Slechte ervaring pensionstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:59

Dat is waar, dat het moreel verdedigbaar is. Anderzijds: wat de één een goede verzorging noemt en vindt, vindt de ander geen goede verzorging. Zoveel paardeneigenaren, zoveel meningen over verzorging en omgaan met het paard.
In de situatie die TS beschrijft kan je er echt over discussiëren of het paard goede verzorging kreeg o niet.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:33

Op mijn stalling moet je de maand vooruit betalen,d.w.z. dat ze willen dat het stalgeld de eerste van de maand op hun rekening staat. Geld terugkrijgen als je eerder vertrekt zal er wel niet inzitten vrees ik. Maar ts had nog niets betaald begrijp ik?

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:36

In België zijn het ietwat andere regels als in Nederland. Als jij niks ondertekent hebt over opzegtermijn hoef je die ook niet te betalen. Ik heb in BE al op 4-5 stallen gestaan incl mijn huidige stal, 1 daarvan had maar een opzegtermijn die ik uiteindelijk ook niet hoefde te doen. De rest was er nooit een opzegtermijn afgesproken en dat hoefde ook niet. Gewoon die 8 dagen betalen zou ik doen moest je niks ondertekent hebben, de rest zou ik niet betalen. Al zeker niet omdat ze jouw paard nalatig hebben gehouden.

heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 14:46

Ik had nog niets betaald omdat ik midden de maand toekwam en ze altijd op het einde van de maand geld vragen voor de maand er op. Ik heb helaas wel een contract ondertekend waarin staat dat er een maand opzegtermijn is. Echter heb ik bijna onmiddellijk opgezegd als ik toekwam, maar moet ik toch de volgende maand betalen.

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:54

Ik zou dan wel gewoon betalen voor de weken die je daar gestaan hebt...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:03

Het is zuur, maar ik zou mijn verlies nemen. Hoe het in België aan toe gaat geen idee, misschien is het daar makkelijker om het contract te negeren?

Dat ze medicijnen vergeten of je paard niet controleren naar jouw wensen kan je een pension eigenaar nou eenmaal nooit kwalijk nemen. Het is en blijft jouw paard en jouw verantwoording voor het geven van medicatie.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:30

heleen_bo schreef:
Ik had nog niets betaald omdat ik midden de maand toekwam en ze altijd op het einde van de maand geld vragen voor de maand er op. Ik heb helaas wel een contract ondertekend waarin staat dat er een maand opzegtermijn is. Echter heb ik bijna onmiddellijk opgezegd als ik toekwam, maar moet ik toch de volgende maand betalen.


Je hebt ondertekend en bent dus akkoord gegaan met wat er in het contract staat, nl. één maand opzegtermijn. Dat je bijna onmiddellijk hebt opgezegd maakt eigenlijk geen verschil, spijtig genoeg voor jou.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:06

Er is helaas een groot verschil tussen recht hebben en recht krijgen

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:31

CalipsoLover schreef:
In België zijn het ietwat andere regels als in Nederland. Als jij niks ondertekent hebt over opzegtermijn hoef je die ook niet te betalen. Ik heb in BE al op 4-5 stallen gestaan incl mijn huidige stal, 1 daarvan had maar een opzegtermijn die ik uiteindelijk ook niet hoefde te doen. De rest was er nooit een opzegtermijn afgesproken en dat hoefde ook niet. Gewoon die 8 dagen betalen zou ik doen moest je niks ondertekent hebben, de rest zou ik niet betalen. Al zeker niet omdat ze jouw paard nalatig hebben gehouden.

Altijd opletten met een deel van een factuur te betalen! Als je dat doet, geef je eigenlijk aan dat je akkoord bent om de factuur te betalen. Als je maar een deel wil betalen, dan moet je de factuur protesteren en aangeven dat je bv een credit nota wil voor x bedrag. Daarna mag je pas betalen. Anders heb je helemaal geen poot meer om op te staan.
Al lijkt het mij in dit geval heel moeilijk. Ook al is het begrijpelijk en niet fijn om stalgeld te moeten betalen als je echt niet tevreden bent over de zorg. Dat zijn zure centen :(

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:29

heleen_bo schreef:
Ik had nog niets betaald omdat ik midden de maand toekwam en ze altijd op het einde van de maand geld vragen voor de maand er op. Ik heb helaas wel een contract ondertekend waarin staat dat er een maand opzegtermijn is. Echter heb ik bijna onmiddellijk opgezegd als ik toekwam, maar moet ik toch de volgende maand betalen.


En dat klopt ook...

Jij hebt waarschijnlijk in de zomer ergens aangegeven dat je per oktober zou komen. Die box is voor jou vanaf oktober. Dan huur jij deze én heb je een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Wat ook logisch is, want de staleigenaar moet een nieuwe huurder vinden voor die box en die zal hij niet binnen 1 dag hebben. Dat betekent dat je dus de huur betaalt voor oktober én voor de opvolgende maand. In principe zou je dan dus pas per 1 december uit je box moeten zijn. Dat jij dat eerder doet, is jouw keuze, maar die box is wel gewoon aan jou verhuurd.

