) en kreeg hij zo weinig hooi dat hij gigantisch afgevallen was. Nu ziet hij er weer top uit en hij is echt heel relaxed.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 02:09

Rond 8.30 tot 15.30 in de winter in de zomer gaan ze vaak een uurtje eerder naar buiten en staan ze als ze niet gaan rennen vaak nog een uurtje langer buiten.
T voer beleid is in overleg. Sommige kiezen voor voerbeurten met ruwvoer. Maar je mag ook voor een slowfeeder kiezen. Dat laatste heb ik dus de mijne krijgt onbeperkt ruwvoer. In de drogere perioden op de wei en winter paddock met ook ruim hooi.

Ik sta er nu bijna 2 jaar met enorm veel plezier

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 07:54

Daarom ben ik zo happy in Baak. Hij staat met mooi weer echt heel lang buiten, ongeveer van 9.00-21.00. Met die hitte van 06.00-13.00 en 19.00-23.00, en in de winter ook op de wei indien mogelijk en ook zo lang mogelijk, minimaal vier uur, maar tot nu toe was dat altijd langer, en ook met hooi als het schraal is. Nu er meer paarden staan, zal het in de winter ook wel deels paddock worden (ik duim dat het land het lang houdt want gras vind ik het fijnst) maar de paddock tijd is dan iig lang en met veel hooi. Vind het echt een verademing dat dat de norm is. Op stal ook onbeperkt hooi/voordroog (net wat nodig is).

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:27

Ik sta ook erg fijn een Lathum, paard straalt een bak meer rust uit dan op de vorige stal!
In de zomer lekker de hele dag op de wei en als ik er in de avond ben zet ik haar nog op de gedraineerde paddock waar dus nooit plassen water in liggen of blub is zoals de vorige stal.

In de winter komt ze 2x van stal omdat ik dat pakket gekozen had van 2x. Dus 1x een uur in de molen en 1x ruim een uur soms 2 uur in de paddock. Daarbij was ik er elke avond om haar of te rijden of zelf nog te wandelen/ in de paddock te zetten.

Tuurlijk zou in de winter hele dagen naar buiten mooi zijn, maar dat gaat hier in de omgeving gewoon niet ivm kleigrond. En langer dan 2 uur in de paddock wordt mijn merrie ook niet gelukkig van.

MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:34

Het is eigenlijk zo te lezen het beste alternatief… wat eigenlijk best treurig is als je ziet wat er allemaal in de omgeving zit. En dit bedoel ik niet verkeerd naar de mensen die er staan! Als je paard het er goed op doet dan zou ik me er niet druk om maken. Volgens mij ook lekkere ruime lichte boxen met contact met andere paarden daar?

Maar goed eigenlijk zou je in deze tijden wel verwachten dat stallen er een stapje bovenop doen qua welzijn en nakomen van afspraken

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:18

Ik zou er echt niet mee kunnen leven dat mijn paard dus 23 uur per dag opgesloten staat. Vreselijk :n
En in de zomer dus 17 uur per dag.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:45

Ik ook niet. Maargoed, kennelijk genoeg mensen wel.
En dan “ het er goed op doen”. Vind ik moeilijk te geloven. Als je kijkt naar mentaal welzijn.
En dan steeds kleigrond als reden noemen; snap ik; is niet ideaal. Maar ik vind het nog steeds geen geldig excuus om een dier dat gemaakt is om te bewegen dan maar rond de 20/22 uur op te sluiten.
Niet aardig geformuleerd nee, maar wel hoe het is.

boemel

Berichten: 8412
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:07

Ik snap je wel Muze en ik denk dat iedereen ook graag meer wil voor z'n paard. Maar wat als het er gewoon niet is?

En tot aan de knieën in de blub worden ze ook niet beter van hoor. Soms is het roeien met de riemen die je hebt.
Het is ook verschillend per paard hoe ze het erop doen.

Ik heb 3 paarden aan huis, 24/7 toegang tot stal en paddock, weidegang ca 8 uur per dag.

Je wilt niet weten hoeveel ze zelf op stal gaan staan nu met vliegen en hitte.
De merries van 9 en 14 slapen s nachts graag in de paddock, maar de 3 jarige slaapt de hele nacht in de stal.

Ook met slecht weer gaan ze in eerste instantie op stal staan.
In de winter als ze een deken op hebben, blijven ze wel graag buiten.
We proberen hier het echt kapot lopen van de wei ook te voorkomen. Bij heel nat weer blijven ze dus op de paddock.

We hebben maar een kleine paddock en frezen, drainagezand, paddockroosters hebben totaal toch richting eur 3000,00 gekost. Daarnaast is het echt meer werk qua voeren en schoonhouden.
Ik begrijp dus best dat niet iedere stadhouder goede alternatieven heeft als de weidegang tijdelijk niet kan.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:28

Mijn paard staat helaas ook maar een dagdeel buiten. Ik zou het graag anders zien, maar ik heb al zoveel stallen in de buurt gezien en nergens lijkt het beter.
Ergens zou ik het liefst weer particulier staan, waar meer mogelijk is, maar daar moet je ook maar net tegenaan lopen.

Verder is de stalbaas hier wel oplettend naar je paard en als het nodig is zetten ze graag een extra stapje voor je. Na mijn paard haar koliekoperatie liepen ze elk uur even langs om een pluk hooi te geven ipv in 1 keer een berg, zodat haar darmen het rustiger konden verwerken. Had ik niet om gevraagd, deden ze gewoon.
Zoals het er nu naar uit ziet verhuizen we eind volgend jaar naar Duitsland, ik heb al gezien dat er in regio Münsterland ongelofelijk veel paardvriendelijke stallen zitten.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:55

Volgens mij is dit topic ook bedoeld over het uitwisselen van ervaringen van stallen omgeving Arnhem en niet zo zeer een discussie over paarden houden? Daarbij moet je vooral doen wat bij je paard én ook bij jezelf past, commentaar geven op keuzes die anderen voor hun paard maken slaat kant noch wal als je het mij vraagt en is al helemaal niet relevant voor dit topic. Live and let live lieve mensen! :knuffel:

Nikass

Berichten: 16711
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:51

Kaitlyn schreef:
Mijn paard staat helaas ook maar een dagdeel buiten. Ik zou het graag anders zien, maar ik heb al zoveel stallen in de buurt gezien en nergens lijkt het beter.
Ergens zou ik het liefst weer particulier staan, waar meer mogelijk is, maar daar moet je ook maar net tegenaan lopen.

Verder is de stalbaas hier wel oplettend naar je paard en als het nodig is zetten ze graag een extra stapje voor je. Na mijn paard haar koliekoperatie liepen ze elk uur even langs om een pluk hooi te geven ipv in 1 keer een berg, zodat haar darmen het rustiger konden verwerken. Had ik niet om gevraagd, deden ze gewoon.
Zoals het er nu naar uit ziet verhuizen we eind volgend jaar naar Duitsland, ik heb al gezien dat er in regio Münsterland ongelofelijk veel paardvriendelijke stallen zitten.


Oh is dat niet erg ver weg? Heb je voorbeelden van stallen?

Leeneliefje mee eens. Ik denk dat we het er over het algemeen over eens zijn dat echt ideale stallen in de omgeving niet echt bestaan. Dus je moet concessies doen en iedereen maakt daarin een eigen keuze.