Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pensioen voor geblesseerd paard

 
Profiel   

Anomien schreef
Darliiing7 schreef

Heeft niets met ´willen´ te maken, maar met kunnen. Einde van de maand moet hij van de weide af. Zowel de eigenaar, als ikzelf, zijn al 2 maanden op zoek naar een andere weide maar we kunnen helaas geen geschikte weide voor hem vinden.
Dus de zorg en kosten afschuiven is wel lekker kort door de bocht. De eigenaar is er het hart van in dat hij weg moet, maar waar moet ze anders met hem heen? Paard in haar woonkamer zetten ofwat?!

Doet al hartzeer genoeg dat er afscheid moet nemen van hem, want ze heeft wel altijd alles gedaan voor hem en niks is haar teveel. Maar als je geen weide vind kun je er ook geen toveren hé :/


Al maanden op zoek. Maar ze heeft hem ook nog maar maanden?

Dan is het toch bij voorbaat erg ondoordacht? Mensen die zulke miserie op hun hals halen en daarna doen alsof ze echt in het nauw zijn gedreven. Veel willen maar niets kunnen. Tenminste zo komt het wel over.

Dierenarts kan echt wel inslapen. Slacht is ook nog een optie.

Castreren kan wel. Maar daar komt wel wat bij kijken qua risico en kosten. Maar het wordt vaker gedaan.

Pension kan ook. Maar dat is wel een hele goede zoektocht. Gecastreerd maak je meer kans.

Dus ik verwacht dat er wel opties zijn.


Welke omgeving zoek je? Wellicht kunnen we mee zoeken.


Er staat dat we 2 maanden aan het zoeken zijn. De eigenaar had een mooie weide die ze huurt, maar eigenaar van de weide wil het paard nu voor het eind van deze maand daar weg. Vandaar dat we dus een andere plaats moesten zoeken. Nu, gezien alle reacties hier, vrees ik dat er nog maar 1 optie is... hoewel inslapen echt wel de laatste optie is voor zowel ons als de veearts. Want ja, hij stond inderdaad enkele dagen geleden nog mank, maar nu (met wat rust en kleinere weide) loopt ie weet helemaal normaal...

Eigenares is van Limburg, Belgie. Maar omgeving maakt niet uit, als ie maar goed terecht komt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 19:29 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik heb nog steeds niet gehoord wat de ernst is van de peesblessure, waarom is er geen dierenarts bij geweest en wat is de prognose? is de peesblessure nog te genezen? Dat zouden voor mij toch wel allemaal afwegingen zijn voordat ik zo'n dier zou laten inslapen.


De peesblessure is nog te ´genezen´ maar zelfs daarna zal hij nog niet mogen galopperen en moet ie rustig aan doen... berijdbaar is hij sowisso niet meer en dat is dus de reden dat hij ´weg moet´ bij de eigenaar :(
Dat is ook de reden dat de veearts weigert hem in te slapen. Want met voldoende rust en de juiste zorgen kan hij dus nog lang en gelukkig leven volgens hem...

Als ik zelf tijd en geld had, dan had ik hem zelf overgenomen, maar helaas...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 19:32 



 
Profiel   

troi schreef
Wat een ontzettend sneu verhaal zeg. Helemaal omdat de eigenaresse al een andere gekocht heeft, dat niet kan betalen en nu van het dier af moet. Heel eerlijk denk ik dat je het dier geen plezier doet met gezeul, en op zo'n korte termijn en zonder budget zal het gezeul worden vrees ik, en zou ik hem naar de slacht brengen. Dan is de ellende tenminste voorbij.

En laat de eigenaresse hem zelf brengen, dan ziet ze ook wat ze heeft aangericht met dit onnadenkende gedrag van haar!


Dit heb ik dus al meermaals aangehaald bij haar. Maar ze weigert hem te laten inslapen of slachten, want ´ze houdt teveel van hem´... wat ik dus niet snap, want dan zou ze hel niet wegdoen voor een ander paard te kopen :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 19:34 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar dit paard moet dus naar de slager door een onnadenkende troela die niet eens de moeite wil doen om te kijken of hij kan genezen. Want ja ze wil rijden....
En als ze haar volgende paard naar de kl.te rijd krijg je en zelfde topic ben ik bang.


Als ze der volgende paar naar de kl*te rijd kan ze het zich uitzoeken, heb ik der ook heel erg duidelijk gezegd. Maar nu kan ik enkel proberen der te helpen, is beetje mijn ´plicht´ als schoondochter (vind ik zelf) en het paard verdient dit allemaal niet helaas, hij heeft hier ook niet goor gekozen he :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 19:36 



 

Ik was getriggerd door de irish cob en heb daardoor de hengst even opgezocht. Op facebook komt er echt een hoop informatie naar boven en meerdere foto’s.

Om te beginnen zou ik toch gaan voor castratie, op de tafel in een kliniek. Indien dit geen optie is zou ik gaan voor chemische castratie. Dit dier is niet correct genoeg gebouwd om dekhengst te zijn. Hij heeft geen enkele meerwaarde in de fokkerij. Hem hengst laten is enkel een struikelblok om een huis te vinden.

Nog een puntje is dat ik een filmpje zag van hem bij de huidige eigenares. Geen idee wanneer zij dit heeft gemaakt, maar daar loopt hij echt niet slecht op. Ik zie vooral een stijf paard. Koudbloed + opeens op de grote groene weide en de dag erna manken, in combi met het filmpje doet mij eerder denken aan licht bevangen zijn. Ik zou hem van het gras halen op een paddock en zien wat hij doet.

Als hij nu loopt zoals op het filmpje kan hij nog prima dienen als rijpaard. Niet intensief, maar licht werk moet nog prima kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 19:55 



 
Profiel   

Is het handig in deze casus op basis van een filmpje een andere diagnose stellen dan de dierenarts? Voordat je het weet word zo'm beest nog ingezet als rijpaard ook met een peesblessure :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:16 



 
Profiel   

ik ben wel benieuwd, hoe heet dit dier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:21 



 
Profiel   

Het filmpje wat ik gezien heb is toen hij niet in zijn eigen wei mocht maar opgefokt in een andere? Bedoel je die?
Dan lopen veel paarden door pijn heen.

Wat ik veel opmerkelijker vind is een paard dat volgens Ts al na korte tijd kreupel zou zijn, maar steeds in een grote wei staat. Gereden word o.a in een zeer slechte bak , over/door opstakels geleid word met scherpe draaien.
En dan daarna beweren dat de blessure er bij verkoop al geweest was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:22 



 

ruitje schreef
Is het handig in deze casus op basis van een filmpje een andere diagnose stellen dan de dierenarts? Voordat je het weet word zo'm beest nog ingezet als rijpaard ook met een peesblessure :o


Ik stel geen diagnose, ik uit een vermoeden. Een piste die ze nog zelf kunnen uitzoeken. Ik heb ondertussen meerdere filmpjes gezien en op basis daarvan snap ik dat een dierenarts niet wil inslapen. Ik zeg nergens dat mijn vermoeden waarheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:23 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Ik was getriggerd door de irish cob en heb daardoor de hengst even opgezocht. Op facebook komt er echt een hoop informatie naar boven en meerdere foto’s.

Om te beginnen zou ik toch gaan voor castratie, op de tafel in een kliniek. Indien dit geen optie is zou ik gaan voor chemische castratie. Dit dier is niet correct genoeg gebouwd om dekhengst te zijn. Hij heeft geen enkele meerwaarde in de fokkerij. Hem hengst laten is enkel een struikelblok om een huis te vinden.

Nog een puntje is dat ik een filmpje zag van hem bij de huidige eigenares. Geen idee wanneer zij dit heeft gemaakt, maar daar loopt hij echt niet slecht op. Ik zie vooral een stijf paard. Koudbloed + opeens op de grote groene weide en de dag erna manken, in combi met het filmpje doet mij eerder denken aan licht bevangen zijn. Ik zou hem van het gras halen op een paddock en zien wat hij doet.

