stalling omg Ede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:02

Maar waarom zou ik als hij zich prima gedraagt? Castratie is ook niet zonder risico, zeker niet nu hij niet meer 'gewoon op de wei' kan. Ik snap best dat niet alle stallen er op ingericht zijn, en het willen. Maar direct de deur in je neus dichtkrijgen op een plek waar alleen ruinen staan...

:?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:02

Kaitlyn schreef:
Maar kun je zo’n dier dan niet ruinen?
Ik zie de meerwaarde er niet van in om ze hengst te houden als ze toch niet voor de dekdienst gebruikt worden.

Even los van wel of niet voor de dekdienst, waarom moet een brave hengst geopereerd worden omdat iedereen in NL panisch wordt van het woord hengst? Als jij je zaken goed voor elkaar hebt als pensionhouder, dan maakt een hengst op stal absoluut niet uit.

Hengsten hebben een onterecht slechte reputatie, dat is gewoon jammer en een terechte frustratie, imo :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:06

Captain schreef:
Maar waarom zou ik als hij zich prima gedraagt? Castratie is ook niet zonder risico, zeker niet nu hij niet meer 'gewoon op de wei' kan. Ik snap best dat niet alle stallen er op ingericht zijn, en het willen. Maar direct de deur in je neus dichtkrijgen op een plek waar alleen ruinen staan...

:?

Dat is het ook. Op een gemengde stal snap ik dat men wat terughoudender is, hoewel daar ook genoeg opties voor te verzinnen zijn. Maar op een plek waar alleen ruinen staan?

Ik snap oprecht niet wat het probleem dan is. Proberen, gaat het goed, top. Werkt het niet, jammer maar helaas. Zoals bij elk paard.

Het is een hengst, geen duivel.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:11

Dat onnodig castreren vind ik echt onzin. Het brengt risico’s mee en het is juist zo fijn om met een hengst te werken :j . Bij de stallen waar ik heb gestaan zijn/waren ze zo blij met hem, veel makkelijker paard ook met begeleiden is er niet te vinden. Hij blijft ook achter ieder draad staan.

Het is alleen lastig met gemengde kuddes, maar daar ben ik met een ruin / merrie ook geen voorstander van.

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:15

Er is inderdaad gewoon onnodig veel angst voor hengsten omdat je ze ook niet zoveel tegenkomt in Nederland. In Spanje bijvoorbeeld ruinen ze vrijwel niet.

Nog een voorbeeldje van Bokt zelf (of Equitom) waar er een stereotype beeld geschetst wordt van hengsten die gewoon nergens op slaat.

[VN] Equitom over cryptorchidisme (niet ingedaalde teelbal)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:21

Captain schreef:
Maar waarom zou ik als hij zich prima gedraagt? Castratie is ook niet zonder risico, zeker niet nu hij niet meer 'gewoon op de wei' kan. Ik snap best dat niet alle stallen er op ingericht zijn, en het willen. Maar direct de deur in je neus dichtkrijgen op een plek waar alleen ruinen staan...

:?


Omdat je daarmee alle toekomstige klanten met merries moet weigeren.

Ik ken trouwens genoeg mensen die over hun hond/kind/paard zeggen dat hij lief en welopgevoed is. In de praktijk echter kan dat heel anders uitpakken. Ik snap dus wel dat veel plekken al op voorhand nee zeggen. Ook kan een paard die bij de een een engel is bij een andere persoon heel anders zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:30

In een groep met alleen maar ruinen, zal je een merrie al snel moeten weigeren.

Dus daar zie ik geen probleem. Maar goed, ik ben de eigenaar van de plek niet.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:13

De groep ruinen weigert ook de merrie lees de advertentie maar ze willen alleen maar ruinen. Want ook in een groep ruinen kan het fout gaan. Dan hoeft de hengst niet eens het probleem te zijn.

En anders proberen om zelf een plekje te regelen heb je ook met niemand rekening te houden behalve jezelf scheelt ook een hoop frustratie.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:48

_San87_ schreef:
Kaitlyn schreef:
Maar kun je zo’n dier dan niet ruinen?
Ik zie de meerwaarde er niet van in om ze hengst te houden als ze toch niet voor de dekdienst gebruikt worden.

Even los van wel of niet voor de dekdienst, waarom moet een brave hengst geopereerd worden omdat iedereen in NL panisch wordt van het woord hengst? Als jij je zaken goed voor elkaar hebt als pensionhouder, dan maakt een hengst op stal absoluut niet uit.

Hengsten hebben een onterecht slechte reputatie, dat is gewoon jammer en een terechte frustratie, imo :).


Ik snap dat en ben het er mee eens. Ik ken een stal waar hengsten, merries, ruinen gewoon naast elkaar staan in stallen die aan de voorkant open zijn. Die paarden zijn gewoon opgevoed.
Het probleem is natuurlijk wel dat lang niet alle paarden goed zijn opgevoed, en dan wil je zo'n hengst niet naast je ruin of merrie. Maar het is wel jammer dat het zo'n ding is.

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:06

SusanH schreef:
Captain schreef:
Maar waarom zou ik als hij zich prima gedraagt? Castratie is ook niet zonder risico, zeker niet nu hij niet meer 'gewoon op de wei' kan. Ik snap best dat niet alle stallen er op ingericht zijn, en het willen. Maar direct de deur in je neus dichtkrijgen op een plek waar alleen ruinen staan...

