Ervaringen online Featherlight Academy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:39

Leuk TS! Fijn dat het zo goed past!

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:54

Heel leuk! Ik durf ook wel te zeggen dat warwick mijn hele kijk op paarden trainen heeft verandert. Zelfs in de dressuurtrainingen, als ik met mijn paard bezig ben hoor ik mezelf continue die principles opratelen :+

Ik zou als je op youtube kijkt overigens wel een beetje op de upload datum letten. Rond 2018 is warwick toch wel echt een nieuwe weg ingeslagen en er zijn ook een hoop videos waar hij nu niet meer achter staat.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:59

Je merkt heel erg dat Warwick als eerste een instructeur is, en Yvet als eerst een paardentrainer. Het gaat bij haar zo vanzelf dat ze het moeilijk vindt om over te brengen.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 14:03

ja dat geloof ik inderdaad ook hoor. Maar dat maakt wel dat Warwick voor mij nu even makkelijker te volgen is.....Ik heb nog niet perse hele nieuwe dingen gehoord, maar heb wel echt eye openers al gehad en aha momenten (en dan heb ik pas 10 filmpjes ofzo gezien). Ik ga me hier het aankomend jaar eens in verdiepen, want interessant is het zeker!

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 16:18

Rainer schreef:
Heel leuk! Ik durf ook wel te zeggen dat warwick mijn hele kijk op paarden trainen heeft verandert. Zelfs in de dressuurtrainingen, als ik met mijn paard bezig ben hoor ik mezelf continue die principles opratelen :+

Ik zou als je op youtube kijkt overigens wel een beetje op de upload datum letten. Rond 2018 is warwick toch wel echt een nieuwe weg ingeslagen en er zijn ook een hoop videos waar hij nu niet meer achter staat.


ik zie inderdaad wel wat je bedoelt....... ik zag net een filmpje uit 2012, en dat vond ik minder prettig om naar te kijken. Kwam bijna gefrustreerd over en vond ik iets groffe hulpen in terugkomen (filmpje leading the young horse). Moet zeggen dat ik 2020 dan misschien bijna weer tegen het zweverige aan vind zitten. :+

De tussenweg daar tussen is meer mijn ding. Maar vooralsnog haal ik er wel dingen uit die ik leerzaam vind en wel toe wil gaan passen.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:07

Sky_As schreef:
Rainer schreef:
Heel leuk! Ik durf ook wel te zeggen dat warwick mijn hele kijk op paarden trainen heeft verandert. Zelfs in de dressuurtrainingen, als ik met mijn paard bezig ben hoor ik mezelf continue die principles opratelen :+

Ik zou als je op youtube kijkt overigens wel een beetje op de upload datum letten. Rond 2018 is warwick toch wel echt een nieuwe weg ingeslagen en er zijn ook een hoop videos waar hij nu niet meer achter staat.


ik zie inderdaad wel wat je bedoelt....... ik zag net een filmpje uit 2012, en dat vond ik minder prettig om naar te kijken. Kwam bijna gefrustreerd over en vond ik iets groffe hulpen in terugkomen (filmpje leading the young horse). Moet zeggen dat ik 2020 dan misschien bijna weer tegen het zweverige aan vind zitten. :+

De tussenweg daar tussen is meer mijn ding. Maar vooralsnog haal ik er wel dingen uit die ik leerzaam vind en wel toe wil gaan passen.


Zijn de filmpjes op zijn site (waar je voor betaald) allemaal de nieuwe fijnere filmpjes? En als je betaalt, kun je dan beide richtingen volgen of kies je er 1? Ik ben dankzij dit topic ook zijn podcasts gaan luisteren en ik vind het erg leuk. En de kwis ook gedaan, altijd leuk (en de uitslag klopte wel voor mijn idee). Nu ben ik ook nieuwgierig geworden naar zijn filmpjes dus wellicht dat ik ook de proefweek ga proberen :)

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:10

Zou ik zeker aanraden.

Toen ik nog abbonee was stonden gewoon alle filmpjes in de bibliotheek.
Hij had wel een pad zeg maar gemaakt. De een meer een relationship path en die andere was meer een accomplishment path, voor diegene die sneller resultaatgericht wouden gaan ivm bv wedstrijden etc dus snel problemen wouden oplossen. Dit was zo een jaar geleden, maar geen idee hoe het er nu zit.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:25

Veriye schreef:
Zou ik zeker aanraden.