Als hij nu loopt zoals op het filmpje kan hij nog prima dienen als rijpaard. Niet intensief, maar licht werk moet nog prima kunnen.


Nee dat is een filmpje van in de eerste week, toen liep ie nog niet kreupel.

Nu mankte hij echt wel, maar sinds een paar dagen is dat ook weer ´weg´

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:32 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Het filmpje wat ik gezien heb is toen hij niet in zijn eigen wei mocht maar opgefokt in een andere? Bedoel je die?
Dan lopen veel paarden door pijn heen.

Wat ik veel opmerkelijker vind is een paard dat volgens Ts al na korte tijd kreupel zou zijn, maar steeds in een grote wei staat. Gereden word o.a in een zeer slechte bak , over/door opstakels geleid word met scherpe draaien.
En dan daarna beweren dat de blessure er bij verkoop al geweest was.


Het filmpje in de slechte bak is nog van bij de vorige eigenaar, dus niet een filmpje van bij ons thuis...

Hij heeft enkele grondwerklessen gehad, maar dat waren een 10-tal lessen op 6 maanden tijd. Omdat hij tussenin wel eens mank stond, maar dit is geen constante. Met andere woorden, dan staat ie een week mank, dan weer 2 weken niks aan de hand. Dan 3 dagen mank, dan weer 3 weken niks aan de hand,...

Dus tis zeker nirt dat hij continu pijn heeft of continu kreupel staat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:35 



 
Profiel   

Kan een paard alleen pijn hebben als ie het laat zien.

Ik heb deze communicatie gelezen op FB je schoonmoeder gedraagt zich als een grote onvolwassen asociale tokkie.
Al om die reden moet je niks willen te maken hebben met die paard wat er heel slecht uitziet.
Ze moet der verantwoordelijkheid nemen ipv nieuwe te kopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:49 



 
Profiel   

Dan zou de eigenaar er goed aan doen hem te houden en een kans te geven zoals de dierenartsen ook aangeven.
Er zijn echt wel plaatsen die een hengst aannemen alleen vaak duurder door oa goede omheining enz.

Heeft ze nu al paard 3 gekocht?
Want daar was verwarring over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 20:50 



 
Profiel   

vierhoef schreef
ik ben wel benieuwd, hoe heet dit dier?


ja vroeg ik ook,maar mag denk ik niet openbaar gemaakt worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 21:07 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dan zou de eigenaar er goed aan doen hem te houden en een kans te geven zoals de dierenartsen ook aangeven.
Er zijn echt wel plaatsen die een hengst aannemen alleen vaak duurder door oa goede omheining enz.

Heeft ze nu al paard 3 gekocht?
Want daar was verwarring over.


Ja, ik zou hem zelf overnemen als ik kon, maar heb er geen tijd of geld voor helaas... Ben zelf ook enorm boos op der geworden dat ze hem nu alweer weg doet, maar ze luistert gewoon niet naar me...

Ze heeft nu paard nr 2 gekocht... het 3e paard is der ex-verzorgpaard, maar daar komt ze niet meer bij, gelukkig. (Is nu mijn verzorgdpaard geworden)

Ze heeft nu dus 2 paarden, de hengst van dit hele verhaal en een (doobrave, volledig beleerde, gekeurde) merrie van 10 jaar... ze staan wel apart van elkaar, ettelijke kilometers van elkaar vandaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 21:28 



 
Profiel   

ellepel schreef
vierhoef schreef
ik ben wel benieuwd, hoe heet dit dier?


ja vroeg ik ook,maar mag denk ik niet openbaar gemaakt worden?


Van mij mag iedereen dat weten hoor, zolang jullie goed realiseren dat het NIET mijn paard is. En ik dus niets te zeggen heb over hoe hij staat, verzorgd wordt, wat ermee gaat gebeuren,... dat ik dus enkel probeer te helpen met een oplossing te zoeken. Ook al lijkt nu de enige oplossing inslapen of slacht te zijn... :(

Zijn naam is Sir Henry :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 21:30 



 
Profiel   

tita schreef
Kan een paard alleen pijn hebben als ie het laat zien.

Ik heb deze communicatie gelezen op FB je schoonmoeder gedraagt zich als een grote onvolwassen asociale tokkie.
Al om die reden moet je niks willen te maken hebben met die paard wat er heel slecht uitziet.
Ze moet der verantwoordelijkheid nemen ipv nieuwe te kopen


Mijn schoonmoeder uit zich inderdaad niet helemaal juist, dit komt deels omdat ze door de emoties handelt ipv haar verstand te gebruiken... ik heb der ook gezegd van die posts op facebook weg te halen, maar dat wil ze niet. Wel laat haar dan er maar mee zitten... er waren enkele mensen die interesse hadden in hem, maar die haken af zodra ze die berichten lezen... dat is dan toch lekker der eigen fout he...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 06:51 



 
Profiel   

Nou handelt uit emotie? Ja haar berichten wel, de omgang van het paard niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 06:57 



 
Profiel   

Ik had je een PB gestuurd, ik weet niet of je daar nog contact mee opgenomen heb?

Ik ken eigenlijk maar zeer weinig dierenartsen die niet willen inslapen bij chronische peesblessures die niet meer kunnen genezen. Je kan in ieder geval voor een second opinion gaan bij een andere dierenarts of het dier naar de slager brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 08:08 



 
Profiel   

TS, even iets heel anders, maar hoe staat jouw partner hierin? Want het beeld dat geschetst wordt van zijn/haar moeder is niet heel jofel. En ook al zou ik weten dat mijn moeder niet heel handig bezig is, het staat nu wel zwart op wit op het wereldwijde web. Ik weet niet of ik dat zo tof zou vinden.

wellicht is het verstandiger om de verwijzingen naar "schoonmoeder" te laten wijzigen in "kennis"? Of evt helemaal weg laten halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 09:56 



 
Profiel   

Mijn god, ook nog je schoonmoeder, ben je mooi klaar mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 10:05 



 
Profiel   

Rocamor schreef
TS, even iets heel anders, maar hoe staat jouw partner hierin? Want het beeld dat geschetst wordt van zijn/haar moeder is niet heel jofel. En ook al zou ik weten dat mijn moeder niet heel handig bezig is, het staat nu wel zwart op wit op het wereldwijde web. Ik weet niet of ik dat zo tof zou vinden.

wellicht is het verstandiger om de verwijzingen naar "schoonmoeder" te laten wijzigen in "kennis"? Of evt helemaal weg laten halen?


Het verhaal staat met naam en toenaam op Facebook. 1x zoeken en je hebt alles te pakken.

TS, ik zag op Facebook dat de verkopende partij alleen maar lof over jou en je communicatie had.
Doe je toch netjes.
Hopelijk vind je een oplossing. Ondanks dat het niet de oplossing (dier weg doen) is die je zelf zou willen, moet ik zeggen dat ik het knap vind dat je er alles aan doet om de second best te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 10:38 



 
Profiel   

Darliiing7 schreef
Hallo,
Ik stel deze vraag voor iemand die (helaas) zelf niet zo vlot is met internet...

Ze heeft een superlieve, mooie hengst van 18 jaar staan.
Helaas is hij al enkele maanden mank door oude peesblessures (nog van voor zij hem kocht!) Die nooit fatsoenlijk hebben kunnen herstellen en hierdoor ook nooit meer helemaal zullen genezen.

Hij moet hierdoor, voorlopig, op een zo klein mogelijke weide staan en zoveel mogelijk rust krijgen.
Nu staat hij, op zijn weide, helaas omgeven door merries waardoor hij geen rust vind. Ruinen is het, volgens de veearts, al te laat voor. Aangezien hij vroeger als dekhengst heeft gewerkt en het Ruinen op deze leeftijd niet meer zonder risico is...

