Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 14 [ 327 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

stalling omg Ede

 
Profiel   

Kijk, iedereen heeft eigen eisen en vindt niet even snel een stal. Het feit dat Nikass graag eerst alles helemaal heeft uitgezocht vind ik zelf hardstikke netjes. En elke stal die hier wordt genoemd kan er één zijn die ik als zoekende ook niet eerder heb gehoord. Wat maakt het dan uit wie de vraag stelt?

De één houdt gewoon liever vast aan eigen idealen dan de ander. En elke stal die hier besproken wordt is meegenomen voor iedereen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:33 



 
Profiel   

Nikass schreef
Wie kent stal de Seggelaer uit de praktijk? Weet iemand hoe en hoeveel de paarden daar in de winter buiten komen? En staan ze in de zomer in groepsverband op de wei, of is in tweetallen ook mogelijk? Hoe groot zijn de boxen en hebben ze een buiten- of gangpadluik? Wat is de prijs van de stal?
Bedankt vast!


Ik kom er wel eens langs fietsen. Dan staan er ook een aantal paarden in tweetallen in de wei. Vanaf de weg zijn er buitenstallen te zien. Ben er nooit geweest dus hoe het verder is weet ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:39 



 
Profiel   

Bedankt!
Weet iemand ook iets over stal de Blaakhoeve in Harskamp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:34 



 
Profiel   

Daar staan een aantal oud stalgenoten van me nu. Wat wil je weten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:15 



 
Profiel   

Ik kan er niets over vinden op internet. Belangrijkste dingen: hoe groot of kleinschalig is het ongeveer en hoe en hoeveel uur komen de paarden jaarrond ongeveer buiten?
(Als dat positief is, is er reden om me verder in die stal te verdiepen :) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:09 



 
Profiel   

Paarden gaan jaarrond hele dag naar buiten, zomers langer, nu rond 18 uur naar binnen begreep ik. Ik denk dat er een paard of 15-20 staat ( heb niet geteld hoor)? Inclusief een 3 shetten. Dus niet heel groot, Maar ook niet heel klein. Ben er toevallig afgelopen zaterdag even geweest, even bij hun kijken en bijkletsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:50 



 
Profiel   

Dank je. Het klinkt alsof ik wel even een kijkje kan gaan nemen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:56 



 
Profiel   

Nikass schreef
Wie kent stal de Seggelaer uit de praktijk? Weet iemand hoe en hoeveel de paarden daar in de winter buiten komen? En staan ze in de zomer in groepsverband op de wei, of is in tweetallen ook mogelijk? Hoe groot zijn de boxen en hebben ze een buiten- of gangpadluik? Wat is de prijs van de stal?
Bedankt vast!


In de winter gaan ze tot ongeveer december naar buiten, als het land het zo lang uithoudt. Rond Maart gaan ze weer naar buiten, maar nu lopen ze elke dag in de molen of even in de paddock.

Groepen, tweetallen of individueel is allemaal mogelijk. Maar als alles individueel zou gaan wordt het wel moeilijk denk ik. We hebben nu een groep van drie en wat eenlingen. De rest zijn tweetallen.

Buitenboxen hebben een luik, en 2 van de binnenstallen ook. De rest niet. Stalafmetingen weet ik niet zeker, wel groter dan 3x3. Ze zijn wel ruim met opstrooien.

Prijs kun je beter voor mailen of bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:33 



 
Profiel   

Annemeik schreef
Nikass schreef
Wie kent stal de Seggelaer uit de praktijk? Weet iemand hoe en hoeveel de paarden daar in de winter buiten komen? En staan ze in de zomer in groepsverband op de wei, of is in tweetallen ook mogelijk? Hoe groot zijn de boxen en hebben ze een buiten- of gangpadluik? Wat is de prijs van de stal?
Bedankt vast!


In de winter gaan ze tot ongeveer december naar buiten, als het land het zo lang uithoudt. Rond Maart gaan ze weer naar buiten, maar nu lopen ze elke dag in de molen of even in de paddock.

Groepen, tweetallen of individueel is allemaal mogelijk. Maar als alles individueel zou gaan wordt het wel moeilijk denk ik. We hebben nu een groep van drie en wat eenlingen. De rest zijn tweetallen.

Buitenboxen hebben een luik, en 2 van de binnenstallen ook. De rest niet. Stalafmetingen weet ik niet zeker, wel groter dan 3x3. Ze zijn wel ruim met opstrooien.

Prijs kun je beter voor mailen of bellen.


Dank je wel. Tweetallen zou wmb het beste zijn. Ik begrijp dat ze in die relatief korte winter dus even (half uur, uurtje?) in de paddock gaan + evt stapmolen. Wordt dit geregeld of moet je in die maanden zelf voor de beweging zorgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 23:30 



 

Hoe lang gaan ze op de paddocks in de winterperiode? Gezien met meest gunstige weer die stalperiode toch een kwart jaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 08:29 



 
Profiel   

De paddock wordt eigenlijk alleen voor paarden gebruikt die niet in de molen komen. Ze lopen ongeveer een half uur tot 3 kwartier in de molen, tijdens het uitmesten. De paddock dus ook.

Klopt dat het een kwart jaar is, dus je moet wel een paard hebben wat daar tegen kan. Verdere beweging geef je zelf.

Langer op de wei zou ook mijn voorkeur hebben, maar dat zou betekenen dat het land kapot gaat en er geen hooi van eigen land kan worden gehaald. Vorige jaar stonden ze 2 maanden binnen, van oudjaar tot begin Maart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:25 



 
Profiel   

Dat is voor geen enkel paard oké. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:31 



 
Profiel   

Wij zijn eind 2020 weg gegaan waar we eerst stonden omdat we 1,5 uur paddock te weinig vonden. In de winter overdag buiten zo lang het licht is heeft onze voorkeur. Dat is wel te vinden in de regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 13:20 



 

Als je prioriteit hooiland is ipv paarden buiten, gaat er dan niet iets mis? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:22 



 
Profiel   

idinn schreef
Als je prioriteit hooiland is ipv paarden buiten, gaat er dan niet iets mis? :o

Nou inderdaad. Stuk hooiland opofferen om paddocks te maken om ze meerdere uren per dag buiten te zetten. En als er dan niet genoeg hooi van het overige land af komt = meer land kopen of hooi kopen.
Bezuinigen op die uren buiten, absurd. Dat klanten daarmee akkoord gaan..
En dan ben ik echt niet heel zeurderig. Maar een half uur paddock OF molen, per dag. Dat zou nu toch niet meer moeten kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:39 



 
Profiel   

Heeft iemand kennis van stallen omgeving renswoude? Schalm gestaan geen succes.
Ik ben mij aan het oriënteren voor de toekomst voor nu staan ze goed maar helaas stopt onze stal over 1.5 jaar. Minimaal 4 uur buiten paarden op vlas en hooi en kuil ivm stofallergie. Ik zoek voor 2 friesen. Dank alvast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:35 



 
Profiel   

idinn schreef
Als je prioriteit hooiland is ipv paarden buiten, gaat er dan niet iets mis? :o


Nee, niet perse.

Er blijft sowieso geen land over als alles in de winter buiten blijft.

Er zijn in de regio inderdaad genoeg plekken om wat anders te vinden, maar ik heb tot nu toe nog geen enkele stal gevonden waar onze paarden in de winter niet compleet terug vallen in conditie. Ook de rust doet een hoop.

Elke dag buiten zou fijn zijn, maar onze ruin ging op de vorige stal in een hoekje van de paddock staan en kwam na 4 uur van het plekje af om weer binnen gehaald te worden. Dat was meer luchten dan beweging geven. Hij is hier compleet opgebloeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:03 



 

Je kan best wat land opofferen in de winter om paarden buiten te zetten. Snap ook wel dat je niet al je land open mikt. Maar even in de molen of half uur paddock.. dan heb je je prioriteiten gewoon verkeerd. Zeker als dat gerust een kwart van het jaar moet, om je land te besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:45 



 
Profiel   

Of hij dan 4 uur op hetzelfde plekje staat of niet; hij heeft dan in ieder geval wel zelf 4 uur lang de keus om te lopen of niet.
Daarnaast, als ze 4 uur lang op hetzelfde plekje staan zou ik gaan uitzoeken waarom dat zo is; misschien wordt er geen hooi op de paddock gevoerd, mist hij een vriendje, is het te blubberig.
Een paard dan maar binnen houden omdat als je hem een half uur buiten zet hij wél beweegt (wat ik goed begrijp als hij zo lang binnen staat), ik snap die denkwijze echt niet. :o
Mijn pony beweegt ook wel als ze maar een half uur per dag buiten komt. Nu ze hele dagen buiten staat is ze minder actief op de paddock ja. Fijn toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:01 



 
Profiel   

Mijn ervaring, als ze de hele dag buiten staan en hooi krijgen op de paddock staan ze rustiger als wanneer ze er maar even uit gaan. Op de vorige stal kwamen ze 1,5 uur in de paddock. Er was vaak iets stuk. Halster, deken of paard ( die laatste gelukkig nooit ernstig) want er werd standaard heel druk gedaan. Eigenlijk lopen ze alleen te draaien en druk te doen rond de tijd dat ze naar binnen gaan, omdat ze dan horen dat er al voer in de bakken wordt gedaan.

