Wanneer ben je te groot?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:03

(Ik weet niet of dit bericht hier goed staat)

Hoi!

Wij willen binnen kort een paard gaan kopen, we zijn erg veel leuken paarden tegen gekomen maar we twijfelen steeds over de stokmaat...

We houden meer van pony’s dan van paarden maar we willen uiteraard ook niet een te klein maatje kopen.

Wij zijn rond de 1.72 lang en allemaal erg licht voor onze lengte, vandaag gaan we bij een nrps van 1.46 kijken. Het lijkt ons een erg leuk paard maar iedereen in onze omgeving zegt dat je met onze lengte minimaal een paard van 1.50 moet hebben. (We willen natuurlijk wel fijn kunnen rijden! Dus het zou zonden zijn als we een paard achteraf toch te klein vinden...

Weten jullie misschien wat het besten is of hebben jullie ervaring tips?

Ik hoor het graag! Groetjes Lieke

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:05

Met die lengte zou ik voor iets groters gaan. Gezien je leeftijd is de kans groot dat er je ook niet zo licht meer blijft.

Ik ben 1m62 en pas prima op mijn hafje van 1m48 (geen tank, maar wel nog ouderwets type). Maar als een vriendin van mij komt rijden, is het stilaan op het randje en zij is 1m75 maar heeft wel heeel erg lange benen.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:06

Als jij niet in het zadel past wat op je paard past.

Stel jij hebt voor je lengte een 18 inch nodig, maar op je paard kan max 17 inch, ben je te groot.

Daarnaast heb je ook nog allerlei tabellen voor gewicht, maar die zeggen niet veel over de lengte, en ik vind wel dat je lengte ook passend moet zijn bij die van je paard.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:10

Avalanche81 schreef:
Als jij niet in het zadel past wat op je paard past.

Stel jij hebt voor je lengte een 18 inch nodig, maar op je paard kan max 17 inch, ben je te groot.

Daarnaast heb je ook nog allerlei tabellen voor gewicht, maar die zeggen niet veel over de lengte, en ik vind wel dat je lengte ook passend moet zijn bij die van je paard.


Puur uit interesse... hoe weet je welke zadelmaat jij en je paard nodig hebben zonder zadelpasser?
Hangt dat voor de ruiter ook niet af van het model van het zadel?

Ik ben voorstander van een zadelpasser, maar om die nu te laten komen bij een paard dat je nog niet hebt gekocht lijkt me wat gek.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:11

Het ligt ook een beetje aan de bouw van het paard. Smalle paarden ben je al heel snel groter op dan de wat bredere.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:18

Poekkie schreef:
Met die lengte zou ik voor iets groters gaan. Gezien je leeftijd is de kans groot dat er je ook niet zo licht meer blijft..


Ik ben nu denk ik 49/50 kilo, mijn moeder is ook 1.72 en die is 63 kilo

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:22

Poekkie schreef:
Avalanche81 schreef:
Als jij niet in het zadel past wat op je paard past.

Stel jij hebt voor je lengte een 18 inch nodig, maar op je paard kan max 17 inch, ben je te groot.

Daarnaast heb je ook nog allerlei tabellen voor gewicht, maar die zeggen niet veel over de lengte, en ik vind wel dat je lengte ook passend moet zijn bij die van je paard.


Puur uit interesse... hoe weet je welke zadelmaat jij en je paard nodig hebben zonder zadelpasser?
Hangt dat voor de ruiter ook niet af van het model van het zadel?

Ik ben voorstander van een zadelpasser, maar om die nu te laten komen bij een paard dat je nog niet hebt gekocht lijkt me wat gek.


Je eigen zadelmaat weet je vaak wel. Ik zit altijd rond de 17 inch bijvoorbeeld.

Kennis van mij heeft een Fell pony, donders leuk ding, maar 17 inch is te lang voor pony. Pak gewoon het zadel en leg het er even op, op de goede plek dan wel (veel mensen leggen het te ver naar voren) en je ziet het zo al. En soms hoef je dat niet eens te doen om te weten dat dat nooit gaat passen.
Haflinger van een andere kennis kan ook 18 inch, is wat langer in de rug.

Mijn eigen warmbloed, die veel groter is, past net aan 17 inch, terwijl ze wel redelijk langgelijnd is, maar een korte rug, daar past nooit iemand van 1.70 op, je komt gewoon die lengte te kort in je zadel.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:24

Persoonlijk zou ik ook voor een maatje groter gaan. 1.72 zou nog net kunnen, maar voor het mooie is een klein beetje groter net mooier, en stel dat je zelf nog een paar centimeter groeit kan het net wat minder mooi lijken.
Op mijn twaalfde kochten we een pony van 1,46 en ik was toen 1,70 m, helaas 4 jaar later 1,80 m, en dat had niemand zien aankomen. Helaas moest toen de pony weg.

