Een nieuw paard vinden, dressuurstallen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:16

c_alsemgeest schreef:
Tsja... gemiddelde leeftijd van recreatie paarden staat nog steeds gelijk aan sportpaarden.
Laatst in de UK nog een heel onderzoek naar geweest bij een hele grote representatieve groep van een aantal takken van sport.

Zelf heb ik ze ook liever wat later ingereden, maar een weerslag op lichamelijke gebreken zie ik niet.


Laatst een adv op fb voor het helpen bij inrijden. Hengst werd 3 en moest nu ingereden. De reden was dat hij anders te sterk en te zwaar werd......700kg. En volwassen paarden kan je niks meer leren, die zijn al gevormd.

Alsof je een paar honderd kilo minder wel gaat tegenhouden. Als de basis goed is en je besteed die tijd aan basis trainingen, goede omgang en leren paarden lezen en begrijpen, kan je ook gerust later inrijden.

Maar ik ken het principe dat mensen graag 2 jarigen inrijden, soms zelfs 1,5 jr vooral bij hengsten, omdat ze die dan goed kunnen overdonderen, tja.

Langer wachten is gewoon langer opfok betalen en mensen vinden dat als ze niet kunnen rijden, niks aan hun paard hebben.

Je leest ook zeker op Bokt wat mensen al oud vinden. Paarden van 15 vallen vaak onder ouder. En natuurlijk zijn die iets ouder, maar niet oud.
Mijn merrie is nu 14 en ons jonkie. Ben ik opnieuw aan het oppakken, wordt gedekt en is in prima conditie.

Haar moeder is 28 AQHA en officieel dood. Boven de 25 moet je bewijzen dat ze nog leven en heb ik de moeite niet meer voor gedaan. Maar haalt de cijfers niet echt omhoog natuurlijk.
Daar tegenover 2 jongere nooit als dood opgegeven.

Zolang er ook nauwelijks registratie is bij recreatie ruiters en boeren met een paar pony's in de wei, de rendac etc, geloof ik alle cijfers nog niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:20

superpony schreef:
c_alsemgeest schreef:
Tsja... gemiddelde leeftijd van recreatie paarden staat nog steeds gelijk aan sportpaarden.
Laatst in de UK nog een heel onderzoek naar geweest bij een hele grote representatieve groep van een aantal takken van sport.

Zelf heb ik ze ook liever wat later ingereden, maar een weerslag op lichamelijke gebreken zie ik niet.


Laatst een adv op fb voor het helpen bij inrijden. Hengst werd 3 en moest nu ingereden. De reden was dat hij anders te sterk en te zwaar werd......700kg. En volwassen paarden kan je niks meer leren, die zijn al gevormd.

Alsof je een paar honderd kilo minder wel gaat tegenhouden. Als de basis goed is en je besteed die tijd aan basis trainingen, goede omgang en leren paarden lezen en begrijpen, kan je ook gerust later inrijden.

Maar ik ken het principe dat mensen graag 2 jarigen inrijden, soms zelfs 1,5 jr vooral bij hengsten, omdat ze die dan goed kunnen overdonderen, tja.

Langer wachten is gewoon langer opfok betalen en mensen vinden dat als ze niet kunnen rijden, niks aan hun paard hebben.

Je leest ook zeker op Bokt wat mensen al oud vinden. Paarden van 15 vallen vaak onder ouder. En natuurlijk zijn die iets ouder, maar niet oud.
Mijn merrie is nu 14 en ons jonkie. Ben ik opnieuw aan het oppakken, wordt gedekt en is in prima conditie.

Haar moeder is 28 AQHA en officieel dood. Boven de 25 moet je bewijzen dat ze nog leven en heb ik de moeite niet meer voor gedaan. Maar haalt de cijfers niet echt omhoog natuurlijk.
Daar tegenover 2 jongere nooit als dood opgegeven.

Zolang er ook nauwelijks registratie is bij recreatie ruiters en boeren met een paar pony's in de wei, de rendac etc, geloof ik alle cijfers nog niet zo.
Maar aan in de opfok staan tot ze een jaar of 5 zijn, heeft je paard ook niks als je er later nog op wilt. Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen. Een 3-jarige rustig oppakken vind ik eerlijker naar het dier toe dan er niets mee doen tot ze 5-6 zijn en ze dan aan het werk zetten.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:37

Mkango schreef:
Maar aan in de opfok staan tot ze een jaar of 5 zijn, heeft je paard ook niks als je er later nog op wilt. Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen. Een 3-jarige rustig oppakken vind ik eerlijker naar het dier toe dan er niets mee doen tot ze 5-6 zijn en ze dan aan het werk zetten.

Zolang we niet snappen dat opvoeden begint op dag een na de geboorte en training op dag twee, komt het niet goed.

Aan een halster leren meelopen en halthouden/aanstappen op aanwijzing is ook training en dat kun je prima doen met een twee dagen oud veulen.

Maar het gros snapt dan ook niet dat elke week twee minuten werk aan het halster ook training is.
Hetzelfde geldt voor voeten oppakken, kennis maken met grote-mensen-wereld-dingen en respect hebben voor datzelfde mens dat je daar niet zomaar tegenaan botst.

Er zouden een hoop paarden een stuk stabieler en betrouwbaarder zijn als ze vanaf veel jonger geleerd hadden dat de wereld eigenlijk een grote speeltuin is :j

pien_2010

Berichten: 43257
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:17

Helemaal eens met je Ikke.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:41

c_alsemgeest schreef:
Ja en nee...
In principe kan je dat al prima zien in het lopen zelf.
Hoe er vanuit de schouder bewogen en geschakeld kan worden.
Hoe de achterbenen worden gezet en gescharniert wordt in de benen en vanuit de heup.
Dus eigenlijk, is het paard lenig/flexibel genoeg voor wat ik zoek.

Voorbeeldje:

Bv appuyeren wil ik echt zelf voelen... ze kunnen het 100x opgenomen hebben met een handige ruiter er op en 1 acceptabele er op gezet.
Of juist een bar slechte met een onhandige ruiter... terwijl het paard met een handige ruiter die hem wel bij elkaar kan houden het met 2 vingers in de neus doet.
Daarom vind ik het niet veel zeggen op een filmpje.
Als je er op zit voel je het wel meteen.

Een filmpje van een echte wedstrijd er op is wel fijn... maar ook niet alles zeggend.
Als het paard al uitgebracht is, zoek ik de uitslagen wel altijd even op :Y)
Zegt ook niet altijd alles... maar een die altijd lekker boven de 70% loopt is toch een heel leuk beeld :D


Als leek is dat zo lastig. Ik heb nu een paard gereden en dat voelde helemaal goed. Op alle fronten. Mijn trainer bekijkt de filmpjes en zegt dat ze op bepaalde punten niet goed loopt. Hij adviseert met klem niet verder te gaan want een paard moet goed lopen. Zo moeilijk, want ik zie het niet. Maar als leek ‘moet’ ik het advies opvolgen…

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:56

Mkango schreef:
Maar aan in de opfok staan tot ze een jaar of 5 zijn, heeft je paard ook niks als je er later nog op wilt. Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen. Een 3-jarige rustig oppakken vind ik eerlijker naar het dier toe dan er niets mee doen tot ze 5-6 zijn en ze dan aan het werk zetten.


Ben ik het niet geheel mee eens.

In een goede opfok bewegen ze veel, krijgen goede voeding en nog mooier zijn er diverse ondergronden, een heuvel etc.

Heel eerlijk is er in Nederland amper tot geen goede opfok en wat we hier gewend zijn is niet hoe het zou moeten voor jonge paarden.

Voor een paard maakt het ook niks uit op welke leeftijd je begint natuurlijk. Het is niet dat ze in de opfok tegen elkaar vertellen; joh straks komt er iemand met een hoofdstel en zadel en dan moet je aan de slag.
Een paard heeft geen idee, staat te vreten, spelen, slapen en heeft geen enkel idee wanneer die aan het werk moet en wat er gaat gebeuren.

Veulen ABC is belangrijk en daarna onderhouden. Niet elke dag, maar pakken, hoeven doen, borstelen etc.

Of ze nou 3 jaar zijn of 5 of 8, het is een jong paard dat nog niet eerder gereden is en moet opgebouwd worden, zowel mentaal als fysiek.

Maar ik ben het er wel mee eens dat je IETS kan doen als ze jonger zijn. Maar ideaal zou niet zijn, uren aan de longe. Je kan ze aan heel veel leren wennen, maar een goede ervaring met wat herhaling is vaak genoeg voor bevestiging. Dat hoeft niet elke dag en mag pauze tussen.

Als ik lees; hij wordt 700kg, is dat geen reden dat een paard jong ingereden moet worden. Ook de helft is al veel voor ons mens. Basis, kennismaken met de mens en wat wij willen zoals halster om, aanraken, voetjes optillen etc, begin je niet dan pas aan. Kan wel........dat zie je bijv bij de mustang makeovers.

En juist als paarden midden in de pubertijd zitten, is het voor heel veel ruiters een lastige periode om ze te trainen. Dan is met korte sessies iets goed doen, beter dan teveel, te lang etc.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:01

Luzerna schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja en nee...
In principe kan je dat al prima zien in het lopen zelf.
Hoe er vanuit de schouder bewogen en geschakeld kan worden.
Hoe de achterbenen worden gezet en gescharniert wordt in de benen en vanuit de heup.
Dus eigenlijk, is het paard lenig/flexibel genoeg voor wat ik zoek.

Voorbeeldje:

Bv appuyeren wil ik echt zelf voelen... ze kunnen het 100x opgenomen hebben met een handige ruiter er op en 1 acceptabele er op gezet.
Of juist een bar slechte met een onhandige ruiter... terwijl het paard met een handige ruiter die hem wel bij elkaar kan houden het met 2 vingers in de neus doet.
Daarom vind ik het niet veel zeggen op een filmpje.
Als je er op zit voel je het wel meteen.

Een filmpje van een echte wedstrijd er op is wel fijn... maar ook niet alles zeggend.
Als het paard al uitgebracht is, zoek ik de uitslagen wel altijd even op :Y)
Zegt ook niet altijd alles... maar een die altijd lekker boven de 70% loopt is toch een heel leuk beeld :D


Als leek is dat zo lastig. Ik heb nu een paard gereden en dat voelde helemaal goed. Op alle fronten. Mijn trainer bekijkt de filmpjes en zegt dat ze op bepaalde punten niet goed loopt. Hij adviseert met klem niet verder te gaan want een paard moet goed lopen. Zo moeilijk, want ik zie het niet. Maar als leek ‘moet’ ik het advies opvolgen…

Dat heb ik ook eens gehad! Die heb ik toen laten staan, later kreeg ik spijt want ik bleef eraan denken,en toen was hij al aan een ander verkocht. Maar,niet getreurd, er zijn meer paarden te koop!

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:47

Als leek is dat zo lastig. Ik heb nu een paard gereden en dat voelde helemaal goed. Op alle fronten. Mijn trainer bekijkt de filmpjes en zegt dat ze op bepaalde punten niet goed loopt. Hij adviseert met klem niet verder te gaan want een paard moet goed lopen. Zo moeilijk, want ik zie het niet. Maar als leek ‘moet’ ik het advies opvolgen…[/quote]
Dat heb ik ook eens gehad! Die heb ik toen laten staan, later kreeg ik spijt want ik bleef eraan denken,en toen was hij al aan een ander verkocht. Maar,niet getreurd, er zijn meer paarden te koop![/quote]

Ja, vreselijk gevoel. Daar staat tegenover dat hij het bij het vorige paard ook zei. De DA vond het geen probleem en nu (nog geen maand later) is het 10 jarige paard met pensioen… Ik moet als leek wel luisteren al zegt mijn gevoel dat ik iets goeds laat staan.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:55

''Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen.''

Interessante uitspraak, is het bewezen dat dit niet schadelijk is?
Mij lijkt het juist beter/logischer te beginnen wanneer een dier goed uitgegroeid is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:15

_Mir schreef:
''Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen.''

Interessante uitspraak, is het bewezen dat dit niet schadelijk is?
Mij lijkt het juist beter/logischer te beginnen wanneer een dier goed uitgegroeid is.


Alles valt of staat ook met HOE mensen iets doen.

Als mensen 3-8jr moeten wachten en ze rijden snel snel in, zal het voor een volwassen paard ook echt veel te belastend zijn.

Als we op zijn Nederlands nu paarden langer in de opfok laten en dan inrijden zoals nu vaak gebeurt, krijg je ook veel uitval van paarden en geven ze het lange wachten de schuld. Niet dat die paarden slecht gehouden werden, niet goed gevoerd en veel te snel aan te zwaar werk moesten.

Als een paard training goed oppakt gaat men al helemaal te snel, want ze zien alleen de buitenkant......

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:30

interessante laatste berichten die worden geplaatst maar niet echt voor TS haar topic lijkt mij. Misschien interessant om hier een andere topic over te openen of zijn deze er al?