Wij gaan zaterdag verhuizen. Ben benieuwd hoe het gaat en of ze snel hun draai kunnen vinden beiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:53 



 
Profiel   

Ik ben het met jullie eens Absque en Susan, en toch vind ik het fenomeen paddocks een lastig dingetje.
Ik zag een keer een foto op bokt van iemand die de paarden aan huis had met een megagrote, droge paddock met een waterpoel, bomen en een heuvel. Maar zo'n paddock bedoel ik niet, want die vindt je nergens hè >;)
Aan huis hadden wij ook een redelijk formaat paddock (helaas niet altijd droog, maar t ging), met nagenoeg onbeperkt hooi.
Maar ik bedoel de gangbare paddocks op pensionstallen:
Over het algemeen (te) KLEIN. Als je geluk hebt een ietsje groter dan een stal.
Soms zijn ze groot, maar dan staat er ook een kudde in. Dat laatste is voor mijn paard geen optie. Met één paard, een berg hooi en droge voeten is voor haar het beste.
Dat heeft ze nu, en daar ben ik blij mee. Maar alsnog...
Ik denk dat mijn paard het fijn vindt dat ze sochtends van stal wordt gehaald en naar buiten gaat (afwisseling/frisse lucht/wat te zien) in de paddock gaat ze rollen. Ik vind het droevig als paarden dat niet minstens één keer per dag kunnen doen. Dus top.
Daarna zoekt ze een rustig plekje en gaat op rust staan. Slapen? Wachten? Of vindt ze het toch leuk? Ik twijfel daar heel vaak aan. Als het nat weer is houdt ze vanuit haar ooghoeken in de gaten of er iemand langs loopt. In dat geval loopt ze naar het hek en trekt de aandacht: "eruit graag"
Het is een beetje "beter dan niets" voor mijn gevoel. Zou het niet anders/beter kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 18:33 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Of hij dan 4 uur op hetzelfde plekje staat of niet; hij heeft dan in ieder geval wel zelf 4 uur lang de keus om te lopen of niet.
Daarnaast, als ze 4 uur lang op hetzelfde plekje staan zou ik gaan uitzoeken waarom dat zo is; misschien wordt er geen hooi op de paddock gevoerd, mist hij een vriendje, is het te blubberig.
Een paard dan maar binnen houden omdat als je hem een half uur buiten zet hij wél beweegt (wat ik goed begrijp als hij zo lang binnen staat), ik snap die denkwijze echt niet. :o
Mijn pony beweegt ook wel als ze maar een half uur per dag buiten komt. Nu ze hele dagen buiten staat is ze minder actief op de paddock ja. Fijn toch?



Geen blub, wel vriendjes, geen ruwvoer voor die tijd (oke, dat is ook de reden dat we daar toen weg zijn gegaan met wat andere dingen erbij), en toch gewoon vrijwel geen beweging. Dat was gewoon niet zijn ding. Gelukkig kennen baasjes hun eigen paarden het beste.

Verder vindt ik het ver gaan als iedereen zijn mening hier over heeft. Er wordt gevraagd naar hoe het daar op stal is, is dat niet voor jou: dan niet.

Onze paarden doen het hier tot nu het beste van alle 4 stallen die we in de afgelopen 20 jaar hebben gehad. Dus prima voor ons. Niet voor jou, weer: dan niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:48 



 
Profiel   

SusanH schreef
Mijn ervaring, als ze de hele dag buiten staan en hooi krijgen op de paddock staan ze rustiger als wanneer ze er maar even uit gaan. Op de vorige stal kwamen ze 1,5 uur in de paddock. Er was vaak iets stuk. Halster, deken of paard ( die laatste gelukkig nooit ernstig) want er werd standaard heel druk gedaan. Eigenlijk lopen ze alleen te draaien en druk te doen rond de tijd dat ze naar binnen gaan, omdat ze dan horen dat er al voer in de bakken wordt gedaan.

Wij gaan zaterdag verhuizen. Ben benieuwd hoe het gaat en of ze snel hun draai kunnen vinden beiden.


Ben heel benieuwd hoe het gaat, hopelijk is het een fijne plek voor jullie!

Wij gaan komende zaterdag 1 paard naar Putten verhuizen ivm drachtigheid begeleiding. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:50 



 
Profiel   

Ook spannend! En leuk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 07:28 



 
Profiel   

Succes met de verhuizing allebei!

Het blijft zo lastig. Nu met twee paarden besef ik me pas hoe de verschillende behoeftes van paarden uiteen kunnen lopen.

Mijn Fjord is met pensioen. Die staat nu in Brabant bij een rusthuis. Die staat 24/7 buiten in een enorme kudde met onbeperkt ruwvoer en enorme schuilstallen. Hij staat ver weg, maar is nu zo blij. Hier zou ik onze andere pony dan weer absoluut niet neer moeten zetten.

Onze pony hebben we dan laatst weer verhuisd naar een plek waar de verzorging in ieder geval klopt, maar waar het voor mij niet top is. 
Die stond daarvoor op de paddock waar ze al weken geen ruwvoer kregen. Ze kregen dus alleen op in de avond op stal hun ruwvoer. Dat kon en wilde ik niet langer zo.
Hier stonden ze ook de hele dag buiten, maar ben ik ook van een (kleine) paddock teruggekomen. Die van mij mag niet teveel op het gras, dus voor hem is een grote paddock waarin hij zich kan uitleven (met ruwvoer) dan weer ideaal.

Ik merk dat ik de omgeving hier best lastig vind. Er is veel aanbod vind ik, maar bij de meeste plekken is de basis al niet op orde. En met een pony met wat andere behoeftes vind ik het al helemaal moeilijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 07:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 14 [ 327 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen