Pensioen voor geblesseerd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:31

hoefnageltje schreef:
ellepel schreef:
https://www.paardzoektbaas.nl/

denk dat zij wel helpen kunnen


Daar zitten anders nog wel flinke kosten aan, bij afstand van een paard dat niet meer bereden kan worden.

Quote van hun site:
"Mijn paard kan niet meer bereden worden, wat nu?
Wij hebben ook plaats voor weidemaantjes. Wel moeten we daar maandelijkse stallings-kosten voor rekenen. De stalling-kosten voor een weidemaatje bedragen €250 per maand."

En je hebt geen idee hoe lang het met een hengst zal duren voordat iemand die wil adopteren, dan zit je dus eindeloos vast aan die stallingskosten.

Alleen een gezond (berijdbaar) paard kan (gratis) geschonken worden.
PZB eist daarvoor een gezondheidsverklaring.
Dat lukt dus niet met een blijvende peesblessure.


250 euro per maand klinkt anders nog best oké.
Was je ook zelf makkelijk kwijt aan pensionkosten.

Even los dat ik niets heb met PZB.
Maar die kosten vind ik dan wel weer heel reeel.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:53

Even realistisch, op deze voet doorgaan kan niet. Castreren is zijn enige kans op een pensioen met niet al te veel pijn van zn blessure. Anders is het uiteindelijk einde oefening. Je kan hem ook niet verhuizen en hopen dat het misschien ooit beter gaat, want hoe vaak ga je hem verhuizen om het perfecte plekje te vinden..

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:56

Anomien schreef:
hoefnageltje schreef:

Daar zitten anders nog wel flinke kosten aan, bij afstand van een paard dat niet meer bereden kan worden.

Quote van hun site:
"Mijn paard kan niet meer bereden worden, wat nu?
Wij hebben ook plaats voor weidemaantjes. Wel moeten we daar maandelijkse stallings-kosten voor rekenen. De stalling-kosten voor een weidemaatje bedragen €250 per maand."

En je hebt geen idee hoe lang het met een hengst zal duren voordat iemand die wil adopteren, dan zit je dus eindeloos vast aan die stallingskosten.

Alleen een gezond (berijdbaar) paard kan (gratis) geschonken worden.
PZB eist daarvoor een gezondheidsverklaring.
Dat lukt dus niet met een blijvende peesblessure.


250 euro per maand klinkt anders nog best oké.
Was je ook zelf makkelijk kwijt aan pensionkosten.

Even los dat ik niets heb met PZB.
Maar die kosten vind ik dan wel weer heel reeel.


Ik kan het nu niet meer terugvinden op hun site, maar ik meen dat ik ooit gelezen heb dat gedurende de tijd, dat het paard nog niet geadopteerd is, er nog meer kosten voor rekening kunnen zijn voor de voormalige eigenaar. (medische kosten)
Ooit stonden er meer uitgebreide voorwaarden, maar die kan ik nu nergens meer vinden.

Lijkt me in elk geval zinnig om in geval van afstand daar heel goed naar te informeren.

Verder over PZB en geblesseerde dieren:
of PZB kan blijvende blessures spontaan laten verdwijnen waardoor het ineens weer een rijpaard is
of sommige ex-baasjes zijn niet helemaal eerlijk over de gezondheid en berijdbaarheid van hun paard.
Ik weet van een paard met een blijvende blessure door letsel (exacte blessure omschrijf ik niet i.v.m privacygegevens). Dit paard kon hooguit met een licht ruitertje nog een beetje stappen.
Liep niet kreupel, maar had dus wel een heeeeel zwakke plek, was nauwelijks belastbaar.
Paard zal vast wel een gezondheidsverklaring hebben gekregen, want was verder gezond en liep niet kreupel.
Paard is geadverteerd geweest als "kon nog een klein sprongetje maken".
Arm paard.

