Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe en hoeveel stallen mest een stalhulp?

 
Profiel   

Hallo Bokkers!

Ik heb even rond zitten struinen op het forum en zie veel topics over de verdiensten van een stalhulp, maar eigenlijk betrekkelijk weinig informatie over de werkzaamheden van een stahulp. Dus heb ik een vraagje voor de stalhulpen onder ons:

o. Hoeveel stallen mest jij als stalhulp?
o. Hoe lang ben jij bezig met het mesten van die stallen?
o. Wat doe jij als jij stallen mest? (Enkel opstrooien, hele box leeg ect.)
o. Gebruik jij ook hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een kleine tractor?
o. Hoe vaak doe jij deze werkzaamheden per week?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-24 22:50 



 
Profiel   

Dat hangt er vanaf waar ik mest. Op mijn ene werk mest ik gemiddeld 20 stallen en op mijn andere werk op zijn minst 5 en op zijn meest 13.
Over die 13 stallen doe ik iets meer dan een uur. Over die 5 nog geen 30 min.Maar die stallen worden elke dag helemaal gemest dus dan kan je redelijk door scheppen. Met de hand ook opstrooien en dat is tussen de 15 a 30 min afhankelijk van de hoeveelheid stallen. Alles met de hand dus ook de mesthoop opsteken.

Op de andere daar worden de stallen maar 2 dagen in de week helemaal gemest en haal ik er dus meerdere grote kruiwagens uit. En dan ben ik wel 2 a 3 uur aan het scheppen. En dan gaan de stallen dus zo goed als leeg. Alles met de hand behalve de mesthoop opsteken. Op deze stal doen we de andere 5 dagen drollen wippen en recht leggen en dan doe ik op zijn meest 2 min per stal en dan doe ik er ook zo'n 20 soms meer soms minder. De stal is groter dan die 20 maar sta met meerdere collega's te scheppen. Strooien doen we ook daarna. We hebben daar gemiddeld 90 stallen en dan zijn we ongeveer 5 uur bezig.
Ik mest tussen de 2 en 6 dagen per week uit.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-24 23:23 



 
Profiel   

Misschien ook wel even handig om te vermelden waarom ik dit vraag: Ik ben een gamedeveloper en 1 van de 2 projecten op dit moment is een paardenspel. (Daar zit nog ongeveer 2 jaar werk aan voordat dit enigsinds toonbaar is, dus verwacht niet al te veel). Mensen die paardenspellen spelen vinden het over het algemeen erg leuk om te rijden en te trainen, maar een groot gedeelte van een paardenspel is de verzorging van de paarden. Dat is niet zo moeilijk als het spel ongeveer 5 paarden heeft om te verzorgen, maar het idee is om de speler de vrijheid te geven om meer te nemen.... veel meer. Ik wil voorkomen dat de speler van het spel eigenlijk alleen maar bezig is met virtuele drollen scheppen (en wil hier een "diensten" systeem voor inbouwen), maar ik wil ook niet dat de speler 1 stalhulp kan gebruiken voor 200 stallen. M.a.w. ik wil graag goed kunnen bepalen waar fantasie begint en realisme stopt.


Laatst bijgewerkt door TheDoor op 27-03-24 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-24 23:29 



 
Profiel   

mala26 schreef
We hebben daar gemiddeld 90 stallen en dan zijn we ongeveer 5 uur bezig.


Heel erg bedankt voor je input! Hier heb ik zeker wat aan. Mag ik misschien vragen hoe groot dit team is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-24 23:30 



 
Profiel   

TheDoor schreef
mala26 schreef
We hebben daar gemiddeld 90 stallen en dan zijn we ongeveer 5 uur bezig.


Heel erg bedankt voor je input! Hier heb ik zeker wat aan. Mag ik misschien vragen hoe groot dit team is?


We staan met ongeveer 8 op de mestdagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-24 23:51 



 
Profiel   

Citaat
We staan met ongeveer 8 op de mestdagen.


En dan doen jullie per persoon ongeveer 90? Of begrijp ik het dan verkeert?

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 00:26 



 
Profiel   

TheDoor schreef
Citaat
We staan met ongeveer 8 op de mestdagen.


En dan doen jullie per persoon ongeveer 90? Of begrijp ik het dan verkeert?


5 uur is 300 minuten. Gedeeld door 90 is 3,3 minuten per stal, en in die tijd moeten ook kruiwagens geleegd moeten worden, strooisel gehaald, waterbakken schoongemaakt etc.