Ik heb ook even een tijd moeten zoeken maar ik zocht ook iets heel anders (spring/eventing, 3 jaar, mocht groen zijn) Bij mij is uiteindelijk mijn netwerk heel belangrijk geweest. Nu achteraf had ik nog wat andere mensen kunnen vragen. Ik zou vooral mensen met "verstand" in je netwerk vragen en niet de eerste beste die ook een paard heeft. Bij mij hebben toevallig een paar mensen een groot netwerk en waren ook eerlijk tegenover mij en had ik een beetje als tussenpersoon. Ik liet mij altijd adviseren door meerdere mensen. Toch eerst een aantal paarden gehad waarvan ik dacht ja oke. Maar die dan door verschillende mensen niet goed was. Dan is het jammer maar zochten we verder. Uiteindelijk een geweldig paard gevonden dus geef de hoop vooral niet op! de prijzen zijn helaas echt heel erg hoog. Bedenk ook goed of de mensen in je netwerk wel op de hoogte zijn van de huidige markt. Sommige schrokken zich wezenloos van de huidige prijzen. Kan natuurlijk een vertekend beeld geven op je advies " ja is een goed paard maar veel te duur voor wat hij kan" Dan denk je oke jammer.. maar kan goed zijn dat dat in de huidige markt (helaas) een prima prijs is...

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:35

_Mir schreef:
''Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen.''

Interessante uitspraak, is het bewezen dat dit niet schadelijk is?
Mij lijkt het juist beter/logischer te beginnen wanneer een dier goed uitgegroeid is.


Er zijn meerdere onderzoeken, die al in meerdere topics zijn aangehaald, die laten zien dat gedoseerde training beter is ja. Het gaat dan vooral om korte piekbelasting in de groei en dat zou dan dus juist moeten gebeuren voor ze uitgegroeid zijn omdat de prikkeling van botten en pezen dan nog effect heeft.

Het keywoord is echter gedoseerde piekbelasting, dat is in de praktijk nog wel eens lastig :o

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:39

Weet niet of het al genoemd is in het topic, maar heb je ook al gekeken op ehorses.nl, ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:44

_Mir schreef:
''Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen.''

Interessante uitspraak, is het bewezen dat dit niet schadelijk is?
Mij lijkt het juist beter/logischer te beginnen wanneer een dier goed uitgegroeid is.


met beleid kan er veel en speels leren is prima, een driejarige mee nemen op een bos rit niets mis mee maar niet gelijk 3 uur

speels leren kan geen kwaad maar niet op druk en vast want dan train je maar in een houding en dat is voor de meeste funest, is mijn ervaring

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:17

MCE schreef:
_Mir schreef:
''Juist gedoseerde belasting als ze nog in de groei zijn, zorgt voor sterkere botten en sterkere spieren/pezen.''

Interessante uitspraak, is het bewezen dat dit niet schadelijk is?
Mij lijkt het juist beter/logischer te beginnen wanneer een dier goed uitgegroeid is.


met beleid kan er veel en speels leren is prima, een driejarige mee nemen op een bos rit niets mis mee maar niet gelijk 3 uur

speels leren kan geen kwaad maar niet op druk en vast want dan train je maar in een houding en dat is voor de meeste funest, is mijn ervaring


Ook dat! In de natuur leggen ze afstanden af, verandert hun rol in de kudde etc.

Wat ze hier tekort komen aan beweging, obstakels, terrein, spel, etc kan je prima vervangen door wat training en basis.
Maar jonge paarden meerdere keren pw echt trainen is andere koek.

Maar als je een 3jr de basis leert, gaat men daar op door en kan een 4 en 5 jr alweer veel meer. Vaak meer dan goed is.

Maar om paarden te laten uitgroeien en juist te trainen EN betaalbaar te houden, moet er meer veranderen. oa de manier van paarden houden en zeker het opfokken.

Als je nu een paard zoekt, kan je echt wel wat vinden. Er is altijd wel iets te koop, je bent het vaak alleen nog niet tegen gekomen.
Maar het perfecte paard is voor iedereen anders en de een kan dit voor lief nemen en de ander weer iets anders.

Ik luister niet zo erg naar het verkoop praatje en de problemen of het karakter waar iemand tegenaan loopt. Als mensen daarover beginnen, stel ik vraagtekens bij het mens en niet het paard. Ik kan tegenwoordig wel aardig inschatten waar het echte probleem zit.

Maar ook weleens een miskoop gedaan omdat mensen liegen en sommige dingen wel te verbergen zijn, pas later naar voren komen of dat je toch denkt dat iets opgelost kan worden.

Phonix
Berichten: 1094
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 13:47

Blaze1994 schreef:
interessante laatste berichten die worden geplaatst maar niet echt voor TS haar topic lijkt mij. Misschien interessant om hier een andere topic over te openen of zijn deze er al?

Ik heb ook even een tijd moeten zoeken maar ik zocht ook iets heel anders (spring/eventing, 3 jaar, mocht groen zijn) Bij mij is uiteindelijk mijn netwerk heel belangrijk geweest. Nu achteraf had ik nog wat andere mensen kunnen vragen. Ik zou vooral mensen met "verstand" in je netwerk vragen en niet de eerste beste die ook een paard heeft. Bij mij hebben toevallig een paar mensen een groot netwerk en waren ook eerlijk tegenover mij en had ik een beetje als tussenpersoon. Ik liet mij altijd adviseren door meerdere mensen. Toch eerst een aantal paarden gehad waarvan ik dacht ja oke. Maar die dan door verschillende mensen niet goed was. Dan is het jammer maar zochten we verder. Uiteindelijk een geweldig paard gevonden dus geef de hoop vooral niet op! de prijzen zijn helaas echt heel erg hoog. Bedenk ook goed of de mensen in je netwerk wel op de hoogte zijn van de huidige markt. Sommige schrokken zich wezenloos van de huidige prijzen. Kan natuurlijk een vertekend beeld geven op je advies " ja is een goed paard maar veel te duur voor wat hij kan" Dan denk je oke jammer.. maar kan goed zijn dat dat in de huidige markt (helaas) een prima prijs is...


Dankjewel voor je tips! Mede door deze topic heb ik een paar doorgestuurd gekregen die heel interessant zijn.

En wat betreft de vraagprijs is dat zeker ook de waarheid. Mijn vriend schrok zich rot en dacht dat het niet waar was dot meerderen mensen het tegen hem zei. Haha

Maar blijft vooral posten, dan blijven mensen mij ook berichten sturen :)

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:28

superpony schreef:
MCE schreef:

Interessante uitspraak, is het bewezen dat dit niet schadelijk is?
Mij lijkt het juist beter/logischer te beginnen wanneer een dier goed uitgegroeid is.


met beleid kan er veel en speels leren is prima, een driejarige mee nemen op een bos rit niets mis mee maar niet gelijk 3 uur

speels leren kan geen kwaad maar niet op druk en vast want dan train je maar in een houding en dat is voor de meeste funest, is mijn ervaring


Ook dat! In de natuur leggen ze afstanden af, verandert hun rol in de kudde etc.

Wat ze hier tekort komen aan beweging, obstakels, terrein, spel, etc kan je prima vervangen door wat training en basis.
Maar jonge paarden meerdere keren pw echt trainen is andere koek.

Maar als je een 3jr de basis leert, gaat men daar op door en kan een 4 en 5 jr alweer veel meer. Vaak meer dan goed is.

Maar om paarden te laten uitgroeien en juist te trainen EN betaalbaar te houden, moet er meer veranderen. oa de manier van paarden houden en zeker het opfokken.

Als je nu een paard zoekt, kan je echt wel wat vinden. Er is altijd wel iets te koop, je bent het vaak alleen nog niet tegen gekomen.
Maar het perfecte paard is voor iedereen anders en de een kan dit voor lief nemen en de ander weer iets anders.

Ik luister niet zo erg naar het verkoop praatje en de problemen of het karakter waar iemand tegenaan loopt. Als mensen daarover beginnen, stel ik vraagtekens bij het mens en niet het paard. Ik kan tegenwoordig wel aardig inschatten waar het echte probleem zit.

Maar ook weleens een miskoop gedaan omdat mensen liegen en sommige dingen wel te verbergen zijn, pas later naar voren komen of dat je toch denkt dat iets opgelost kan worden.[/quote]

Alleen in de natuur ziet niemand op hun rug voor dat deze uitgegroeid is (daarna natuurlijk ook niet) ben het wel met je eens met de info die ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat als ze het rustig opbouwt bosrittrn recht vooruit niet vaker dan 2x per week moet kunnen. Denk wel dat alles beneden de 3/4 jaar echt een no go is

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:37

Jaja, absoluut. Je gaat op de rug zitten. Maar ook een 5 of 8 jarige paard moet daar goed op voorbereid worden. Het is niet; nu zijn ze volwassen, de groeischrijven dicht en dan kan en mag alles.

