Kosten castreren klophengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinMendes
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-18

Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 15:12

Hi,

Mijn 2,5-jarige shetlander blijkt een klophengst te zijn en mijn dierenarts heeft aangeraden om hem naar de kliniek te brengen. Hij gaf echter maar 1 kliniek die ik kon bekijken terwijl ik liever wat prijzen zou willen vergelijken. Ook wil ik liever dat het niet te ver is.

Hoe duur was het castreren van jullie klophengst en waar hebben jullie dit gedaan?

PSvanLot

Berichten: 10137
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:12

RobinMendes schreef:
Hi,

Mijn 2,5-jarige shetlander blijkt een klophengst te zijn en mijn dierenarts heeft aangeraden om hem naar de kliniek te brengen. Hij gaf echter maar 1 kliniek die ik kon bekijken terwijl ik liever wat prijzen zou willen vergelijken. Ook wil ik liever dat het niet te ver is.

Hoe duur was het castreren van jullie klophengst en waar hebben jullie dit gedaan?


Je kunt wat klinieken bellen en de prijs opvragen?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:21

Je kan ook nog even wachten, bij de kleintjes kan het best langer duren voordat de 2de in daalt.
Is hij wel te voelen (hoog van binnen)? Dan heb je zeker kans dat hij nog gaat indalen in de lente.
Bij de mijne duurde dat ook langer dan verwacht.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:38

Was het enkel de DA die maar 1 bal voelde of was dat bij jouw ook? Ik liet welshje castreren op 2,5 jaar, zelf gewoon 2 even grote balletjes gevoeld, bij de DA (kwam voor de castratie) trok hij er 1 op. Die is keurig op de rug in de wei gedaan, bal was zo te pakken, maar opening naar buik was nog groot genoeg om hem te verstoppen.

Als hij jouw er netjes 2 laat voelen, zou ik even met DA overleggen en gok nemen om gewoon op de wei te castreren, enkel als jij er ook maar 1 voelt is de kans te groot op niet zelf afdalen en is kliniek overleggen verstandig. Het zal nl niet de eerste "ik verstop wat voor vreemden pony" zijn.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 00:50

Je geeft aan dat je liever niet te ver wil, maar in welke regio zoek je dan? Als jij bijvoorbeeld in Limburg woont, zou het weinig zin hebben als ik prijzen uit Noord-Holland door zou geven.
Wel kan ik dan misschien klinieken aanraden in jouw regio, waar je zelf naar prijzen kan informeren.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 07:33

Wij hebben jaren geleden een klophengst gehad, ook een Shetlander.
We hebben hem in een kliniek in de kop van Noord Holland laten castreren.
Die operatie heeft ruim €800,00 gekost en niets opgelost.
De tweede bal was niet te vinden, maar leverde blijkbaar nog wel de nodige overdosis aan hormonen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:23

De kosten liggen er aan of de bal in de lies of in de buik zit, de laatste is meer gecompliceerd qua operatie.

Hier ooit een klophengst gecastreerd wat via de buik moest, was e1000,- en paard een week op de kliniek.

RobinMendes
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 09:29

tamary schreef:
Was het enkel de DA die maar 1 bal voelde of was dat bij jouw ook? Ik liet welshje castreren op 2,5 jaar, zelf gewoon 2 even grote balletjes gevoeld, bij de DA (kwam voor de castratie) trok hij er 1 op. Die is keurig op de rug in de wei gedaan, bal was zo te pakken, maar opening naar buik was nog groot genoeg om hem te verstoppen.

Als hij jouw er netjes 2 laat voelen, zou ik even met DA overleggen en gok nemen om gewoon op de wei te castreren, enkel als jij er ook maar 1 voelt is de kans te groot op niet zelf afdalen en is kliniek overleggen verstandig. Het zal nl niet de eerste "ik verstop wat voor vreemden pony" zijn.


Ik voel er ook maar 1, dus het is niet zo dat hij het verstopt.

RobinMendes
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 09:29

Jet schreef:
Je geeft aan dat je liever niet te ver wil, maar in welke regio zoek je dan? Als jij bijvoorbeeld in Limburg woont, zou het weinig zin hebben als ik prijzen uit Noord-Holland door zou geven.
Wel kan ik dan misschien klinieken aanraden in jouw regio, waar je zelf naar prijzen kan informeren.


Regio zuid-holland

vandeshetjes
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:34

Ja, ze kunnen die ballen goed verstoppen. Toen Flip hier kwam, voelde ik maar 1 bal. Toen weer 2, toen weer tijdje niets en zo ging het door. Totdat de da zei dat dat zomaar kan. Gelukkig kwamen er 2 ballen uit toen hij in het voorjaar gecastreerd was.
Dus, ik hoop voor je dat het bij jouw pony wellicht ook het geval is...

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:43

Het is dan wel 10 jaar geleden, maar wij waren in Schoonloo (Drenthe) €500 kwijt voor onze Haflinger.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:17

Zo'n 4 jaar geleden bij DAP Bodegraven een 3 jarige fries laten ruinen, die had 1 ingedaalde bal en de andere bleek in z'n lies/buikholte te zitten verstopt. Via een kijkoperatie in de buikholte gedaan omdat deze in eerste instantie niet was te vinden en gezien de leeftijd veiliger was. Omdat deze bal 'klem' zat gaf deze ook extreem veel hormonen. Kostte toen rond de €1500, incluisief een paar dagen op de kliniek. Maar misschien is dat voor een shet minder.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:35

Gewoon even een paar klinieken bellen, ik was voor een shet 900 euro kwijt.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Kosten castreren klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:56

Het maakt veel uit of de tweede testikel in de buikholte zit of dat ze er nog makkelijk bij kunnen. Een buikoperatie gaat snel 1000 Euro kosten. Als ze niet zo ver hoeven kan je met de helft ook klaar zijn.