Stalling regio Arnhem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hommage

Berichten: 2769
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:47

Ben benieuwd of ik straks nog een fatsoenlijke stal kan vinden als die van mij uit de opfok komt... wordt nog een klus vrees ik.

Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:50

Ik zou best een pensionstal over willen nemen maar zonder startkapitaal en zonder ongeveer 24/7 te moeten werken is het voor een gewoon iemand volgens mij totaal niet mogelijk. Hypotheek en personeelskosten alleen al rijzen de pan uit, en dan heb je nog je voer, strooisel, onderhoud, materiaal en machines nog. En onderschat dan ook nog niet wat je nodig hebt aan flexibiliteit en sociale vaardigheden. Want iedereen vindt zijn paard zijn kindje en daar horen een divers aantal eisen bij, zie alleen al dit topic. Maar goed, buiten dat is het volgens mij in de basis gewoon qua financiën en regelgeving al ontzettend moeilijk en onzeker. Jammer hoor, want ik zou het helemaal zien zitten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:26

Ik ben bij Kabeko in Lunteren geweest.
Ik vond het daar, niet onaardig bedoeld, een armoedige bende en zeer onveilig.
Veulens die achter loshangende draadjes staan bijvoorbeeld, daar draait mijn maag van om.
Een lange, smalle stalgang met aan weerszijden boxen met een luik naar binnen. Als je dus met je paard door die gang loopt mag je hopen dat hij niet links of rechts door een ander paard gebeten wordt -O-
"Paddocks" waren diepe zwarte modder afgewisseld met zwembad.
Sommige boxen waren kapot, maar er stonden wel gewoon paarden in.
Ze vragen 350,- pp ongeacht de grootte (dus ook pony's)
Ik vind het op zijn zachtst gezegd helaas geen aanrader :n

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:34

Shalimar schreef:
Ik zou best een pensionstal over willen nemen maar zonder startkapitaal en zonder ongeveer 24/7 te moeten werken is het voor een gewoon iemand volgens mij totaal niet mogelijk. Hypotheek en personeelskosten alleen al rijzen de pan uit, en dan heb je nog je voer, strooisel, onderhoud, materiaal en machines nog. En onderschat dan ook nog niet wat je nodig hebt aan flexibiliteit en sociale vaardigheden. Want iedereen vindt zijn paard zijn kindje en daar horen een divers aantal eisen bij, zie alleen al dit topic. Maar goed, buiten dat is het volgens mij in de basis gewoon qua financiën en regelgeving al ontzettend moeilijk en onzeker. Jammer hoor, want ik zou het helemaal zien zitten.


Je vergeet nog iets heel belangrijks dat ook nodig is: werkelijke deskundigheid in het omgaan met paarden, en kennis van zaken.

Helaas worden sommige stallen gerund door lieve Penny's, die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Ik bedoel dat niet onaardig, want ik zie echt wel de beste intentie, en ik had jaren geleden ook een heleboel dingen niet gezien denk ik. Maar nu zie ik het wel. Veel onveilige situaties en onkundige begeleiders.
Paarden die er niet goed uit zien, paarden die hoogstwaarschijnlijk hoefbevangen zijn, maar toch onbeperkt hooi krijgen etc
Ik merk dat ik er echt een beetje klaar mee ben. Ik wil nauwelijks nog gaan kijken...

Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:42

"niet onaardig bedoeld" met daarna een heel onaardig verhaal _O- maar goed, als het zo is, dan is het zo. Je kunt het niet mooier maken dan het is.

Tsja, deskundigheid lijkt me zo vanzelfsprekend dat ik die inderdaad niet genoemd heb. Maar staat buiten kijf natuurlijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:50

Sorry Shalimar, ik heb echt mijn best gedaan om het niet onvriendelijk te formuleren :o
Maar ik heb de feiten hooguit nog iets ten positieve bijgeschaafd. Het is om te huilen.

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 01:05

Jeetje wat een zoektocht is het nu he? Het liefst zou ik gewoon een weilandje huren met een vriendin van me en alles verder zelf regelen. Maar zelfs dat is eigenlijk niet te vinden

Britt1

Berichten: 2591
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:18

Jeetje, echt een hele slechte tijd nu om iets te vinden voor je paard zo te lezen. Het blijft zo jammer (en gek) dat er ondanks de prachtige omgeving waar we in wonen, er in feite zo weinig geschikte opties te vinden zijn. Ik weet hoeveel stress het kan geven als je je zorgen maakt om je paard of als er gedoe is op de plek waar je staat. Ben heel blij dat ik op tijd een fijne plek heb gevonden in elk geval. Hopelijk vinden de mensen die nog zoeken dat ook gauw!

Fitzroy

Berichten: 25185
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:44

Uiteindelijk denk ik dat de perfecte stal niet bestaat en dat je hier en daar concessies moet doen.
Ik heb op veel pensionstallen gestaan en ze aan huis gehad, maar ook dat is niet ideaal.
En het is maar net waar je concessies wilt doen. Ik ben nog van de ‘ouderwetse’ garde dus geen 24/7 type. Dan kun je hier in de omgeving prima stallen vinden.

boemel

Berichten: 8535
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:09

Wij hebben een huis met grond gekocht en de paarden komen over een aantal maanden aan huis te staan.
Het is geen kant en klaar paardenobject, dus dit is de tijd om alles uit te denken en uit te zoeken.