:?


Omdat je daarmee alle toekomstige klanten met merries moet weigeren.



Zou in een ruinengroep ook moeten over het algemeen, je wilt er in 9 gevallen op 10 echt geen merrie bij gooien :+ En op grootschalige stallen waar kuddes sws apart staan zou het weer niet zoveel moeten uitmaken.

Puntje bij het paaltje blijft het uiteraard ieder zijn recht om potentiële klanten te weigeren - er zijn zat stallen waar ze per se geen warmbloeden/grote paarden/jonge paarden etc willen hebben maar het maakt het niet minder frustrerend. Alsof het enige paardentype dat fatsoenlijk leven verdient zijn oude gecastreerde koudbloed pony's :\

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:09

Captain schreef:
Er is inderdaad gewoon onnodig veel angst voor hengsten omdat je ze ook niet zoveel tegenkomt in Nederland. In Spanje bijvoorbeeld ruinen ze vrijwel niet.

Nog een voorbeeldje van Bokt zelf (of Equitom) waar er een stereotype beeld geschetst wordt van hengsten die gewoon nergens op slaat.

[VN] Equitom over cryptorchidisme (niet ingedaalde teelbal)


Dit gaat over klophengsten, die kunnen inderdaad erg afwijkend gedrag laten zien.

Ik denk dat er weinig stallen zijn waar hengsten in groepsverband buiten kunnen. Ken wel waar ze op stal kunnen en dan 1 of 2 uurtjes alleen in een paddock. Maar persoonlijk denk ik dan dat castreren paardwaardiger is.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-12-23 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:12

Elisa2 schreef:
Captain schreef:
Er is inderdaad gewoon onnodig veel angst voor hengsten omdat je ze ook niet zoveel tegenkomt in Nederland. In Spanje bijvoorbeeld ruinen ze vrijwel niet.

Nog een voorbeeldje van Bokt zelf (of Equitom) waar er een stereotype beeld geschetst wordt van hengsten die gewoon nergens op slaat.

[VN] Equitom over cryptorchidisme (niet ingedaalde teelbal)


Dit gaat over klophengsten, die kunnen inderdaad erg afwijkend gedrag laten zien.

Het gaat om dit stukje:

Citaat:
Deze hengsten zijn nog moeilijker te hanteren dan normale hengsten, en moeten zo snel mogelijk worden gecastreerd.


Dat impliceert dat hengsten moeilijk te hanteren zijn.

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:14

Het ligt er maar aan hoe je het leest. Hengsten over het algemeen kunnen ook lastiger zijn (hoeft niet). Maar kijk even een rondje overstappen bij een hengstenkeuring en je ziet al zoveel verschil in gedrag.

Ange1a

Berichten: 283
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:29

Ik heb zelf verschillende paarden gereden.
Zowel merries, hengsten en ruinen.
Vaak waren de merries meer een uitdaging dan de hengsten. :}

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:32

Ik denk niet dat dit het topic is voor discussie er over.

Stalhouders zitten met extra risico,s wbt het stallen van hengsten. Daarom wordt het echt denk ik onmogelijk om stalling voor een hengst in groepsverband buiten te vinden. Zit dan nog aan opfokbedrijven te denken. Wellicht daar in een hengstengroep. Maar of er dan ook andere faciliteiten aanwezig zijn..?

Ange1a

Berichten: 283
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:43

Nog mensen opzoek naar een plekje?
Kom net deze tegen.

Afbeelding
Afbeelding

scooby09

Berichten: 2211
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:00

Jammer dat je niet mag rijden op Zondag

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:18

Ja, juist de dag dat iedereen vrij is.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:42

Wat kan de reden daarvoor zijn? :o?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:43

Bible belt.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:05

Ohja logisch. Ik wist niet dat het in die regio ook was. Maar beetje tegenstrijdig dat verzorgen wel mag.

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:20

Nikass schreef:
Ohja logisch. Ik wist niet dat het in die regio ook was. Maar beetje tegenstrijdig dat verzorgen wel mag.

Volgens mij is verzorgen in deze ook niet meer dan voeren/uitmesten/eventuele medicatie geven. Dus paard uitgebreid borstelen niet. Dat was in ieder geval zo bij een stal in Barneveld waar ik een paar jaar geleden ben wezen kijken, die deden dat ook vanwege de zondagsrust.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41603
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:31

Nikass schreef:
Ohja logisch. Ik wist niet dat het in die regio ook was. Maar beetje tegenstrijdig dat verzorgen wel mag.

Ik vind t ook totaal niet van deze tijd. Maar goed, je weet waar je mee akkoord gaat wanneer je op zo'n stal gaat staan.

scooby09

Berichten: 2211
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: stalling omg Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:25

Precies en je weet het van te voren.
Is niks voor mij maar als iemand anders er wel blij van word is dat prima.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:33

Als ze wel gewoon buiten worden gezet is het nog te overzien. Maar ik wil in principe gewoon elke dag bij mijn paard kunnen zijn.
Ik kan me ook niet goed verplaatsen in dat soort dogma's.