We zoeken al een tijdje een 5⭐ huisje voor hem, maar niemand wilt hem:(
Nu zijn we dus op zoek naar een andere oplossing. Eventueel een paardenasiel of iets dergelijk? Hem zelf houden lukt helaas echt niet. De verhuurder van de weide zet aan het einde van deze maand de huur stop en een andere weide vinden is, hier in de omgeving, een regelrechte ramp :(

Iemand die tips of ervaringen heeft met paardenasielen en een idee heeft waar we met hem terecht zouden kunnen? ❤



Over het ruinen: ik heb mijn hengst, die ook veel gedekt heeft, op 13-jarige leeftijd laten ruinen. Wel op de tafel ( volledige narcose) dus volledig steriel. Sowieso zal een ex.dekhengst op die manier geruind moeten worden omdat zaadstrengen en bloedvaten door het dekken verdikt zijn.
Paard heeft er echt niks van meegekregen en is nu een superdier in de omgang ( was hij als hengst ook wel maar begon zich ook veel te druk te maken en bleef afvallen). We hebben er nog 1 staan van 20, die we eigenlijk 2 jaar geleden hadden willen laten castreren, maar bij hem kan het niet doordat hij astma heeft; dan is de narcose een risico.
Bij een goed gezond paard, in goede conditie, zou het ruinen dus moeten kunnen, ook op hogere leeftijd. Neemt niet weg dat elke castratie/ operatie/ narcose een risico met zich meebrengt op elke leeftijd.

Maar een hengst tussen de merries laten staan in oneerlijk en zal zeker de peesblessure niet ten goede komen. Wij hebben weliswaar ook merries staan maar onze dekhengst roept een keer en dan is het over.

Ik heb niet alles doorgelezen maar persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een rustige plek, zonder merries, of toch voor castratie kiezen bij een goede kliniek. Ik heb het toen laten doen in Den Ham, Overijssel. Goed overleg met een DA is natuurlijk wel van belang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 10:57 



 
Profiel   

Rocamor schreef
TS, even iets heel anders, maar hoe staat jouw partner hierin? Want het beeld dat geschetst wordt van zijn/haar moeder is niet heel jofel. En ook al zou ik weten dat mijn moeder niet heel handig bezig is, het staat nu wel zwart op wit op het wereldwijde web. Ik weet niet of ik dat zo tof zou vinden.

wellicht is het verstandiger om de verwijzingen naar "schoonmoeder" te laten wijzigen in "kennis"? Of evt helemaal weg laten halen?


Mijn partner staat hierin aan mijn ´kant´ om het even zo te zeggen. Maw hij is ook niet akkoord met haar manier van omgaan met de paarden, heeft gezien hoeveel stress en verdriet het mij doet dat ze er zo mee omgaat... wij hebben zelf veel dieren, ook enkele zieke/gehandicapte dieren, maar geen haar op ons hoofd dat er aan denkt hen weg te doen of in te ruilen voor een ander..

Hij zegt zelf ook, ze heeft alles zelf op Facebook gezet, dus is zelf verantwoordelijk voor de gevolgen daarvan, die boeien ons niet. Als ze daarover belt of klaagt kapt hij dat ook meteen zelf af.. :p

Het wijzigen van die benoeming is dus niet nodig, want ze is zelf begonnen met alles delen. En ik heb altijd alleen maar geholpen om de best mogelijke ´oplossing´ te vinden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 12:19 



 
Profiel   

Hij is zo op de naam al gauw gevonden op internet. Een vosbonte. Ik vind m er niet goed uitzien, vroeger zouden we het ‘aftands’ noemen.
Bij goed karakter ruinen en herplaatsen of alsnog oplappen als rijpaardje, zou kunnen maar als deze op een paardenmarkt zou staan denk ik dat hij voor slachtpaard doorgaat.
In elk geval sterkte met al het gedoe nu.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 12:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen