Een nieuw paard vinden, dressuurstallen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:16

pien_2010 schreef:
Daihyo schreef:
De transportkosten bij een goed bedrijf en een betaalbaar paard maakte dat net even wat aantrekkelijker

Dat is precies wat ik bedoel. Voor een reis vanuit Spanje betaal je rond de 600 euro geloof ik dat ik onlangs las op Bokt. Voor die 600 euro's kun je heel erg veel eurootjes besparen. En wat ik heel fijn vond met de jongste, die heb ik paar dagen kunnen rijden en mee kennis kunnen maken want ze hielden hem voor mij vast. Zelfs de stal eigenaar zag dat het "goed" zat tussen ons en dat verkoopt wat gemakkelijker.
Als ik de huidige prijzen kijk in NL, dan heb ik 7000,-- bespaard en dan heb ik het vervoer in NL en de dierenarts nog niet mee geteld. Dat zit al in het koopbedrag waar ik mijn paardje voor heb gekocht EN ik heb zo een leuke vakantie gehad. Omdat ik paardje kocht heb ik niets hoeven te betalen voor de ritten op hem in zijn eigen gebied in zijn eigen kudde (30 - 50 paarden) en kon ik ook ervaren hoe snel hij al wist dat we een setje waren daar hij gelijk naar me toe kwam dag 2 als hij me zag aankomen. De andere kregen boze oren, zo van "die komt voor mij". Het was een 7 jarige die nog nooit een baas met aandacht had gehad en hij vond het prachtig dat hij eindelijk ook eens iemand had. Althans zo verklaarde de Franse staleigenaar zijn aanhankelijkheid en zijn plezier met mij die dagen.
Dat soort tijd krijg je in Nl ook niet. Er zit altijd de druk op, "voor jou 10 anderen", terwijl het natuurlijk geen fiets of een auto is die je afdankt als het een miskoop is. Het gaat wel om een levend wezen.
Iemand in Frankrijk had dit paardje voor mij gevonden met de woorden: "Pien dit is een hele leuke, zal ik hem voor je vast laten houden"?

Ik snap wat je bedoelt Pien. Zogauw een paard aangeeft mij te beschouwen als zijn mens, dan is het ook goed voor mij.En iets als exotische types en aparte rassen,dat vind ik juist leuk.Maar ja,ik heb dan ook absoluut niet de ambitie voor wedstrijden te rijden of zo.Sommige personen hier hebben dat wel en het is dan ook logisch dat ze in een hele andere groep aan het zoeken zijn.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:20

Dit was voor mij ook de reden om ook buiten Nederland te gaan kijken.. Uiteindelijk voor een lager bedrag erg goed geslaagd (wel een gok, dat geef ik toe!) ik had hier in Nederland voor hetzelfde paard minstens 5.000 meer betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:39

er worden in nederland zoveel paarden gefokt, is dan de fokkerij slecht of het inrijden te snel gegaan

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:42


Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:53

MCE schreef:
er worden in nederland zoveel paarden gefokt, is dan de fokkerij slecht of het inrijden te snel gegaan


In de preofessionale paardensector gericht op fokkerij en handel in sportpaarden wordt meestal erg veel aandacht besteed aan rendement en tijd = geld. Daarnaast zou men het vizier ook moeten hebben om een betere duurzaamheid van paarden. Laten we eerlijk zijn - wat kan een handelsstal en een doorrijd-stal het nu werkelijk schelen of het paard op 12 jarige leeftijd nog goed is? Aanrijden op 3 jaar en zo snel mogelijk mooi in de krul, daar zit de grootste winst.

Dat zo'n paard dan enige jaren later te vroeg belast blijkt, dat deert die stallen niet. Zij hebben de winst al gepakt.
En helaas - het gros van de fokkers van sportpaarden denkt net zo: zo jong mogelijk verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs en daarom dus de populaire hengsten die vers uit het verrichtingsonderzoek komen gebruiken. Rijdbaarheid voor de gemiddelde amateur is geen begeerd fokkersvisie. Daar zit het grote geld immers niet ;)

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:00

Heb je zelf Facebook of wellicht vrienden die veel connecties binnen de sector hebben op Facebook?

Toen ik zelf op zoek was had ik een oproepje geplaatst en binnen 30 minuten kreeg ik ongeveer 25 paarden aangeboden, veelal paarden die nog niet officieel in de verkoop staan of waarvoor een goed plekje wordt gezocht. Via deze oproep ben ik ook bij mijn huidige paard terecht gekomen en zo heb ik ook al vrienden geholpen met het vinden van een leuk paard.

Er staan veel meer paarden te koop dan te zien zijn op MP, Sporthorses en andere sites.
Vaak zijn dat ook nog eens hele leuke paarden of hebben de eigenaren niet heel veel haast met de verkoop maar wachten ze op een juiste match.

Ik zou dus indien mogelijk zeker eens proberen om een oproepje te plaatsen op FB, zelf krijg ik daar altijd enorm veel respons op en veelal hele leuke paarden die aangeboden worden!

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:07

Lobke1998 schreef:
Heb je zelf Facebook of wellicht vrienden die veel connecties binnen de sector hebben op Facebook?

Toen ik zelf op zoek was had ik een oproepje geplaatst en binnen 30 minuten kreeg ik ongeveer 25 paarden aangeboden, veelal paarden die nog niet officieel in de verkoop staan of waarvoor een goed plekje wordt gezocht. Via deze oproep ben ik ook bij mijn huidige paard terecht gekomen en zo heb ik ook al vrienden geholpen met het vinden van een leuk paard.

Er staan veel meer paarden te koop dan te zien zijn op MP, Sporthorses en andere sites.
Vaak zijn dat ook nog eens hele leuke paarden of hebben de eigenaren niet heel veel haast met de verkoop maar wachten ze op een juiste match.

Ik zou dus indien mogelijk zeker eens proberen om een oproepje te plaatsen op FB, zelf krijg ik daar altijd enorm veel respons op en veelal hele leuke paarden die aangeboden worden!


Oh, dat is een goede tip, dat ga ik doen! En verder zoek ik:
Merrie
Tussen 7 en 10
Bij voorkeur met karakter/ aanhankelijk
Mensgericht
Minimaal M2 opgeleid
Kan buitenrit maken
Braaf/ eerlijk
Gezond, geen vragen/ twijfels
Max 1.67 liever iets kleiner
Bruin/ donkerbruin (maar dat is geen harde eis)

Mochten jullie wat weten: ik hoor graag (ze gaat een goed huisje krijgen)

Groeten!

suus_toes

Berichten: 980
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:31

Weet niet wat je van een Fries vind..
Anders raad ik je aan om stal wijbenga (Pieterwijbenga.nl) eens te benaderen! Zit in Friesland.
Hebben nu ook wel wat leuks te koop staan!

Ik heb zelf mijn wensen ook aan hun door gegeven,.. En mijn huidige paard voldoet precies aan m'n wensen!

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:39

tengeltje11 schreef:
Ik kwam deze tegen: voldoet niet helemaal, maar vind het een plaatje en mss een heel leuk ding als je van een projectje houdt:
https://www.leboncoin.fr/animaux/197501 ... 1481102916



Ik heb het even voor je vertaald:
"
Wegens plaatsgebrek, biedt D Z (naan afgekort met initialen) een merrie aan, bont tobiano, van 1.64m, geboren in januari 2010 met SF label, kan in SF produceren.
Merrie gekocht op de fokkerij, zij heeft in competitie van dressuur, CSO en hunter niveau amateur 2 gedraaid. Een goed gebouwde merrie, met kracht en middelen. Zeer goed opgeleid, licht in de mond, met bloed.
Op 9-jarige leeftijd, na een ongeluk van haar ruiter, werd zij ter dekking gesteld en kreeg twee prachtige veulens, een mannetje en een vrouwtje. Zij is een vruchtbare fokmerrie (inseminatie in IAC), die goed voor de veulens zorgt en niet agressief is tegen mensen als die in de buurt van het veulen komen. Gezien haar leeftijd (11 jaar), kan ze perfect een sportcarrière hervatten. Zeer mooi model, voor een goed huis, gerechtvaardigde prijs. Beschikbaar na het afspenen van haar merrieveulen eind oktober 2021."

Chantilly ligt boven Parijs. Dus ben je binnen 5 uur. Dat kan zeker de moeite waard zijn om eens op vakantie te gaan. Ik begrijp niet alles van de afkortingen. Maar bij serieuze interesse kan ik wel vragen gezien de afstand wat de richtprijs ongeveer is en of ze hem eventueel wil vasthouden voor iemand als die een afspraak met haar maakt .
Dat kan dan via PB, want ik ga dit dan doen in de naam van......en dan wil ik wel vertalen op afstand.
Ik ga niet mee het paard bezichtigen want neem zelf altijd iemand mee, omdat ik vind dat ik er te weinig kijk op heb.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:46

suus_toes schreef:
Weet niet wat je van een Fries vind..
Anders raad ik je aan om stal wijbenga (Pieterwijbenga.nl) eens te benaderen! Zit in Friesland.
Hebben nu ook wel wat leuks te koop staan!

Ik heb zelf mijn wensen ook aan hun door gegeven,.. En mijn huidige paard voldoet precies aan m'n wensen!


Dank voor de tip. We willen wel echt een kwpn/ nrps of iets in die trant. Heerlijk dat je nu je droompaard hebt!

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:36

Luzerna schreef:
Lobke1998 schreef:
Heb je zelf Facebook of wellicht vrienden die veel connecties binnen de sector hebben op Facebook?

Toen ik zelf op zoek was had ik een oproepje geplaatst en binnen 30 minuten kreeg ik ongeveer 25 paarden aangeboden, veelal paarden die nog niet officieel in de verkoop staan of waarvoor een goed plekje wordt gezocht. Via deze oproep ben ik ook bij mijn huidige paard terecht gekomen en zo heb ik ook al vrienden geholpen met het vinden van een leuk paard.

Er staan veel meer paarden te koop dan te zien zijn op MP, Sporthorses en andere sites.
Vaak zijn dat ook nog eens hele leuke paarden of hebben de eigenaren niet heel veel haast met de verkoop maar wachten ze op een juiste match.

Ik zou dus indien mogelijk zeker eens proberen om een oproepje te plaatsen op FB, zelf krijg ik daar altijd enorm veel respons op en veelal hele leuke paarden die aangeboden worden!


Oh, dat is een goede tip, dat ga ik doen! En verder zoek ik:
Merrie
Tussen 7 en 10
Bij voorkeur met karakter/ aanhankelijk
Mensgericht
Minimaal M2 opgeleid
Kan buitenrit maken
Braaf/ eerlijk
Gezond, geen vragen/ twijfels
Max 1.67 liever iets kleiner
Bruin/ donkerbruin (maar dat is geen harde eis)

Mochten jullie wat weten: ik hoor graag (ze gaat een goed huisje krijgen)

Groeten!


budget ongeveer?

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:54

budget ongeveer?[/quote]

20 tot max 25K

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:57

Debbehoeve hebt een merrie te koop die leuk uitziet binnen je budget. Ik heb toch best veel merries gezien op sporthorses. Weet niet of je daar heb gekeken?[/quote]

Die staat ook al heel lang te koop, eerst via sporthorses. Het filmpje laat bovendien allen stap, draf, galop zien en geen figuren, oefeningen zoals wijken/ schouder binnenwaarts….

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 22:20

Luzerna schreef:
Debbehoeve hebt een merrie te koop die leuk uitziet binnen je budget. Ik heb toch best veel merries gezien op sporthorses. Weet niet of je daar heb gekeken?


Die staat ook al heel lang te koop, eerst via sporthorses. Het filmpje laat bovendien allen stap, draf, galop zien en geen figuren, oefeningen zoals wijken/ schouder binnenwaarts….[/quote]

Dat lijkt ook een neuiwe ding, dat ze alleen stap, draf, gallop zien. Terwijl de beesten moet veel meer kunnen....

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:48

Op zich snap ik dat je geen Fries wilt, want dat wou ik ook nooit :D
En heb er nu 2 staan. Ivm tijdsgebrek start ik niet, maar ik vind het fijnere dressuurpaarden dan de KWPN-ers die ik voorheen had.

Ze zijn beide heet, heel werkwillig, goedgehumeurd en goudeerlijk.

De moderne Friezen zijn erg luxe en kunnen goed lopen. Een stal als de Nieuwe Heuvel heeft genoeg fijne dieren staan en je wordt als klant goed behandeld.
Je zou kunnen overwegen om out the box te handelen en een kijkje te nemen. Wellicht valt het je mee.