Hoe groot worden de boxen?, welk graszaad voor de wei? Mestafvoer? Hooileverancier? Rijbakbodem, paddockplaten, zadelkast, rijbak verlichting etc etc.

Wat een hoop keuzes! En dan is t hier kleinschalig.
Respect voor de pensionhouders die het wel goed voor elkaar hebben.
Ik geloof inmiddels best dat het niet simpel is.

Maar, ik ken ook de pensionstal ellende en voel me dankbaar dat ik het straks in eigen hand heb.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:42

Fitzroy schreef:
Uiteindelijk denk ik dat de perfecte stal niet bestaat en dat je hier en daar concessies moet doen.
Ik heb op veel pensionstallen gestaan en ze aan huis gehad, maar ook dat is niet ideaal.
En het is maar net waar je concessies wilt doen. Ik ben nog van de ‘ouderwetse’ garde dus geen 24/7 type. Dan kun je hier in de omgeving prima stallen vinden.


Ik zoek ook helemaal niet naar de perfecte stal. Ik vind mezelf niet veeleisend an sich: ik ben namelijk nauwelijks geïnteresseerd in faciliteiten, alleen in basis veiligheid en verzorging voor mijn paarden. En het is er simpelweg niet. Ook niet op de duurdere stallen zoals bijvoorbeeld De Waterberg. Ik ben overal geweest.
Ik wil dat mijn paard in een veilige, schone box staat van een normale afmeting (imo is 3 x 3,5 het minimum) en een luik
Zelfs daar vallen al stallen bij af, die alleen boxen hebben van nog géén 3x3m! En/of zonder luik. (Liefst in een donkere gang met zicht op niks -O- )
Ik wil dat mijn paard voldoende en kwalitatief goed ruwvoer krijgt
En ik wil dat ze aan de hand wordt buiten gezet door iemand die met een paard kan lopen (echt, er zijn helaas genoeg eigenaren die ik mijn paard niet durf toe te vertrouwen) en buiten moet een ruime weide of paddock zijn waar ze niet in de modder wegzakt.
Dat zijn imo maar drie basis eisen, maar wie oh wie kan ze bieden...
Als je daar dan ook nog bij optelt liefst een bosrijke omgeving en niet verder dan 30 tot 45 auto minuten, dan kun je het helemaal wel op je buik schrijven.

Canon wat heftig voor je!
Als je je verhaal kwijt wil staat mijn pb voor je open.

Boemel: het is idd het fijnst om zelf de regie te hebben. Maar dat heeft meestal ook grenzen vanwege financiën en ruimte (en misschien soms tijd)

Britt dat vind ik ook een onaangename verrassing. Je zou in deze omgeving toch meer verwachten dan bijvoorbeeld in Amsterdam, maar het is hier zeker niet beter dan daar |(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:44

Wat is die Agnietenhof in Arnhem Zuid voor stal, weet iemand dat?

Albert

Berichten: 5738
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:15


Muze
Berichten: 5336
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:56

Die voeren geen hooi in de stal, haha.

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:04

Hoe dan.. Staan ze dus zonder eten op stal?.

Muze
Berichten: 5336
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:05

Jep. Smorgens buiten weer eten.
Ik wist niet of ik moest lachen of huilen toen ik dat als reactie kreeg.

upendo

Berichten: 22311
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:11

Mijn god. Dat daar überhaupt paarden staan..

Muze
Berichten: 5336
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:12

Je Zou denken dat mensen ondertussen onder de steen van paardonvriendelijk huisvesten vandaan zouden kruipen...

Daihyo

Berichten: 88117
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:07


LoessM

Berichten: 227
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:31

boemel schreef:
Wij hebben een huis met grond gekocht en de paarden komen over een aantal maanden aan huis te staan.
Het is geen kant en klaar paardenobject, dus dit is de tijd om alles uit te denken en uit te zoeken.

Hoe groot worden de boxen?, welk graszaad voor de wei? Mestafvoer? Hooileverancier? Rijbakbodem, paddockplaten, zadelkast, rijbak verlichting etc etc.

Wat een hoop keuzes! En dan is t hier kleinschalig.
Respect voor de pensionhouders die het wel goed voor elkaar hebben.
Ik geloof inmiddels best dat het niet simpel is.

Maar, ik ken ook de pensionstal ellende en voel me dankbaar dat ik het straks in eigen hand heb.



En je hebt toevallig geen ambitie een kleinschalige pensionstal te beginnen? :+

Ik haak even in in dit topic, Arnhem is net te ver maar de km straal waarin we zoeken overlappen elkaar dus wie weet komt hier nog de tip voorbij. Ik zoek zelf meer richting achterhoek, gemeente montferland, oude ijsselstreek, doetinchem etc.

boemel

Berichten: 8535
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:44

LoessM schreef:
boemel schreef:
Wij hebben een huis met grond gekocht en de paarden komen over een aantal maanden aan huis te staan.
Het is geen kant en klaar paardenobject, dus dit is de tijd om alles uit te denken en uit te zoeken.

