Waar paard laten inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 11:03

Geen idee of topic op de goede plek staat...

Mij lijkt het dus super leuk om een jong fjordje te kopen en wanneer die oud genoeg is, om hem onder het zadel te laten inrijden. Misschien eventueel doorrijden om aan de teugel/wijken aan te leren.

Ik woon in Overijssel, weten jullie misschien goede locaties hiervoor en hoe duur dit ongeveer zou zijn? En hoe lang dit duurt.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:08

Een paard in training zetten bij een professional kost tussen de €500 en €1000 per maand en één maand zal niet genoeg zijn om hem alles netjes te leren. Als je zelf geen ervaring hebt met beleren zou ik een fjord kopen die al netjes is ingereden, zoiets kun je maar één keer goed doen

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 11:21

Odetje92 schreef:
Een paard in training zetten bij een professional kost tussen de €500 en €1000 per maand en één maand zal niet genoeg zijn om hem alles netjes te leren. Als je zelf geen ervaring hebt met beleren zou ik een fjord kopen die al netjes is ingereden, zoiets kun je maar één keer goed doen


Klopt, maar er zijn niet veel fjorden die aan mijn eisen voldoen. Op marktplaats zijn er bijvoorbeeld maar 1 of 2 fjorden te koop, soms zelfs geen. Daarnaast moet het een merrie zijn. Een jonge fjord bij een goede fjordenfokkerij kopen, en later laten inrijden door een professionele trainer, vind ik de beste optie.

Dat het langer dan een maand duurt, is wel vanzelfsprekend lijkt mij. Wordt er dan ook longeren aangeleerd?
Spoiler:
Ja, het is waar. Ik ben zo slecht dat ik niet eens longeren kan aanleren. Alleen vrijheidsdressuur :+

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:29

Niet geheel in de buurt maar mijn jonge paard heb ik naar Grolloo gebracht en een maand later een brave ingereden paard weer mee genomen naar huis.

Een fjord lijkt mij niet zo heel lastig om in te rijden (??) Nuchter,braaf en niet zo hoog in het bloed als bv een kwpner maar wellicht is dit helemaal verkeerd en krijg ik nu de fjorden mensen op m'n nek :Y)

Maar hoe beleerd wil je haar hebben?

Die van mij kon al wel een beetje longeren. Maar ze was zo braaf dat ze
wel 2x hebben gelongeerd _O-

Na een maand hadden ze al een buitenritje gemaakt en kon ze stap,draf en een pasje galop.

Op en afstappen besteden deze mensen juist weer extra tijd aan wat ik erg fijn vind.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:39

Bedenk goed waar je aan begint. Een jong paard koop je niet "eventjes". Er komt veel meer bij kijken dan alleen "laten inrijden". Je schrijft dat je zelf geen ervaring hebt met beleren vanaf de basis. Ga je daar eerst even in verdiepen.

Dan terugkomend op je vraag: er zijn veel ruiters (instructeurs) die je kunnen. Het belangrijkste is iemand vinden die met jou op één lijn zit. Ook al laat je je paard helemaal van A-Z beleren, is het fijn als je achter de trainingsmethode staat en het (deels) jouw stijl is. Anders ga je na het beleren last krijgen van de manier van beleren en dat wil je niet met een jong paard. Ook al is het een paard dat heel braaf is, je wilt geen ruis. Want hoe je het ook wendt of keert, op een gegeven moment is het beleren klaar en is het aan jou om verder te gaan.

Mocht je willen weten hoe zo'n proces kan gaan, nodig ik je uit eens een kijkje te nemen in mijn volgtopic. Daarin staat het verhaal van Joy en mij. Een merrieveulen (quarter) dat ik kocht met 6 maanden en zelf (onder begeleiding) aan het beleren ben (dus echt vanaf de hele basis, tot wedstrijdpaard). Ze is nu 5 en 2 jaar onder het zadel. Ze weet al heel veel, maar we zijn er nog lang niet. Maar ons topic geeft een goed beeld van hoe het bij ons is gegaan.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 11:43

Daan13 schreef:
Niet geheel in de buurt maar mijn jonge paard heb ik naar Grolloo gebracht en een maand later een brave ingereden paard weer mee genomen naar huis.