Ik zou het knap vinden als ze dat halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 00:42 



 
Profiel   

Citaat
5 uur is 300 minuten. Gedeeld door 90 is 3,3 minuten per stal, en in die tijd moeten ook kruiwagens geleegd moeten worden, strooisel gehaald, waterbakken schoongemaakt etc.

Ik zou het knap vinden als ze dat halen.


Ik dacht: misschien kan het machinaal.13 stallen in 2 uur tijd tegenover 11 in 5 is nogal een verschil, vandaar dat ik het vraag. Moet ook eerlijk bekennen dat ik niet echt aan de looptijden heb gedacht. De afstanden zijn natuurlijk veel groter bij een stal van 90 paarden.

Heel vroeger had ik eigenlijk ook maar 2 ponies (shetlanders). Stonden dag en nacht buiten, op een stuk waar je er 25 grote paarden kon houden. Dan hoefde je eigenlijk ook nooit te mesten. Dus mijn vragen kunnen een beetje onbenullig overkomen :)


Laatst bijgewerkt door TheDoor op Gisteren, 01:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 00:52 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
TheDoor schreef


En dan doen jullie per persoon ongeveer 90? Of begrijp ik het dan verkeert?


5 uur is 300 minuten. Gedeeld door 90 is 3,3 minuten per stal, en in die tijd moeten ook kruiwagens geleegd moeten worden, strooisel gehaald, waterbakken schoongemaakt etc.

Ik zou het knap vinden als ze dat halen.

Nee toch?
90 stallen door 8 personen betekent +- 11 stallen p.p. Als ze daar in totaal 5 uur (300 minuten) over doen, betekent dat ongeveer 27 minuten per stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 00:55 



 
Profiel   

Citaat
Nee toch?
90 stallen door 8 personen betekent +- 11 stallen p.p. Als ze daar in totaal 5 uur (300 minuten) over doen, betekent dat ongeveer 27 minuten per stal.


Vjesta bedoeld waarschijnlijk: Als het inderdaad 90 stallen per persoon was geweest ;) Zoals ik vroeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 01:06 



 
Profiel   

TheDoor schreef
Citaat
Nee toch?
90 stallen door 8 personen betekent +- 11 stallen p.p. Als ze daar in totaal 5 uur (300 minuten) over doen, betekent dat ongeveer 27 minuten per stal.


Vjesta bedoeld waarschijnlijk: Als het inderdaad 90 stallen per persoon was geweest ;) Zoals ik vroeg.

Ja, dat zou kunnen. Dat zou wel een grote stal zijn met 720 stallen maar wie weet!

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 01:12 



 
Profiel   

Citaat
Ja, dat zou kunnen. Dat zou wel een grote stal zijn met 720 stallen maar wie weet!



Haha. Dat zou dan inderdaad mijn volgende opmerking zijn geweest! Maar het zou eventueel om meerdere stallen kunnen gaan binnen 1 cooperatie. Oh well... misschien niet de slimste vraag die ik ooit heb gehad, maar ik kan nog veel dommere vragen stellen. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 01:19 



 
Profiel   

Ik zit me net te bedenken hoe enorm dat wel niet moet zijn. Stel je hebt 1 bak van 20x60 dan kan je daar 2 stalgebouwen naast plaatsen met allemaal stallen van 3x3. Dan zou je maximaal 36 stallen per stalgebouw hebben. (Ik trek stallen van het totaal af, omdat er ook ruimte moet zijn voor een wasplaats ect.) Dat zou 72 stallen zijn met 1 bak (lijkt mij sowieso al te weinig), met een oppervlakte van 1200+(minimaal)2×480= 2160 m2. Alleen dan x 10. Dat zou echt waanzin zijn xD

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 01:50 



 
Profiel   

Toen ik nog op een stal werkte was het als volgt
(Ik voerde deze werkzaamheden uit van half 8 tot half 10,10u. Soms half 11. Vaak in mijn eentje, na een paar jaar met zijn tweeën)
20 zaagsel stallen uitmesten, waar nodig een pak bij in gooien
60 stallen opstrooien op maandag woensdag en vrijdag.

