hoefsmid glu shu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 10:47

Goedemorgen allemaal,

Het lekkere weer komt er weer aan.
Mijn paard heeft altijd blootsvoets gestaan bij mij (heb haar nu 8 jaar) maar de laatste 2 jaar staan we op een nieuwe stalling waar we direct aan het bos staan en dus heerlijk buiten kunnen rijden.
Echter merk ik in de drogere periodes dat haar hoeven gigantisch gaan brokkelen met buiten rijden en heel kort worden en ik daardoor maar heel beperkt buiten kan rijden met haar, wat natuurlijk ontzettend jammer is met dit mooie weer.
Ik ben voorstander van blootvoets, en eigenlijk hebben we dit probleem voornamelijk in de droge zomers en de rest van het jaar redden we prima zonder ijzers, dus vind het zonde om er daarvoor ijzers in te gaan slaan. Zodoende kwam ik uit bij Glu shu's, plakbeslag. Dit lijkt mij een hele mooie tijdelijke oplossing, dat plak ik er dan 1 of 2 keer per jaar op als het droger word buiten, begreep dat het +-6 weken blijft zitten, puur zodat we ook in de zomer als het wat droger is toch lekker buiten kunnen rijden.
Nu begreep ik dat je dit er zelf onder kan doen, maar ik laat het liever doen door een hoefsmid die er ervaring mee heeft, ze heeft een beetje stijlvoetjes en ben heel zuinig met haar dus ga liever niet zelf klungelen :P
Ik kan op google er nog vrij weinig over vinden, zijn er hoefsmeden die dit doen? Of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Kon alleen een topic van 2017 vinden, daar leken de ervaringen wel positief.

Anoniem

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:50

Als het door droogte komt zou ik zelf eerst proberen met olie. Om ze dus minder droog te maken. En dan pas, als dat het niet verbeterd beginnen aan ijzers. Niet dat ik er tegen ben, maar als het niet nodig is, is het niet nodig.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:59

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb je weleens Duo Protection Hoefvet geprobeerd? Dat is gemaakt van paardenvet, waardoor het de hoef niet afsluit voor vocht, maar juist door de glycerine erin ook vocht aantrekt. Vorig jaar hier met de droogte continue waterbadjes voor de waterbakken gemaakt + gebruik van dit spul en de hoeven bleven echt een heel stuk beter.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:02

Marije_1997 schreef:
Als het door droogte komt zou ik zelf eerst proberen met olie. Om ze dus minder droog te maken. En dan pas, als dat het niet verbeterd beginnen aan ijzers. Niet dat ik er tegen ben, maar als het niet nodig is, is het niet nodig.


In de droge periode zet ik haar bijna elke dag in een water voetbad om te weken +- half uur terwijl ik de stal enzo mest en gebruik duo protection hoefvet, maar dit doet niet voldoende helaas. Enige dat in die periode helpt is gewoon niet naar het bos gaan, dan blijven haar hoeven heel netjes, maar na een bosrit zie je elke keer afbrokkeling/slijtage, op zich logisch, moet toch altijd ook wat kleine stukjes over asfalt en wat minder mooie paden. ik zou alleen graag toch wel een paar keer per week rijden, ook omdat ze wel beweging nodig heeft, anders word ze te dik ( is ze al een beetje) :')

waterbadjes in de wei maken mag helaas niet, sta op pension, moet ik zeggen dat ik denk dat mijn paard er ook niet in trapt, die drinkt dan mooi uit de plas die voor de waterbak ligt, doet ze in de winter ook :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:05

Faelynn schreef:
Marije_1997 schreef:
Als het door droogte komt zou ik zelf eerst proberen met olie. Om ze dus minder droog te maken. En dan pas, als dat het niet verbeterd beginnen aan ijzers. Niet dat ik er tegen ben, maar als het niet nodig is, is het niet nodig.