Als je van je paard houdt, geef hem dan niet weg als adoptiepaard. Mijn mening.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:00

hoefnageltje schreef:
Anomien schreef:

Verder over PZB en geblesseerde dieren:
of PZB kan blijvende blessures spontaan laten verdwijnen waardoor het ineens weer een rijpaard is


totaaaaaal off topic, maar had ik dit maar eerder geweten. Dan had ik mijn geblesseerde paard niet hoeven laten inslapen :+

TS, hoe komen jullie erbij dat het paard geen pijn heeft terwijl het dier wel kreupelt? En over wat voor type paard spreken we hier eigenlijk? Dat maakt ook nogal uit welke richting we op moeten denken.

Wat was het doel van je vriendin, toen ze dit paard kocht? Want ik begreep dat het dier toen al stuk was. En hoe stuk was ie toen? En nu?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:10

De vragen die rocamor heeft vind ik ook wel belangrijk :j

Wat voor paard is het, wat wilde vriendin met dit kapotte paard en waarom is de daar nu in veranderd betreft mening.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:54

Maar TS, je snapt toch zelf ook wel dat je niet iemand anders kan opzadelen met een kapotte hengst?

Er zijn diverse opties, maar die kosten wel blijvend geld. En anders de slacht. Zo simpel is het.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:09

bigone schreef:
Wat voor hengst, shetland, kwpn ?


Het is een iris cob hengst van 1m54, dus geen kleintje...

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:19

Darliiing7 schreef:
Utixo schreef:
Maar dit dier moet dus de rest van zijn leven geïsoleerd van andere paarden op een klein weitje staan? En jullie willen hem niet zelf houden, maar de zorg op iemand anders afschuiven? Dus ook de kosten? Kort samengevat?



Heeft niets met ´willen´ te maken, maar met kunnen. Einde van de maand moet hij van de weide af. Zowel de eigenaar, als ikzelf, zijn al 2 maanden op zoek naar een andere weide maar we kunnen helaas geen geschikte weide voor hem vinden.
Dus de zorg en kosten afschuiven is wel lekker kort door de bocht. De eigenaar is er het hart van in dat hij weg moet, maar waar moet ze anders met hem heen? Paard in haar woonkamer zetten ofwat?!

Doet al hartzeer genoeg dat er afscheid moet nemen van hem, want ze heeft wel altijd alles gedaan voor hem en niks is haar teveel. Maar als je geen weide vind kun je er ook geen toveren hé :/

Als je maar wilt betalen, kun je heus wel een plekje voor dit dier vinden.
Dus ja, dit heeft alles te maken met willen.

Maar hé, nu loopt het even vervelend en willen jullie het arme beest het probleem van een ander maken? Fijne paardenliefhebben jullie, bah.
Heb dan ballen en laat het dier slachten.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:19

Rocamor schreef:
totaaaaaal off topic, maar had ik dit maar eerder geweten. Dan had ik mijn geblesseerde paard niet hoeven laten inslapen :+

TS, hoe komen jullie erbij dat het paard geen pijn heeft terwijl het dier wel kreupelt? En over wat voor type paard spreken we hier eigenlijk? Dat maakt ook nogal uit welke richting we op moeten denken.

Wat was het doel van je vriendin, toen ze dit paard kocht? Want ik begreep dat het dier toen al stuk was. En hoe stuk was ie toen? En nu?



Is een iris cob van 1m54 groot, dus geen kleintje.
Is aan haar verkocht geweest als zijnde en gezond rijpaard, vertoonde geen gebreken toen ze hem ging halen. Is pas na enkele weken dat ie mank ging staan.
Ze heeft hem oorspronkelijk gekocht als gezond rijpaard en nu blijkt dat ie nooit meer bereden mag worden. Ze heeft al 1 paard staan dat niet meer gereden kan worden en aangezien ze niet de ruimte heeft voor 3 paarden, wil ze deze nu wegdoen zodat ze alsnog een gezond rijpaard kan kopen.

Pas op, ik ben helemaal niet akkoord met haar manier van omgaan met de paarden. Maar ik kan in dit geval enkele helpen zoeken naar een goede oplossing, want naar mijn mening luistert ze toch niet.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:22

Achterom schreef:
Als je maar wilt betalen, kun je heus wel een plekje voor dit dier vinden.
Dus ja, dit heeft alles te maken met willen.