Toen ik nog abbonee was stonden gewoon alle filmpjes in de bibliotheek.
Hij had wel een pad zeg maar gemaakt. De een meer een relationship path en die andere was meer een accomplishment path, voor diegene die sneller resultaatgericht wouden gaan ivm bv wedstrijden etc dus snel problemen wouden oplossen. Dit was zo een jaar geleden, maar geen idee hoe het er nu zit.

Dit is nog steeds zo. De 'relationship path' is zoals hij het nu doet, het andere 'pad' is zoals hij het vroeger deed, daar staat ook veel ouder materiaal in en is niks anders dan de wat ruwere NH-trainers.

Als je al voor NH-achtige training gaat zou ook ik inderdaad eigenlijk alleen Warwick Schiller aanraden. Al begrijp ik wel wat je bedoelt met het zweverige, TS. Soms vind ik dat hij er iets te veel new age-achtige dingen bij betrekt, de laatste paar maanden. De nuchtere Twent in mij kan daar niet zoveel mee :')

Dat was voor mij ook een reden om mijn abo op te zeggen (naast wat andere redenen, waaronder geen tijd en het gebrek aan opties voor jonge paarden die je niet kort wilt laten cirkelen i.v.m. de groeischijven). Verder herhaalt hij héél veel informatie.

Ik ben zelf meer een clickertrainer dus veel verder dan dit kan ik je niet helpen, tenzij je specifieke vragen hebt over WS. Ben een tijdje lid geweest omdat ik weet dat hij ook ooit wat deed met clickertraining en ik was nieuwsgierig naar het perspectief van een bekende NH-trainer die hiervoor openstond i.p.v. het zonder gegronde redenen de grond in te boren. Heb mijn abo pas vorige maand opgezegd dus mijn ervaring is recent :)

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 15:17

Ja ik ben nog steeds filmpjes van Warwick aan het kijken, maar merk wel dat ik me wat meer kan vinden in de periode 2014 - 2016 denk ik, en dan de wat ruwere versie van bepaalde dingen oversla. Ik begrijp het stukje zo min mogelijk hulpen geven, maar nu zie ik af en toe filmpjes voorbij komen waarbij ik denk: Dit is gewoon echt niks doen, hoe je het ook went of keert, als je ze iets nieuws moet leren (dus een vluchtdier bijv. een zadel/singel op doet) zullen ze daar best even een keer op reageren met hun ene oor en dus waarschijnlijk iets spanning hebben. En in mijn ogen mag dat ook best, want ze moeten om leren gaan met die spanning en dan de juiste keuze leren maken.

Om dan hele verhalen op te hangen over dat de emoties van het paard er mogen zijn en weet ik het, ja dat vind ik iets te zweverig :-) .

Maar vooralsnog heb ik er veel aan, en heeft het bepaalde denkwijzes wel al een nieuw inzicht gegeven. Ik rij nu een vrij sensibele merrie, en ik heb al wel wat dingen toe kunnen passen waarbij ik vrij snel resultaat voelde. Ook merk ik dat ik door de kennis wat minder onzeker ben als ik er op zit. Ik ben best een angstige ruiter geworden, en merk dat door de extra kennis, ik het wat beter los kan laten, en er op durf te vertrouwen dat het paard ook een keuze kan maken die veilig is (dus nog meer loslaten en het paard het juiste antwoord laten zoeken)

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:55

Geeft hij ook echt rij technische tips? Oefeningen etc? Of is het vooral over de relatie en psychologie?

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:51

En, een hele andere boeg, de online trainingsmethode van Chris Irwin? Horses in Mind heet het dacht ik. Ik vind Yvet van wat ik ol haar instagram zien er wel redelijk op aansluiten. Warwick ken ik helemaal niet, maar heeft zeker mijn intresse gewekt!

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:00

Solistar schreef:
Geeft hij ook echt rij technische tips? Oefeningen etc? Of is het vooral over de relatie en psychologie?


Ja in zijn ‘Principles of training’ serie op YouTube komen al wat dingen daarover aan bod. Wel vanuit een reining perspectief, maar een deel basis is natuurlijk gelijk en je kan sommigen dingen ook wel meenemen of vertalen naar dressuur.

Ik had eigenlijk dezelfde ideeen en vragen als TS en ben nav dit topic ook in WS gedoken, erg leuk! Mijn merrie laat zich wel iets minder snel overtuigen/kalmeren dan de paarden in de filmpjes :D

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:48

Wat een fijn en interessant topic!

Ik heb Feather Light bijna vanaf het begin gevolgd via Facebook en YouTube. Ook een tijdje lid geweest van de academy, maar lidmaatschap stopgezet gezien ik er toen te weinig tijd voor had (kostte toen nog maar 15,- per maand...) en ik ben een keer bij een clinic van haar geweest. Haar uitleg is heel duidelijk, alleen ik mis zelf het stukje feeling wat zij van nature heeft, waardoor ik regelmatig met m'n jonge paard in de longeerkraal stond te prutsen, omdat ik in mijn hoofd hetzelfde deed als Yvet, maar mijn paard niet reageerde zoals haar paarden... _O-
Ben onwijs fan van haar methode, de combinatie van het vertrouwen van je paard volledig winnen en ook nog dressuurmatig echt op goed niveau kunnen rijden vind ik tof.
Nu twijfel ik ook erg over of ik wel of niet weer lid moet worden. Ik vind het echt vreselijk duur geworden namelijk. Ook vind ik het lastig dat je geen vragen kunt stellen (volgens mij doet ze nooit een Q&A ofzo?).

Tristan Tucker heb ik een paar filmpjes van gezien, maar zijn stem vind ik zo slaapverwekkend dat ik me niet zo goed erop kan focussen... :') Warwick Schiller vond ik wel tof, maar soms iets teveel 'cowboy'? Ik weet het niet helemaal.

Het liefste zou ik natuurlijk iemand willen vinden waar je ook gewoon 'live' naartoe kan eens in de zoveel tijd. Voor les, of een clinic. Maar tot nu toe helaas nog niet gevonden... Bij mij op stal zie ik veel NH instructeurs voorbij komen, maar dat is mij allemaal te vaag, zweverig en ook vaak gericht op kunstjes aanleren. Als iemand nog tips heeft, hoor het graag :D Ga zeker dit topic volgen!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 01:21

Warwick Schiller geeft meestal jaarlijks een paar clinics in Nederland waarbij je kunt kijken of deelnemen! 8-)
Volgens mij heeft hij wel ergens een agenda waar je zulke dingen op kunt vinden, maar meestal (als er geen pandemie is) is het in/om september, twee keer twee dagen op verschillende locaties geloof ik. Eentje in de buurt van Ommen, de andere weet ik niet precies. Maar ook bij Warwick kun je dus eens kijken! Of zelfs meedoen

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:39

Ik merk dat ik WS juist heel goed toe kan passen in mijn dressuurtraining. Sinds ik zo bewust met die principles bezig ben is paardrijden nog nooit zo makkelijk geweest, hoef helemaal niet meer te micromanagen zoals WS dat noemt. Opzich heeft reining natuurlijk ook gewoon veel overeenkomsten met dressuur. Als ik hem op Bundy zie rijden zie ik ook een echt een paard dat dressuurmatig gewoon heel goed voor elkaar is.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:43

Ik vind het aan WS fijn dat hij meerdere principes heeft die op verschillende manieren bijdragen aan de balans tussen relaxed/sensitief zijn. Bij Tristan waren het eigenlijk maar 2 dingen: controle over de benen en desensibiliseren.
En hij slaat ik bijna elk filmpje die ik tot nu toe heb gezien wel steeds het bruggetje naar springruiters en dressuurruiters met concrete voorbeelden.

Ik ben heel benieuwd of het ‘choose where you work, choose where you rest’ wat gaat doen over een aantal dagen/weken. Ik deed dat wel altijd al een beetje door in de enge hoek vaak overgang naar stap en lange teugel te geven, maar echt tijdje stilstaan nog niet eerder geprobeerd.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:48

Lioony schreef:
Solistar schreef:
Geeft hij ook echt rij technische tips? Oefeningen etc? Of is het vooral over de relatie en psychologie?


Ja in zijn ‘Principles of training’ serie op YouTube komen al wat dingen daarover aan bod. Wel vanuit een reining perspectief, maar een deel basis is natuurlijk gelijk en je kan sommigen dingen ook wel meenemen of vertalen naar dressuur.

Ik had eigenlijk dezelfde ideeen en vragen als TS en ben nav dit topic ook in WS gedoken, erg leuk! Mijn merrie laat zich wel iets minder snel overtuigen/kalmeren dan de paarden in de filmpjes :D


waarschijnlijk is de timing dan nog niet helemaal goed...het oefenen met de intenties enzo.

Ik ga proberen om daar juist het traject van te maken, om dus eigenlijk niet alleen voor het resultaat te gaan, maar de weg er naar toe te leren waarderen. Ik merk dat ik in het verleden graag het eindresultaat zag (niet qua wedstrijdgericht iets ofzo hoor, ook ben ik niet perse perfectionistisch of ongeduldig), maar dat ik merk dat ik eigenlijk niet genoeg genoten heb van de weg om tot het resultaat te komen.

En dat wil ik nu graag anders doen. Niet meer zo snel mogelijk rond willen rijden, maar het beleren als traject als geheel te zien met als resultaat een stabiel paard (pony) en maatje voor het leven. Onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar op proberen te bouwen......

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:51

xLoki schreef:
Wat een fijn en interessant topic!

Ik heb Feather Light bijna vanaf het begin gevolgd via Facebook en YouTube. Ook een tijdje lid geweest van de academy, maar lidmaatschap stopgezet gezien ik er toen te weinig tijd voor had (kostte toen nog maar 15,- per maand...) en ik ben een keer bij een clinic van haar geweest. Haar uitleg is heel duidelijk, alleen ik mis zelf het stukje feeling wat zij van nature heeft, waardoor ik regelmatig met m'n jonge paard in de longeerkraal stond te prutsen, omdat ik in mijn hoofd hetzelfde deed als Yvet, maar mijn paard niet reageerde zoals haar paarden... _O-
Ben onwijs fan van haar methode, de combinatie van het vertrouwen van je paard volledig winnen en ook nog dressuurmatig echt op goed niveau kunnen rijden vind ik tof.
Nu twijfel ik ook erg over of ik wel of niet weer lid moet worden. Ik vind het echt vreselijk duur geworden namelijk. Ook vind ik het lastig dat je geen vragen kunt stellen (volgens mij doet ze nooit een Q&A ofzo?).

Tristan Tucker heb ik een paar filmpjes van gezien, maar zijn stem vind ik zo slaapverwekkend dat ik me niet zo goed erop kan focussen... :') Warwick Schiller vond ik wel tof, maar soms iets teveel 'cowboy'? Ik weet het niet helemaal.

Het liefste zou ik natuurlijk iemand willen vinden waar je ook gewoon 'live' naartoe kan eens in de zoveel tijd. Voor les, of een clinic. Maar tot nu toe helaas nog niet gevonden... Bij mij op stal zie ik veel NH instructeurs voorbij komen, maar dat is mij allemaal te vaag, zweverig en ook vaak gericht op kunstjes aanleren. Als iemand nog tips heeft, hoor het graag :D Ga zeker dit topic volgen!


Bedankt voor je reactie! Ja van het gevoel van Featherlight kunnen we alleen maar dromen :o . Maar het is wel het ultieme doel (voor mij dan in ieder geval).
Wat vond je "cowboy" aan Warwick? ik denk dat je dan misschien oude filmpjes gezien hebt? ik vind de laatste paar filmpjes eerder zweverig dan cowboy. Daartussenin is waar ik het liefste wil gaan zitten.....
Mocht je een instructeur kunnen vinden, laat dan even weten en ook in welke buurt :-D

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:28

Sky_As schreef:
Lioony schreef:

Ja in zijn ‘Principles of training’ serie op YouTube komen al wat dingen daarover aan bod. Wel vanuit een reining perspectief, maar een deel basis is natuurlijk gelijk en je kan sommigen dingen ook wel meenemen of vertalen naar dressuur.

Ik had eigenlijk dezelfde ideeen en vragen als TS en ben nav dit topic ook in WS gedoken, erg leuk! Mijn merrie laat zich wel iets minder snel overtuigen/kalmeren dan de paarden in de filmpjes :D


waarschijnlijk is de timing dan nog niet helemaal goed...het oefenen met de intenties enzo.

Ik ga proberen om daar juist het traject van te maken, om dus eigenlijk niet alleen voor het resultaat te gaan, maar de weg er naar toe te leren waarderen. Ik merk dat ik in het verleden graag het eindresultaat zag (niet qua wedstrijdgericht iets ofzo hoor, ook ben ik niet perse perfectionistisch of ongeduldig), maar dat ik merk dat ik eigenlijk niet genoeg genoten heb van de weg om tot het resultaat te komen.

En dat wil ik nu graag anders doen. Niet meer zo snel mogelijk rond willen rijden, maar het beleren als traject als geheel te zien met als resultaat een stabiel paard (pony) en maatje voor het leven. Onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar op proberen te bouwen......


Diezelfde wens heb ik idd ook. Nu met deze merrie en over een paar jaar hopelijk ook weer met een 2 jarige oid. Merrie is mooi oefenmateriaal, want ze is eigenlijk heel fijn en braaf, maar in de winter kan ze zo ‘up’ raken door iets achter de bak (en ik zie/hoor/ruik dan niets) en is dan moeilijk om weer echt ontspannen te krijgen. Alleen desensibiliseren helpt niet echt, omdat ze voor gekke of grote dingen totaal niet bang is. Dan kijkt ze me echt aan of ik gek geworden ben.. En de plek waar ze op spant is de ene keer niet of minimaal en de andere juist totale paniek dus moeilijk om echt veel te oefenen, omdat de mate van spanning niet echt voorspellen/controleren is. Dus denk dat door daarnaast de andere principes ook toe te gaan voegen ik haar meer vanuit zichzelf door de anticipatie en associatie ook nog wat kan beïnvloeden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:19

Ik kan je echt niets vertellen over featherlight, maar ik ben wel lid van Warwick Shiller :D Ik zie de filmpjes van featherlight vaak langskomen en het ziet er prima uit, maar ik heb het idee dat zij meer een paardentrainer is, dan een instructeur.
Ik heb bij heel veel online videokanalen rondgesnuffeld, maar ik blijf constant hangen bij Warwick de laatste tijd :D .
Wat een fijne vent en duidelijke uitleg. Mooie videoseries ook, waarbij je één paard over langere tijd volgt, daar hou ik van. Die serie over de steigerende eventer vond ik erg leuk.

Ik heb lang Parelli gevolgd en eigenlijk is het nieuwe werk van Warwick grotendeels hetzelfde als Parelli, maar bij Parelli krijg je dit relationship werk pas als je verder bent, waardoor je je continu door hun beginner-informatie heen moet worstelen, dat wordt op een gegeven moment nogal irritant. Plus dat hun videokanaal zo enorm uitgebreid is dat je er geen weg in kan vinden als je nieuw bent.
Ik vind de simpele onderverdeling bij Warwick van skills of relationship erg handig. Plus dat hij alles wat weet gewoon zo doorgeeft, niet teveel didactische verhandelingen. Als je niks met de informatie kan, ook prima :D

Sky_As schreef:
Ik begrijp het stukje zo min mogelijk hulpen geven, maar nu zie ik af en toe filmpjes voorbij komen waarbij ik denk: Dit is gewoon echt niks doen

:+ Ik heb steeds meer het gevoel dat echt goeie horsemanship is samen te vatten als: heel veel niks doen :D dus dat kan best kloppen.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 11:40

Ik merk dat mijn mindset inmiddels wel aan het veranderen is en dat vind ik grappig om te merken. Ik rijdt (tijdelijk) een super leuk paard bij van een vriendin.
Die kan wat kijkerig zijn in een bepaalde hoek in de bak, en de methode van Warwick heeft me toch wel wat anders met de situatie om laten gaan. Ik ben nooit een ruiter geweest die het op ging zoeken en de confrontatie aan ging met het paard.

Omdat mijn redenatie altijd was dat als een paard een bepaalde hoek al eng vindt, schoppen en trekken het zeker niet beter maakt. Alleen in plaats daarvan, ging ik de enge plek vermijden. Met als gevolg dat als het paard dan fijn aan de hulpen stond je op zich wel aardig in de buurt kon komen op een rijtechnische goede manier, maar dat het paard nog altijd wel met een schuin oog/oor naar de hoek bleef kijken.

Door de Warwick techniek, dus making the right thing easy and the wrong thing hard toe te passen heb ik op een in mijn ogen zo'n paardvriendelijke wijze zo'n fijn resultaat gehaald.
Dus in de bak waar ze het niet eng vind een beetje aan het werk gezet met bochtjes draaien en buiging , overgangen etc. En dan in de "enge" hoek stil zetten en kriebelen. En op een gegeven moment de stukjes dat ze zelf richting de hoek loopt kriebelen en belonen. En als ze de hoek uit liep weer aandraven en aan het werk zetten. Dit heeft 2 keer rijden geduurd, en van het weekend liep ze voor het eerst zelf de hoek in en ging daar stilstaan. dus lekker gekriebeld. En de volgende keren merkte je echt dat ze graag naar de hoek wilde.
Missie geslaagd dacht ik toen, op een vriendelijke manier zonder stress een paard die zelf de plek die ze eng vond op zoekt.

Mijn ogen waren weer geopend. Ik snap nu ook de termen die "zweverig" klinken steeds beter. Termen als intentie en het antwoord op vragen zoeken. Ik denk dat ze die termen wat beter/anders uit kunnen leggen waardoor het voor mensen minder zweverig klinkt. Want je moet wel echt er in zitten om die termen te kunnen begrijpen.
Dat is voor mij wel de rede geweest waarom het zo lang geduurd heeft voor ik de filmpjes echt ben gaan bekijken, omdat ik met dat soort termen niet zo veel kon.
Nu ik er in zit, snap ik het wel....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:59

Leuk om te lezen TS :D Kijk uit hoor, dit gevoel is verslavend ;)

Wat je schrijft over termen, is zo waar. Wat zei Cruijff ook alweer: je ziet het pas als je het doorhebt :+

Sommige dingen zijn ook heel logisch als je snapt wat hij bedoelt, maar beetje vaag als je het voor het eerst hoort. They need to know the answer before you ask the question, bijv.
Eigenlijk zegt hij gewoon dat je alles moet opbreken in de kleinste stapjes die je kan vinden, zodat je paard nooit overvallen wordt, maar het nieuwe altijd kan linken aan iets wat hij al kent.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 13:12

ja klopt, ik vind het jammer en wel een beetje een gemiste kans.....ik denk dat als sommige dingen wat anders "verwoord" worden, er meer mensen aangesproken worden door de methode en niet gelijk denken dat het zweverig is.
Want de woorden klinken heel zweverig, maar in de praktijk is het gewoon logisch.

Ik ben in ieder geval wel fan van de methode en ga mezelf hier wat verder in verdiepen om de technieken toe te passen in de praktijk. Ik ben een hele onzekere (lees bange dressuurmuts) en ik merk dat het mij echt handvaten geeft om vertrouwen in het paard te krijgen. Dus dat het paard de juiste keuzes maakt omdat het geleerd heeft dat dat het prettigste is.

Ik kan mezelf voorstellen dat een kijkerig paard door een paar keer het principe te herhalen wat ik in de hoek met dat paard gedaan heb, door dat te herhalen uiteindelijk ook in andere situaties bedenkt, ik wil weg, en dan toch "na blijft denken" en dan toch kiest voor het op onderzoek uit gaan omdat ze geleerd hebben dat dat gene wat ze eigenlijk eng vonden, juist een beloning vormt. En als je dus ook als het paard dan "dapper" is en op onderzoek uit gaat en je dat beloont, ze weer bevestiging krijgen dat dat de juiste keus (het juiste "antwoord) was.

(tenminste dit zijn wel altijd wat termen die ik bij Featherlight terug hoor komen)

Ik denk dat ik het zo een beetje moet zien? In ieder geval interessante materie :)

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:22

Veel mensen noemen het ook zweverig, omdat het meer tijd kost en ze daar gewoon geen zin in hebben. En er rijden nog genoeg mensen rond die gewoon vinden dat het paard te luisteren heeft en als het paard 'iets fout doet' ze het paard afstraffen.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 13:27

Die zullen er ongetwijfeld ook zijn hoor. Voor mij was het vooral een combinatie van de woorden connectie, intentie, zoeken naar antwoord en de Engelse taal wat het voor mij niet heel toegankelijk maakte :) Ondanks dat mijn Engels gewoon prima is.

Mijn instelling was altijd al wel dat als het paard iets fout deed, ik het waarschijnlijk verkeerd uit leg, dus qua dat zat ik wel gewoon al op het "juiste" (voor zover je iets juist of onjuist mag noemen) spoor.
Bovenstaande heeft mij gewoon tegengehouden. Ik denk dat als er goede Nederlandse uitleg geweest was, zonder bovenstaande woorden (of in ieder geval de woorden uitgelegd en wat daar aan vooraf gaat) het voor mij toegankelijker geweest was.

En ik denk dat dat niet alleen voor mij geldt. Ik hoop dat door dit topic toch meer mensen zich er in willen gaan verdiepen.