In de droge periode zet ik haar bijna elke dag in een water voetbad om te weken +- half uur terwijl ik de stal enzo mest en gebruik duo protection hoefvet, maar dit doet niet voldoende helaas. Enige dat in die periode helpt is gewoon niet naar het bos gaan, dan blijven haar hoeven heel netjes, maar na een bosrit zie je elke keer afbrokkeling/slijtage, op zich logisch, moet toch altijd ook wat kleine stukjes over asfalt en wat minder mooie paden. ik zou alleen graag toch wel een paar keer per week rijden, ook omdat ze wel beweging nodig heeft, anders word ze te dik ( is ze al een beetje) :')

waterbadjes in de wei maken mag helaas niet, sta op pension, moet ik zeggen dat ik denk dat mijn paard er ook niet in trapt, die drinkt dan mooi uit de plas die voor de waterbak ligt, doet ze in de winter ook :')


Meestal zijn er langs paden ook gewoon stukken berm. Als je daar in gaat lopen slijten de hoeven ook minder snel. Rijden in de bak in die periode is ook niet verkeerd. Als het maar een aantal weken of dagen is, zou ik persoonlijk daar niet veel geld in stoppen maar kijken naar praktische oplossingen zoals asfalt etc zoveel mogelijk vermijden.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:12

Duo Hoef, heb nog nooit iets gehad wat zo snel en goed werkte! Gebruik het voor alles, zelfs bij rotstraal en ook dat was zo genezen :=

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:13

Faelynn schreef:
Marije_1997 schreef:
Als het door droogte komt zou ik zelf eerst proberen met olie. Om ze dus minder droog te maken. En dan pas, als dat het niet verbeterd beginnen aan ijzers. Niet dat ik er tegen ben, maar als het niet nodig is, is het niet nodig.


In de droge periode zet ik haar bijna elke dag in een water voetbad om te weken +- half uur terwijl ik de stal enzo mest en gebruik duo protection hoefvet, maar dit doet niet voldoende helaas. Enige dat in die periode helpt is gewoon niet naar het bos gaan, dan blijven haar hoeven heel netjes, maar na een bosrit zie je elke keer afbrokkeling/slijtage, op zich logisch, moet toch altijd ook wat kleine stukjes over asfalt en wat minder mooie paden. ik zou alleen graag toch wel een paar keer per week rijden, ook omdat ze wel beweging nodig heeft, anders word ze te dik ( is ze al een beetje) :')

waterbadjes in de wei maken mag helaas niet, sta op pension, moet ik zeggen dat ik denk dat mijn paard er ook niet in trapt, die drinkt dan mooi uit de plas die voor de waterbak ligt, doet ze in de winter ook :')


Ai, dan doe je inderdaad al een hoop om het goed te krijgen. Er schijnen volgens mijn hoefsmid trouwens ook speciale hoefschoenen te zijn om de hoeven te bevochtigen. Wellicht nog iets om naar te kijken.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:25

Citaat:
Meestal zijn er langs paden ook gewoon stukken berm. Als je daar in gaat lopen slijten de hoeven ook minder snel. Rijden in de bak in die periode is ook niet verkeerd. Als het maar een aantal weken of dagen is, zou ik persoonlijk daar niet veel geld in stoppen maar kijken naar praktische oplossingen zoals asfalt etc zoveel mogelijk vermijden.


Ja uiteraard lopen we waar dat kan in de berm, dat lijkt me sowieso niet meer dan logisch, maar ook niet alle paden in het bos zijn mooi, sommige stukjes met beetje grind steentjes en toch wat harder. Zoek zo veel mogelijk mooie paden uit uiteraard, maar kan niet alles vermijden als ik ergens wil komen.
Gaat toch al snel om een periode van 3 maanden denk ik in de zomer, beetje afhankelijk van wat voor een zomer we hebben. En dat is nou juist de lekkerste en mooiste periode om buiten te rijden.
Tevens hebben we geen goede rijbak ter beschikking, dat is net een mulle zandverstuiving, lood zwaar, dus daar durf ik niet te veel gebruik van te maken, nog even afgezien van het feit dat we beide in de rijbak rijden niks aan vinden :+

uiteraard is niet rijden een oplossing om kosten te besparen, maar ik ben vast niet de enige die juist met dit lekker weer graag naar buiten wil ipv als het prut weer is :P

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:29

Hoefschoenen anders? Die kun je dan in de winter gewoon wegleggen en meerdere jaren achter elkaar gebruiken. Het lijkt dus in eerste instantie een duurdere oplossing, maar je kunt er echt heel lang mee. En als haar hoeven dan te lang worden, dan rijdt je een keertje zonder en slijten ze weer natuurlijk af.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:31

Citaat:
Ai, dan doe je inderdaad al een hoop om het goed te krijgen. Er schijnen volgens mijn hoefsmid trouwens ook speciale hoefschoenen te zijn om de hoeven te bevochtigen. Wellicht nog iets om naar te kijken.