Maar hé, nu loopt het even vervelend en willen jullie het arme beest het probleem van een ander maken? Fijne paardenliefhebben jullie, bah.
Heb dan ballen en laat het dier slachten.


Wil je stoppen met dit in mijn schoenen schuiven?! Is niet eens mijn paard!! Ik ben er ook niet mee akkoord dat ie plaats moet maken voor een ´gezond´ paard, maar is niet mijn keuze!
Ik probeer enkel te helpen een oplossing te vinden, want inslapen kan ook gewoon hoor. Maar inslapen voor een peesblessure vind ik dan weer echt erover!!
En ja, niet iedereen heeft zomaar het geld om EN gezonde paarden te houden en eentje op een pensionstalling te zetten hé!

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:23

als ze naar jouw mening toch niet luistert, zou ik, hoe sneu voor het dier, mijn handen eraf trekken. Als ze er zo graag vanaf wil, dan zoekt ze maar een arts die wel wil euthanaseren, of brengt hem naar de slacht. Of, als het dier inderdaad er nog maar net is, neemt ze contact op met de verkoper.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:24

Wilde net zeggen wat zegt de verkoper er van.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:28

Zoekt ze een betaalde pensioenplek
Of zoekt ze een koper?

Maakt nogal uit, en ik kan het niet lekker uit de berichten halen eigenlijk.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:29

En was hij goed gekeurd hengst of nog?
Misschien voor een fokker nog interessant gezien zijn grote maat.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:30

Maar als die pezen stuk zijn omdat ze zwak zijn, dan wil ik de kans niet lopen dat zoiets evt kan vererven.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:31

Nee maar zwak of verkeerd management?

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:33

Rocamor schreef:
als ze naar jouw mening toch niet luistert, zou ik, hoe sneu voor het dier, mijn handen eraf trekken. Als ze er zo graag vanaf wil, dan zoekt ze maar een arts die wel wil euthanaseren, of brengt hem naar de slacht. Of, als het dier inderdaad er nog maar net is, neemt ze contact op met de verkoper.


Verkoper trekt er zijn handen ook al af... inslapen vind ik dan weer zo zielig, want op een rustige plek kan ie zeker nog zen mooie tijd hebben... maar idd vind maar iemand die hem nog wil :/

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:35

DP, Vandaar ook de "als". Geen idee of het erfelijk kan zijn, geen idee of ze stuk zijn door verkeerd management of door zijn eigen bouw (mijn eigen paard hing op het laatst in zijn koten en belastte daardoor zijn pezen enorm, dat is te vaak misgegaan)

Maar wat is een rustige plek? Waar ie in een klein weitje mag staan? Waar hij niet meer mag (of nog erger, kan) donderjagen? Hij kan niet met merries, want is hengst. Hij kan niet met ruinen, want die bespringt hij. Krijg je hooguit nog met hengsten. Maar wordt het dan een rustige plek?

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 23:04

Rocamor schreef:
DP, Vandaar ook de "als". Geen idee of het erfelijk kan zijn, geen idee of ze stuk zijn door verkeerd management of door zijn eigen bouw (mijn eigen paard hing op het laatst in zijn koten en belastte daardoor zijn pezen enorm, dat is te vaak misgegaan)

Maar wat is een rustige plek? Waar ie in een klein weitje mag staan? Waar hij niet meer mag (of nog erger, kan) donderjagen? Hij kan niet met merries, want is hengst. Hij kan niet met ruinen, want die bespringt hij. Krijg je hooguit nog met hengsten. Maar wordt het dan een rustige plek?


Het is alleszins niet erfelijk, want hij is wel nog goedgekeurd als dekhengst, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

En ja, vind het ook zielig, weet niet of ie met andere hengsten kan. Dus dan zou t al een weide helemaal alleen moeten worden en dat is al helemaal te sneu... t is dat ik zelf ook geen geld heb ervoor, want ik heb wel een leuke, afgelegen weide, zonder andere paarden. Maar durf eerlijk te zeggen dat ik er niet aan begin omdat ik t geld niet heb om die zorgen te dragen... anders had ik hem allang zelf overgenomen...