Een fjord lijkt mij niet zo heel lastig om in te rijden (??) Nuchter,braaf en niet zo hoog in het bloed als bv een kwpner maar wellicht is dit helemaal verkeerd en krijg ik nu de fjorden mensen op m'n nek :Y)
Die van mij kon al wel een beetje longeren. Maar ze was zo braaf dat ze
wel 2x hebben gelongeerd _O-

Na een maand hadden ze al een buitenritje gemaakt en kon ze stap,draf en een pasje galop.


Op en afstappen besteden deze mensen juist weer extra tijd aan wat ik erg fijn vind.

Citaat:
Maar hoe beleerd wil je haar hebben?



Ik wil niet echt hoog in de sport ofzo, gewoon recreatief en af en toe een wedstrijdje. Ik wil graag dressuur/springen maar zoals ik al zei, geen hoog niveau. Qua dressuur wil F proefjes doen en misschien B/L dressuur. Qua springen weet ik niet exact. Ik wil ook we leen beetje eventing doen. Ik wil ook graag buitenritten doen en zadelloos/bitloos/neckrope beoefenen!

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:45

Het belangrijkste is nog de begeleiding.
Als je een jong paard koopt en dan zelf onder begeleiding van een goede instructrice leert longeren. Liefst eerst met een ervaren paard.
Of andersom, nu eerst leren longeren voor je een paard koopt en dan onder begeleiding begint met je jonge dier als het oud genoeg is.

Zelfde met rijden. Als het dier net onder het zadel is, investeer in veel les. Liefst rijd je de eerste 3 maanden bijvb niet zonder dat je instructrice erbij is. Dan bouw je dat af naar 1x zonder instructie die week en 2x met etc...

Zo heb ik mijn paard zelf beleerd in het verleden.

Longeren hoefde ik niet onder begeleiding te doen overigens, dat kon ik al.

Mijn instructrice had ik al wel geruime tijd vóór ik begon met mijn jonge paard zodat ik wist dat ik achter haar manier van lesgeven stond en ze had veel ervaring in het zadelmak maken en doorrijden van de jonkies, dus daarom was er van mij uit vertrouwen dat het goed zou komen. Onder haar supervisie kon ik ook niet zo gauw verkeerde dingen aanleren, want het werd meteen gezien en gecorrigeerd.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:46

Kortom, betrouwbaar rond kunnen rijden maar daar hoort een goede basis wel bij.

Persoonlijk vind ik het fijn om een jong paard eerst met grondwerkles etc al veel te leren,dan is rijden/beleren een kleine overgang.

Ook al hoef je niet zo hoog wedstrijden te rijden van jezelf, het is wel belangrijk dat zowel jij als je paard het goed aanleren.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:03

Maar kunnen ze een paard ook verkeersmak maken? En zo ja, hoort dat bij inrijden of doorrijden? Aangezien ik buitenritten wil maken is het wel handig om niet bang te zijn voor blaffende honden, plastic dat wappert, fladderende vogels etc. Wat ook heel belangrijk is, is wennen aan trekkers want die hebben wij. En vrachtwagens soms ook wel.

_Lorette_

Berichten: 12099
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:08

Je kunt waarschijnlijk bij genoeg amateurs terecht die dit voor de hobby doen. Zo had ik naar mijn baan en eigen paarden ook wat paarden van andere eigenaren op stal om zadelmak te maken, door te rijden of om te verkopen. Dat kost dan ook geen 500 euro per maand. Zo is het beter betaalbaar om je Fjord een paar maanden te laten staan, zodat hij goed ingereden weer terug kan. In de meeste gevallen leert je paard eerst om gelongeerd te worden, voordat hij onder het zadel komt.
Jouw wensen kan je altijd bespreken met degene die het zadelmak maken doet. Hier hebben we bijvoorbeeld wel eens afgesproken dat een paard bitloos (of bitloos én met bit) werd beleerd, dat hij/zij in de bak de basis moest kennen inclusief een pasje achterwaarts en opzij (/wijken), bekend was met verkeer en bekend was met bosritten. Dat is uitgebreider dan er alleen op kunnen zitten in stap, draf en galop in de bak. Als er genoeg tijd wordt gegeven aan de trainer (genoeg budget voor de training) en je dat vooraf bespreekt (voor de planning), is dat eigenlijk nooit een probleem. Als de trainer ervoor open staat, kan je het zo ver uitbouwen als je wil en eventueel ook een tijdje onder begeleiding rijden bij degene die je paard zadelmak maakt.
Onder 'standaard' zadelmak maken valt meestal niet verkeersmak/bosmak maken, dus het is wel iets wat de trainer moet aanbieden als optie.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:22

Een paard in training zetten en/of zadelmak maken gaat zoals hierboven aangegeven tussen 500 en 1000€/maand kosten.

Zelf reken ik op 2 (tot 3maand) om een paard zadelmak te maken en in te rijden. Het begin van nageefelijkheid en wijken is gemaakt (dit is imo gewoon het aan de hulpen staan). Hoe lang je dan nog laat doorrijden is afhankelijk van je verwachtingen en je kunnen/begeleiding
Verkeersmak is een moeilijke, want hiervoor moet je paard gewoon kilometers maken eventueel vergezeld met een ervaren paard. Zelf ga ik na 2-3 weken erop al op buitenrit.

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:23

Waar komt het verschil van 500 per maand vandaan PetitParis?

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:25

Vraag bv eens bij fokkerij vd Berg in Wannepperveen, zowel voor de fjord zelf als over het inrijden.

Tip: laat haar ook (of zelfs juist eerst!) voor de wagen beleren. Daar worden ze heerlijk gemakkelijk van: ze leren de teugelhulpen, stemcommando's (daar kun je zelf al mee beginnen natuurlijk), tuig erop en eraf, en natuurlijk het verkeer in. En dat zonder de belasting op de rug van een ruiter meteen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:26

isa06x schreef:
Odetje92 schreef:
Een paard in training zetten bij een professional kost tussen de €500 en €1000 per maand en één maand zal niet genoeg zijn om hem alles netjes te leren. Als je zelf geen ervaring hebt met beleren zou ik een fjord kopen die al netjes is ingereden, zoiets kun je maar één keer goed doen


Klopt, maar er zijn niet veel fjorden die aan mijn eisen voldoen. Op marktplaats zijn er bijvoorbeeld maar 1 of 2 fjorden te koop, soms zelfs geen. Daarnaast moet het een merrie zijn. Een jonge fjord bij een goede fjordenfokkerij kopen, en later laten inrijden door een professionele trainer, vind ik de beste optie.

Dat het langer dan een maand duurt, is wel vanzelfsprekend lijkt mij. Wordt er dan ook longeren aangeleerd?Ja, het is waar. Ik ben zo slecht dat ik niet eens longeren kan aanleren. Alleen vrijheidsdressuur :+

Eerlijk gezegd vraag ik me af of je dan niet beter een meer ervaren paard neemt.
Veelal krijg je een jong paard terug met gas, rem en stuur. Dan is de rest aan jou. Als je niet eens longeren kan aanleren vraag ik me af of je een paard wel verder door kan rijden.
Dat is vragen om problemen vrees ik.

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:27

Babootje schreef:
Waar komt het verschil van 500 per maand vandaan PetitParis?


accomodatie. Net zoals je stallingen hebt waar je voor 250-300€ een vol pension hebt en er stallingen zijn waar een volpension 550€ kost. Tel daar de service bij voor het trainen. De ene ruiter zal ook wat meer voor zijn expertise (en risico vragen) dan de andere

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:32

isa06x schreef:
Odetje92 schreef:


Klopt, maar er zijn niet veel fjorden die aan mijn eisen voldoen. Op marktplaats zijn er bijvoorbeeld maar 1 of 2 fjorden te koop, soms zelfs geen. Daarnaast moet het een merrie zijn. Een jonge fjord bij een goede fjordenfokkerij kopen, en later laten inrijden door een professionele trainer, vind ik de beste optie.

Dat het langer dan een maand duurt, is wel vanzelfsprekend lijkt mij. Wordt er dan ook longeren aangeleerd?Ja, het is waar. Ik ben zo slecht dat ik niet eens longeren kan aanleren. Alleen vrijheidsdressuur :+

Eerlijk gezegd vraag ik me af of je dan niet beter een meer ervaren paard neemt.
Veelal krijg je een jong paard terug met gas, rem en stuur. Dan is de rest aan jou. Als je niet eens longeren kan aanleren vraag ik me af of je een paard wel verder door kan rijden.
Dat is vragen om problemen vrees ik.