Het enige dat misschien nog redelijk zou zijn, is 'leegstand' betalen. Je maakt immers geen gebruik van hooi en stro. Maar dan nog. Ik vind het niet meer dan logisch dat je een opzegtermijn hebt. Of dat je nu wel of niet tevreden bent, dat zijn twee verschillende dingen helaas. Wij lezen hier alleen jouw kant van het verhaal - en ik zeg niet dat het niet waar is hè - maar de pensionhouder zal ongetwijfeld een andere lezing hebben. Daarover zal dus tot in den eeuwigheid discussie over blijven bestaan. Het enige dat zwart op wit staat is die opzegtermijn; dus daar zul je je gewoon aan moeten houden. :j

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:15

Ik denk dat je juridisch niet in je recht staat om niet te betalen. Of de stalhouder het ook juridisch aanvecht, is natuurlijk de vraag, maar ik zou er niet op gokken. Ik denk ook dat je geen poot hebt om op te staan mbt de nalatige verzorging. In mijn optiek klinkt vrijwel alles wat je noemt als dingen die je vooraf had kunnen weten. Vraag om het hele terrein te zien, niet alleen de mooie voorkant, kijk goed in de stallen, vraag evt wat rond aan mensen die er al staan, vraag wat ze voeren qua hooi (kijk ook in de stallen om te zien of er nog ligt).
Je had van te voren kunnen vragen hoe ze slobber voeren. Als je er toen iets op tegen had (bijv dat je liever een ander type emmer had gehad, had je dat toen kunnen vragen en regelen).

De koliek is wss gekomen door een heel scala aan factoren zoals de verhuizing, ineens op stro, ander hooi, minder hooi etc. Ik zou dit niet direct nalatigheid noemen van de stalhouder. Meer pech? Het is niet leuk dat ze de koliek relativeren naar andere stalgenoten, maar ik kan me wel voorstellen dat dat misschien een reactie is op hoe jij daar misschien mee om bent gegaan.

Dan de enige dingen waarvan ik denk: mwah niet zo handig van de stalhouder is dat ze je beter op de hoogte hadden kunnen houden (al denk ik niet dat ze express hebben gedacht: we laten dat beest lekker dood gaan aan koliek zonder even aan de bel te trekken) en dat ze misschien minder hadden moeten opstrooien MITS was gebleken dat de koliek door het stro kwam. Maar ik vind dan nog, dat jij als eigenaar dan had moeten aangeven dat de stal minder opgestrooid moest worden of dat je evt zelf zaagsel oid had geregeld en zelf had uitgemest (dat had ik dan althans gedaan).

Ik zou zeker geen klacht ergens gaan indienen, maar het staat je altijd vrij deze stal af te raden bij kennissen / vrienden.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:26

Zelf heb ik genoeg slechte ervaringen op verschillende pensionstallen.
Ook dat mijn paard ziek was geworden van het voerbeleid.
Ze gaven beschimmeld hooi en biks en zorgden er wel voor dat er schoon voer ten toon lag, zodat je dacht dat ze dat kregen.
Er zijn zoveel nalatige mensen, ze denken aan het geld en niet aan het welzijn, ze hebben zo weer een nieuwe klant die minder kritisch is.
Misschien kun je eens juridisch advies vragen, ze hebben zich namelijk zelf ook niet aan de afspraken gehouden?

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:53

Tja... Als ik er 150% van overtuigd ben, dat die 3x koliek krijgen in die 8 dagen, door amper of slecht hooi geven komt, dan mogen ze er van mij een rechtszaak van maken, maar betalen deed ik niet voor nog een volle maand als ik zo snel al weer pleite was.

Dan ging ik liever nog achteraf voor gaas door alles te moeten betalen, maar dan kwam het in ieder geval naar buiten wat een verschrikking het daar is.

heleen_bo
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-03-20

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:20

Ik heb meermaals gevraagd om stro uit te stal te halen. Zelfs na de tweede koliekaanval en op uiterste vraag van de veearts (die heeft bevestigd dat het verstoppingskoliek was door teveel stro te eten) hebben ze de stal toch nog opnieuw volledig opgestrooid. Ik heb dan eigenhandig al het stro uit de stal gehaald, had ik dit niet op tijd gezien was mijn paard er geweest. Ja ik reageer misschien angstig en bezorgd als mijn paard koliek heeft (nog nooit eerder meegemaakt ook), maar als de veearts zegt dat het ernstig is en ze misschien moet worden geopereerd, lijkt me dit ook logisch. Ik heb uiteraard op voorhand gevraagd of ze vlas/houtkrullen hadden, dit kon zogezegd niet door hun mestbeleid. Dat was geen probleem als ze niet zo gigantisch veel stro gaven en genoeg hooi zoals ze beloofd hadden. Maar ze kreeg gewoon amper hooi. Ik ging uiteraard alle dagen om bij te voederen, maar kon daar door mijn werk ook niet de hele dag aanwezig zijn. Eens ze weg was kreeg ik wel een sms'je dat ze toch houtkrullen had... Ook het contract, het zijn allemaal regeltjes om haar te beschermen, het is duidelijk dat dit niet de eerste keer is. Het draait inderdaad enkel om geld en niet om het welzijn van de paarden. Maar het is een goede les geweest dat je je paarden beter aan huis houdt. Liever geen binnenpiste, maar wel een gezond en vrolijk paard :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Slechte ervaring pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:04