Ik vrees dan dat er inderdaad nog maar 1 optie overblijft hé :/

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:05

Rocamor schreef:
DP, Vandaar ook de "als". Geen idee of het erfelijk kan zijn, geen idee of ze stuk zijn door verkeerd management of door zijn eigen bouw (mijn eigen paard hing op het laatst in zijn koten en belastte daardoor zijn pezen enorm, dat is te vaak misgegaan)

Maar wat is een rustige plek? Waar ie in een klein weitje mag staan? Waar hij niet meer mag (of nog erger, kan) donderjagen? Hij kan niet met merries, want is hengst. Hij kan niet met ruinen, want die bespringt hij. Krijg je hooguit nog met hengsten. Maar wordt het dan een rustige plek?


Nou dat dus, dit paard zou ik hoe sneu ook laten gaan, een fijn leven krijgt hij niet op deze manier

Anoniem

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:12

Is dit dezelfde pony als deze week op facebook geeft gestaan met een heel negatief verhaal over de verkoper? En met fotos erbij dat het paard in de woonkamer stond?

Zo ja zou ik deze ook laten inslapen. Eigenaresse kwam daar niet over alsof ze enig idee had van hoe om te gaan met een paard. Paard is denk ik beter af met inslapen dan straks weer overnieuw als rijpaard verkocht te worden via een handelaar.

Mocht ik de verkeerde voor mij hebben, excuses.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:21

Was de verkoper een handelaar of professional? Dan heb je recht op teruggave binnen 6mnd wegens non conformiteit, gekocht als rijpaard maar stuk. Zeker als het aantoonbaar is dat het stuk zijn al eerder was.
Paard niet laten keuren zeker?

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 00:13

cissy schreef:
Was de verkoper een handelaar of professional? Dan heb je recht op teruggave binnen 6mnd wegens non conformiteit, gekocht als rijpaard maar stuk. Zeker als het aantoonbaar is dat het stuk zijn al eerder was.
Paard niet laten keuren zeker?


Via een professioneel inderdaad, maar tis maar de vraag of het zich zal lonen om er zoveel tijd en moeite in te steken? :/ haar advocaat zegt helaas van niet, dat ze dit niet wint...
En neen, niet laten keuren inderdaad. Tegen beter weten in, gewoon de verkoper haar woord geloofd...

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 00:15

_lauraaa_ schreef:
Is dit dezelfde pony als deze week op facebook geeft gestaan met een heel negatief verhaal over de verkoper? En met fotos erbij dat het paard in de woonkamer stond?

Zo ja zou ik deze ook laten inslapen. Eigenaresse kwam daar niet over alsof ze enig idee had van hoe om te gaan met een paard. Paard is denk ik beter af met inslapen dan straks weer overnieuw als rijpaard verkocht te worden via een handelaar.

Mocht ik de verkeerde voor mij hebben, excuses.



Dit gaat inderdaad om hetzelfde paardje ja. Ik heb haar al meermaals gezegd die post te verwijderen, want komt heel fout over...
Paard had nooit in haar woonkamer mogen komen, maar ze had per ongeluk de deur laten openstaan... paard stond 1 keer in de achtertuin ivm dat de veearts kwam, verder staat ie wel altijd op de weide.

Maar inderdaad ze heeft niet echt een goed idee hoe met paarden om te gaan, vandaar dat ik dit zelf postte in de hoop hem toch nog ergens een mooi pensioen te kunnen geven. Maar ik vrees inderdaad dat er nog maar 1 optie overblijft, hoe erg dat ook is :(

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:34

Arm paard...ze is lekker dom bezig geweest door niet te keuren en nu heeft ze nergens recht meer op.

Wat jullie nog zouden kunnen proberen is hem aanbieden als dekhengst met het eerlijke verhaal erbij dat hij niet te rijden is vanwege een peesblessure. En dan zou ik ook wat tinker fokkerijen benaderen en het stamboek.