Ik vond ze vroeger vreselijk (lelijk, lui en lomp :D ) en ben er nu echt blij mee.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:56

Phonix schreef:
Luzerna schreef:
Debbehoeve hebt een merrie te koop die leuk uitziet binnen je budget. Ik heb toch best veel merries gezien op sporthorses. Weet niet of je daar heb gekeken?


Die staat ook al heel lang te koop, eerst via sporthorses. Het filmpje laat bovendien allen stap, draf, galop zien en geen figuren, oefeningen zoals wijken/ schouder binnenwaarts….


Dat lijkt ook een neuiwe ding, dat ze alleen stap, draf, gallop zien. Terwijl de beesten moet veel meer kunnen....[/quote]
Liever alleen stap, draf, galop dan alleen maar trucen en niet kunnen beoordelen hoe het paard nou echt loopt.
Als hij goed voor elkaar is, rijdt je de oefeningen tot de Z er ook zo op.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 23:28

Ik zie ook liever alleen de gangen in een verkoopfilmpje.
Rest merk je daar wel als je gaat kijken... dat kan je toch alleen zelf voelen.
En GEEN slowmotion :+

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 23:30

Ben ik me eens hoor, maar vindt dat er een mix moet zijn. Zijgangen zijn natuurlijk best belangrijk in dressuur, dus wil wel graag zien of het paard ze aankunt.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:44

Ja en nee...
In principe kan je dat al prima zien in het lopen zelf.
Hoe er vanuit de schouder bewogen en geschakeld kan worden.
Hoe de achterbenen worden gezet en gescharniert wordt in de benen en vanuit de heup.
Dus eigenlijk, is het paard lenig/flexibel genoeg voor wat ik zoek.

Voorbeeldje:

Bv appuyeren wil ik echt zelf voelen... ze kunnen het 100x opgenomen hebben met een handige ruiter er op en 1 acceptabele er op gezet.
Of juist een bar slechte met een onhandige ruiter... terwijl het paard met een handige ruiter die hem wel bij elkaar kan houden het met 2 vingers in de neus doet.
Daarom vind ik het niet veel zeggen op een filmpje.
Als je er op zit voel je het wel meteen.

Een filmpje van een echte wedstrijd er op is wel fijn... maar ook niet alles zeggend.
Als het paard al uitgebracht is, zoek ik de uitslagen wel altijd even op :Y)
Zegt ook niet altijd alles... maar een die altijd lekker boven de 70% loopt is toch een heel leuk beeld :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:19

Nou dat!

Ik lees ook bij advertenties hele verhalen, die 9 van de 10 keer toch echt door onkunde van de ruiter komen. Zonde als mensen daar paarden om laten staan.

Een gezond paard kan alle oefeningen netjes uitvoeren. Voor men het niveau van het paard voorbij is, zijn we vaak al een stukje verder.

Maar mensen ruilen makkelijker hun paard in dan dat ze op zoek gaan naar goede instructie.

Daar tegenover zie ik ook paarden die al gereden zijn en van alles showen op een filmpje, maar je bij 0 kan beginnen omdat het er gewoon niet fijn uitziet. Dan kunnen ze wel een filmpje laten zien, maar je gaat er dan vroeg of laat ook tegenaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:29

ik was ook verbaast over de reactie van Dees hier in dit topic

de duurzaamheid van het paard zit 'm - naast een goede gezondheid/opfok - in hoge mate in de opleiding
dat is van ondergeschikt belang, whauw heel triest

het paard verworden tot een officieel - zeer lucratief - ding, bizar

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:02

MCE de post van Dees lees ik anders, ze schrijft letterlijk :
Citaat:
In de preofessionale paardensector gericht op fokkerij en handel in sportpaarden wordt meestal erg veel aandacht besteed aan rendement en tijd = geld. Daarnaast zou men het vizier ook moeten hebben om een betere duurzaamheid van paarden. Laten we eerlijk zijn - wat kan een handelsstal en een doorrijd-stal het nu werkelijk schelen of het paard op 12 jarige leeftijd nog goed is? Aanrijden op 3 jaar en zo snel mogelijk mooi in de krul, daar zit de grootste winst.