Ja dat klopt die heb ik, als ik goed voor me heb welke je bedoeld, maar moet eerlijk zeggen dat ik die niet goed vind werken, heb nu van die hoefschoenen gekocht die helemaal van rubber zijn, volgens mij bedoeld voor als de hoef juist droog moet blijven, maar daardoor is die dus water dicht en giet ik er juist water in zodat het water aan de binnenkant blijft haha, beetje creatief zijn soms haha. Maar daar kan ze niet echt lekker op lopen dus daar week ik haar voeten in als ik op stal ben, maar die doe ik af als ik weer ga

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:33

Dan begrijp ik je wel! Proberen met dat beslag kan altijd natuurlijk. Wellicht dat een goede "natuurlijke" bekapper ook wel wat is.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:39

Hoefschoenen?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:40

Jorex schreef:
Hoefschoenen anders? Die kun je dan in de winter gewoon wegleggen en meerdere jaren achter elkaar gebruiken. Het lijkt dus in eerste instantie een duurdere oplossing, maar je kunt er echt heel lang mee. En als haar hoeven dan te lang worden, dan rijdt je een keertje zonder en slijten ze weer natuurlijk af.


Al geprobeerd, tenminste, de gene die ik had vond ik niet prettig, maar misschien dat er tegenwoordig wel andere zijn die wel werken hoor, dat zou nog een optie kunnen zijn. Maar door die ik had pakte het idee mij niet zo, daar kon ze echt geen 2 of 3 uur mee naar het bos namelijk en door stukken zandverstuiving en water enzo, ze draaiden op een gegeven moment ook bij haar voet, kreeg wondjes rond de rand boven haar hoef door wrijving, gaf toch altijd wat wrijving merkte ik omdat het niet echt vast vast zit en de pasvorm best wel een uitdaging is.
Maar mocht je ergens goede ervaringen mee hebben of iemand voor weten dan sta ik daar op zich ook wel voor open. Ze moet er wel echt intensieve ritten mee kunnen rijden, pak ook geregeld een crossbaan mee enzo namelijk

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:46

We hebben Glushu geprobeerd, uiteindelijk kwam het neer op zelf plakken aangezien er geen smid in de buurt was die het aandurfde. Daar hebben we vanaf gezien. Ik zou een andere optie zoals hierboven aangedragen wordt, kiezen. Mijn merrie had ook brokkenhoeven, ze bleken en te lang en na overschakelen op ander voer heeft ze het nooit meer gehad

Ubz_paard
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:41

Waar in de buurt staat je paard gestald?
Ken best wat hoefsmeden misschien kan ik je een tip geven wie er in buurt zit.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:14

er zijn tegenwoordig zoveel soorten hoefschoenen dat er zeker iets is dat bij je paard past.
dat is een deel van de oplossing. meestal zijn hoeven die brokkelen te lang / flairs en moet je ze vaker bijhouden.
en goede voeten komt van binnenuit.
ik heb nu sinds een paar jaar de juiste combinatie van voer gevonden waar ze het top op doen. niet dat ze eerder slechte voeten hadden maar af en toe een stukje eruit kwam wel eens voor. nu nooit meer.
zelfs met de 2 laatste kurkdroge zomers bij 4 pony's nog niet 1 scheurtje te bekennen.
ik vet de hoeven nooit in maar maak wel waterstukken waar ze zelf doorheen kunnen lopen mochten ze dat willen.
ik rijdt al jaren met hoefschoenen en dat bevalt super. vraag eens advies aan klaas feuth van hoofwear.com je kan er ook naar toe om allerlei schoenen te passen.
wij mennen veel en de ritten zijn vaak 30-40 km. ik heb met geen enkele schoen problemen met schuren / draaien / wondjes. ze lopen gewoon door zand, water over stenen, alles.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 19:36

Zam_Cas schreef:
We hebben Glushu geprobeerd, uiteindelijk kwam het neer op zelf plakken aangezien er geen smid in de buurt was die het aandurfde. Daar hebben we vanaf gezien. Ik zou een andere optie zoals hierboven aangedragen wordt, kiezen. Mijn merrie had ook brokkenhoeven, ze bleken en te lang en na overschakelen op ander voer heeft ze het nooit meer gehad


Wat jammer om te horen dat er geen smid was die het aandurfde, het ziet er toch niet heel verkeerd uit vind ik, maar merk inderdaad dat het weinig bekend of gebruikt is, dan vraag je je toch af waarom. :j
te lang zijn ze bij die van mij zeker weten niet, ben altijd maar bezig met ze lang genoeg houden juist, ze heeft beetje stijlvoetjes namelijk en je kan ook merken als ze te kort worden, dan gaat ze gevoelig lopen, beetje of ze op eieren loopt dan, maar dat hebben we gelukkig al lang niet meer gehad nu ik er continue op let en beperkt wat ik doe met hoe de hoeven er uit zien.
Voeding hebben we ook al veel aan veranderd en gesleuteld de laatste 8 jaar, ze heeft een tijdje biotine er bij gehad, maar dit uiteindelijk op aanraden van de dierenarts weer mee gestopt, we hebben bloedtesten laten doen op tekorten, hier kwam alleen magnesium uit dus dat krijgt ze wel bijgevoerd, verder krijgt ze nu inmiddels alleen nog marstal vitamine brok, magnesium aanvulling, en hooi waar een ruwvoer analyse op gedaan is en overdag staat ze jaarrond op gras. Dit lijkt nu na veel proberen het beste voor haar te werken, ze zit verder ook super gezond in haar vacht en energie.


Ubz_paard schreef:
Waar in de buurt staat je paard gestald?
Ken best wat hoefsmeden misschien kan ik je een tip geven wie er in buurt zit.

Op dit moment in doorn maar we gaan over paar maanden naar laag soeren verhuizen bij Arnhem


dingogirl schreef:
er zijn tegenwoordig zoveel soorten hoefschoenen dat er zeker iets is dat bij je paard past.
dat is een deel van de oplossing. meestal zijn hoeven die brokkelen te lang / flairs en moet je ze vaker bijhouden.
en goede voeten komt van binnenuit.
ik heb nu sinds een paar jaar de juiste combinatie van voer gevonden waar ze het top op doen. niet dat ze eerder slechte voeten hadden maar af en toe een stukje eruit kwam wel eens voor. nu nooit meer.
zelfs met de 2 laatste kurkdroge zomers bij 4 pony's nog niet 1 scheurtje te bekennen.
ik vet de hoeven nooit in maar maak wel waterstukken waar ze zelf doorheen kunnen lopen mochten ze dat willen.
ik rijdt al jaren met hoefschoenen en dat bevalt super. vraag eens advies aan klaas feuth van hoofwear.com je kan er ook naar toe om allerlei schoenen te passen.
wij mennen veel en de ritten zijn vaak 30-40 km. ik heb met geen enkele schoen problemen met schuren / draaien / wondjes. ze lopen gewoon door zand, water over stenen, alles.


ja op zich valt het wel mee met hoe erge stukken er uit vallen, soms kleine hapjes, maar ze slijten vooral zo snel kort af. Nu hou ik ze zelf regelmatig bij met een speciale vijl als ik het gevoel heb dat dat nodig is, en maak de randen inderdaad mooi rond voor goede afwikkeling etc en als er een hapje uit is werk ik dit bij zodat het niet verder gaat. Voor de rest komt uiteraard de hoefsmid, maar elke keer als die komt zegt die van het ziet er nog goed uit, en er kan eigelijk nooit echt iets af dus hij werkt het alleen bij en zorgt vooral weer voor een goede vorm/balans en werkt de binnenkant bij voor goede steun.
Stukje voer heb ik hier boven al wat over geschreven.
Ik ga je tips eens bekijken, dankjewel!

Ubz_paard
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-02-13

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:54

Je zou bij Hoefsmederij Joop Wijnen kunnen informeren of bij Hoefsmid Jan de Zwaan.

Een andere optie is contact opnemen met Peter Loots via bijv. Facebook. Hij is vertegenwoordiger van Glushu en weet waarschijnlijk met meer zekerheid een smid bij jou in de buurt te noemen.

Hier in ieder geval wel positieve ervaringen met Glushu. Zeker voor wat jou idee is.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:29

Ik heb zelf hoefschoenen bij mijn grote KWPN merrie die af en toe hele rare fratsen uit kan halen met haar voeten (en we gaan heuvel op, heuvel af, door blubber, door zand, door water, in galop alles). Met de schoenen die we nu hebben (Swiss Galoppers) heb ik nooit gehad dat ze gingen draaien, los kwamen, bleven hangen, veel te snel slijten of dat ze er wondjes van krijgt. Ik ben er erg tevreden over en wil niks anders meer. Eigenlijk klinkt jouw wens wel als iets wat ik zou oplossen met hoefschoenen. Ik kan eventueel wel eens voor je rondvragen of een kennis van me iemand kent in regio Arnhem die hoefschoenen past. Het luistert namelijk volgens mij wel nauw. Stalgenoot van me is lyrisch over schoenen die ik niet fijn vond en zo heeft iedereen (en ieders paard) een voorkeur.