Je hebt echt niet overdreven gereageerd hoor over de koliek, paarden gaan daar vaak dood aan.
Zelf wilde ik ook geen paard meer op pension, ik heb ze ook thuis.
Niet alle stallen zijn slecht maar zo goed als thuis staan ze niet snel.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:57

heleen_bo schreef:
Ook het contract, het zijn allemaal regeltjes om haar te beschermen, het is duidelijk dat dit niet de eerste keer is.


Dat is een aanname en kan je niet weten.
Daarnaast: pensionklanten klagen over van alles en nog wat. Gaande van accommodatie tot de coronaregels die de pensioeneigenaar enkel probeert te volgen... Niet zo gek dat de pensioneigenaar zich tegen zoveel mogelijk dingen dan probeert in te dekken...

De zorg op pensionstallen komt niet altijd overeen met wat je voor je paard graag zou willen en ja, kan ook de gezondheid schaden. Maar dat is nu helaas eigen aan je paarden niet in eigen beheer hebben. Je kan het gesprek aangaan met de pensioneigenaar als je andere zorg voor je paard wil. Helaas ligt het dan bij hem wat die er vervolgens mee doet. Word er niets mee gedaan? Dan kan je als klant of blijven staan en de situatie zoals ze is aanvaarden en kijken wat je zelf kan doen om bepaalde dingen te verbeteren of je kan je paard er weghalen en gewoon netjes je aan de afspraken / het contract houden.
Ik heb mijn paarden al op meerdere plaatsen gehad. En overal is het wel iets. Als het voor mij echt de spuigaten uitliep ben ik gewoon verhuisd naar een andere plek en heb ik gewoon betaald zoals overeengekomen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:18

heleen_bo schreef:
Ik heb meermaals gevraagd om stro uit te stal te halen. Zelfs na de tweede koliekaanval en op uiterste vraag van de veearts (die heeft bevestigd dat het verstoppingskoliek was door teveel stro te eten) hebben ze de stal toch nog opnieuw volledig opgestrooid. Ik heb dan eigenhandig al het stro uit de stal gehaald, had ik dit niet op tijd gezien was mijn paard er geweest. Ja ik reageer misschien angstig en bezorgd als mijn paard koliek heeft (nog nooit eerder meegemaakt ook), maar als de veearts zegt dat het ernstig is en ze misschien moet worden geopereerd, lijkt me dit ook logisch. Ik heb uiteraard op voorhand gevraagd of ze vlas/houtkrullen hadden, dit kon zogezegd niet door hun mestbeleid.


Maar wat hadden ze dan moeten doen als er alleen stro voor handen is? Hadden ze het paard op de beton moeten laten staan? Wat is daar nalatig aan?

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:21

Een paar jaar geleden had ik ook problemen met de stal waar ik stond. Ik kende hun al heel lang en het leek een fantastische plek. Helaas na heel veel gedoe en een paard dat niet meer te herkennen was ( bloedlink en ongelukkig ). Het was 2 mei en ik belde om te vragen of ik de 2 dagen kon betalen en dan kon gaan. Was helemaal prima zei de moeder. Even later belde ze terug, had met dochter overlegd en wou toch de hele maand hebben. Er was niets besproken en geen contract. Ik heb toch betaald omdat ik weg wou omdat mijn paard daar kapot ging.

Het was ook alleen maar liegen, paard kreeg nauwelijks te eten en stond bijna nooit buiten. Ik was allang blij dat ik weg kon. Dat geld was jammer, maar het gedoe niet waard.

Mooie was nog dat ze zeiden dat ik hun auto had geraakt bij het weggaan terwijl ik aan de andere kant stond.

Ze hadden mijn spullen aan de weg gezet en mijn paard zonder water en hooi in de paddock.

Zegt genoeg over hun.

Toen ik dit jaar verhuisde heb ik ook de hele maand betaald maar ben eerder weggegaan omdat ik heel erg graag weg wou. Hier was een contract en had ik opzegtermijn. Heb dat ook netjes op tijd doorgegeven en ben toen nog wat eerder gegaan. Ze hebben het recht op het geld voor de hele maand.