Hoe groot worden de boxen?, welk graszaad voor de wei? Mestafvoer? Hooileverancier? Rijbakbodem, paddockplaten, zadelkast, rijbak verlichting etc etc.

Wat een hoop keuzes! En dan is t hier kleinschalig.
Respect voor de pensionhouders die het wel goed voor elkaar hebben.
Ik geloof inmiddels best dat het niet simpel is.

Maar, ik ken ook de pensionstal ellende en voel me dankbaar dat ik het straks in eigen hand heb.



En je hebt toevallig geen ambitie een kleinschalige pensionstal te beginnen? :+

Ik haak even in in dit topic, Arnhem is net te ver maar de km straal waarin we zoeken overlappen elkaar dus wie weet komt hier nog de tip voorbij. Ik zoek zelf meer richting achterhoek, gemeente montferland, oude ijsselstreek, doetinchem etc.


Nee, sorry.
Als we grond bij kunnen pachten, wellicht wel ooit paardenstalling bij de vakantiewoning, die er tzt komt, maar geen pensionambities.

De regio die je noemt staan mijn paarden nu (Kilder en Gaanderen).
Ook niet echt makkelijk meer tegenwoordig. Onze pensionhouder heeft in 2020 zo'n 35x nee moeten verkopen.
Soms staat er wat op Marktplaats.
Goed in de gaten houden dus.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37382
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:54

In die hoek heb ik ook gestaan en ben uiteindelijk op zelfzorg in Kilder terecht gekomen. Er is wel eea maar heel dun gezaaid met plek en veel buiten en goed en voldoende ruwvoer. Groot voordeel zandgrond deels waardoor buiten in de winter gemakkelijker is. Maar de meeste goede plekken hebben geen plaats en krijgen vaak alleen plek bij verhuizing van de mens, overlijden of stoppen met paarden. Mijn plekje was echt ook zo weer gevuld.

LoessM

Berichten: 227
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Stalling regio Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:21

Ja precies, het is echt drama in deze regio. Paar jaar geleden vanwege gezondheidsredenen een doe het zelf plek ingeruild voor volpension. Was noodzakelijk maar tot op de dag van vandaag spijt van. Er is geen plek te vinden waar ze en voldoende ruwvoer krijgen en naar buiten komen. Terwijl dat toch primaire behoeftes zijn en we hier niet in de randstad wonen. Je zou zeggen, grond genoeg. Maar heel vervelend. Uiteraard hou ik mp, fb en bokt goed in de gaten. Maar mocht iemand viavia nog iets horen dat vrij komt. Hoor ik het heul graag _/-\o_

boemel

Berichten: 8535
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:22

karuna schreef:
In die hoek heb ik ook gestaan en ben uiteindelijk op zelfzorg in Kilder terecht gekomen. Er is wel eea maar heel dun gezaaid met plek en veel buiten en goed en voldoende ruwvoer. Groot voordeel zandgrond deels waardoor buiten in de winter gemakkelijker is. Maar de meeste goede plekken hebben geen plaats en krijgen vaak alleen plek bij verhuizing van de mens, overlijden of stoppen met paarden. Mijn plekje was echt ook zo weer gevuld.


Ook in Kilder. Wel een mooi gebied!
Wellicht dat mijn plaatsje in Kilder dit voorjaar ingevuld mag worden.
Mijn geblesseerde paard staat daar. Inmiddels volgens mij blessurevrij, maar door de verbouwing geen tijd om haar goed op te pakken, dus ze krijgt langer rust.

Denk alleen dat ze alleen een gepensioneerd paard er willen.

Daihyo

Berichten: 88117
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:28

LoessM schreef:
Ja precies, het is echt drama in deze regio. Paar jaar geleden vanwege gezondheidsredenen een doe het zelf plek ingeruild voor volpension. Was noodzakelijk maar tot op de dag van vandaag spijt van. Er is geen plek te vinden waar ze en voldoende ruwvoer krijgen en naar buiten komen. Terwijl dat toch primaire behoeftes zijn en we hier niet in de randstad wonen. Je zou zeggen, grond genoeg. Maar heel vervelend. Uiteraard hou ik mp, fb en bokt goed in de gaten. Maar mocht iemand viavia nog iets horen dat vrij komt. Hoor ik het heul graag _/-\o_

Wat stalling betreft kun je beter in de Randstad staan. Daar zijn genoeg stallen waar ze 24/7 buiten staan of goed geïnvesteerd is in paddocks of drainages voor de wei zodat ze gewoon hele dagen naar buiten kunnen. En er ook nog voldoende gevoerd wordt. In de Randstad had ik meer keuze dan hier rondom de Veluwe bizar genoeg. Enige nadeel is dat je daar bijna 2x zoveel voor betaalt als hier.