Ik las vooral hier dat oudere paarden zwakker zouden zijn om in te rijden, maar mensen willen gewoon te snel. Ongeacht leeftijd.

En waar paarden gezond ontwikkelen hebben ze uiteraard wel een voorsprong om de mens te kunnen dragen en later het rijden ook aan te kunnen. Maar we voldoen in Nederland niet aan goede opfok.

Ik zie 3 jarige slungels ingereden worden die echt te weinig beweging hebben gehad, alleen op vierkante, rechte weides hebben gelopen. Vaak ook alleen met sexe genoten en geen volwassen paarden, dus rangorde problemen. leer problemen........

Anoniem

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:05


Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:33

superpony schreef:
Jaja, absoluut. Je gaat op de rug zitten. Maar ook een 5 of 8 jarige paard moet daar goed op voorbereid worden. Het is niet; nu zijn ze volwassen, de groeischrijven dicht en dan kan en mag alles.

Ik las vooral hier dat oudere paarden zwakker zouden zijn om in te rijden, maar mensen willen gewoon te snel. Ongeacht leeftijd.

En waar paarden gezond ontwikkelen hebben ze uiteraard wel een voorsprong om de mens te kunnen dragen en later het rijden ook aan te kunnen. Maar we voldoen in Nederland niet aan goede opfok.

Ik zie 3 jarige slungels ingereden worden die echt te weinig beweging hebben gehad, alleen op vierkante, rechte weides hebben gelopen. Vaak ook alleen met sexe genoten en geen volwassen paarden, dus rangorde problemen. leer problemen........


Tuurlijk ook bij een 8 jarige moet er rustig opgebouwd worden. Lijkt mij logisch

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:35

Blaze1994 schreef:
superpony schreef:
Jaja, absoluut. Je gaat op de rug zitten. Maar ook een 5 of 8 jarige paard moet daar goed op voorbereid worden. Het is niet; nu zijn ze volwassen, de groeischrijven dicht en dan kan en mag alles.

Ik las vooral hier dat oudere paarden zwakker zouden zijn om in te rijden, maar mensen willen gewoon te snel. Ongeacht leeftijd.

En waar paarden gezond ontwikkelen hebben ze uiteraard wel een voorsprong om de mens te kunnen dragen en later het rijden ook aan te kunnen. Maar we voldoen in Nederland niet aan goede opfok.

Ik zie 3 jarige slungels ingereden worden die echt te weinig beweging hebben gehad, alleen op vierkante, rechte weides hebben gelopen. Vaak ook alleen met sexe genoten en geen volwassen paarden, dus rangorde problemen. leer problemen........


Tuurlijk ook bij een 8 jarige moet er rustig opgebouwd worden. Lijkt mij logisch


Ja, lijkt jou logisch, lijkt mij logisch, maar helaas is dat het voor velen niet.

Mensen hebben jaren geloofd dat een ouder paard moeilijker in te rijden is, sterker is etc.

Je moet ook niet niks doen en voort borduren op wat je al hebt gedaan en aangeleerd.

En wat ik dus zei; als een 2 of 3 jarige alles goed oppakt, kunnen mensen zich ook niet beheersen om steeds verder te gaan

Phonix
Berichten: 1094
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 17:29

MCE schreef:
TS heb je wel eens gedacht aan een 4 jarige net zadelmak, waar je zelf alles aan kun rijden?
mijn ervaring is dat je dan minder al bestaande problemen hoeft op te lossen

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... -x-astrix/


Helaas kan ik niet goed genoeg rijden om een paard net na zadelmak maken doorrijden :) vindt dat een beetje te spannend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:34

Phonix schreef:
MCE schreef:
TS heb je wel eens gedacht aan een 4 jarige net zadelmak, waar je zelf alles aan kun rijden?
mijn ervaring is dat je dan minder al bestaande problemen hoeft op te lossen

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... -x-astrix/


Helaas kan ik niet goed genoeg rijden om een paard net na zadelmak maken doorrijden :) vindt dat een beetje te spannend.


oke, ook niet met goede hulp?? samen met je instructeur (m/v) vaak kun je meer dan je denkt

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:32

Staat nu een fijne expression op sporthorses, wel groot.
Ben ook opzoek en had filmpjes opgevraagd, niet helemaal mijn paard maar kan me voorstellen voor een ander heel geschikt!

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:46

MCE schreef:
oke, ook niet met goede hulp?? samen met je instructeur (m/v) vaak kun je meer dan je denkt


Of dit voor je laten doen?