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:24

Denk dat de NRPS al gauw te klein oogt/is. Die zijn vaak toch wat smaller van bouw.

Een Haflinger/Tinker met hetzelfde formaat oogt heel anders omdat die vaak breder zijn. :)

Hebben jullie een voorkeur voor bepaald ras/type en wat willen jullie doen qua rijden, sport of recreatie? Kan ook helpen in de zoektocht :j

Edit: zie op je profiel dat jullie ook een IJslander gespot hebben. Kan je wel vertellen dat die al heel gauw te klein zijn. Die zijn meestal rond de 1.30

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:32

Dilan93 schreef:
Denk dat de NRPS al gauw te klein oogt/is. Die zijn vaak toch wat smaller van bouw.

Een Haflinger/Tinker met hetzelfde formaat oogt heel anders omdat die vaak breder zijn. :)

Hebben jullie een voorkeur voor bepaald ras/type en wat willen jullie doen qua rijden, sport of recreatie? Kan ook helpen in de zoektocht :j

Edit: zie op je profiel dat jullie ook een IJslander gespot hebben. Kan je wel vertellen dat die al heel gauw te klein zijn. Die zijn meestal rond de 1.30


Hihi mijn profiel heb ik een tijdje niet meer ge update, we kijken ondertussen niet meer naar IJslanders.

We willen met ons toekomstige maatje graag veel afwisseling doen, dressuur in de bak, buiten rijden, wandelen, grondwerk, etc etc etc. Een wedstrijdje lijkt ons in de toekomst ook best leuk maar dat is absoluut niet het streven!

We kijken niet heel erg naar ras maar zijn wel wat minder van van koudbloeden, ik hou persoonlijk van een wat dunnere bouw...

We vinden het paartje van 1.46 vooral heel leuk! Dat is een beetje waar we mee zitten -O-

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:38

Ik denk dat je in de E pony maat moet zoeken en dan een rondgeribt dier met een stevige bouw.
Maar nu komt de vraag wat wil je er mee doen en wat ga je doen als je wat zwaarder word, kan het dier jou en het zadel dan nog soepel rond dragen in al je activiteiten.
Wat is jou smaak hou je van fijn en elegant conemara of een arabier of van de meer potige variant als de tinkers haflingers etc.

over de bovenstaande post bij twijfel niet doen!.

wel een rijachtig dier willen terwijl je zelf eigenlijk al weet dat het niet kan, je zult ergenst concessies moeten doen. mijn advies zoek toch groter tenzij je zekerweet dat je wilt gaan mennen!

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:43

kwita schreef:
Ik denk dat je in de E pony maat moet zoeken en dan een rondgeribt dier met een stevige bouw.
Maar nu komt de vraag wat wil je er mee doen en wat ga je doen als je wat zwaarder word, kan het dier jou en het zadel dan nog soepel rond dragen in al je activiteiten.
Wat is jou smaak hou je van fijn en elegant conemara of een arabier of van de meer potige variant als de tinkers haflingers etc.


Zwaarder worden licht genetisch niet echt in de famille (alle tantes van beide kanten hebben eerder ondergewicht dan dat ze in de buurt komen van iets aan de zware kant)
Dat betekend uiteraard niet dat ik niet zwaarder kan worden dan 65 kilo! Maar ik denk dat ik dat met mijn eetritme wel een beetje zelf in de hand kan houden. Maar ik ben geen professional misschien kraam ik hier nu wel gewoon onzin uit.... het is in ieder geval goed om er rekening mee te houden, dankjewel!

Sherivey
Berichten: 8624
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:43

Je zou ook kunnen kijken naar bvb een draver of connemara.

Dravers zijn hele fijne dieren om mee te werken. Hebben wel pit en lopen graag, maar zijn vaak wel nuchter en eerlijk :)

Connemara's heb ik zelf geen ervaring mee, maar hoor van veel mensen dat dit hele sterke, veelzijdige paardjes zijn.

Of misschien een grotere NRPS, ze zijn er ook van ruim boven de 1,50 in allerlei soorten. Staat er bij ons op stal 1 die zeker ruim boven de 1,60 is, maar wel heel chique qua bouw

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:46

kwita schreef:
over de bovenstaande post bij twijfel niet doen!.

wel een rijachtig dier willen terwijl je zelf eigenlijk al weet dat het niet kan, je zult ergenst concessies moeten doen. mijn advies zoek toch groter tenzij je zekerweet dat je wilt gaan mennen!


Ja dat is inderdaad misschien toch wel het besten... jammer maar helaas er zijn vast meer paarden die perfect in ons huishouden passen kwa karakter!

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 10:48

Dilan93 schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar bvb een draver of connemara.

Dravers zijn hele fijne dieren om mee te werken. Hebben wel pit en lopen graag, maar zijn vaak wel nuchter en eerlijk :)

Connemara's heb ik zelf geen ervaring mee, maar hoor van veel mensen dat dit hele sterke, veelzijdige paardjes zijn.

Of misschien een grotere NRPS, ze zijn er ook van ruim boven de 1,50 in allerlei soorten. Staat er bij ons op stal 1 die zeker ruim boven de 1,60 is, maar wel heel chique qua bouw


Dankjewel voor de tip! Ga ik zeker naar kijken, we zoeken ook niet echt specifiek naar een NRPS. We kwamen dit paartje tegen die ons erg leuk leek, en dat was dan toevallig een NRPS

Connemara’s klinken erg leuk! Ik ga eens kijken hoe groot die gemiddeld zijn

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:02

Dilan93 schreef:
Edit: zie op je profiel dat jullie ook een IJslander gespot hebben. Kan je wel vertellen dat die al heel gauw te klein zijn. Die zijn meestal rond de 1.30



Er zijn vrij weinig IJslanders rond de 1.30 hoor := Tegenwoordig zitten ze vooral tussen de 1.40 en 1.45.
Met 1.70 pas je daar prima op.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 11:07

Skessa_ schreef:
Dilan93 schreef:
Edit: zie op je profiel dat jullie ook een IJslander gespot hebben. Kan je wel vertellen dat die al heel gauw te klein zijn. Die zijn meestal rond de 1.30



Er zijn vrij weinig IJslanders rond de 1.30 hoor := Tegenwoordig zitten ze vooral tussen de 1.40 en 1.45.
Met 1.70 pas je daar prima op.


Ja klopt, maar ik vraag me dan af waarom je met 1.70 wel op een IJslander mag van 1.45 en niet op een warmbloed. Ik snap dat dat licht aan het gewicht en de bouw, maar het valt voor mijn gevoel wel mee hoe stevig IJslanders zijn.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:08

Ik ben 174 en rij prima op onze connemara van 148 net als mijn dochter van 173.

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:14

Ik vind beiden niet kunnen, zowel ijslanders als warmbloeden, ik vind het geen gezicht als je langer bent dan 1.70 op zo'n dier van iets van 1.40. Maar goed, dat is een andere discussie.
Ik ben van dezelfde lengte en gewicht als je moeder, iets lichter nog. Ik had een nrps paard van 1.60, dat paste mooi. Ik heb wel eens op een pony gezeten van 1.45 ongeveer, even voor de lol. Was echt geen porum.
Een koudbloed of stevig ras zou nog gaan misschien, maar een nrpsser.. nee.

Anoniem

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:20

Ik was met mijn 1.72 nog te lang voor mijn pre kruising van 1.61. Ik heb lange benen en had toch echt iets nodig van zeker 1.65. Maar die nrps gaat echt te klein zijn

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:21

Ik zou gaan voor een E pony of een brede D Pony. Denk dat iets van +-155 cm het mooiste gaat staan, vind een D vaak toch ook aan de kleine kant. Zeker als het van die smalle pony's zijn.

sijs
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:04

Als je meer wil weten over connemara's kan je contact opnemen met Performance Connemara Pony's ik weet niet of ze ook een website heeft maar in ieder geval op Facebook te vinden! Super opgeleide jonge pony's met een super veelzijdig karakter!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:49

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:01

Hangt heel erg van de bouw af van de pony, maar als het een ranker type is, zou ik hem laten staan.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:34

Supervixen schreef:
Ik vind beiden niet kunnen, zowel ijslanders als warmbloeden, ik vind het geen gezicht als je langer bent dan 1.70 op zo'n dier van iets van 1.40. Maar goed, dat is een andere discussie.
Ik ben van dezelfde lengte en gewicht als je moeder, iets lichter nog. Ik had een nrps paard van 1.60, dat paste mooi. Ik heb wel eens op een pony gezeten van 1.45 ongeveer, even voor de lol. Was echt geen porum.
Een koudbloed of stevig ras zou nog gaan misschien, maar een nrpsser.. nee.

Ja eens. En waarom zou je op de grens gaan zitten van wat je paard kan hebben, als je er ook met een marge onder kunt zitten? Je voorkomt er blessures mee.