Dat zo'n paard dan enige jaren later te vroeg belast blijkt, dat deert die stallen niet. Zij hebben de winst al gepakt.
En helaas - het gros van de fokkers van sportpaarden denkt net zo: zo jong mogelijk verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs en daarom dus de populaire hengsten die vers uit het verrichtingsonderzoek komen gebruiken. Rijdbaarheid voor de gemiddelde amateur is geen begeerd fokkersvisie. Daar zit het grote geld immers niet


Maw zoals ik het lees dat te vaak het paard te vroeg te zwaar opgeleid wordt waardoor te vroeg een te hoog niveau irt de leeftijd en versleten op te jonge leeftijd,maar kan wel als 4 jarigen verkocht worden want kijk eens wat ie allemaal al kan. Dit vanwege de winst die gemaakt kan worden. Ik lees juist dat dit de kritiek is van Dees, dus volgens mij zijn jullie het eens. Of lees ik nu niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:20

pien_2010 schreef:
MCE de post van Dees lees ik anders, ze schrijft letterlijk :
Citaat:
In de preofessionale paardensector gericht op fokkerij en handel in sportpaarden wordt meestal erg veel aandacht besteed aan rendement en tijd = geld. Daarnaast zou men het vizier ook moeten hebben om een betere duurzaamheid van paarden. Laten we eerlijk zijn - wat kan een handelsstal en een doorrijd-stal het nu werkelijk schelen of het paard op 12 jarige leeftijd nog goed is? Aanrijden op 3 jaar en zo snel mogelijk mooi in de krul, daar zit de grootste winst.

Dat zo'n paard dan enige jaren later te vroeg belast blijkt, dat deert die stallen niet. Zij hebben de winst al gepakt.
En helaas - het gros van de fokkers van sportpaarden denkt net zo: zo jong mogelijk verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs en daarom dus de populaire hengsten die vers uit het verrichtingsonderzoek komen gebruiken. Rijdbaarheid voor de gemiddelde amateur is geen begeerd fokkersvisie. Daar zit het grote geld immers niet


Maw zoals ik het lees dat te vaak het paard te vroeg te zwaar opgeleid wordt waardoor te vroeg een te hoog niveau irt de leeftijd en versleten op te jonge leeftijd,maar kan wel als 4 jarigen verkocht worden want kijk eens wat ie allemaal al kan. Dit vanwege de winst die gemaakt kan worden. Ik lees juist dat dit de kritiek is van Dees, dus volgens mij zijn jullie het eens. Of lees ik nu niet goed?


juist, het was zijn reactie ook op mijn vraag op er slechte paarden gefokt worden of het inrijden te snel gaat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:27

Het probleem is niet alleen jong inrijden.

Een goed gefokt en opgefokt paard kan op de juiste manier echt wel wat training krijgen. Mits je het paard goed traint, goed houdt, goed voert etc. Veel worden uit het kand gerukt en alleen in een stalletje gezet en vol voer gezet, omdat ze aan het werk moeten.

Men heeft geen idee hoeveel blessures je alleen daardoor al kan krijgen.

Het andere nadeel is dat wanneer een jong paard het goed doet, men al te snel teveel gaat doen.

Maar nog steeds gaan niet al die paarden stuk of worden die niet oud. Onze merrie heeft echt niet het beste leven gehad, maar ook niet het slechtste. Is nu heel mooi 28 in goede conditie.
Haar zoon, is te jong en gruwelijk hard gestart met 2. Ook niet altijd goed en netjes gehouden en gevoerd. Die is 22. Heeft wel artrose, maar beweegt nog goed. Een beetje mazzel en een sterk gefokt paard en gelukkig wel een redelijk start in het leven gehad die eerste periode met zijn moeder in een kudde.

Later ook niet meer de vernieling door gereden.
Je kan niet terugdraaien of anders beter was geweest, maar het is een combinatie van factoren en niet alles wordt gezien of erkend helaas.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:24

Tsja... gemiddelde leeftijd van recreatie paarden staat nog steeds gelijk aan sportpaarden.
Laatst in de UK nog een heel onderzoek naar geweest bij een hele grote representatieve groep van een aantal takken van sport.

Zelf heb ik ze ook liever wat later ingereden, maar een weerslag op lichamelijke gebreken zie ik niet.