Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trammelanda

Berichten: 1365
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 18:11

ik volg dit even. Ik zoek iets omgeving Noord Holland.
Misschien dus Lisette Arends die ik een paar pagina's terug heb voorbij zien komen.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:42


michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:17

Vrijdag staat mijn eerste les bij Astrid Hoppenbrouwers gepland. Ik ben heel benieuwd :D .

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:17

michelle___ schreef:
Vrijdag staat mijn eerste les bij Astrid Hoppenbrouwers gepland. Ik ben heel benieuwd :D .


Hoe was het? Zij spreekt ons ook aan nl. :)

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:57

Ben op zoek naar een fijne instructrice/instructeur in de omgeving Almelo of omgeving Hardenberg. Zijn er hier nog mensen die iemand weten?

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:40

Ik volg ook even mee. In de omgeving noord-holland. In de buurt van Alkmaar. Lisette Arends spreekt me wel aan, iemand ervaringen mee?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:15

Suzanne F. schreef:
Ladyson schreef:
Heeft iemand ervaring met Leonie Verdoold, Linda Dorland of Ylona de Leeuw? Ik zie dat zij de trainersclub van Rien hebben gedaan en in mijn regio zitten.


Alleen met Linda Dorland, maar van vroeger. Is een ervaren instructrice met zeker een goede kijk op een correct gaand paard. Ik zou haar wel durven aanraden. De rest ken ik niet.


Linda heeft helaas geen tijd.. Ik kwam ook nog Jikke Brouwer en Geert Hofland tegen. Heeft iemand daar wellicht nog ervaringen mee?

Wel typisch om te zien dat we in de topic vooral vragen, maar er helaas weinig goede instructeurs benoemd kunnen worden.

Naar de les bij Astrid ben ik ook nog wel benieuwd!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:16

In welke regio zit je precies? Zit je bij Naaldwijk in de buurt? Daar zit Patrick vd Meer.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:19

Nee niet echt helaas.. Paardlief staat in Woerden, tussen Gouda en Utrecht in.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:46

xChanelx schreef:
maitestar23 schreef:
Ik zit een tijdje zonder instructrice, weet iemand misschien in de buurt van Meppel? En misschien iemand die ook beetje kennis heeft van spanning bij rijden?


Alexandra Huizenga is fijn, komt bij Hoogeveen uit de buurt. Ik weet niet of ze ook richting Meppel komt, denk het haast wel.


Jaaaa ik sta bij haar op stal! Alexandra is goed! Sowieso, wat een fijn topic. Eentje naar mijn hart! Ben zelf ook instructeur via knhs.. maar dat vergeet ik liever. Voel mijzelf nog niet goed genoeg om echt les te geven in klassieke dressuur maar ik train mijn paard zeker zo! Om de omslag te maken, paard leren ontspannen enzo help ik wel mensen mee!

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:53

eekhoornerik schreef:
Elisa2 schreef:
Het wijkt wel af, ben zelf klassiek duits geschoold en heb een periode bij een "moderne" dressuurruiter gelest.

Grote verschillen waren: ipv voorwaarts/ neerwaarts rijden, hals gelijk in een (wedstrijd)houding plaatsen. Van achter naar voor rijden moet je bij beiden, maar bij de moderne dressuur is het blijven vasthouden aan de voorkant tot het paard loslaat/ overgeeft. En bij klassiek is het contact houden, paard zoekt zelf de hand op en je hebt geen druk aan de voorkant.
Modern is paard door de weerstand heen zetten op "druk", klassiek is zorgen dat er geen weerstand ontstaat. Nouja, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Grote verschil vond ik: klassiek was een blij paard, rijden was gebaseerd op samenwerking, opbouw was geleidelijk aanpassend aan het niveau en fysieke kunnen van paard en ruiter op dat moment.Als er verzet was omdat je bij een grens kwam dan werd er gekeken waarom dat was een heel voorzichtig naar toe gereden, gewoon steeds stap voor stap. Duurde allemaal uiteraard veel langer. Maar voor ieder paard haalbaar.

Bij de "moderne" dressuur kwam het paard direct in verzet, waar "doorheen" gereden moest worden. Paard moest zich overgeven, mag geen verzet tonen..paard van mij accepteerde dit niet (terecht) en werd gezegd dat hij niet geschikt was, beter een andere kon kopen.
Door de hoge halshouding drukte paard zijn rug weg en ging zich vastzetten waardoor er een rugblessure ontstond.