De stro stallen werden door iemand anders machinaal uitgemest 1x in de maand

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 02:56 



 
Profiel   

Ik heb jaren geleden op een pensionstal gewerkt en mesten er elke ochtend 28 stallen met de hand. Alles wat vies is er uit ( plasplekken en mest dus) daarna flink op strooien en vegen. Het complex bestond uit 4 verschillende gebouwen. Stro kwam uit een andere schuur en de mesthoop was ook niet naast de stallen. Ik deed een 3 uur over om alles aan kant te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 06:50 



 
Profiel   

TheDoor schreef
Ik zit me net te bedenken hoe enorm dat wel niet moet zijn. Stel je hebt 1 bak van 20x60 dan kan je daar 2 stalgebouwen naast plaatsen met allemaal stallen van 3x3. Dan zou je maximaal 36 stallen per stalgebouw hebben. (Ik trek stallen van het totaal af, omdat er ook ruimte moet zijn voor een wasplaats ect.) Dat zou 72 stallen zijn met 1 bak (lijkt mij sowieso al te weinig), met een oppervlakte van 1200+(minimaal)2×480= 2160 m2. Alleen dan x 10. Dat zou echt waanzin zijn xD

Met zo’n groot aantal paarden is het waarschijnlijk qua oppervlakte efficiënter om groepsstallen aan te houden, dat is gewoon 1 grote stal (je hebt ze in allerlei formaten) waar ze los in kunnen lopen. Zo’n stal kan wel bestaan uit 10-15 paarden. En dan wordt er wel eens voor gekozen om i.p.v. te mesten er telkens nieuw stro/bodembedekking op te leggen en eens per zoveel tijd alles er uit te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 07:19 



 
Profiel   

Waar ik werkte deden we met 2 man 100/110 stallen in zo'n 4 uur, alles leeg. Mesten en opstrooien ging machinaal (Purple Packer en opstrooier).

De packer haalde de stal leeg (1 persoon), persoon nummer 2 haalde de bezem erdoor om de laatste restjes eruit te vegen en schudde daarna machinaal het stro terug erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 07:21 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Waar ik werkte deden we met 2 man 100/110 stallen in zo'n 4 uur, alles leeg. Mesten en opstrooien ging machinaal (Purple Packer en opstrooier).

De packer haalde de stal leeg (1 persoon), persoon nummer 2 haalde de bezem erdoor om de laatste restjes eruit te vegen en schudde daarna machinaal het stro terug erin.


Wat een interessante hulpmiddelen! Bedankt voor je antwoord :)

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 15:11 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Toen ik nog op een stal werkte was het als volgt
(Ik voerde deze werkzaamheden uit van half 8 tot half 10,10u. Soms half 11. Vaak in mijn eentje, na een paar jaar met zijn tweeën)
20 zaagsel stallen uitmesten, waar nodig een pak bij in gooien
60 stallen opstrooien op maandag woensdag en vrijdag.

De stro stallen werden door iemand anders machinaal uitgemest 1x in de maand


Was dit met twee personen nogsteeds 2 uur? Of hoe moet ik dit zien? In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 15:12 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik heb jaren geleden op een pensionstal gewerkt en mesten er elke ochtend 28 stallen met de hand. Alles wat vies is er uit ( plasplekken en mest dus) daarna flink op strooien en vegen. Het complex bestond uit 4 verschillende gebouwen. Stro kwam uit een andere schuur en de mesthoop was ook niet naast de stallen. Ik deed een 3 uur over om alles aan kant te hebben.


Bedankt voor je reactie :). Werden de boxen ook wel eens helemaal leeg gehaald?

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 15:16 



 
Profiel   

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Ik denk dat ik maar even een excel bestandje moet gaan maken, want de verschillen zijn nogal groot :) Ik weet in ieder geval nu dat hulpmiddelen en afstanden een grote rol spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 15:17 



 
Profiel   

TheDoor schreef
Jessix schreef
Ik heb jaren geleden op een pensionstal gewerkt en mesten er elke ochtend 28 stallen met de hand. Alles wat vies is er uit ( plasplekken en mest dus) daarna flink op strooien en vegen. Het complex bestond uit 4 verschillende gebouwen. Stro kwam uit een andere schuur en de mesthoop was ook niet naast de stallen. Ik deed een 3 uur over om alles aan kant te hebben.


Bedankt voor je reactie :). Werden de boxen ook wel eens helemaal leeg gehaald?

Nee, was ook niet nodig, want alles wat er ook maar een beetje vies uit zag werd dagelijks weggehaald. Als dat betekende dat de hele stal leeg moest dan werd dat gedaan, zelfs als het dagelijks nodig was. De vloeren werden dagelijks schoon geschraapt met de schep en geveegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 16:45 



 
Profiel   

Alles met de hand. 40 stallen elke dag. Wel vlas. Daar was ik de hele ochtend mee bezig. Dus 4 uur inclusief korte pauze.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: Gisteren, 17:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen