Ervaringen All Wheater Tuft gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Ervaringen All Wheater Tuft gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 15:12

Bij ons thuis gaan we dit voorjaar de toplaag van de buitenbak en longeerbak aanpakken.
Nu is mijn oog gevallen op All Wheater Tuft.
Zijn hier mensen die dit hebben als toplaag en hoe bevalt het?
Alleen mijn dochter en ik zullen gebruik maken van de bak dus geen heel intensief gebruik.

Aub alleen reacties mbt ervaring met het product!

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Ervaringen All Wheater Tuft gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:20

qua mestruimen en slepen vind ik het wel lastig
maar met vorst en sneeuw kun je het langst doorrijden met deze bodem.
Het valt of stat wel met een goed onderbodem.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:25

Dat zijn die donkergrijze tapijtsnippers toch ?

Ik heb hier al 23 jaar zo'n rijbak liggen. :D
Is zandgrond hier, dus 10cm afgegraven en de snippers erop.
Ik heb er wel na een tijdje wat zand laten tussenmengen voor meer grip bij een vierkant beslagen paard.

Heb er echt geen omkijken naar. Af en toe de hoefslag wat scheppen en dat is het.
Enige kleine minpuntje is dat sommige stukken nogal hard komen te liggen en je dus wat moet bijdoen.

En last but not least, nog nooit een paard met peesproblemen gehad. * klopt af * :+

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 18:04

Bedankt voor jullie reacties!
Dat mestopruimen is ook wel iets waar ik over nagedacht heb inderdaad.
Nu moet ik bekennen dat ik daar heel strikt in ben vwbt niet erdoorheen rijden en netjes opruimen, ook richting mijn dochter dus verwacht wel dat we dat netjes kunnen houden.
Idee is om een eerste laag door de bovenste 5 cm zand heen te mengen met de rotoregg en daaroverheen dan de 2de laag.
De kleur is ook wel iets waarover ik twijfel.
Maar volgens mij zijn er nu ook grijze snippers.
Hoe slepen jullie de bodem?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:11

Zijn die snippers niet altijd grijs dan ? Ik dacht van wel.

Denk dat het hier trouwens Hippotex is, maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer.

Ik heb die bodem nog nooit gesleept. Enkel af en toe de hoefslag dichtgooien en klaar.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 18:19

Pandora2 schreef:
Zijn die snippers niet altijd grijs dan ? Ik dacht van wel.

Denk dat het hier trouwens Hippotex is, maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer.

Ik heb die bodem nog nooit gesleept. Enkel af en toe de hoefslag dichtgooien en klaar.


Nee volgens mij zijn hyppotex en all wheater tuft 2 verschillende producten. Wel dezelfde leverancier.
Heb ook naar hippotex gekeken maar dat moet volgens mij volledig door het zand gemengd worden? Waar all wheater tuft er meer bovenop ligt.
Mag ik vragen hoeveel balen hippotex jij hebt gebruikt? En voor welke afmeting bak?

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 18:24

EllyC schreef:
qua mestruimen en slepen vind ik het wel lastig
maar met vorst en sneeuw kun je het langst doorrijden met deze bodem.
Het valt of stat wel met een goed onderbodem.


Hoeveel pakken heb jij gebruikt?
En hoe groot is de bak?
Ons probleem is vooral dat onze huidige toplaag snel dichtslaat en hard word waardoor het geen water meer door laat.
Is echt de bovenste 5 cm want als je de grondboor erin zet is grond daaronder kurkdroog.
En zomers stoft het dan weer heel snel.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:27

Ik heb mijn tapijtsnippers ( we noemen het dan maar even zo :P ) gewoon op de (zand)grond laten leggen.
Pas een paar jaar later wat zand laten doormengen.

Ik heb een rijbak van 21 bij 43 ongeveer. Hoeveel balen het waren vindt mijn geheugen echt niet meer terug :') . Is ook 23 jaar geleden.
De prijs was toen om en bij de 2500 euro. Dat weet ik nog wel :P

Geen idee hoe die balen nu verpakt zijn en hoe groot ze nu zijn, destijds waren het van die rechthoekige pakken met touw samengebonden.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 18:31

Pandora2 schreef:
Ik heb mijn tapijtsnippers ( we noemen het dan maar even zo :P ) gewoon op de (zand)grond laten leggen.
Pas een paar jaar later wat zand laten doormengen.

Ik heb een rijbak van 21 bij 43 ongeveer. Hoeveel balen het waren vindt mijn geheugen echt niet meer terug :') . Is ook 23 jaar geleden.
De prijs was toen om en bij de 2500 euro. Dat weet ik nog wel :P

Geen idee hoe die balen nu verpakt zijn en hoe groot ze nu zijn, destijds waren het van die rechthoekige pakken met touw samengebonden.


Haha nee begrijp ik dat je geheugen dan denkt bekijk het maar :')
Zal ook zeker duurder geworden zijn!
We hebben eerst gekeken naar een eb en vloed bodem.
Maar dat vond ik kwa prijs toch te gek voor een bak waar alleen mijn dochter en ik gebruik van maken met 2 ponys en 2 paarden.
Dus dit leek me best een goed alternatief

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:41

Wij hebben het gehad, vreselijke spijt van gehad.(is wel alweer wat jaren geleden). Slepen is bijna niet te doen (met de hand harken), er komen gaten in die je zomaar over het hoofd ziet, mest is slecht te verwijderen en mocht je er ooit vanaf willen, dat is nog best lastig (tenzij iemand de bodem van je overneemt).
Misschien toch eens bij een loonwerker navragen wat een goede drainage gaat kosten, alleen zand erin, regelmatig slepen. Die paar dagen in het jaar dat je niet kunt rijden door de vorst vallen eigenlijk best mee en met een goed onderhouden zandbodem kom je ook een heel eind.

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Ervaringen All Wheater Tuft gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:21

Hier bevalt het goed, wij hebben het er nog geen jaar in liggen. Wij hebben een zachte bodem die meer vocht zou moeten vasthouden.
De snippers zouden nog wat meer door het zand gemengd mogen worden maar is ook zo goed rijbaar.
Wij kunnen niet sproeien, en hebben geen stof gehad van de zomer.
Wij harken de stukken waar het nodig is en de rest rollen wij aan met een zware weiderol achter de auto.
Bij ons hebben ze los gestort uit een grote container, rijbaan is ongeveer 55m x 18m.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:29

De manege waar ik vroeger leste (lees: ruim 20 jaar geleden :') ) had ook deze snippers.
Die bak werd uiteraard elke dag zeer intensief gebruikt met 5-8 pony's per les en dat 3x per dag.
Ik meen dat nu 20 jaar later deze snippers er nog steeds in liggen en het er nog net zo uitziet als vroeger.
Ik vond het altijd erg prettig rijden.
Drollen werden wel meteen verwijderd als er eens 1 meste.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 19:30

rhijnauwen schreef:
Wij hebben het gehad, vreselijke spijt van gehad.(is wel alweer wat jaren geleden). Slepen is bijna niet te doen (met de hand harken), er komen gaten in die je zomaar over het hoofd ziet, mest is slecht te verwijderen en mocht je er ooit vanaf willen, dat is nog best lastig (tenzij iemand de bodem van je overneemt).
Misschien toch eens bij een loonwerker navragen wat een goede drainage gaat kosten, alleen zand erin, regelmatig slepen. Die paar dagen in het jaar dat je niet kunt rijden door de vorst vallen eigenlijk best mee en met een goed onderhouden zandbodem kom je ook een heel eind.


Kan me goed voorstellen dat je dan baalt! Voor mij ook zeker iets om mee te nemen in mijn overweging.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 19:34

TICKELS schreef:
Hier bevalt het goed, wij hebben het er nog geen jaar in liggen. Wij hebben een zachte bodem die meer vocht zou moeten vasthouden.
De snippers zouden nog wat meer door het zand gemengd mogen worden maar is ook zo goed rijbaar.
Wij kunnen niet sproeien, en hebben geen stof gehad van de zomer.
Wij harken de stukken waar het nodig is en de rest rollen wij aan met een zware weiderol achter de auto.
Bij ons hebben ze los gestort uit een grote container, rijbaan is ongeveer 55m x 18m.


Zag dat losgestort momenteel niet leverbaar is helaas.
Ik overweeg om nu eerste de longeerbak ermee te doen en als dat goed bevalt later ook de bak.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:36

ajesca123 schreef:
Pandora2 schreef:
Ik heb mijn tapijtsnippers ( we noemen het dan maar even zo :P ) gewoon op de (zand)grond laten leggen.
Pas een paar jaar later wat zand laten doormengen.

Ik heb een rijbak van 21 bij 43 ongeveer. Hoeveel balen het waren vindt mijn geheugen echt niet meer terug :') . Is ook 23 jaar geleden.
De prijs was toen om en bij de 2500 euro. Dat weet ik nog wel :P

Geen idee hoe die balen nu verpakt zijn en hoe groot ze nu zijn, destijds waren het van die rechthoekige pakken met touw samengebonden.


Haha nee begrijp ik dat je geheugen dan denkt bekijk het maar :')
Zal ook zeker duurder geworden zijn!
We hebben eerst gekeken naar een eb en vloed bodem.
Maar dat vond ik kwa prijs toch te gek voor een bak waar alleen mijn dochter en ik gebruik van maken met 2 ponys en 2 paarden.
Dus dit leek me best een goed alternatief


Oh dat begrijp ik heel goed van die eb en vloed bodem. Kennissen van mij zijn pistebouwers en als ik hoor wat die rijbakken kosten... :wow:

Mijn bak is ook enkel voor eigen gebruik, dus echt heel tevreden over. En ik heb er haast nooit ééntje die mest in de bak dus dat is weer mooi meegenomen :D

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:59

Ook wij hebben all weather tuft in de 20x60 rijbak. Nu ongeveer twaalf jaar. Nadelen vind ik in het begin het wegwaaien, lastig opruimen van mest, de tuft verbergt kuilen die je niet ziet maar er wel zijn en het niet kunnen slepen. Je moet echt een goede bodem hebben die goed water doorlaat, wat de tuft verbeterd dat niet. Tweemaal per jaar gaat het rotorkopeg er overheen. Ik zou geen tuft bodem meer nemen. Maar nu weghalen is ook een probleem want tuft wordt gezien als chemisch afval.

Als ik nu moest kiezen ging ik voor een eb- en vloedbodem zonder toevoegingen van wat dan ook.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:54

liberia schreef:
Ook wij hebben all weather tuft in de 20x60 rijbak. Nu ongeveer twaalf jaar. Nadelen vind ik in het begin het wegwaaien, lastig opruimen van mest, de tuft verbergt kuilen die je niet ziet maar er wel zijn en het niet kunnen slepen. Je moet echt een goede bodem hebben die goed water doorlaat, wat de tuft verbeterd dat niet. Tweemaal per jaar gaat het rotorkopeg er overheen. Ik zou geen tuft bodem meer nemen. Maar nu weghalen is ook een probleem want tuft wordt gezien als chemisch afval.

Als ik nu moest kiezen ging ik voor een eb- en vloedbodem zonder toevoegingen van wat dan ook.


precies, wij hadden dezelfde ervaring, maar hebben het toch maar wel uit de bak gehaald, ook om blessures te voorkomen.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:33

rhijnauwen schreef:
precies, wij hadden dezelfde ervaring, maar hebben het toch maar wel uit de bak gehaald, ook om blessures te voorkomen.


Mag ik vragen hoe jullie dit gedaan hebben? Is het afgevoerd met het zand of is de tuft er uit gezeefd? Was dit duur?

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Ervaringen All Wheater Tuft gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 18:40

Dat afvoeren is ook zeker een ding waar ik een beetje mee zit. Uiteraard ga je zon bodem niet aanleggen met het idee het er weer uit te moeten halen. Maar mocht het nodig zijn zit je wel met de ellende. Die onzichtbare kuilen is ook waar ik bang voor ben. Opzich is goede drainage met een toplaag van speciaal paardenbakzand ook een optie. Ik ga alles even goed uitzoeken

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ervaringen All Wheater Tuft gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:15

Op de stal waar mijn pony nu nog staat hebben we ook een piste met all weather tuft. Deze piste ligt vaak beter dan de piste met geohaad bodem, vind ik. Maar het hangt er ook vanaf wat je wil doen. Voor dressuur is het imo een prima bodem, voor springen is het minder geschikt omdat het teveel schuift daarvoor. Wij mogen in die piste dan ook niet springen, dat doen we in de andere piste.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 12:28

Vorig jaar hebben we na veel nadenken een laag snippers aangebracht op mijn bestaande bodem.
De winter heeft hij eigenlijk heel goed doorstaan maar nu met de droogte is hij snoeihard ondanks de snippers.
Doordat ik niet kan slepen vind ik ook dat er teveel ongelijke stukken in zitten.
Heb nu besloten om het eraf te laten halen en in mijn longeerbak te gooien die erg zwaar is. Denk dat het daar prima voor is.
Maar voor een bodem die snel hard wordt zoals bij ons vind ik het dus geen aanrader. Ivm harde kuilen die ontstaan onder de snippers.
Gaan nu toch voor eb en vloed.