Hier ook exact diezelfde ervaring :j


Wat mooi omschreven! Ik zou zo graag willen dat iedereen keek naar de biomechanica en ging luisteren naar hun paard.

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:24

Esther_ schreef:
Voor degene die nog een trainer zoeken. Op https://dressagepro.nl/trainers-trainersclub/ staan trainers die op de manier van Rien van der Schaft lesgeven.


Ik ben niet bekend met dit platform, zou je zeggen dat dit informatie geeft over een meer klassieke vorm van rijden?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:17

VogeltjeM schreef:
Esther_ schreef:
Voor degene die nog een trainer zoeken. Op https://dressagepro.nl/trainers-trainersclub/ staan trainers die op de manier van Rien van der Schaft lesgeven.


Ik ben niet bekend met dit platform, zou je zeggen dat dit informatie geeft over een meer klassieke vorm van rijden?


Dat zou het wel moeten zijn, degenen die opd ze lijst staan hebben een training gevolgd ondermeer opgezet door Rien van de schaft. Blijft het natuurlijk altijd de vraag hoe ze dat zelf in praktijk ( kunnen) brengen en hoe ze dat zelf weer uitdragen maar leerlingen

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:42

knollentuin schreef:
Dat zou het wel moeten zijn, degenen die opd ze lijst staan hebben een training gevolgd ondermeer opgezet door Rien van de schaft. Blijft het natuurlijk altijd de vraag hoe ze dat zelf in praktijk ( kunnen) brengen en hoe ze dat zelf weer uitdragen maar leerlingen


Ik bedoel het platform dressagepro zelf :o is dat een aanrader voor wat betreft een meer klassieke manier van rijden? Ik ken Rien vd Schaft niet eigenlijk. Zou er zelf niet zo snel op gekomen zijn omdat ik "bondscoach" associeer met de moderne manier van trainen.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:23

VogeltjeM schreef:
knollentuin schreef:
Dat zou het wel moeten zijn, degenen die opd ze lijst staan hebben een training gevolgd ondermeer opgezet door Rien van de schaft. Blijft het natuurlijk altijd de vraag hoe ze dat zelf in praktijk ( kunnen) brengen en hoe ze dat zelf weer uitdragen maar leerlingen


Ik bedoel het platform dressagepro zelf :o is dat een aanrader voor wat betreft een meer klassieke manier van rijden? Ik ken Rien vd Schaft niet eigenlijk. Zou er zelf niet zo snel op gekomen zijn omdat ik "bondscoach" associeer met de moderne manier van trainen.


Ja ik vind het wel een aanrader betreft de klassieke manier van rijden. Rien is zelfs gestopt als bondscoach omdat hij zich niet kon vinden in de moderne manier van rijden van diverse ruiters, dacht ik.

Je kan hun volgen via facebook en ook op youtube staan wat filmpjes. Dan kan je kijken of het bij je past.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:03

Miquelle Tonino van mttotalhorsecare is ook een aanrader is NCSAH instructeur

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:49

Ik geef dit topic even een schopje. Zoek een fijne instructeur in Brabant of zuidelijkdeel van Gelderland. Ben best bereid een stukje te rijden. Gaat om dressuurmatig prive les vanuit het paard. Heeft iemand een gouden tip?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:35

elinedeau95 schreef:
Ik geef dit topic even een schopje. Zoek een fijne instructeur in Brabant of zuidelijkdeel van Gelderland. Ben best bereid een stukje te rijden. Gaat om dressuurmatig prive les vanuit het paard. Heeft iemand een gouden tip?

Brabant is 180km breed; hoe ver wil je gaan?

De naam zegt het al, via equestra....

https://www.dewegvanhetpaard.nl/
https://www.facebook.com/ViaEquestra

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:42

elinedeau95 schreef:
Ik geef dit topic even een schopje. Zoek een fijne instructeur in Brabant of zuidelijkdeel van Gelderland. Ben best bereid een stukje te rijden. Gaat om dressuurmatig prive les vanuit het paard. Heeft iemand een gouden tip?