Ben heus wel ervaren voor een jong paard, alleen niet om het aan te leren. Longeren had ik wel aan mijn Shetlander aangeleerd, maar ik denk niet dat ik het aankan om dit met een rijpony te doen omdat ik niet kan bijzetten enzo. Daarnaast vind ik het gewoon fijner dat dit professioneler wordt gedaan.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:38

jowien schreef:
Vraag bv eens bij fokkerij vd Berg in Wannepperveen, zowel voor de fjord zelf als over het inrijden.

Tip: laat haar ook (of zelfs juist eerst!) voor de wagen beleren. Daar worden ze heerlijk gemakkelijk van: ze leren de teugelhulpen, stemcommando's (daar kun je zelf al mee beginnen natuurlijk), tuig erop en eraf, en natuurlijk het verkeer in. En dat zonder de belasting op de rug van een ruiter meteen.


Dat is zeker een goede. Ik weet alleen niet of dat het wel waard is. Begrijp me niet verkeerd, maar het is best duur om ook dat aan te gaan leren terwijl je het niet gaat gebruiken. Daarnaast, er worden zoveel paarden zadelmak gemaakt en ingereden zonder eerst te mennen. Het kan waarschijnlijk dus prima zonder, is het dan echt zo belangrijk?

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:40

Je beseft ( hoop ik dan toch) dat de tijd ná het inrijden ook heel erg belangrijk is?

Het leren longeren gaat overigens niet met een bijzet oid. Dat kun je nog niet verwachten van een jong dier dat nauwelijks balans heeft. Het belangrijkste daarbij is netjes in de 3 gangen om je heen en op stemhulp / lichaamstaal veranderen van van gang en indien gevraagd van richting.

Meer is tijdens die fase toch niet nodig.

Verkeersmak worden paarden met wandelen aan de hand over het erf en over de weg met een ervaren paard voorop vanzelf.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:42

Aan je verhaal te lezen zou ik lekker de tijd nemen om een al ervaren en brave fjord te kopen. Een jong paard is niet niks of iets wat je ‘zomaar’ even doet als je geen ervaring hebt. Zelfs met veel ervaring kan het soms nog moeilijk zijn.

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 12:43

Ineke2 schreef:
Citaat:
Je beseft ( hoop ik dan toch) dat de tijd ná het inrijden ook heel erg belangrijk is?


Bedankt! En ja, dit besef ik. Het plan is ook om het te laten doorrijden, en daarna zelf privé les te nemen. :D

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:43

Enige wat ik me afvraag is, waarom?
Waarom zou je niet nog even wachten?

Je bent 14, gaat straks een studie volgen.. Je hebt al 2 pony's.

Je wou al een kruising tussen een shetlander en een fjord, en je wou een ezel, en nu wil je een fjord....?

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:56

Aan alles dat ik hier lees denk ik.... doe maar niet.
Gaat t soms om t geld? Bekeerde fjorden zijn heel duur momenteel.
Maar een jonkie is dan wel goedkoper, het is wel een onbeschreven blad.. wat dus álles nog moet leren.
Vergis je daar niet in.
Borstelen, vastzetten, de trailer, meelopen aan het halstertouw, grondwerk, enge dingen... alles.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:59

Laten beleren is naar aller waarschijnlijkheid op de manier die ts voor zich heeft, duurder dan een beleerd paard kopen.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Waar paard laten inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:01

Ik heb ook een jonkie gekocht, en tegen de tijd dat ik er daadwerkelijk op ga, neem ik iemand in de arm.
Maar alle voorgaande stappen kan ik prima zelf.
T is meer dat in je eentje zadelmak maken/ erop kruipen niet zo veilig is.
Maar als je zelfs het Longeren en verkeersmak maken al niet kan.. dan kán je echt beter kiezen voor een doorgereden dier

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:01

Ineke2 schreef:
Laten beleren is naar aller waarschijnlijkheid op de manier die ts voor zich heeft, duurder dan een beleerd paard kopen.

gebaseerd op wat S wil wordt ie niet alleen beleerd maar ook gewoon door gereden tot ie gewoon te rijden is als een volwaardig beleerd paard. Dan spreek je van een klein jaar in training zetten. Want dat degene beleerd handig genoeg is om hem op drie maanden al fijn te rijden betekent niet dat ie op dat punt ook al klaar is om voor TS fijn te rijden te zijn.
Aan 5 a 600 euro per maand... :$