Plak schoenen heb ik nog geen goede verhalen over gehoord, maar wellicht dat dat komt door het type. Schoenen zijn volgens mij minder gedoe en kan je paard in de wei ook lekker blootsvoets staan.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:22

Ik zie dat het een wat ouder topic is maar toch reageer ik nog ff. Heb je al iemand gevonden die glu shu's bij jouw paard wilt plaatsen?

Mijn hoefsmid doet dit.

Mijn paard heeft ze aan de voorvoeten. Hij heeft een lichte vorm van WLD en is door de vorige smid nooit gezien. Ik had al een gevoel dat er iets niet klopte aan de voeten dus een andere smid erbij. Hij heeft de schimmel weg gevijld en toen moesten zijn hoeven natuurlijk beschermd worden. Hij heeft er glu shu's onder gedaan en ben heel tevreden. Het is niet goedkoop, maar werkt wel

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:02


Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:36

Je kan een paard niet altijd op blote voeten laten lopen helaas, bij mijn paard is een heel stuk schimmel weg gevijld, als ik die op blote voeten liet lopen loopt ie geheid zijn hoeven kapot..soms ijn er medische redenen. Tevens worden glu shu's niet genageld

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 09:30

Cinnepin schreef:
Ik zie dat het een wat ouder topic is maar toch reageer ik nog ff. Heb je al iemand gevonden die glu shu's bij jouw paard wilt plaatsen?

Mijn hoefsmid doet dit.

Mijn paard heeft ze aan de voorvoeten. Hij heeft een lichte vorm van WLD en is door de vorige smid nooit gezien. Ik had al een gevoel dat er iets niet klopte aan de voeten dus een andere smid erbij. Hij heeft de schimmel weg gevijld en toen moesten zijn hoeven natuurlijk beschermd worden. Hij heeft er glu shu's onder gedaan en ben heel tevreden. Het is niet goedkoop, maar werkt wel


Nee ben uiteindelijk voor hoefschoenen gegaan, echter wel tot grote spijt, want behalve veel gedoe voor het aanmeten (lange trailerrit) en honderden euro's armer passen ze uiteindelijk toch niet goed, we verliezen ze continue onderweg, gebruik ze dus ook niet meer. Weggegooid geld helaas.
We zijn ook verhuisd afgelopen jaar waardoor ze een klap heeft gehad in haar weerstand, hoeven zijn hierdoor heel slecht geworden, tot ze zelfs kreupel liep (vervelende omstandigheden gehad met een nieuwe stal waar we als eerst naar toe zijn gegaan, zal me hier niet te veel over uitweiden, hier zijn we zodra het kon heel snel weer weggegaan natuurlijk), maar nu dus al een half jaar op rust aan het herstellen. hopelijk kunnen we het wel ooit weer oppakken, maar ben er wel voorzichtig mee, ze loopt inmiddels weer goed en happy 24/7 buiten, dus ik had besloten het even te laten voor wat het is, maar hoop natuurlijk wel ooit nog iets te vinden en wel weer te kunnen rijden, ze is nog wat jong om met pensioen te gaan :+

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: hoefsmid glu shu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:18

Oei dat is geen fijn nieuws....

Ik hoor inderdaad wel vaker negatieve dingen over hoefschoenen, ik heb er ooit ook over zitten denken namelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:21

Oei, kan je de hoefschoenen niet terug inleveren?
Ik kan het wel bij mijn smid. Als ik ze netjes oppoets kan zij ze nog 2dehands verkopen. En ik krijg een deel van mijn geld terug.

Mijn Pony zijn hoefschoenen passen ook niet meer optimaal doordat zijn hoeven veel verbeterd zijn tov vorig jaar. Maar zijn ook niet meer nodig omdat hij niet meer zo heel gevoelig loopt buiten op straat.

Hier pasten ze vorig jaar wel perfect en vielen niet uit. Ook niet doorheen modder.