Rechtvaardige rijkunst? Komt aan huis, afhankelijk waarbij woont, maar ja kan ook op haar locatie lessen.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:49

Esther_ schreef:
elinedeau95 schreef:
Ik geef dit topic even een schopje. Zoek een fijne instructeur in Brabant of zuidelijkdeel van Gelderland. Ben best bereid een stukje te rijden. Gaat om dressuurmatig prive les vanuit het paard. Heeft iemand een gouden tip?

Rechtvaardige rijkunst? Komt aan huis, afhankelijk waarbij woont, maar ja kan ook op haar locatie lessen.



Je kan ook ruitergevoel.com proberen (Hester Bransen). Zij is wel drukbezet, maar wel in de regio die je noemt.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:49

xLeticia schreef:
_Anneruth schreef:
Ik zou geen onderscheid maken tussen basis en subtop niveau. Zowel bij Monique als Bastiaan kan je ook terecht als basisruiter. Volgens mij bij alle instructeurs.


Klopt hoor, bij alle instructeurs die ik al genoemd heb kun je als basis ruiter terecht. Echter is het niet erg voor de hand liggend om als subtop ruiter, of aankomend subtopruiter, lessen te volgen bij een instructeur op basis niveau. Vandaar dat ik er een verschil in gemaakt heb.


En tussen basis en basis zit ook nog wel een verschil. Basis als in basissport t/m ZZ-licht niveau op wedstrijd? Of basis als in je paard gewoon recht en soepel willen houden zonder ambities om bijvoorbeeld voorbij L niveau te hoeven. Van die laatste categorie zie ik om me heen veel meer aanbod dan van die eerste. Dus echt 'basis van de basis'. Uit die categorie zie ik hier ook (prima) namen voorbij komen en of dat iets voor je is ligt dus ook echt aan je ambities en doelen.

nierninwa86
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: Dressuurinstructeurs ‘nieuwe stijl’ gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:01

Ik krijg sinds een paar maanden les van Maikel Trum uit Helvoirt (tussen Tilburg en Den Bosch) en ik ben heel blij met hem! Hij ligt tot nu toe in lijn met Rien en kijkt heel goed naar het lichaam en het karakter van het paard, maar ook naar de ruiter. Als ik wegens lichamelijke issues niet zo veel kan, past hij gewoon de les aan op wat ik die dag aan kan. Gewoon super en we zijn al enorm vooruit gegaan!

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:08

Cindy Schelvis geeft les op basis van "klassieke dressuur", zowel basis als subtop. Zij komt uit Kuinre (Noordoostpolder).

VogeltjeM schreef:
Ik bedoel het platform dressagepro zelf :o is dat een aanrader voor wat betreft een meer klassieke manier van rijden? Ik ken Rien vd Schaft niet eigenlijk. Zou er zelf niet zo snel op gekomen zijn omdat ik "bondscoach" associeer met de moderne manier van trainen.



Ik ben lid van DressagePro en vind het wel een waardevolle aanvulling op mijn lessen.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:51

Matheno schreef:
Cindy Schelvis geeft les op basis van "klassieke dressuur", zowel basis als subtop. Zij komt uit Kuinre (Noordoostpolder).

VogeltjeM schreef:
Ik bedoel het platform dressagepro zelf :o is dat een aanrader voor wat betreft een meer klassieke manier van rijden? Ik ken Rien vd Schaft niet eigenlijk. Zou er zelf niet zo snel op gekomen zijn omdat ik "bondscoach" associeer met de moderne manier van trainen.



Ik ben lid van DressagePro en vind het wel een waardevolle aanvulling op mijn lessen.


Ook nog even een aanvulling op de opmerking over bondscoach: hij is maar een korte tijd bondscoach geweest. Juist door zijn manier van trainen klikte het niet met de ruiters, omdat alles volgens hen snel en modern moet gaan.

Beetje kort door de bocht, maar daar komt het op neer.

Als je je opgeeft voor de mails van DressagePro komen er regelmatig gratis lives voorbij die via YouTube gestreamd worden. Hiermee kun je misschien een idee krijgen van Rien zijn manier van rijden en lesgeven. Ik vind hem persoonlijk echt wel goed met veel respect voor het paard en correct van achter naar voren rijden.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:08

Ik geef het topic ook weer even een schopje. Wat is de ervaring met NCSAH instructeurs? Ik lees altijd een beetje gemixte verhalen hierover en weet niet zo goed hoe ik het moet interpreteren. Is het vergelijkbaar met een Rien of echt weer anders?

En is iemand bekend met Hermien Muys?